Kolejna decyzja MEN: od kwietnia nowa ocena w szkołach

Od kwietnia 2026 roku nauczyciele dostaną nowe narzędzie do diagnozowania potrzeb uczniów. MEN zapowiada, że nowa ocena ma wspierać rozwój dzieci, a nie zastępować tradycyjne stopnie.
Barbara Nowacka
Barbara Nowacka / PAP/Albert Zawada

Co musisz wiedzieć:

  • Ocena funkcjonalna ma nie powodować odejścia od dotychczasowych ocen
  • Obejmie wszystkie dzieci, także bez zdiagnozowanych trudności
  • MEN zapowiada jasne kryteria pomocy i większą rolę nauczycieli

 

Nowość w szkołach. Ocena funkcjonalna od 2026 roku

Od kwietnia 2026 roku nauczyciele mają zacząć korzystać z oceny funkcjonalnej – dodatkowego narzędzia przygotowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Jak podkreśla resort Barbary Nowackiej, nie będzie ona formą klasyfikacji ucznia ani zamiennikiem obowiązujących ocen szkolnych.

MEN podkreśla cel zmian

W komunikacie ministerstwo zaznacza, że nowa metoda ma jedynie wspierać proces dydaktyczno-wychowawczy. Ocena funkcjonalna ma pomóc w lepszym rozpoznaniu potrzeb i możliwości uczniów.

Jej celem jest wspieranie ucznia, a nie ocenianie jego wyników

– informuje resort.

 

Przesunięty termin i szerszy zakres

Pierwotnie ocena funkcjonalna miała pojawić się w szkołach wraz z początkiem roku szkolnego 2025/2026. MEN zdecydowało jednak o przesunięciu wdrożenia na kwiecień 2026 roku. Rozwiązanie powstało na podstawie badań Uniwersytetu Śląskiego, z których wynika, że wielu uczniów mierzy się z problemami bez odpowiedniego wsparcia.

Nowe zasady obejmą nie tylko dzieci z już zdiagnozowanymi trudnościami, ale również tych uczniów, u których dotąd nie stwierdzono żadnych problemów.

"Pomoc oparta na realnych potrzebach"

Chcemy, aby pomoc mogła być dostępna dla każdego dziecka i żeby kryteria tej pomocy były jasne. Pracujemy nad tym, żeby to nie opinia poradni, nie orzeczenie tę pomoc wyznaczało, ale by prowadziła do tego konkretna potrzeba dziecka rozpoznana przez specjalistów szkolnych, przez nauczycieli

– tłumaczyła wiceminister edukacji Izabela Ziętka.

Ministerstwo wskazuje, że nowe narzędzie ma umożliwić lepsze reagowanie na indywidualne potrzeby uczniów. Pedagodzy otrzymają kwestionariusze pozwalające ocenić m.in. funkcjonowanie dziecka w grupie rówieśniczej oraz sposób komunikowania się z nauczycielem.


 

POLECANE
Balázs Orbán: Masowa migracja jest największym zagrożeniem dla Europy gorące
Balázs Orbán: Masowa migracja jest największym zagrożeniem dla Europy

Główny strateg Węgier ostrzegł, że Europa jest “uwięziona” w masowej migracji i niemożliwej do wygrania wojnie zastępczej na Ukrainie, ponieważ jej przywódcy służą Brukseli i ideologii liberalnej, a nie interesom własnych narodów – w rozmowie z GB News dodał, że tylko kraje chcące przeciwstawić się UE w kwestiach granic, polityki rodzinnej i wojny mogą uniknąć upadku cywilizacji.

