To my kupujący. Kto chce kupić nieruchomość w 2025 roku?
Rynek nieruchomości to ludzie
Czasem w gąszczu ofert i analiz łatwo zapomnieć o człowieku, który stoi zarówno w pozycji sprzedającego, jak i kupującego. Zadaniem pośrednika jest jak najlepiej zaopiekować się każdą ze stron transakcji, trafiając w ich potrzeby. W tym kontekście bardzo ważne jest pytanie, kim są ludzie, którzy aktualnie chcą kupić własne lokum. W jakim są wieku? Jakie są ich zwyczaje? Właśnie te kwestie analizuje wspomniane opracowanie. Jego twórcy starają się jak najlepiej poznać grupę kupców. W ramach projektu portalu Nieruchomosci-online.pl we współpracy z agencją badawczą Inquiry na bazie danych YouGov powstał raport To my. Kupujący 2025. Jest on cenną charakterystyką tej grupy.
Aktywność w sektorze mieszkaniowym zależy od wielu czynników nie zawsze związanych z samą nieruchomością. Należą do nich między innymi plany, decyzje życiowe czy status rodzinny. Większość z tych kwestii ma niewiele wspólnego z czynnikami ekonomicznymi czy posiadanym budżetem. To czy w danym momencie chcemy kupić mieszkanie, jest wypadkową naszych poznaw, przyzwyczajeń i doświadczeń, a przede wszystkim celów. Z pewnością w Polsce żyją ludzie, którzy własnego lokum nie chcą i do niego nie dążą. Czy coś łączy tych, którzy jednak się na te inwestycje decydują?
Co warto wiedzieć o aktywnych kupujących?
Wydaje się, że duże inwestycje to domena przede wszystkim osób w wieku produkcyjnym. Omawiane badanie pokazuje, że to nie takie oczywiste. Co trzeci kupujący to osoba powyżej 55 roku życia. Ludzie tacy często mają już dorosłe dzieci i chętnie przenoszą się do innej dzielnicy lub zmieniają mieszkanie na takie, które bardziej odpowiada ich potrzebom. Etap życiowy i stosunek do rodziny to niektóre z ważniejszych czynników kształtujących naszą aktywność na rynku nieruchomości. Nie oznacza to jednak, że własne mieszkanie chcą kupić tylko ludzie posiadający rodzinę.
Co ważne aż 28% badanej grupy to osoby od 35 do 44 roku życia. I u nich bywa, że dzieci są już starsze, a potrzeby rodziny się zmieniają. Może to dotyczyć wygodnego metrażu, lokalizacji czy kosztów utrzymania nieruchomości. Nie dziwi przy tym fakt, że osoby naprawdę młode, czyli w przedziale wiekowym 18-24 to jedynie 6% grupy aktywnych kupców. Ta grupa wiekowa dopiero wchodzi w życie, rzadko planuje tak poważne inwestycje. Głównie dlatego, że brakuje im odpowiedniego budżetu lub zdolności kredytowej.
Co ciekawe ponad połowa potencjalnych kupców z badanej grupy nie wierzy w poprawę swojej sytuacji finansowej w najbliższym czasie. Mimo to aż 6 na 10 osób poddanych analizie uważa swoją sytuację materialną za stabilną. Co drugi ankietowany przyznaje przy tym, że wiedzie mu się lepiej niż jeszcze rok temu. Inwestycja w mieszkanie to poważna decyzja i niepewność finansowa z pewnością znacząco ją utrudnia.
Zakup nieruchomości a rodzina
W 2025 roku wśród potencjalnych kupujących niemal połowa to osoby mieszkające z potomstwem. Dużo częściej mają oni przynajmniej jedno starsze dziecko, które ma powyżej 7 lat. Gospodarstwa domowe z małymi dziećmi to mniejszy odsetek tej grupy. Jedno dziecko wychowuje 22% kupujących a dwoje 16%. Jednak analiza wykazuje, że w grupie aktywnych kupców nieznacznie przeważają osoby bezdzietne. To aż 53% całej grupy biorącej udział w badaniu. Równocześnie ponad połowa to małżeństwa. Tylko 20% par aktywnych na rynku nieruchomości w 2025 żyje w związkach nieformalnych.
Przyjaciele, czyli rodzina z wyboru to coraz ważniejsza grupa dla aktywnych kupujących. Aż 20% badanych deklaruje, że przyjaźń jest dla nich cenniejsza niż więzi rodzinne. Co trzeci ankietowany uważa przy tym, że małżeństwo za przestarzałe rozwiązanie i nie planuje ślubu. Takie poglądy popularne są wśród najmłodszych pokoleń, które wchodzą właśnie w dorosłość. Same więzy krwi niewiele dla nich znaczą.
Za rodzinę coraz częściej uważane są też zwierzęta. Psy ma niemal połowa osób, które zostały objęte badaniem. Koty posiada niemal 40% osób biorących udział w tegorocznej charakterystyce. Aż 67% tej grupy uważa zwierzęta za członków swojej rodziny. Pogląd taki z pewnością może wpływać na wybór nieruchomości. Osoby, które dbają o swoich czworonogów, będą szukały dla nich bezpiecznej okolicy z wygodną infrastrukturą.
Najwięcej osób objętych badaniem, które planują kupno własnego lokum mieszka na Mazowszu. Średnie zarobki w tym regionie są wysokie, a stołeczny rynek pracy jest bardzo bogaty. Jednak większość ankietowanych z tego regionu mieszka poza Warszawą. I choć w badanej grupie dominują mieszkańcy miast, osoby na stałe mieszkające na wsi też są aktywne na rynku nieruchomości.