Hanna Dobrowolska: Kiedy nauczyciele powiedzą  „nie” rewolucji w oświacie?

Destrukcja, jaka rozpoczęła się na wiosnę 2024 r. w MEN, nabiera na sile i grozi całkowitym załamaniem się procesu dydaktycznego w szkołach i systemu polskiej oświaty. Alarmuje o tym m.in. oświatowa "Solidarność".
zdj. symboliczne Hanna Dobrowolska: Kiedy nauczyciele powiedzą  „nie” rewolucji w oświacie?
zdj. symboliczne / pixabay

Sprzeciw wobec marksistowskich wizji B. Nowackiej

Od ponad roku trwa otwarta wojna świadomych rodziców z minister Nowacką i jej resortem. Symboliczne jest usunięcie przymiotnika ”narodowy” z tytułu ministra i ostatnio – z nazwy resortu w tak istotnych dokumentach, jak np. projekt ustawy. 

Destrukcja, jaka rozpoczęła się na wiosnę 2024 r. w MEN, nabiera na sile i grozi całkowitym załamaniem się procesu dydaktycznego w szkołach i systemu polskiej oświaty. Służą temu kolejne celowe i perfidne posunięcia B. Nowackiej. Rozpoczęło się od zakazu zadawania i oceniania prac domowych, usunięcia 20% podstawy programowej z 18 przedmiotów. Kolejno jest realizowany plan seksualizacji uczniów poprzez wprowadzenie przedmiotu tzw. edukacji zdrowotnej [zamiast zlikwidowanego WDŻ], formatowania uczniów  przez profil absolwenta, wychowywania unijczyka w ramach edukacji obywatelskiej [która zastąpiła HiT]. Wszystkiemu towarzyszy metodyczna dyskryminacja uczniów uczęszczających na religię – aż do zabrania im 50% lekcji z tego przedmiotu w nadchodzącym roku szkolnym 2025/6. 

Pod pozorem nowoczesności i zerwania ze stereotypami w oświacie Lewica zabiega o pełną bolszewizację polskiej szkoły i wcielenie marksistowskich zasad wyznawanych przez Unię Europejską. Celem jest wprowadzenie Europejskiego Obszaru Edukacji. Model ten przejawia się wrogością wobec przekazywania wiedzy opartej na faktach oraz wobec chrześcijańskiego światopoglądu i  narodowej tradycji, a zarządzanie programami nauczania i wyksztalcenie kadr powierza Brukseli.

Każda z form demolowania szkoły, wdrażanych przez MEN,  napotykała na żywy opór rodziców. Zorganizowani w Koalicję na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły we współpracy z Solidarnością Oświatową w wielu kwestiach wywalczyli niemało w ciągu roku istnienia Koalicji, którą wprost można dziś nazwać Koalicją Sprzeciwu, ale… to nadal niewystarczające, by uznać, że niebezpieczeństwo zostało zażegane. Wręcz przeciwnie.

Dosłownie przed kilkoma dniami 30.04 Solidarność Oświatowa ponownie stwierdziła:

Przypominamy, że uważamy wprowadzenie przedmiotu „edukacja zdrowotna” za niepotrzebne, a niektóre treści podstawy programowej za szkodliwe  i antyspołeczne

Wywalczona wspólnie przez sprzeciwy  ok. 2 mln. Polaków – jak szacują specjaliści – dobrowolność tego przedmiotu nie jest satysfakcjonująca! On nie powinien infekować żadnych polskich dzieci, nawet „nieobowiązkowo”. Tak więc wypisujmy swoje dzieci z zajęć edukacji antyzdrowotnej – jest to możliwe tylko do 25 września. Warto już teraz dać znać dyrekcji o braku zainteresowania nauczaniem tego przedmiotu. Warto apelować do dyrekcji o zorganizowanie pod egidą Rady Szkoły czy Rady Rodziców jeszcze przed wakacjami rzetelnych spotkań informujących o zagrożeniach związanych z realizacją treści tego przedmiotu.  Za chwilę ruszy strona specjalnej kampanii społecznej, która do tego zachęca i zarazem dostarcza odpowiednich narzędzi: www.takdlaedukacji.p

Nauczyciele i uczniowie szkół specjalnych są zagrożeni!

