Od 2020 roku PGE Polska Grupa Energetyczna wyraźnie przyśpieszyła w realizacji strategicznego celu, jakim jest zielona transformacja energetyczna. Działania podjęte przez prezesa PGE Wojciecha Dąbrowskiego koncentrowały się w ostatnich trzech latach na inwestycjach w odnawialne źródła energii oraz energetykę jądrową, by sprostować wymogom stawianym przez politykę klimatyczną Unii Europejskiej.
W związku z opublikowaniem w poprzednim tygodniu przez Ministerstwo Finansów informacji o szacunkowym wykonaniu budżetu państwa za 2023 rok wczoraj na portalu Onet.pl, w dziale gospodarka, ukazał się artykuł red. Rafała Hirsza pod znamiennym tytułem „Dochody z VAT w budżecie spadły w grudniu aż o 36 proc.”.
Według danych Ministerstwa Infrastruktury polskie porty w latach 2015–2022 przyniosły ponad 3-krotny wzrost należności celno-podatkowych (VAT, akcyza i cła), a dochody budżetowe z tego tytułu wzrosły z 17,1 mld zł w 2015 roku do 58,3 mld zł w 2022 (w 2023 roku należy spodziewać się dalszego ich wzrostu, ale nie ma jeszcze ostatecznych danych).
W ostatnich czterech latach wykorzystanie przez PGE środków z programów pomocowych wzrosło ponad trzykrotnie. W latach 2020–2023 łącznie umowy o dofinansowanie projektów w skali Grupy PGE wyniosły blisko 1,6 mld złotych.
Drożyzna była jednym z głównych tematów, wokół którego politycy Koalicji Obywatelskiej, Lewicy i Trzeciej Drogi budowali swoją antyrządową retorykę w trakcie kampanii wyborczej. Po zmianie władzy postulat zabezpieczenia oszczędności Polaków poprzez obligacje antyinflacyjne zniknął z przestrzeni medialnej, a resort finansów nie planuje tego zmieniać.
Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, dynamika polskiego PKB w 2023 r. spadła do 0,2 proc. Rok wcześniej wzrost polskiego PKB wyniósł 5,3 proc.
Likwidacja fabryk i redukcja zatrudnienia w dużych polskich zakładach motoryzacyjnych postawiły w ostatnim czasie pytanie o przyszłość branży. Czy tezy o końcu motoryzacji w Polsce są przesadą? Czy unijne przepisy zakazujące sprzedaży nowych aut spalinowych po 2035 roku będą gwoździem do trumny tej gałęzi przemysłu? I w końcu czy elektromobilność to finalnie dobra zmiana?
Zapowiedziany w czasie kampanii wyborczej przez Donalda Tuska kredyt z oprocentowaniem 0 proc. na zakup pierwszego mieszkania okazał się jedynie półprawdą. Nowy rządowy program „Mieszkanie na start” gwarantuje takie dopłaty tylko dla liczących co najmniej pięć osób gospodarstw domowych. Tymczasem sytuację na rynku nieruchomości trudno nazwać jedynie kryzysem. Dziś nie można już zrezygnować z życia w mieście, wyprowadzić się na wieś i kupić tanio ziemię, by postawić dom. W gruncie rzeczy nie ma już dokąd się przenosić i z czego wybierać.
- Pomysły tej zielonej, lewackiej, bo nawet nie lewicowej, części UE prowadzą do wypychania rolnictwa z Europy. To wygląda tak, jakby w Europie miało się opłacać wszystko, ale nie rolnictwo, a Unia miałaby się stać nie miejscem produkcji produktów rolnych, a jedynie ich rynkiem zbytu. Na to nie ma zgody europejskich rolników - mówi Monika Przeworska, dyrektor Instytutu Gospodarki Rolnej w rozmowie z Konradem Wernickim.
Wojna na Ukrainie i konflikt na Bliskim Wschodzie zwiększają niestabilność w sektorze energetycznym w skali globalnej, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa dostaw surowców. ORLEN, biorąc pod uwagę te zagrożenia, realizował w ubiegłym roku ambitny program rozwoju w zakresie poszukiwania i wydobycia gazu ziemnego, a także magazynowania oraz importu błękitnego paliwa.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz towarzyszące im inwestycje pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie. Takie są wnioski z drugiej części raportu o CPK przedstawionego przez firmę analityczną Kearney.
Znak towarowy to kluczowe aktywo każdego przedsiębiorstwa. Działa niczym wizytówka, pozwalając konsumentom na rozróżnienie produktów i usług różnych firm na rynku. W zalewie konkurencyjnych ofert to właśnie marka staje się decydującym czynnikiem wyboru dla klienta. Znak towarowy warto chronić. Jak się okazuje, nie każdą nazwę i logo da się zastrzec w Urzędzie Patentowym. Przeczytaj o najczęstszych błędach w tym zakresie.
– Jesteśmy gotowi, by aktywa węglowe przekazać odpowiedniemu podmiotowi w obrębie polskiego sektora energetycznego. Oczywiście to na szczeblu politycznym zapadną decyzje, jaki będzie docelowy kształt tej zmiany. Czy będzie to planowana przez obecny rząd NABE, czy inna formuła – ważne, aby ta reforma się dokonała. Bez niej nie przeprowadzimy transformacji energetycznej – ocenił prezes PGE Wojciech Dąbrowski.
Dzięki przejęciu 100 proc. udziałów w spółce KUFPEC Norway – spółce zależnej Kuwait Foreign Petroleum Exploration Company k.s.c.c. – wydobycie gazu ziemnego Grupy ORLEN w Norwegii wzrośnie o jedną trzecią i przekroczy cztery mld m sześc. rocznie. Dzięki przejęciu spółki wydobywczej KUFPEC Norway polski koncern znacząco zwiększa swoje udziały w pięciu złożach eksploatowanych na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.
Na terenie inwestycji CPK od miesięcy trwają już przygotowawcze prace budowlane. Idą zgodnie z rekordowym harmonogramem, a to znaczy, że inwestor ma już także m.in. decyzję środowiskową, zatwierdzony Plan Generalny, a nawet promesę Urzędu Lotnictwa Cywilnego na założenie lotniska. Dla najważniejszych odcinków Kolei Dużych Prędkości wybrane są trasy przebiegu.
Według ostatniej prognozy Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) Polska na koniec 2023 roku z PKB o wartości ponad 842 mld USD będzie 21. gospodarką świata pod tym względem.
Według danych Ministerstwa Aktywów Państwowych w latach 2015–2022 skumulowany wzrost PKB w ujęciu realnym wyniósł aż 31,9 proc. i byliśmy pod tym względem na 2. miejscu wśród 10 największych gospodarek UE.
W opublikowanej w środę jesiennej prognozie gospodarczej Komisja Europejska przewiduje, że po spowolnieniu w 2023 roku w polskiej gospodarce nastąpi odbicie w dwóch kolejnych latach. Przyczynią się do tego wzrost konsumpcji prywatnej, dalszy wzrost inwestycji i dobre wyniki eksportu.
– Polska gospodarka powraca na ścieżkę wzrostu. Odbicie będzie jednak stosunkowo powolne. Głównym problemem są słabe perspektywy rozwoju Unii Europejskiej – stwierdził analityk PIE Jakub Rybacki w komentarzu do wtorkowych danych GUS.
Grupa Orlen umacnia swoją pozycję na globalnym rynku skroplonego gazu. Do floty gazowców przybyły dwie nowe jednostki do przewozu LNG: „Święta Barbara” i „Ignacy Łukasiewicz”. Obie dołączą wkrótce do floty Grupy ORLEN.