Podczas XXXIII Forum Ekonomicznego w Karpaczu, które odbędzie się w dniach 3-5 września, jedna z dyskusji będzie dotyczyć sektora farmaceutycznego - kluczowych aspektów jego konkurencyjności i możliwości rozwoju. W dyskusji wezmą udział reprezentacji czołowych film farmaceutycznych - eksperci z Polski oraz zagranicy.
Bez inwestycji nie ma rozwoju gospodarczego, ale by inwestować, potrzebne są odpowiednie warunki i możliwości. Te powinno stwarzać państwo, by przyciągać zagraniczny kapitał i zachęcać biznes do działania. Jak na tym polu radzi sobie Polska? Na ten temat odbędzie się dyskusja podczas XXXIII Forum Ekonomicznego w Karpaczu, którego partnerem medialnym jest "Tygodnik Solidarność" oraz portal Tysol.pl.
Do Osieka dojeżdżam dosłownie na ostatnią chwilę. Za pięć minut nastąpi tu otwarcie uruchomionej po pożarze hali produkcyjnej firmy Aksam. Przed wjazdem do bramy widać zgliszcza spalonego obiektu i pracujące tam koparki, spychacze, które zajmują się sprzątaniem terenu.
Rozwój sztucznej inteligencji ma coraz większy wpływ na nasze codzienne życie, a szczególnie na sferę świata pracy. Rozwój AI będzie tematem jednego z głównych paneli XXXIII Forum Ekonomicznego w Karpaczu.
Jedną z głównych debat podczas XXXIII Forum Ekonomicznego w Karpaczu będzie panel poświęcony wciąż trwającej wojnie za naszą wschodnią granicą i tego jaki wpływ wywiera na Polskę. Jednym z panelistów będzie Władysław Kosiniak Kamysz, wicepremier i szef MON.
W dniach 3-5 września 2024 roku w Karpaczu odbędzie się XXXIII Forum Ekonomiczne, największe wydarzenie tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej. Wydarzenie to przyciągnie ponad 6000 uczestników z całego świata, w tym czołowych polityków, przedsiębiorców, naukowców oraz ekspertów z różnych dziedzin. „Tygodnik Solidarność” oraz portal Tysol.pl został partnerem tegorocznego Forum.
Druga połowa roku otwierana przez sezon letni i wakacyjny zazwyczaj wiąże się z długimi urlopami i późniejszymi zwolnieniami pracowników. Jednakże od kilku lat Polski rynek pracy wiąże się z wieloma wyzwaniami, które wpływają na ogólne zmiany w strukturze zatrudnienia.
Restrukturyzacja przedsiębiorstwa to skomplikowany proces. Warto więc już na samym wstępie uzbroić się w cierpliwość. Istnieje bowiem wiele czynników, o których należy pamiętać, aby zapewnić sukces tych działań. O czym nie możemy zapomnieć przy restrukturyzacji przedsiębiorstwa?
Zarządzanie przedsiębiorstwem to nie tylko sztuka generowania zysków, lecz także umiejętność dostosowywania się do zmieniających się warunków rynkowych. To także skuteczne radzenie sobie z potencjalnymi kryzysami. W przypadku, gdy firma napotyka trudności finansowe lub strategiczne, restrukturyzacja staje się nieuniknionym procesem. Jakie są kluczowe etapy restrukturyzacji przedsiębiorstwa?
Ireneusz Fąfara, nowy prezes zarządu ORLEN SA, w liście wysłanym do akcjonariuszy zapowiada rozliczenie działań Grupy z ostatniego roku, mocne przyspieszenie rozwoju przedsiębiorstwa w kierunku zeroemisyjności, którą Orlen chce osiągnąć do 2050 r. oraz nowe standardy zarządzania.