Edukacja włączająca nadal zalewa polski system oświaty. Szkolenia, projekty, zmiana myślenia kadr pedagogicznych poddawanych przez ostatnie lata permanentnemu  „praniu mózgów", a w efekcie - ucieczka rodziców do edukacji domowej i szkół niepublicznych; o ile tylko się da… 

Zaledwie w ciągu ostatniego roku liczba ta wzrosła w stolicy aż o 8 tys. uczniów. Z 24,5 tys. uczniów w szkołach niepublicznych w Warszawie po 10 latach ich liczba sięgnęła blisko 60 tys. 

To skutek  fali inkluzji, czyli włączania do systemu wszelkich „neuroróżnorodnych” przypadków oraz dzieci migrantów - bez logiki i dbałości o efekt edukacyjny, za to z ideologicznym szyldem , iż „edukacja włączająca” nie stygmatyzuje, nie dyskryminuje, a zapewnia równość i jednakowe szanse każdemu.

Właśnie trwa nabór kolejnych placówek specjalnych do perfidnego planu rozpowszechniania edukacji włączajacej. Grozi on  rozlaniem  inkluzji na 285 placówek specjalnych, które mogą przystąpić do projektu SCWEW-ów. Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączajacej są nastawione na krzewienie inkluzji, głównie za środki z UE. Wartość projektu wynosi  221 970 514,46 zł. Polega on najogólniej na przeorientowaniu się placówek specjalnych z uczniów, którzy są w nich i dla których istnieją te szkoły oraz przedszkola – na szkoły ogólnodostępne włączające wszystkich bez wyjątku. 

Na stronie ORE znajdujemy konkretną informację o celu:

Celem projektu jest budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej realizowanej przez przedszkola, szkoły, placówki specjalne na rzecz przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie pracy z grupami dzieci, uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. 

I zadaniach projektu:

Zbudowanie systemu wsparcia dla nauczycieli i specjalistów przedszkoli i szkół na poziomie lokalnym, poprzez zapewnienie dostępu do wsparcia eksperckiego, realizowanego przez 285 SCWEW z wykorzystaniem zasobów i potencjału placówek specjalnych.

Odessana energia i czas  pedagogów specjalnych jako ekspertów przez 15 miesięcy trwania projektu – za judaszowe srebrniki w wysokości 718 tys. na placówkę na ten cel  – ma posłużyć ratowaniu szkół masowych, w których zalew dzieci z orzeczeniami  i migrantów, przyjętych w nadmiarze i z gorliwością ideologicznie zaczadzonych, zdestabilizował nauczanie i wychowanie. Kosztem uczniów ze szkół specjalnych, gdyż to nie oni mają być beneficjentami projektu!  

Torpedujmy ten zamysł, zachęcajmy szefów placówek oświatowych i samorządowców do zignorowania tej fałszywej oferty. 
To nie jest metoda naprawy, a konserwowanie już popełnionych błędów i osłabianie szkół specjalnych w ich roli i funkcji. Inkluzja coraz powszechniej służy włączaniu uczniów imigrantów, a nie polskich dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,  co wskazuje na faktyczne intencje przepływu środków z UE. 

W tym kierunku – włącznie z osłabieniem faktycznych kompetencji nauczycieli i pedagogów specjalnych – zmierza resort, o czym poniżej. 

Tylko umocnienie szkół specjalnych, poradni, urealnienie orzecznictwa i w razie potrzeby- tworzenie mini zespołów specjalnych w szkołach masowych - bez udawania, że możliwe jest realizowanie jednoczesnej nauki wszystkich w jednej klasie – jest remedium na obecny stan zapaści. 

Obecnie poszkodowani są wszyscy uczniowie: i w normie, i z orzeczeniami, i wybitnie zdolni – dla których już nie istnieje żadna oferta rozwoju i indywidualnej ścieżki kształcenia. ITR – koszmarne „teksty łatwe do czytania” – i lekcje przystosowane przez AI oraz platforma zastąpiły troskę o wyróżniających się uczniów prowadzonych przez ukochanego nauczyciela-mistrza. 

Solidarność sprzeciwu 

Opinia Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z 30.04.2025 r. zmieniającego rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli wskazuje na „istotne zagrożenia dla jakości kształcenia oraz sytuacji kadrowej  w polskim systemie oświaty”:

Projektowane zmiany, choć zawierają pewne elementy pozytywne, jednak w dużej mierze cechują się: niewystarczającym poszanowaniem praw nabytych nauczycieli, zbytnią elastycznością kwalifikacyjną, mogącą prowadzić do obniżenia jakości edukacji, brakiem spójności przygotowania nauczycieli do realizacji nowych przedmiotów, zagrożeniem dla jakości wczesnej edukacji dzieci, ryzykiem chaosu organizacyjnego w szkołach i placówkach oświatowych

- czytamy w stanowisku oświatowej "S".