Informacje ws. rozszerzonej wersji Strategii Bezpieczeństwa Narodowego USA. Biały Dom wydał oświadczenie z ostatniej chwili
Informacje ws. rozszerzonej wersji Strategii Bezpieczeństwa Narodowego USA. Biały Dom wydał oświadczenie

Doniesienia o dłuższej, wewnętrznej wersji Strategii Bezpieczeństwa Narodowego USA to fake news - powiedziała PAP zastępca rzecznik Białego Domu Anna Kelly. Według doniesień Defense One, tajna wersja dokumentu miała mówić m.in. o odciąganiu Polski i innych państw od Unii Europejskiej.

Berlin przeciw Bożemu Narodzeniu. Próbują odinstalować chrześcijaństwo Wiadomości
Berlin przeciw Bożemu Narodzeniu. "Próbują odinstalować chrześcijaństwo"

Berlin przygotowuje wycieczkę pod hasłem „Dekolonizacja Bożego Narodzenia”. Zwiedzający przejdą z przewodnikiem po ogrodzie bożonarodzeniowym w kościele Friedenskirche Charlottenburg, by zobaczyć „kolonialne i dyskryminujące obrazy” w historii świąt. Projekt finansuje Departament Kultury i Spójności Społecznej Senatu Berlina. Absurd tego przedsięwzięcia krytykują nawet muzułmanie. 

Cel klimatyczny na rok 2040: porozumienie w sprawie redukcji emisji o 90% w prawie klimatycznym UE z ostatniej chwili
Cel klimatyczny na rok 2040: porozumienie w sprawie redukcji emisji o 90% w prawie klimatycznym UE

Od 2036 r. pięć punktów procentowych redukcji emisji może pochodzić z międzynarodowych kredytów węglowych

Niemcy najbardziej obawiają się prawicowego ekstremizmu tylko u nas
Niemcy najbardziej obawiają się prawicowego ekstremizmu

Niemcy coraz mocniej obawiają się prawicowego ekstremizmu — wynika z nowych badań, na które zwraca uwagę ekspert ds. Niemiec Aleksandra Fedorska. Dane pokazują nieoczekiwany zwrot opinii publicznej, w którym lęk przed ekstremizmem ma przewyższać obawy związane z migracją.

Jest wyrok ws. Stanowski kontra Janoszek: Film do usunięcia, 20 tys. zł zadośćuczynienia z ostatniej chwili
Jest wyrok ws. Stanowski kontra Janoszek: Film do usunięcia, 20 tys. zł zadośćuczynienia

Sąd Okręgowy w Warszawie ogłosił wyrok w procesie Natalii Janoszek przeciwko Krzysztofowi Stanowskiemu i Kanałowi Sportowemu. Nakazał trwałe usunięcie filmu dziennikarza oraz zasądził 20 tys. zł zadośćuczynienia dla powódki. Decyzję sądu skomentował sam Krzysztof Stanowski.

Nie żyje rumuński generał oskarżany o próbę puczu z inspiracji Rosji z ostatniej chwili
Nie żyje rumuński generał oskarżany o próbę puczu z inspiracji Rosji

W wieku 101 lat zmarł generał Radu Theodoru – emerytowany rumuński dowódca lotnictwa, którego nazwisko w ostatnim roku ponownie trafiło na nagłówki mediów z powodu śledztwa prowadzonego przez rumuńskie służby. Generał był łączony z grupą oskarżaną o działania uznane za zdradę stanu oraz o promowanie prorosyjskich idei.

Dawca nasienia ze śmiercionośną mutacją genetyczną spłodził blisko 200 dzieci w Europie. Część już zmarła Wiadomości
Dawca nasienia ze śmiercionośną mutacją genetyczną spłodził blisko 200 dzieci w Europie. Część już zmarła

Blisko 200 dzieci w całej Europie mogło odziedziczyć śmiertelnie groźną mutację nowotworową po anonimowym dawcy nasienia z Danii. Przez kilkanaście lat jego nasienie wykorzystywano w klinikach leczenia niepłodności, choć – jak dziś wiadomo – ok. 20 proc. jego plemników zawierało uszkodzenie genu TP53, związanego z ekstremalnie wysokim ryzykiem rozwoju raka u dzieci i dorosłych.

