Kim dla Żydów współczesnych Jezusowi był Baranek Boży?

W scenie ewangelicznej Jan Chrzciciel przy swoich uczniach daje świadectwo o Jezusie, nazywając Go „Barankiem Bożym”. W świetle Biblii Hebrajskiej tytuł ten posiadał głęboki sens – o tym, co oznaczały te słowa dla Żydów czasów Jezusa oraz o pierwszych słowach Chrystusa na kartach Ewangelii św. Jana mówi pełnomocnik rektora KUL ds. relacji katolicko-żydowskich i badań naukowych w Ziemi Świętej ks. prof. dr hab. Mirosław Wróbel w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 14 stycznia.
Powołanie uczniów Kim dla Żydów współczesnych Jezusowi był Baranek Boży?
Powołanie uczniów / wikimedia.commons/public domain/James Tissot - Online Collection of Brooklyn Museum; Photo: Brooklyn Museum, 2007, 00.159.56_PS1.jpg

Pełna treść komentarza:

Baranek Boży

W scenie ewangelicznej Jan Chrzciciel przy swoich uczniach daje świadectwo o Jezusie, nazywając Go „Barankiem Bożym”. W świetle Biblii Hebrajskiej nazwanie Jezusa „Barankiem Bożym” posiada głęboki sens. Może być ono odniesione do baranka złożonego przez Abrahama w kraju Moria w miejsce swego jedynego syna Izaaka (Rdz 22). Może być także nawiązaniem do baranka paschalnego składanego w ziemi egipskiej (Wj 12), a także baranka-Sługi Pańskiego przedstawionego przez proroka Izajasza (Iz 53,7).

W dalszym kontekście Ewangelii Janowej Jezus umiera na krzyżu jako Baranek, który gładzi grzechy świata (J 19,34). Dzieje się to w tym samym czasie, gdy w świątyni jerozolimskiej składana jest ofiara z baranków paschalnych. Motyw uwielbionego Mesjasza – Baranka Bożego złożonego w ofierze wielokrotnie występuje na kartach Księgi Apokalipsy, ukazując wiarę pierwotnego Kościoła.

Do idących za sobą uczniów Jezus kieruje istotne pytanie: „Czego szukacie?” (J 1,38). Są to pierwsze słowa wypowiedziane przez Jezusa w czwartej Ewangelii - stąd odnoszą się one nie tylko do dwóch idących za Jezusem uczniów, lecz także do uczniów wszystkich epok podążających za Mistrzem z Nazaretu. Pokorna i szczera odpowiedź na to pytanie może prowadzić do głębokiej komunii z Jezusem i wejścia na drogę konkretnej realizacji powołania i posłannictwa. Tylko wtedy możemy kroczyć odważnie za Jezusem na drodze świętości i głębokiego zanurzenia w zbawczej krwi Baranka.

Zaproszenie

Jeden z uczniów zostaje przez Ewangelistę nazwany po imieniu – to Andrzej, brat Szymona Piotra. Drugi z uczniów intencjonalnie pozostaje bezimienny, gdyż każdy z czytelników Ewangelii jest wezwany, aby ujrzeć samego siebie w bezimiennej twarzy drugiego z uczniów.

Ich pytanie „Rabbi, gdzie mieszkasz?” objawia ich pokorę w poszukiwaniu prawdy przekazywanej im przez Mistrza z Nazaretu. Jezus zaprasza ich do pójścia za Nim – „chodźcie a zobaczycie”. Zaprasza ich w drogę, na której pragnie im pokazać nie tyle dom ręką ludzką uczyniony, ale dom Ojca, który jest w niebie. W późniejszym kontekście Ewangelii Jezus objawi swym uczniom, że w Domu Jego Ojca jest wiele mieszkań.

Andrzej dzieli się swoim doświadczeniem z bratem – Szymonem, którego przyprowadza do Jezusa. Mistrz z Nazaretu nadaje Szymonowi imię Kefas, które w języku aramejskim oznacza „skała”. Wskazuje to na ważną funkcję Szymona – Kefasa w pierwotnym Kościele.

W sekwencji spotkania Jezusa ze swymi pierwszymi uczniami widać jak ważną rolę odgrywa wiara, otwartość, poszukiwanie przez stawianie pytań, wyruszenie w duchową drogę i świadectwo o spotkaniu z Jezusem, który jest Drogą i Prawdą i Życiem.

Komentarz wideo:



O autorze

Ks. prof. dr hab. Mirosław Wróbel, kierownik Sekcji Nauk Biblijnych, kierownik Katedry filologii biblijnej i literatury międzytestamentalnej w Instytucie Nauk Biblijnych, Wydział Teologii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, kierownik Kursu Formacji Biblijnej, dyrektor i redaktor naukowy projektu „Biblia Aramejska”, Pełnomocnik Rektora KUL ds. relacji katolicko-żydowskich i badań naukowych w Ziemi Świętej, pierwszy dyrektor Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich KUL im. Abrahama J. Heschela.