To podsumowanie jednoznacznie odrzuca kierunek projektu MEN – jako godzący w prawa nauczycieli oraz rodziców, odpowiedzialnych za edukację swoich dzieci  - i powinno zmobilizować związki zawodowe nauczycieli oraz same kadry oświatowe do jednoznacznego wspólnego oporu. Rodzice powinni być co najmniej zaniepokojeni pomysłami MEN odnośnie do kwalifikacji osób, które mają w przyszłości opiekować się ich dziećmi i przekazywać im wiedzę. 

Diabeł tkwi w wielu szczegółach

Opinia Komisji Oświaty  zawiera kluczowe zarzuty w takim ich nagromadzeniu i dotykające tak istotnych obszarów, iż optymalne będzie zacytowanie wybranych spośród wielu. 

Co obejmuje projekt B. Nowackiej: 

- dyskryminujący charakter przepisu uniemożliwiającego nabywanie kwalifikacji nauczyciela osobom, które ukończyły studia pierwszego stopnia oraz studia drugiego stopnia zgodnie z przepisami obowiązującymi  przed 3 sierpnia 2019 r. Zmiana ta narusza zasadę ochrony praw nabytych i wprowadza nierówność pomiędzy nauczycielami przygotowanymi według wcześniejszych standardów,  a nowymi kandydatami. 

- Wprowadzenie nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna” i dopuszczenie do jego nauczania szerokiego kręgu specjalistów, w tym nauczycieli biologii, wychowania fizycznego, psychologów oraz przedstawicieli zawodów medycznych [od autora: dodajmy, że służby medyczne, pielęgniarki, fizjoterapeuci będą mieli prawo nauczania przedmiotu – co rodzi także pytanie o nadzór wychowawcy] , choć teoretycznie słuszne, budzi obawy o spójność i jakość realizacji podstawy programowej. Różnorodne wykształcenie prowadzących może skutkować rozbieżnościami w treściach i metodach nauczania, co będzie miało negatywny wpływ na jednolitość poziomu kształcenia w tym ważnym i budzącym kontrowersje obszarze. 

- umożliwienie prowadzenia zajęć z dziećmi do piątego roku życia osobom posiadającym kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej  lub opiekuńczo-wychowawczej, bez wymagania wykształcenia kierunkowego w zakresie wychowania przedszkolnego. […] co budzi obawy o jakość wczesnej edukacji oraz bezpieczeństwo rozwojowe dzieci. 

- znaczące poluzowanie wymagań dla stanowisk pedagoga specjalnego. Umożliwienie uzyskania kwalifikacji do zajmowania tego stanowiska osobom po dowolnych kierunkach studiów, które ukończą odpowiednie studia podyplomowe lub kursy kwalifikacyjne, grozi znacznym obniżeniem standardu pracy pedagogicznej  w placówkach oświatowych. Szczególnie niepokojące jest ryzyko ograniczenia rzetelności przygotowania do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 

- zmiany dotyczące kwalifikacji do nauczania języka polskiego  w szkołach za granicą zakładają wysokie wymagania (kurs kwalifikacyjny i studia podyplomowe), to mogą one w praktyce okazać się zbyt wygórowane, ograniczając liczbę kandydatów i dodatkowo komplikując proces obsadzania stanowisk nauczycieli języka polskiego poza granicami kraju”. 
Podsumowując: sprzeczne standardy wymagań, brak przewidywania skutków,  naruszenie bezpieczeństwa edukacyjnego uczniów, generowanie chaosu w szkołach i konfliktów między nauczycielami oraz rodzicami…  

Czy to przypadkowy wynik niekompetencji resoru, czy też celowe działanie B. Nowackiej nastawione na demontaż kolejnych elementów składających się na szkołę w Polsce i poza granicami, gdzie wszak nauczanie języka polskiego jest kluczowe? 

Niezależnie od odpowiedzi -  powinno to napotkać na zdecydowany sprzeciw całego środowiska. Zagrożona pozycja wciąż tłamszonego przez absurdalne wymagania nauczyciela i permanentne naruszanie jego dóbr wymaga wreszcie jednoznacznej reakcji.

