Kłopoty Agory – pustki w kinach to wina... powodzi i słabych premier
Kina Helios, należące do grupy, zanotowały w trzecim kwartale br. aż o 21,2 proc. mnie wpływów ze sprzedaży biletów niż przed rokiem.
Agora dostrzega przyczyny tego spadku i mają nią być słabe premiery kinowe w porównaniu do ubiegłego roku, zwłaszcza po ubiegłorocznym tzw. „efekcie Barbenheimer", czyli biletach łączonych na dwa seanse "Barbie" i "Oppenheimer", co podniosło ubiegłoroczną frekwencję na drugą produkcję.
Kłopoty Agory – pustki w kinach to wina... powodzi i słabych premier
W trzecim kwartale br. w polskich kinach debiutowały takie hity jak "Gru i Minionki: Pod przykrywką" oraz "Deadpool & Wolverine". Pierwszy zebrał 2,2 mln widowni, a drugi 1,7 mln. W ubiegłym roku "Barbie" przyciągnęła jednak do kin 2,8 mln, "Oppenheimer" prawie 2 mln, a prawie milion poszło jeszcze na "Między nami żywiołami". Niższa frekwencja miała też wynikać z wrześniowej powodzi.
Radio bardziej rentowne
Główną przyczyną straty miały być jednak wzrastające wynagrodzenia pracowników, którym trzeba było zapłacić więcej o 15,1 proc. rdr (25,1 mln zł) w trzecim kwartale i w rezultacie EBITDA Heliosa (wynik operacyjny powiększony o amortyzację) spadł o 30,7 proc. rdr do 25,7 mln zł.
Business Insider dostrzega, że najbardziej rentowna działalność Agory to obecnie radio, gdzie wzrosty zanotowały Radia Zet o 1,4 pkt proc. do 15,5 proc. w trzecim kwartale w grupie 15+, choć jednocześnie spadła słuchalność Radia TokFM o 0,7 pkt proc. do 2,2 proc. i stacji muzycznych (m.in. Antyradio, Złote Przeboje, Radio Pogoda) o 1,1 pkt proc. do 8,7 proc.
Spadek sprzedaży prasy
Aż o 67 proc. w trzecim kwartale do zaledwie 0,8 mln zł spadł natomiast wynik EBITDA segmentu prasowego Agory. Udało się co prawda obniżyć koszty wynagrodzeń o 4,2 proc. rdr, ale przychody ze sprzedaży wydawnictw spadły o 7,2 proc. do 24,4 mln zł. Na nieznaczny plus rok do roku (+1,3 proc. rdr do 15,5 mln zł) wyszły reklamy prasowe.
Średnia sprzedaż wydań "Gazety Wyborczej" w formie tradycyjnej zmniejszyła się o 16,6 proc. w stosunku do trzeciego kwartału 2023 r. Przychody cyfrowe dziennika (ze sprzedaży prenumeraty cyfrowej oraz reklamy cyfrowej) w trzecim kwartale 2024 r. wyniosły blisko 18,8 mln zł, czyli były o 3,9 proc. większe rok do roku. Liczba aktywnych płatnych prenumerat cyfrowych Gazety Wyborczej na koniec września wyniosła blisko 291 tys. To o 1 tys. mniej rok do roku.
A co w sieci?
Zmalały również przychody w segmencie internetowym o 9,2 proc. r/r do 31,7 mln zł, co wynikało w dużej mierze ze sprzedaży spółki HRlink i przeniesienia Goldenline do segmentu "Prasa cyfrowa i drukowana". Wpływy z reklam spadły o zaledwie 1,6 proc. rdr. Wynik EBITDA segmentu internetowego podobnie jak przed rokiem był ujemny i wyniósł -0,6 mln zł w porównaniu do -1,3 mln zł rok temu.