Wtedy kiedy rząd Tuska decydował, że od 1 kwietnia tego roku przestanie być stosowana tarcza inflacyjna w postaci 0 proc. stawki VAT na żywność, minister finansów Andrzej Domański publicznie mówił, że jej podniesienie do 5 proc. nie spowoduje przełożenia na ceny dla konsumentów. Ba twierdził, że konkurencja na tym rynku doprowadzi do tego, że handlowcy wezmą wzrost stawki VAT do 5 proc. na siebie, zmniejszając swoje marże i nie podnosząc cen produktów żywnościowych. Minister Domański nawet na tę okoliczność, podawał przykład dwóch wielkich walczących ze sobą sieci handlowych, które od jakiegoś czasu konkurują ze sobą, obniżkami cen na konkretne rodzaje produktów.
PGE Polska Grupa Energetyczna będąc liderem transformacji sektora energetycznego w Polsce od lat ogranicza swój wpływ na środowisko i realizuje działania na rzecz neutralności klimatycznej. W 2023 roku Grupa PGE zrealizowała ponad 80 projektów środowiskowych i społecznych w zakresie CSR, czyli o ponad 30 więcej niż rok wcześniej. Służyły one edukacji przyrodniczej, wzbogaceniu bioróżnorodności, ochronie zagrożonych gatunków oraz pomocy osobom najbardziej potrzebującym.
Po dwudniowym posiedzeniu Rada Polityki Pieniężnej (RPP) opublikowała komunikat, w którym informuje, że pozostawia stopy procentowe banku centralnego na dotychczasowym poziomie (podstawowa stopa procentowa na poziomie 5,75%), ale jednocześnie ostrzega rządzących.
Od 2020 roku PGE Polska Grupa Energetyczna wyraźnie przyśpieszyła w realizacji strategicznego celu, jakim jest zielona transformacja energetyczna. Działania podjęte przez prezesa PGE Wojciecha Dąbrowskiego koncentrowały się w ostatnich trzech latach na inwestycjach w odnawialne źródła energii oraz energetykę jądrową, by sprostować wymogom stawianym przez politykę klimatyczną Unii Europejskiej.
W związku z opublikowaniem w poprzednim tygodniu przez Ministerstwo Finansów informacji o szacunkowym wykonaniu budżetu państwa za 2023 rok wczoraj na portalu Onet.pl, w dziale gospodarka, ukazał się artykuł red. Rafała Hirsza pod znamiennym tytułem „Dochody z VAT w budżecie spadły w grudniu aż o 36 proc.”.
Według danych Ministerstwa Infrastruktury polskie porty w latach 2015–2022 przyniosły ponad 3-krotny wzrost należności celno-podatkowych (VAT, akcyza i cła), a dochody budżetowe z tego tytułu wzrosły z 17,1 mld zł w 2015 roku do 58,3 mld zł w 2022 (w 2023 roku należy spodziewać się dalszego ich wzrostu, ale nie ma jeszcze ostatecznych danych).
W ostatnich czterech latach wykorzystanie przez PGE środków z programów pomocowych wzrosło ponad trzykrotnie. W latach 2020–2023 łącznie umowy o dofinansowanie projektów w skali Grupy PGE wyniosły blisko 1,6 mld złotych.
Drożyzna była jednym z głównych tematów, wokół którego politycy Koalicji Obywatelskiej, Lewicy i Trzeciej Drogi budowali swoją antyrządową retorykę w trakcie kampanii wyborczej. Po zmianie władzy postulat zabezpieczenia oszczędności Polaków poprzez obligacje antyinflacyjne zniknął z przestrzeni medialnej, a resort finansów nie planuje tego zmieniać.
Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, dynamika polskiego PKB w 2023 r. spadła do 0,2 proc. Rok wcześniej wzrost polskiego PKB wyniósł 5,3 proc.
Likwidacja fabryk i redukcja zatrudnienia w dużych polskich zakładach motoryzacyjnych postawiły w ostatnim czasie pytanie o przyszłość branży. Czy tezy o końcu motoryzacji w Polsce są przesadą? Czy unijne przepisy zakazujące sprzedaży nowych aut spalinowych po 2035 roku będą gwoździem do trumny tej gałęzi przemysłu? I w końcu czy elektromobilność to finalnie dobra zmiana?