Opór nauczycieli jest konieczny! 

Nadchodzi kluczowy rok 2025/6 zakulisowych matactw w strukturze przedmiotów [podziały w szkole podstawowej na etapy, przyroda kosztem nauczania biologii, chemii, fizyki i geografii], w podstawach programowych [okrajanie godzin, nowe przedmioty, jak planowana edukacja klimatyczna], w systemie oceniania [promocja oceniania kształtującego, oceny funkcjonalnej, projekt likwidacji ocen z zachowania i innych -być może - przedmiotów].  Wcielany jest neomarksistowski plan pod szyldem „reformy oświaty”, realizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych, pod dyktat UNICEF i Agencji UE oraz w dużej mierze za środki płynące spoza Polski.

Żadna z powyższych zmian nie byłaby i nie będzie możliwa bez kadr wcielających je w życie – dyrektorów i nauczycieli. Obecnie to oni powinni stanąć na straży normalności w szkołach i tego, by nie zamieniły się one w świetlice terapeutyczno-wychowawcze, czy nawet – jak sygnalizują niektórzy nauczyciele – w „poprawczaki”, utożsamiane potocznie z agresją, chaosem, eskalacją problemów wychowawczym i bardzo niskim poziomem nauczania. 

Tak zaczyna wyglądać codzienność w szkole. Nie dajmy sobie wmówić, iż de-forma B. Nowackiej zmieni ten stan na lepsze. 
Powstrzymajmy ostateczny demontaż polskiej oświaty. Najbliższy rok powinien nas zjednoczyć w oporze wobec rewolucyjnych zapędów Lewicy, która opanowała MEN.

Hanna Dobrowolska
Ekspert oświatowy 
Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły
www.ratujmyszkole.pl 
www.takdlaedukacji.pl 

CZYTAJ TAKŻE: Jak uśmiechnięte elity zdradziły demokrację - nowy numer "Tygodnika Solidarność"

CZYTAJ TAKŻE: 42 lata temu ks. Jerzy Popiełuszko wygłosił poruszającą homilię z okazji rocznicy Konstytucji 3 Maja


 

POLECANE
ISW: Ukraina nie powinna się na to zgodzić Wiadomości
ISW: Ukraina nie powinna się na to zgodzić

Oddanie Rosji reszty obwodu donieckiego Ukrainy w ramach ustaleń dotyczących zawieszenia broni dałoby jej armii o wiele bardziej dogodną pozycję do wznowienia ataków na obwód charkowski i dniepropietrowski – ocenił w najnowszej analizie amerykański Instytut Studiów nad Wojną (ISW).

Silne trzęsienie ziemi w Rosji z ostatniej chwili
Silne trzęsienie ziemi w Rosji

Wyspy Kurylskie, archipelag na Oceanie Spokojnym, stanowiący część obwodu sachalińskiego w Rosji, nawiedziło w sobotę trzęsienie ziemi o magnitudzie 6 – poinformowało Europejsko-Śródziemnomorskie Centrum Sejsmologiczne (EMSC). To drugi wstrząs w ciągu niespełna tygodnia.

Europejskie kurorty mówią „dość”. Wysokie mandaty dla turystów Wiadomości
Europejskie kurorty mówią „dość”. Wysokie mandaty dla turystów

W 2025 roku kraje europejskie zaczęły wprowadzać surowe mandaty dla turystów, którzy nie przestrzegają reguł podczas pobytu. Ograniczenia obejmują między innymi zakaz palenia i spożywania alkoholu w przestrzeni publicznej, noszenie strojów kąpielowych poza plażą czy zbieranie muszli.

Afera KPO. Tusk zabrał głos z ostatniej chwili
Afera KPO. Tusk zabrał głos

Nie milkną echa afery ze środkami z Krajowego Planu Odbudowy. Do sprawy odniósł się na platformie X premier Donald Tusk.

Sikorski zamiast Tuska? Polacy odpowiedzieli gorące
Sikorski zamiast Tuska? Polacy odpowiedzieli

Po powołaniu Radosława Sikorskiego na ministra spraw zagranicznych i wicepremiera pojawiły się spekulacje, czy nie zostanie on wkrótce szefem rządu, zastępując Donalda Tuska. Najnowszy sondaż SW Research dla Onet.pl pokazał, co o takiej perspektywie sądzą Polacy.

Wycofują się rakiem. Dziwny komunikat NIK ws. rzekomej korupcji w PFR z ostatniej chwili
Wycofują się rakiem. Dziwny komunikat NIK ws. rzekomej "korupcji" w PFR

Najwyższa Izba Kontroli wydała oświadczenie, w którym prostuje słowa... szefa NIK Mariana Banasia o rzekomej korupcji w Polskim Funduszu Rozwoju. Co więcej – pod oświadczeniem podpisał się... Marian Banaś.

Kultowy serial kostiumowy powraca. Zwiastun przyciągnął miliony Wiadomości
Kultowy serial kostiumowy powraca. Zwiastun przyciągnął miliony

Dziś, 9 sierpnia, na HBO Max zadebiutował długo wyczekiwany serial - Outlander: Krew z krwi. Pierwszy odcinek już dostępny, a kolejne będą pojawiać się co tydzień aż do finału 11 października.

Kąpielisko nad Bałtykiem niezdatne do kąpieli. Wykryto groźne bakterie z ostatniej chwili
Kąpielisko nad Bałtykiem niezdatne do kąpieli. Wykryto groźne bakterie

Poza kąpieliskiem Mrzeżyno Wschód 1, gdzie wykryto m.in. bakterię Escherichia coli, woda we wszystkich pozostałych kąpieliskach nad Bałtykiem jest zdatna do kąpieli - wynika z danych w Serwisie Kąpieliskowym Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

Uniwersytet Warszawski chce uczyć języka śląskiego, choć ten nie jest uznawany za język pilne
Uniwersytet Warszawski chce uczyć "języka śląskiego", choć ten nie jest uznawany za język

Uniwersytet Warszawski postanowił wyjść naprzeciw nowym trendom i od października zaoferuje swoim studentom... zajęcia z "języka śląskiego". Mimo że śląski nie jest oficjalnie uznawany przez państwo za język, uczelnia rozpoczyna nowy lektorat.

IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka

– W niedzielę termometry mogą pokazać 32 st. C, a wysokim temperaturom będą towarzyszyły burze z lokalnie występującym gradem – poinformował synoptyk Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Michał Mercik. Dodał, że ze względu na upały dla części kraju wydano ostrzeżenia I stopnia.

REKLAMA

Hanna Dobrowolska: Kiedy nauczyciele powiedzą  „nie” rewolucji w oświacie?

Destrukcja, jaka rozpoczęła się na wiosnę 2024 r. w MEN, nabiera na sile i grozi całkowitym załamaniem się procesu dydaktycznego w szkołach i systemu polskiej oświaty. Alarmuje o tym m.in. oświatowa "Solidarność".
zdj. symboliczne Hanna Dobrowolska: Kiedy nauczyciele powiedzą  „nie” rewolucji w oświacie?
zdj. symboliczne / pixabay

Sprzeciw wobec marksistowskich wizji B. Nowackiej

Od ponad roku trwa otwarta wojna świadomych rodziców z minister Nowacką i jej resortem. Symboliczne jest usunięcie przymiotnika ”narodowy” z tytułu ministra i ostatnio – z nazwy resortu w tak istotnych dokumentach, jak np. projekt ustawy. 

Destrukcja, jaka rozpoczęła się na wiosnę 2024 r. w MEN, nabiera na sile i grozi całkowitym załamaniem się procesu dydaktycznego w szkołach i systemu polskiej oświaty. Służą temu kolejne celowe i perfidne posunięcia B. Nowackiej. Rozpoczęło się od zakazu zadawania i oceniania prac domowych, usunięcia 20% podstawy programowej z 18 przedmiotów. Kolejno jest realizowany plan seksualizacji uczniów poprzez wprowadzenie przedmiotu tzw. edukacji zdrowotnej [zamiast zlikwidowanego WDŻ], formatowania uczniów  przez profil absolwenta, wychowywania unijczyka w ramach edukacji obywatelskiej [która zastąpiła HiT]. Wszystkiemu towarzyszy metodyczna dyskryminacja uczniów uczęszczających na religię – aż do zabrania im 50% lekcji z tego przedmiotu w nadchodzącym roku szkolnym 2025/6. 

Pod pozorem nowoczesności i zerwania ze stereotypami w oświacie Lewica zabiega o pełną bolszewizację polskiej szkoły i wcielenie marksistowskich zasad wyznawanych przez Unię Europejską. Celem jest wprowadzenie Europejskiego Obszaru Edukacji. Model ten przejawia się wrogością wobec przekazywania wiedzy opartej na faktach oraz wobec chrześcijańskiego światopoglądu i  narodowej tradycji, a zarządzanie programami nauczania i wyksztalcenie kadr powierza Brukseli.

Każda z form demolowania szkoły, wdrażanych przez MEN,  napotykała na żywy opór rodziców. Zorganizowani w Koalicję na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły we współpracy z Solidarnością Oświatową w wielu kwestiach wywalczyli niemało w ciągu roku istnienia Koalicji, którą wprost można dziś nazwać Koalicją Sprzeciwu, ale… to nadal niewystarczające, by uznać, że niebezpieczeństwo zostało zażegane. Wręcz przeciwnie.

Dosłownie przed kilkoma dniami 30.04 Solidarność Oświatowa ponownie stwierdziła:

Przypominamy, że uważamy wprowadzenie przedmiotu „edukacja zdrowotna” za niepotrzebne, a niektóre treści podstawy programowej za szkodliwe  i antyspołeczne

Wywalczona wspólnie przez sprzeciwy  ok. 2 mln. Polaków – jak szacują specjaliści – dobrowolność tego przedmiotu nie jest satysfakcjonująca! On nie powinien infekować żadnych polskich dzieci, nawet „nieobowiązkowo”. Tak więc wypisujmy swoje dzieci z zajęć edukacji antyzdrowotnej – jest to możliwe tylko do 25 września. Warto już teraz dać znać dyrekcji o braku zainteresowania nauczaniem tego przedmiotu. Warto apelować do dyrekcji o zorganizowanie pod egidą Rady Szkoły czy Rady Rodziców jeszcze przed wakacjami rzetelnych spotkań informujących o zagrożeniach związanych z realizacją treści tego przedmiotu.  Za chwilę ruszy strona specjalnej kampanii społecznej, która do tego zachęca i zarazem dostarcza odpowiednich narzędzi: www.takdlaedukacji.p

Nauczyciele i uczniowie szkół specjalnych są zagrożeni!

Edukacja włączająca nadal zalewa polski system oświaty. Szkolenia, projekty, zmiana myślenia kadr pedagogicznych poddawanych przez ostatnie lata permanentnemu  „praniu mózgów", a w efekcie - ucieczka rodziców do edukacji domowej i szkół niepublicznych; o ile tylko się da… 

Zaledwie w ciągu ostatniego roku liczba ta wzrosła w stolicy aż o 8 tys. uczniów. Z 24,5 tys. uczniów w szkołach niepublicznych w Warszawie po 10 latach ich liczba sięgnęła blisko 60 tys. 

To skutek  fali inkluzji, czyli włączania do systemu wszelkich „neuroróżnorodnych” przypadków oraz dzieci migrantów - bez logiki i dbałości o efekt edukacyjny, za to z ideologicznym szyldem , iż „edukacja włączająca” nie stygmatyzuje, nie dyskryminuje, a zapewnia równość i jednakowe szanse każdemu.

Właśnie trwa nabór kolejnych placówek specjalnych do perfidnego planu rozpowszechniania edukacji włączajacej. Grozi on  rozlaniem  inkluzji na 285 placówek specjalnych, które mogą przystąpić do projektu SCWEW-ów. Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączajacej są nastawione na krzewienie inkluzji, głównie za środki z UE. Wartość projektu wynosi  221 970 514,46 zł. Polega on najogólniej na przeorientowaniu się placówek specjalnych z uczniów, którzy są w nich i dla których istnieją te szkoły oraz przedszkola – na szkoły ogólnodostępne włączające wszystkich bez wyjątku. 

Na stronie ORE znajdujemy konkretną informację o celu:

Celem projektu jest budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej realizowanej przez przedszkola, szkoły, placówki specjalne na rzecz przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie pracy z grupami dzieci, uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. 

I zadaniach projektu:

Zbudowanie systemu wsparcia dla nauczycieli i specjalistów przedszkoli i szkół na poziomie lokalnym, poprzez zapewnienie dostępu do wsparcia eksperckiego, realizowanego przez 285 SCWEW z wykorzystaniem zasobów i potencjału placówek specjalnych.