Muzyk kultowego zespołu w ciężkim stanie. Koncerty przełożone z ostatniej chwili
Muzyk kultowego zespołu w ciężkim stanie. Koncerty przełożone

Znany polski artysta Kazik Staszewski trafił na początku grudnia na Oddział Intensywnej Terapii na Teneryfie. Zespół Kult poinformował, że wszystkie koncerty z jego udziałem do kwietnia 2026 roku.

Kolejna decyzja MEN: od kwietnia nowa ocena w szkołach pilne
Kolejna decyzja MEN: od kwietnia nowa ocena w szkołach

Od kwietnia 2026 roku nauczyciele dostaną nowe narzędzie do diagnozowania potrzeb uczniów. MEN zapowiada, że nowa ocena ma wspierać rozwój dzieci, a nie zastępować tradycyjne stopnie.

REKLAMA

Kolejna decyzja MEN: od kwietnia nowa ocena w szkołach

Od kwietnia 2026 roku nauczyciele dostaną nowe narzędzie do diagnozowania potrzeb uczniów. MEN zapowiada, że nowa ocena ma wspierać rozwój dzieci, a nie zastępować tradycyjne stopnie.
Barbara Nowacka
Barbara Nowacka / PAP/Albert Zawada

Co musisz wiedzieć:

  • Ocena funkcjonalna ma nie powodować odejścia od dotychczasowych ocen
  • Obejmie wszystkie dzieci, także bez zdiagnozowanych trudności
  • MEN zapowiada jasne kryteria pomocy i większą rolę nauczycieli

 

Nowość w szkołach. Ocena funkcjonalna od 2026 roku

Od kwietnia 2026 roku nauczyciele mają zacząć korzystać z oceny funkcjonalnej – dodatkowego narzędzia przygotowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Jak podkreśla resort Barbary Nowackiej, nie będzie ona formą klasyfikacji ucznia ani zamiennikiem obowiązujących ocen szkolnych.

MEN podkreśla cel zmian

W komunikacie ministerstwo zaznacza, że nowa metoda ma jedynie wspierać proces dydaktyczno-wychowawczy. Ocena funkcjonalna ma pomóc w lepszym rozpoznaniu potrzeb i możliwości uczniów.

Jej celem jest wspieranie ucznia, a nie ocenianie jego wyników

– informuje resort.

 

Przesunięty termin i szerszy zakres

Pierwotnie ocena funkcjonalna miała pojawić się w szkołach wraz z początkiem roku szkolnego 2025/2026. MEN zdecydowało jednak o przesunięciu wdrożenia na kwiecień 2026 roku. Rozwiązanie powstało na podstawie badań Uniwersytetu Śląskiego, z których wynika, że wielu uczniów mierzy się z problemami bez odpowiedniego wsparcia.

Nowe zasady obejmą nie tylko dzieci z już zdiagnozowanymi trudnościami, ale również tych uczniów, u których dotąd nie stwierdzono żadnych problemów.

"Pomoc oparta na realnych potrzebach"

Chcemy, aby pomoc mogła być dostępna dla każdego dziecka i żeby kryteria tej pomocy były jasne. Pracujemy nad tym, żeby to nie opinia poradni, nie orzeczenie tę pomoc wyznaczało, ale by prowadziła do tego konkretna potrzeba dziecka rozpoznana przez specjalistów szkolnych, przez nauczycieli

– tłumaczyła wiceminister edukacji Izabela Ziętka.

Ministerstwo wskazuje, że nowe narzędzie ma umożliwić lepsze reagowanie na indywidualne potrzeby uczniów. Pedagodzy otrzymają kwestionariusze pozwalające ocenić m.in. funkcjonowanie dziecka w grupie rówieśniczej oraz sposób komunikowania się z nauczycielem.



 

Polecane