Centrum Heschela KUL: Jezus o duchowej wartości służby

W judaizmie idea służenia ważnym duchowym osobom i ich uczniom ma niezwykłą wartość. Wyraża ona uznanie dla sprawiedliwych, pragnienie przywiązania się do nich oraz uczenia się od nich w głęboko duchowy sposób – pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL Shlomo Libertowski, wykładowca Tory w Beth Shemesh, komentując słowa Jezusa zawarte w Ewangelii niedzieli 2 lipca.
 Centrum Heschela KUL: Jezus o duchowej wartości służby
/ piwabay.com/andrewsbird

Wykładowca Tory przywołuje historie ze Starego Testamentu, mówiące o znaczeniu służby. Jozue służył Mojżeszowi, zanim został jego następcą. Podobnie Elizeusz był uczniem i sługą Eliasza, zanim sam stał się prorokiem. Służba mędrcom i ich uczniom jest trwale obecna w kulturze judaizmu. Ma większe znaczenie niż bezrefleksyjne pobieranie nauki. „Mędrcy Talmudu nauczali, że służba Torze, czyli jej przedstawicielom, jest ważniejsza niż uczenie się Tory od nich” (Berachot 7:22) – podkreśla Shlomo Libertowski. 

Libertowski przypomina, że słowa Jezusa – „Kto poda kubek świeżej wody do picia jednemu z tych najmniejszych, dlatego że jest uczniem, zaprawdę powiadam wam, nie utraci swojej nagrody” (Mt 10,42) – wpisują się w żydowską tradycję służenia sprawiedliwym i ich uczniom. 

Poniżej komentarz w wersji video:

Pełny tekst komentarza


W dzisiejszym komentarzu spróbujemy znaleźć powiązanie między Nowym Testamentem, a Biblią Hebrajską na temat służby uczonym i ich najbliższym uczniom. W judaizmie idea służenia ważnym, duchowym osobistościom i ich wykształconym uczniom jest ważną i doniosłą wartością. W Izraelu można na przykład zobaczyć klepsydrę zmarłej osoby, na której jest napisane, że ktoś służył wykształconym osobom i był im bliski. W podobny sposób pisze się także o ludziach, którzy za życia służyli rabinom i ich uczniom. 

W źródłach biblijnych po raz pierwszy czytamy o idei „służenia uczniom” w kontekście historii Jozuego, syna Nuna, następcy Mojżesza. Mówi o tym Pięcioksiąg w Księdze Liczb: „Jozue, syn Nuna, od młodości swojej był w służbie Mojżesza” (Lb 11,28). Mędrcy wspominają o tym w następujący sposób: „Chwała Jozuemu, który został nazwany sługą Mojżesza”. Dlatego mędrcy mówili: „Większa jest jego służba niż jego nauka” (Midrasz Posikt Zotarta, Sefer Midbar – Liczb, Parasza Ha'alach). 

Innym przykładem, który uczy o znaczeniu służby i pomocy liderom i ich uczniom jest historia z Drugiej Księgi Królewskiej (2 Krl 3,11). Historia ta dotyczy Jozafata, króla Judy, szukającego proroka, który mógłby się pomodlić o powodzenie kampanii przeciwko wrogowi. Sługa Jozafata zasugerował mu: „Jest tu Elizeusz, syn Szafata, który polewał wodą ręce Eliasza”. Na to król odpowiedział: „+On ma słowo Pańskie.+ Więc król izraelski, Jozafat, i król Edomu poszli do niego” (2 Krl 3,12). Sługa nie wspomniał, że Elizeusz studiował Torę ze swoim mistrzem, ale wspomniał, że dał mu wodę do picia! Stąd mędrcy Talmudu nauczali, że służba Torze, czyli jej przedstawicielom, jest ważniejsza niż uczenie się Tory od nich (Berachot 7:22). 

Przyjrzyjmy się teraz związkowi pomiędzy słowami Biblii Hebrajskiej i Nowego Testamentu oraz ich wpływowi na słowa apostołów. W Nowym Testamencie mamy następujący cytat w  Ewangelii św. Mateusza: „Kto przyjmuje proroka jako proroka, nagrodę proroka otrzyma. Kto przyjmuje sprawiedliwego jako sprawiedliwego, nagrodę sprawiedliwego otrzyma. Kto poda kubek świeżej wody do picia jednemu z tych najmniejszych, dlatego że jest uczniem, zaprawdę powiadam wam, nie utraci swojej nagrody” (Mt 10,41-42). 

Jezus mówi o „jednym z tych najmniejszych”, co może nam przypominać o tym, co jest napisane w Talmudzie (Bava Batra 551) w porównaniu Mojżesza do jego ucznia Jozuego. Jest tam powiedziane: „Twarz Mojżesza jest jak oblicze słońca, a twarz Jozuego jest jak oblicze księżyca”, co oznacza, że Mojżesz symbolizuje słońce, podczas gdy Jozue symbolizuje księżyc, który czerpie swoje światło od słońca. W ten sposób uczeń (Jozue), który służył swemu panu, został jego następcą i otrzymał przywilej bycia tym, który wprowadził lud Izraela do Ziemi Obiecanej. 

Słowa Jezusa, zapisane przez Mateusza, odzwierciedlają ważną i głęboką tradycję służenia mędrcom. Wyraża ona uznanie dla sprawiedliwych i ich uczniów oraz pragnienie przywiązania się do nich i uczenia się od nich w głęboko duchowy sposób, a nie jedynie gromadzenia wiedzy dla samej wiedzy. 


O Autorze


Shlomo Libertowski, wykładowca Tory w Beth Shemesh, członek Nostra Aetate 4 w Jerozolimie – ekumenicznej organizacji zajmującej się dialogiem żydowsko-katolickim. 

Centrum Heschela KUL


 

POLECANE
Wykłady nt. wpływu myśli chrześcijańskiej na społeczeństwo i gospodarkę Wiadomości
Wykłady nt. wpływu myśli chrześcijańskiej na społeczeństwo i gospodarkę

Powszechny Uniwersytet Nauczania Chrześcijańsko-Społecznego (PUNCS) to działanie edukacyjne prowadzone przez fundację Instytut Myśli Schumana.

Siemoniak przyznał: W Wyrykach spadła nasza rakieta z ostatniej chwili
Siemoniak przyznał: "W Wyrykach spadła nasza rakieta"

Tomasz Siemoniak w rozmowie z Moniką Olejnik w TVN24 przyznał, że w Wyrykach spadła polska rakieta wystrzelona z F-16. Dom został uszkodzony, a mieszkańcy mogą wrócić tylko na parter. Minister tłumaczy się, że „świat nie jest taki prosty”.

Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport gorące
Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport

W środę 17 września Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris opublikował swój nowy raport pod tytułem „Podstawy sprzeciwu wobec koncepcji Centrów Integracji Cudzoziemców. Odpowiedzialna polityka migracyjna wymaga selekcji, deportacji i asymilacji”.

Planowali zamachy terrorystyczne w Polsce i Europie. Litewska prokuratura ujawnia szokujące szczegóły pilne
Planowali zamachy terrorystyczne w Polsce i Europie. Litewska prokuratura ujawnia szokujące szczegóły

Litewska prokuratura wraz z policją rozbiły groźną siatkę terrorystyczną, która przygotowywała cztery zamachy w krajach Europy. W ręce służb trafili obywatele Litwy, Rosji, Łotwy, Estonii i Ukrainy, a tropy prowadzą wprost do rosyjskich służb specjalnych. Część śmiercionośnych ładunków trafiła do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Polski.

Doradca Zełenskiego o akcji polskiego wojska: Udawanie, że to sukces, brzmi dziwnie Wiadomości
Doradca Zełenskiego o akcji polskiego wojska: "Udawanie, że to sukces, brzmi dziwnie"

Według doradcy szefa Kancelarii Prezydenta Ukrainy Mychajło Podolaka atak dronów na Polskę to był test dla natowskich systemów obrony przeciwrakietowej. W jego opinii obnażył on brak skuteczności polskiej obrony.

Dla Niemca wszystko tylko u nas
Dla Niemca wszystko

Niemieckie media piszą, że wizyta prezydenta Karola Nawrockiego w Berlinie „niesie potencjał konfliktu”. Konflikt? Nie – to przypomnienie długu, którego Niemcy od dekad unikają.

Kurski do Tuska: Mścij się na mnie, zostaw syna Wiadomości
Kurski do Tuska: "Mścij się na mnie, zostaw syna"

Były prezes TVP Jacek Kurski oskarża Donalda Tuska o polityczną zemstę. Prokuratura w Toruniu postawiła jego synowi zarzuty, a Kurski nie ma wątpliwości: to zemsta premiera, a nie wymiaru sprawiedliwości.

Hennig-Kloska: Park Narodowy Dolnej Odry powstanie nawet mimo weta prezydenta pilne
Hennig-Kloska: Park Narodowy Dolnej Odry powstanie nawet mimo weta prezydenta

– W środę rząd przyjął projekt ustawy o utworzeniu Parku Doliny Dolnej Odry – poinformowała minister klimatu Paulina Hennig-Kloska. Nowy park ma powstać w województwie zachodniopomorskim w 2026 r. i objąć teren 3,8 tys. ha. Przeciwnicy alarmują: to cios w żeglugę, gospodarkę i porty Szczecina.

PiS złożył projekt uchwały ws. wywłaszczenia ambasady Rosji Wiadomości
PiS złożył projekt uchwały ws. wywłaszczenia ambasady Rosji

PiS złożył w Sejmie projekt uchwały dotyczącej pilnego zabezpieczenia terenu wokół Ministerstwa Obrony Narodowej. Jarosław Kaczyński zapowiedział, że chodzi m.in. o wywłaszczenie rosyjskiej ambasady w Warszawie.

Amerykanie kłócą się o nominowanego ambasadora USA w Polsce. Dwa głosy przewagi z ostatniej chwili
Amerykanie kłócą się o nominowanego ambasadora USA w Polsce. Dwa głosy przewagi

Nominowany na ambasadora USA w Polsce Tom Rose uzyskał w środę poparcie senackiej komisji spraw zagranicznych, choć nie poparł go żaden polityk Demokratów. Nominacja Rose'a wciąż musi uzyskać większość głosów w Senacie.

REKLAMA

Centrum Heschela KUL: Jezus o duchowej wartości służby

W judaizmie idea służenia ważnym duchowym osobom i ich uczniom ma niezwykłą wartość. Wyraża ona uznanie dla sprawiedliwych, pragnienie przywiązania się do nich oraz uczenia się od nich w głęboko duchowy sposób – pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL Shlomo Libertowski, wykładowca Tory w Beth Shemesh, komentując słowa Jezusa zawarte w Ewangelii niedzieli 2 lipca.
 Centrum Heschela KUL: Jezus o duchowej wartości służby
/ piwabay.com/andrewsbird

Wykładowca Tory przywołuje historie ze Starego Testamentu, mówiące o znaczeniu służby. Jozue służył Mojżeszowi, zanim został jego następcą. Podobnie Elizeusz był uczniem i sługą Eliasza, zanim sam stał się prorokiem. Służba mędrcom i ich uczniom jest trwale obecna w kulturze judaizmu. Ma większe znaczenie niż bezrefleksyjne pobieranie nauki. „Mędrcy Talmudu nauczali, że służba Torze, czyli jej przedstawicielom, jest ważniejsza niż uczenie się Tory od nich” (Berachot 7:22) – podkreśla Shlomo Libertowski. 

Libertowski przypomina, że słowa Jezusa – „Kto poda kubek świeżej wody do picia jednemu z tych najmniejszych, dlatego że jest uczniem, zaprawdę powiadam wam, nie utraci swojej nagrody” (Mt 10,42) – wpisują się w żydowską tradycję służenia sprawiedliwym i ich uczniom. 