Odessana energia i czas  pedagogów specjalnych jako ekspertów przez 15 miesięcy trwania projektu – za judaszowe srebrniki w wysokości 718 tys. na placówkę na ten cel  – ma posłużyć ratowaniu szkół masowych, w których zalew dzieci z orzeczeniami  i migrantów, przyjętych w nadmiarze i z gorliwością ideologicznie zaczadzonych, zdestabilizował nauczanie i wychowanie. Kosztem uczniów ze szkół specjalnych, gdyż to nie oni mają być beneficjentami projektu!  

Torpedujmy ten zamysł, zachęcajmy szefów placówek oświatowych i samorządowców do zignorowania tej fałszywej oferty. 
To nie jest metoda naprawy, a konserwowanie już popełnionych błędów i osłabianie szkół specjalnych w ich roli i funkcji. Inkluzja coraz powszechniej służy włączaniu uczniów imigrantów, a nie polskich dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,  co wskazuje na faktyczne intencje przepływu środków z UE. 

W tym kierunku – włącznie z osłabieniem faktycznych kompetencji nauczycieli i pedagogów specjalnych – zmierza resort, o czym poniżej. 

Tylko umocnienie szkół specjalnych, poradni, urealnienie orzecznictwa i w razie potrzeby- tworzenie mini zespołów specjalnych w szkołach masowych - bez udawania, że możliwe jest realizowanie jednoczesnej nauki wszystkich w jednej klasie – jest remedium na obecny stan zapaści. 

Obecnie poszkodowani są wszyscy uczniowie: i w normie, i z orzeczeniami, i wybitnie zdolni – dla których już nie istnieje żadna oferta rozwoju i indywidualnej ścieżki kształcenia. ITR – koszmarne „teksty łatwe do czytania” – i lekcje przystosowane przez AI oraz platforma zastąpiły troskę o wyróżniających się uczniów prowadzonych przez ukochanego nauczyciela-mistrza. 

Solidarność sprzeciwu 

Opinia Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z 30.04.2025 r. zmieniającego rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli wskazuje na „istotne zagrożenia dla jakości kształcenia oraz sytuacji kadrowej  w polskim systemie oświaty”:

Projektowane zmiany, choć zawierają pewne elementy pozytywne, jednak w dużej mierze cechują się: niewystarczającym poszanowaniem praw nabytych nauczycieli, zbytnią elastycznością kwalifikacyjną, mogącą prowadzić do obniżenia jakości edukacji, brakiem spójności przygotowania nauczycieli do realizacji nowych przedmiotów, zagrożeniem dla jakości wczesnej edukacji dzieci, ryzykiem chaosu organizacyjnego w szkołach i placówkach oświatowych

- czytamy w stanowisku oświatowej "S".

To podsumowanie jednoznacznie odrzuca kierunek projektu MEN – jako godzący w prawa nauczycieli oraz rodziców, odpowiedzialnych za edukację swoich dzieci  - i powinno zmobilizować związki zawodowe nauczycieli oraz same kadry oświatowe do jednoznacznego wspólnego oporu. Rodzice powinni być co najmniej zaniepokojeni pomysłami MEN odnośnie do kwalifikacji osób, które mają w przyszłości opiekować się ich dziećmi i przekazywać im wiedzę. 

Diabeł tkwi w wielu szczegółach

Opinia Komisji Oświaty  zawiera kluczowe zarzuty w takim ich nagromadzeniu i dotykające tak istotnych obszarów, iż optymalne będzie zacytowanie wybranych spośród wielu. 

Co obejmuje projekt B. Nowackiej: 

- dyskryminujący charakter przepisu uniemożliwiającego nabywanie kwalifikacji nauczyciela osobom, które ukończyły studia pierwszego stopnia oraz studia drugiego stopnia zgodnie z przepisami obowiązującymi  przed 3 sierpnia 2019 r. Zmiana ta narusza zasadę ochrony praw nabytych i wprowadza nierówność pomiędzy nauczycielami przygotowanymi według wcześniejszych standardów,  a nowymi kandydatami. 

- Wprowadzenie nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna” i dopuszczenie do jego nauczania szerokiego kręgu specjalistów, w tym nauczycieli biologii, wychowania fizycznego, psychologów oraz przedstawicieli zawodów medycznych [od autora: dodajmy, że służby medyczne, pielęgniarki, fizjoterapeuci będą mieli prawo nauczania przedmiotu – co rodzi także pytanie o nadzór wychowawcy] , choć teoretycznie słuszne, budzi obawy o spójność i jakość realizacji podstawy programowej. Różnorodne wykształcenie prowadzących może skutkować rozbieżnościami w treściach i metodach nauczania, co będzie miało negatywny wpływ na jednolitość poziomu kształcenia w tym ważnym i budzącym kontrowersje obszarze. 