Centrum Heschela KUL


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Prezydent Duda pod Monte Cassino: oni o Polskę walczyli i za Polskę ginęli Wiadomości
Prezydent Duda pod Monte Cassino: oni o Polskę walczyli i za Polskę ginęli

Polscy żołnierze walczący pod dowództwem gen. Władysława Andersa to bohaterzy, którzy walczyli o to, aby otworzyć drogę do wolności; oni o Polskę walczyli i za Polskę ginęli - mówił podczas obchodów 80. rocznicy bitwy o Monte Cassino prezydent Andrzej Duda.

Skandal wokół pomników uderzających w obrońców granicy z Białorusią. Mieszkańcy Michałowa przepraszają Straż Graniczną Wiadomości
Skandal wokół pomników uderzających w obrońców granicy z Białorusią. Mieszkańcy Michałowa przepraszają Straż Graniczną

Dziś w nadgranicznym Michałowie na Podlasiu, rządzonym przez burmistrza, członka Platformy Obywatelskiej Marka Nazarko, podczas uroczystości rocznicy uzyskania praw miejskich, miały być odsłonięte dwa pomniki o skandalicznej wymowie uderzającej w obrońców polskiej granicy z Białorusią. Według naszych nieoficjalnych informacji odsłonięcie się nie odbyło, za to przedstawiciele mieszkańców Michałowa złożyli wizytę w strażnicy Straży Granicznej.

Miażdżąca większość korzystających z socjalu w Niemczech to imigranci Wiadomości
Miażdżąca większość korzystających z socjalu w Niemczech to imigranci

Z danych Federalnych Agencji Zatrudnienia większość beneficjentów "świadczeń obywatelskich" w Niemczech ma pochodzenie migranckie. Co więcej większość z nich nie posiada nawet niemieckiego paszportu.

Byliśmy u głodujących w Sejmie rolników: Nawet operatorzy nieprzychylnych stacji TV nas dopingują tylko u nas
Byliśmy u głodujących w Sejmie rolników: Nawet operatorzy nieprzychylnych stacji TV nas dopingują

W szóstym dniu strajku głodowego w Sejmie, dwóch protestujących z powodów zdrowotnych zostało zabranych przez pogotowie. Stan obu nich jest już dobry, obaj musieli wrócić do domu. Obecnie w Sejmie zostało 4 rolników. O tym, co obecnie się dzieje jeden z nich - Mateusz Borowiak - opowiedział w rozmowie z portalem Tysol.pl

Doszło do ogromnej sensacji na koniec sezonu Bundesligi z ostatniej chwili
Doszło do ogromnej sensacji na koniec sezonu Bundesligi

Bayer Leverkusen pokonał w ostatniej kolejce FC Augsburg 2:1 i tym przez cały sezon piłkarskiej ekstraklasy nie doznał porażki. To pierwszy taki przypadek w historii Bundesligi (od 1963 roku). Broniący tytułu Bayern Monachium zajął trzecie miejsce Z elitą pożegnały się FC Koeln i SV Darmstadt.

Polski Blik rusza na podbój Europy Wiadomości
Polski Blik rusza na podbój Europy

Polska firma płatnicza Blik cieszy się ogromną popularnością w naszym kraju. teraz zamierza ona wkroczyć do strefy Euro. Jak donosi portal Inn Poland zarząd spółki chce zostać jednych z trzech głównych operatorów płatności w Europie.

Zamach na premiera Słowacji. Jest decyzja sądu z ostatniej chwili
Zamach na premiera Słowacji. Jest decyzja sądu

Sędzia Specjalnego Sądu Karnego w Pezinku koło Bratysławy przychylił się w sobotę do wniosku prokuratora i zgodził się na tymczasowe aresztowanie Juraja. C., który w środę ciężko ranił premiera Słowacji Roberta Ficę. Oskarżony ma postawione zarzuty zamiaru popełnienie zabójstwa z premedytacją.

Znana aktorka poważnie chora. Pojechałam na oddział ratunkowy z ostatniej chwili
Znana aktorka poważnie chora. "Pojechałam na oddział ratunkowy"

Media obiegły niepokojące informacje o znanej aktorce. Okazuje się, że jest poważnie chora.

Nikt jej tam za bardzo nie chce. Burza wokół popularnego programu Polsatu z ostatniej chwili
"Nikt jej tam za bardzo nie chce". Burza wokół popularnego programu Polsatu

W sieci zawrzało. Wszystko za sprawą popularnego programu Polsatu.

Nieoficjalnie: Trzęsienie ziemi w Barcelonie z ostatniej chwili
Nieoficjalnie: Trzęsienie ziemi w Barcelonie

Trener Xavi Hernandez został zwolniony z funkcji szkoleniowca piłkarzy FC Barcelona, ogłosiły w piątek katalońskie media, powołując się na anonimowe źródła w dyrekcji klubu.

REKLAMA

Kim dla Żydów współczesnych Jezusowi był Baranek Boży?