Poniżej komentarz w wersji video:

Pełny tekst komentarza


W dzisiejszym komentarzu spróbujemy znaleźć powiązanie między Nowym Testamentem, a Biblią Hebrajską na temat służby uczonym i ich najbliższym uczniom. W judaizmie idea służenia ważnym, duchowym osobistościom i ich wykształconym uczniom jest ważną i doniosłą wartością. W Izraelu można na przykład zobaczyć klepsydrę zmarłej osoby, na której jest napisane, że ktoś służył wykształconym osobom i był im bliski. W podobny sposób pisze się także o ludziach, którzy za życia służyli rabinom i ich uczniom. 

W źródłach biblijnych po raz pierwszy czytamy o idei „służenia uczniom” w kontekście historii Jozuego, syna Nuna, następcy Mojżesza. Mówi o tym Pięcioksiąg w Księdze Liczb: „Jozue, syn Nuna, od młodości swojej był w służbie Mojżesza” (Lb 11,28). Mędrcy wspominają o tym w następujący sposób: „Chwała Jozuemu, który został nazwany sługą Mojżesza”. Dlatego mędrcy mówili: „Większa jest jego służba niż jego nauka” (Midrasz Posikt Zotarta, Sefer Midbar – Liczb, Parasza Ha'alach). 

Innym przykładem, który uczy o znaczeniu służby i pomocy liderom i ich uczniom jest historia z Drugiej Księgi Królewskiej (2 Krl 3,11). Historia ta dotyczy Jozafata, króla Judy, szukającego proroka, który mógłby się pomodlić o powodzenie kampanii przeciwko wrogowi. Sługa Jozafata zasugerował mu: „Jest tu Elizeusz, syn Szafata, który polewał wodą ręce Eliasza”. Na to król odpowiedział: „+On ma słowo Pańskie.+ Więc król izraelski, Jozafat, i król Edomu poszli do niego” (2 Krl 3,12). Sługa nie wspomniał, że Elizeusz studiował Torę ze swoim mistrzem, ale wspomniał, że dał mu wodę do picia! Stąd mędrcy Talmudu nauczali, że służba Torze, czyli jej przedstawicielom, jest ważniejsza niż uczenie się Tory od nich (Berachot 7:22). 

Przyjrzyjmy się teraz związkowi pomiędzy słowami Biblii Hebrajskiej i Nowego Testamentu oraz ich wpływowi na słowa apostołów. W Nowym Testamencie mamy następujący cytat w  Ewangelii św. Mateusza: „Kto przyjmuje proroka jako proroka, nagrodę proroka otrzyma. Kto przyjmuje sprawiedliwego jako sprawiedliwego, nagrodę sprawiedliwego otrzyma. Kto poda kubek świeżej wody do picia jednemu z tych najmniejszych, dlatego że jest uczniem, zaprawdę powiadam wam, nie utraci swojej nagrody” (Mt 10,41-42). 

Jezus mówi o „jednym z tych najmniejszych”, co może nam przypominać o tym, co jest napisane w Talmudzie (Bava Batra 551) w porównaniu Mojżesza do jego ucznia Jozuego. Jest tam powiedziane: „Twarz Mojżesza jest jak oblicze słońca, a twarz Jozuego jest jak oblicze księżyca”, co oznacza, że Mojżesz symbolizuje słońce, podczas gdy Jozue symbolizuje księżyc, który czerpie swoje światło od słońca. W ten sposób uczeń (Jozue), który służył swemu panu, został jego następcą i otrzymał przywilej bycia tym, który wprowadził lud Izraela do Ziemi Obiecanej. 

Słowa Jezusa, zapisane przez Mateusza, odzwierciedlają ważną i głęboką tradycję służenia mędrcom. Wyraża ona uznanie dla sprawiedliwych i ich uczniów oraz pragnienie przywiązania się do nich i uczenia się od nich w głęboko duchowy sposób, a nie jedynie gromadzenia wiedzy dla samej wiedzy. 


O Autorze


Shlomo Libertowski, wykładowca Tory w Beth Shemesh, członek Nostra Aetate 4 w Jerozolimie – ekumenicznej organizacji zajmującej się dialogiem żydowsko-katolickim. 

Centrum Heschela KUL



 

Polecane
Emerytury
Stażowe