- umożliwienie prowadzenia zajęć z dziećmi do piątego roku życia osobom posiadającym kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej  lub opiekuńczo-wychowawczej, bez wymagania wykształcenia kierunkowego w zakresie wychowania przedszkolnego. […] co budzi obawy o jakość wczesnej edukacji oraz bezpieczeństwo rozwojowe dzieci. 

- znaczące poluzowanie wymagań dla stanowisk pedagoga specjalnego. Umożliwienie uzyskania kwalifikacji do zajmowania tego stanowiska osobom po dowolnych kierunkach studiów, które ukończą odpowiednie studia podyplomowe lub kursy kwalifikacyjne, grozi znacznym obniżeniem standardu pracy pedagogicznej  w placówkach oświatowych. Szczególnie niepokojące jest ryzyko ograniczenia rzetelności przygotowania do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 

- zmiany dotyczące kwalifikacji do nauczania języka polskiego  w szkołach za granicą zakładają wysokie wymagania (kurs kwalifikacyjny i studia podyplomowe), to mogą one w praktyce okazać się zbyt wygórowane, ograniczając liczbę kandydatów i dodatkowo komplikując proces obsadzania stanowisk nauczycieli języka polskiego poza granicami kraju”. 
Podsumowując: sprzeczne standardy wymagań, brak przewidywania skutków,  naruszenie bezpieczeństwa edukacyjnego uczniów, generowanie chaosu w szkołach i konfliktów między nauczycielami oraz rodzicami…  

Czy to przypadkowy wynik niekompetencji resoru, czy też celowe działanie B. Nowackiej nastawione na demontaż kolejnych elementów składających się na szkołę w Polsce i poza granicami, gdzie wszak nauczanie języka polskiego jest kluczowe? 

Niezależnie od odpowiedzi -  powinno to napotkać na zdecydowany sprzeciw całego środowiska. Zagrożona pozycja wciąż tłamszonego przez absurdalne wymagania nauczyciela i permanentne naruszanie jego dóbr wymaga wreszcie jednoznacznej reakcji.

Opór nauczycieli jest konieczny! 

Nadchodzi kluczowy rok 2025/6 zakulisowych matactw w strukturze przedmiotów [podziały w szkole podstawowej na etapy, przyroda kosztem nauczania biologii, chemii, fizyki i geografii], w podstawach programowych [okrajanie godzin, nowe przedmioty, jak planowana edukacja klimatyczna], w systemie oceniania [promocja oceniania kształtującego, oceny funkcjonalnej, projekt likwidacji ocen z zachowania i innych -być może - przedmiotów].  Wcielany jest neomarksistowski plan pod szyldem „reformy oświaty”, realizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych, pod dyktat UNICEF i Agencji UE oraz w dużej mierze za środki płynące spoza Polski.

Żadna z powyższych zmian nie byłaby i nie będzie możliwa bez kadr wcielających je w życie – dyrektorów i nauczycieli. Obecnie to oni powinni stanąć na straży normalności w szkołach i tego, by nie zamieniły się one w świetlice terapeutyczno-wychowawcze, czy nawet – jak sygnalizują niektórzy nauczyciele – w „poprawczaki”, utożsamiane potocznie z agresją, chaosem, eskalacją problemów wychowawczym i bardzo niskim poziomem nauczania. 

Tak zaczyna wyglądać codzienność w szkole. Nie dajmy sobie wmówić, iż de-forma B. Nowackiej zmieni ten stan na lepsze. 
Powstrzymajmy ostateczny demontaż polskiej oświaty. Najbliższy rok powinien nas zjednoczyć w oporze wobec rewolucyjnych zapędów Lewicy, która opanowała MEN.

Hanna Dobrowolska
Ekspert oświatowy 
Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły
www.ratujmyszkole.pl 
www.takdlaedukacji.pl 

CZYTAJ TAKŻE: Jak uśmiechnięte elity zdradziły demokrację - nowy numer "Tygodnika Solidarność"

CZYTAJ TAKŻE: 42 lata temu ks. Jerzy Popiełuszko wygłosił poruszającą homilię z okazji rocznicy Konstytucji 3 Maja



 

Polecane
Emerytury
Stażowe