W scenie ewangelicznej Jan Chrzciciel przy swoich uczniach daje świadectwo o Jezusie, nazywając Go „Barankiem Bożym”. W świetle Biblii Hebrajskiej tytuł ten posiadał głęboki sens – o tym, co oznaczały te słowa dla Żydów czasów Jezusa oraz o pierwszych słowach Chrystusa na kartach Ewangelii św. Jana mówi pełnomocnik rektora KUL ds. relacji katolicko-żydowskich i badań naukowych w Ziemi Świętej ks. prof. dr hab. Mirosław Wróbel w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 14 stycznia.
Powołanie uczniów Kim dla Żydów współczesnych Jezusowi był Baranek Boży?
Powołanie uczniów / wikimedia.commons/public domain/James Tissot - Online Collection of Brooklyn Museum; Photo: Brooklyn Museum, 2007, 00.159.56_PS1.jpg

Pełna treść komentarza:

Baranek Boży

W scenie ewangelicznej Jan Chrzciciel przy swoich uczniach daje świadectwo o Jezusie, nazywając Go „Barankiem Bożym”. W świetle Biblii Hebrajskiej nazwanie Jezusa „Barankiem Bożym” posiada głęboki sens. Może być ono odniesione do baranka złożonego przez Abrahama w kraju Moria w miejsce swego jedynego syna Izaaka (Rdz 22). Może być także nawiązaniem do baranka paschalnego składanego w ziemi egipskiej (Wj 12), a także baranka-Sługi Pańskiego przedstawionego przez proroka Izajasza (Iz 53,7).

W dalszym kontekście Ewangelii Janowej Jezus umiera na krzyżu jako Baranek, który gładzi grzechy świata (J 19,34). Dzieje się to w tym samym czasie, gdy w świątyni jerozolimskiej składana jest ofiara z baranków paschalnych. Motyw uwielbionego Mesjasza – Baranka Bożego złożonego w ofierze wielokrotnie występuje na kartach Księgi Apokalipsy, ukazując wiarę pierwotnego Kościoła.

Do idących za sobą uczniów Jezus kieruje istotne pytanie: „Czego szukacie?” (J 1,38). Są to pierwsze słowa wypowiedziane przez Jezusa w czwartej Ewangelii - stąd odnoszą się one nie tylko do dwóch idących za Jezusem uczniów, lecz także do uczniów wszystkich epok podążających za Mistrzem z Nazaretu. Pokorna i szczera odpowiedź na to pytanie może prowadzić do głębokiej komunii z Jezusem i wejścia na drogę konkretnej realizacji powołania i posłannictwa. Tylko wtedy możemy kroczyć odważnie za Jezusem na drodze świętości i głębokiego zanurzenia w zbawczej krwi Baranka.

Zaproszenie

Jeden z uczniów zostaje przez Ewangelistę nazwany po imieniu – to Andrzej, brat Szymona Piotra. Drugi z uczniów intencjonalnie pozostaje bezimienny, gdyż każdy z czytelników Ewangelii jest wezwany, aby ujrzeć samego siebie w bezimiennej twarzy drugiego z uczniów.

Ich pytanie „Rabbi, gdzie mieszkasz?” objawia ich pokorę w poszukiwaniu prawdy przekazywanej im przez Mistrza z Nazaretu. Jezus zaprasza ich do pójścia za Nim – „chodźcie a zobaczycie”. Zaprasza ich w drogę, na której pragnie im pokazać nie tyle dom ręką ludzką uczyniony, ale dom Ojca, który jest w niebie. W późniejszym kontekście Ewangelii Jezus objawi swym uczniom, że w Domu Jego Ojca jest wiele mieszkań.

Andrzej dzieli się swoim doświadczeniem z bratem – Szymonem, którego przyprowadza do Jezusa. Mistrz z Nazaretu nadaje Szymonowi imię Kefas, które w języku aramejskim oznacza „skała”. Wskazuje to na ważną funkcję Szymona – Kefasa w pierwotnym Kościele.

W sekwencji spotkania Jezusa ze swymi pierwszymi uczniami widać jak ważną rolę odgrywa wiara, otwartość, poszukiwanie przez stawianie pytań, wyruszenie w duchową drogę i świadectwo o spotkaniu z Jezusem, który jest Drogą i Prawdą i Życiem.

Komentarz wideo:



O autorze

Ks. prof. dr hab. Mirosław Wróbel, kierownik Sekcji Nauk Biblijnych, kierownik Katedry filologii biblijnej i literatury międzytestamentalnej w Instytucie Nauk Biblijnych, Wydział Teologii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, kierownik Kursu Formacji Biblijnej, dyrektor i redaktor naukowy projektu „Biblia Aramejska”, Pełnomocnik Rektora KUL ds. relacji katolicko-żydowskich i badań naukowych w Ziemi Świętej, pierwszy dyrektor Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich KUL im. Abrahama J. Heschela.

Centrum Heschela KUL



Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe