Samochody będą droższe i będzie ich mniej. PE i Rada UE zawarły porozumienie w sprawie sektora motoryzacyjnego

Wczesnym rankiem w piątek Parlament Europejski i Rada UE osiągnęły tymczasowe porozumienie w sprawie nowych unijnych przepisów dotyczących obiegu zamkniętego, które mają objąć cały cykl życia pojazdu, od projektu po ostateczne traktowanie na koniec cyklu życia.
Mercedes-benz/Zdjęcie ilustracyjne
Mercedes-benz/Zdjęcie ilustracyjne / Pixabay

Co musisz wiedzieć:

  • Ustalono takie ulepszanie konstrukcji pojazdu, które ułatwi usuwanie materiałów, części i komponentów w celu ponownego użycia i recyklingu.
  • Ustalono wiążące cele dotyczące wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu w nowych pojazdach.
  • Wzmocniono odpowiedzialność producenta za odbiór i przetwarzanie pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELV).
  • Spośród 285,6 mln pojazdów silnikowych na drogach UE co roku 6,5 mln kończy swój okres eksploatacji.

 

Nowe przepisy środowiskowe

Zgodnie z uzgodnionym projektem wszystkie nowe pojazdy powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby umożliwić łatwe usunięcie jak największej liczby części i komponentów przez autoryzowane zakłady oczyszczania.

 

„Zamknięta pętla”

Współustawodawcy zgodzili się, że plastik używany w każdym nowym typie pojazdu powinien zawierać co najmniej 15% plastiku pochodzącego z recyklingu w ciągu sześciu lat od wejścia w życie przepisów i 25% w ciągu dziesięciu lat. 20% spośród tych celów należałoby osiągnąć poprzez włączenie do danego typu pojazdu tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji lub z części i komponentów usuniętych z pojazdów na etapie użytkowania („zamknięta pętla).

Uzgodniono również, że Komisja Europejska powinna wprowadzić cele dotyczące stali pochodzącej z recyklingu i aluminium (dwa lata po wejściu w życie rozporządzenia), po zakończeniu studiów wykonalności. Oceniona zostanie również wykonalność wprowadzenia dodatkowych celów w odniesieniu do surowców krytycznych pochodzących z recyklingu.

 

Regulacje dotyczące przenoszenia własności pojazdów

Umowa zawiera zestaw wymogów, które należy spełnić przy przenoszeniu własności używanych pojazdów, bez nakładania niepotrzebnych obciążeń na obywateli. Dokumentacja wymagana w przypadku sprzedaży pojazdu przez przedsiębiorcę osobie fizycznej lub prawnej składałaby się albo z oceny, czy pojazd nie jest ELV, albo z ważnego świadectwa przydatności do ruchu drogowego. Osoba fizyczna musiałaby przedstawić tę dokumentację tylko wtedy, gdyby pojazd został uznany za całkowitą stratę ekonomiczną lub gdyby sprzedaż została zawarta wyłącznie online.

 

Bardziej rygorystyczne zasady zarządzania końcem cyklu życia

Trzy lata po wejściu w życie nowych przepisów producenci rozszerzyliby odpowiedzialność producenta, tzn. musieliby pokryć koszty zbiórki i obróbki pojazdów, które osiągnęły etap końca cyklu życia.

Szczególne wymagania miałyby zastosowanie do obowiązkowego usuwania niektórych części i komponentów, a także cieczy, płynów i substancji niebezpiecznych przed rozdrobnieniem lub zagęszczeniem. Władze krajowe będą zobowiązane do opracowania strategii kontroli mających na celu wykrywanie nielegalnych działań podczas zbierania, przetwarzania i eksportu pojazdów ELV.

 

Więcej do odzysku

Państwa członkowskie musiałyby zapewnić, aby podmioty zajmujące się gospodarką odpadami osiągnęły cel 85% do ponownego użycia i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz 95% do ponownego użycia i odzysku (byłby okres przejściowy trwający trzy lata przed zastosowaniem nowej metodologii). Ponadto, aby zwiększyć dostawy recyklingu tworzyw sztucznych w celu zaspokojenia popytu na tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu w pojazdach, w określonym roku zostanie ustalony cel recyklingu wynoszący 30% całkowitej masy tworzyw sztucznych zawartych w pojazdach wycofanych z eksploatacji

– czytamy w uzasadnieniu do porozumienia.

Pojazdy, których żywotność dobiega końca, nie są obecnie zarządzane optymalnie, co skutkuje utratą wartości i zanieczyszczeniem. Wiele z materiałów, w tym te o bardzo wysokim ryzyku dostaw, nie są odzyskiwane wcale lub są niewystarczające. Tylko 19% frakcji tworzyw sztucznych odzyskanych po rozdrobnieniu pojazdów (…) są obecnie kierowane do recyklingu. CRM-y, takie jak pierwiastki ziem rzadkich, nie są odzyskiwane po rozdrobnieniu (podczas gdy obecna tendencja w kierunku elektryfikacji samochodów wiąże się ze zwiększonym wykorzystaniem CRM w pojazdach). Ponadto materiały z tworzyw sztucznych są coraz częściej stosowane w nowych pojazdach ze względu na ich lekkie właściwości. Znaczne ilości odpadów z tworzyw sztucznych pochodzące z pojazdów wycofanych z eksploatacji są nadal co roku wysyłane do spalania lub składowania na wysypiskach

stwierdza uzasadnienie do porozumienia ws. planowanej dyrektywy, która czeka obecnie na swoje pierwsze czytanie na forum Parlamentu Europejskiego.

 

Wzmocnienie przepisów eksportowych dotyczących pojazdów używanych

Aby zapobiec nielegalnemu traktowaniu i eksportowi pojazdów ELV oraz rozwiązać problem „brakujących pojazdów”, negocjatorzy uzgodnili zakaz eksportu pojazdów niezdatnych do ruchu drogowego (obowiązujący pięć lat po wejściu w życie rozporządzenia). Umowa wyjaśnia kryteria decydujące o tym, kiedy używany pojazd kwalifikuje się jako ELV, a także niezbędną dokumentację dla organów celnych.

 

Gospodarka o obiegu zamkniętym

Współsprawozdawcy Jens Gieseke (PPE, DE) z Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego i Paulius Saudargas (PPE, LT) z Komisji Rynku Wewnętrznego powiedzieli:

Podejmujemy ważne kroki, aby pobudzić przejście sektora motoryzacyjnego do gospodarki o obiegu zamkniętym. Poprawiamy bezpieczeństwo zasobów, chronimy środowisko i zapewniamy zrównoważony rozwój. Aby uniknąć przeciążenia branży, wyznaczyliśmy sobie realistyczne cele i zadbaliśmy o mniej biurokracji oraz bardziej sprawiedliwą konkurencję.

 

Samochody będą droższe i będzie ich mniej

Skutek tak sformułowanej regulacji będzie taki, że samochody będą zdecydowanie droższe i będzie ich mniej, co zresztą znajduje się w unijnych założeniach o elektromobilności. Z dróg zostaną wycofane stare auta, niespełniające wyśrubowanych norm środowiskowych. Zgodnie z planowanymi przepisami producenci będą podlegać rejestracji, a unijne organa będą mogły odmówić im autoryzacji produkcji, jeżeli nie będą spełniać unijnych wymogów.

 

Następne kroki

Aby nowe przepisy mogły wejść w życie, umowa tymczasowa musi zostać zatwierdzona zarówno przez Parlament, jak i Radę UE.


 

POLECANE
Euromajdan-Warszawa pikietował przed ambasadą Belgii. W tle rosyjskie aktywa gorące
Euromajdan-Warszawa pikietował przed ambasadą Belgii. W tle rosyjskie aktywa

„Belgio, odblokuj reparacyjną pożyczkę dla Ukrainy” - z takim transparentem Natalia Panchenko i Euromajdan-Warszawa pikietowali 11 grudnia przed Ambasadą Królestwa Belgii w Warszawie. Przekaz był jednoznaczny - „Staliśmy z jednym jasnym apelem: agresor musi zapłacić za wojnę”.

Kuriozalny wpis Tuska o prezydencie. Stan emocjonalnego rozdygotania tylko się pogłębia z ostatniej chwili
Kuriozalny wpis Tuska o prezydencie. "Stan emocjonalnego rozdygotania tylko się pogłębia"

Donald Tusk w swoich wpisach zdołał połączyć sprawę pobicia nastoletniego kibica w Gdyni oraz ataku na hiszpańskich kibiców z osobą prezydenta Karola Nawrockiego. Rzecznik prezydenta odpowiedział ze współczuciem: "Niestety, stan emocjonalnego rozdygotania Donalda Tuska tylko się pogłębia" 

Orban o działaniach UE ws. rosyjskich aktywów: Brukselczycy przekraczają Rubikon, nastała dyktatura z ostatniej chwili
Orban o działaniach UE ws. rosyjskich aktywów: Brukselczycy przekraczają Rubikon, nastała dyktatura

„Brukselczycy przekraczają Rubikon, nastała brukselska dyktatura; Węgry protestują przeciwko tej decyzji i zrobią wszystko, co w ich mocy, aby przywrócić porządek prawny” - napisał w piątek na Facebooku węgierski premier Viktor Orban, komentując najnowsze decyzje UE ws. zamrożonych rosyjskich aktywów.

Irakijczyk Barham Ahmed Salih nowym Wysokim Komisarzem ONZ ds. Uchodźców. A co z Hołownią? z ostatniej chwili
Irakijczyk Barham Ahmed Salih nowym Wysokim Komisarzem ONZ ds. Uchodźców. A co z Hołownią?

O stanowisko nowego Wysokiego Komisarza ONZ ds. Uchodźców ubiegał się Szymon Hołownia. Jednak został na niego wybrany były prezydent Iraku Barham Salih.

Samochody będą droższe i będzie ich mniej. PE i Rada UE zawarły porozumienie w sprawie sektora motoryzacyjnego z ostatniej chwili
Samochody będą droższe i będzie ich mniej. PE i Rada UE zawarły porozumienie w sprawie sektora motoryzacyjnego

Wczesnym rankiem w piątek Parlament Europejski i Rada UE osiągnęły tymczasowe porozumienie w sprawie nowych unijnych przepisów dotyczących obiegu zamkniętego, które mają objąć cały cykl życia pojazdu, od projektu po ostateczne traktowanie na koniec cyklu życia.

Tłum nielegalnych imigrantów sforsował granicę na wschodzie. Trwa akcja Straży Granicznej z ostatniej chwili
Tłum nielegalnych imigrantów sforsował granicę na wschodzie. Trwa akcja Straży Granicznej

Ponad 180 cudzoziemców przedostało się w czwartek kilkudziesięciometrowym wykopanym tunelem pod granicą polsko-białoruską – ustaliła PAP w Straży Granicznej. Liczbę osób ustalono dzięki systemom elektronicznym, a niedługo później zatrzymano ponad 130 osób; trwają poszukiwania pozostałych migrantów.

Pilne doniesienia z granicy. Jest komunikat Straży Granicznej z ostatniej chwili
Pilne doniesienia z granicy. Jest komunikat Straży Granicznej

Funkcjonariusze Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej wydalili z Polski trzech obywateli Gruzji zatrzymanych za kradzieże i rozboje. Mężczyźni, po opuszczeniu zakładu karnego w Hrubieszowie, otrzymali decyzje o zobowiązaniu do powrotu oraz wieloletni zakaz ponownego wjazdu do Polski i strefy Schengen.

Rosyjski sąd zajmie się instytucją mrożącą rosyjskie aktywa. Jest pozew z ostatniej chwili
Rosyjski sąd zajmie się instytucją mrożącą rosyjskie aktywa. Jest pozew

Rosyjski bank centralny poinformował w piątek, że pozwał przed sądem w Moskwie Euroclear, instytucję finansową z siedzibą w Brukseli, która zajmuje się obsługą transakcji na rynkach kapitałowych.

Skandal w Ochotniczej Straży Pożarnej. Prezes jednostki oskarżony o molestowanie podwładnych nastolatek z ostatniej chwili
Skandal w Ochotniczej Straży Pożarnej. Prezes jednostki oskarżony o molestowanie podwładnych nastolatek

Prokuratura Rejonowa w Opolu postawiła prezesowi jednej z jednostek OSP poważne zarzuty dotyczące molestowania sześciu dziewcząt, w większości niepełnoletnich. Według śledczych mężczyzna miał wykorzystywać swoją pozycję w strukturach straży pożarnej.

Ważny komunikat dla mieszkańców Katowic Wiadomości
Ważny komunikat dla mieszkańców Katowic

Już w poniedziałek 15 grudnia kierowcy, piesi i rowerzyści będą mogli korzystać z nowych wiaduktów na ul. Bohaterów Monte Cassino w Katowicach. Zakończenie prac oznacza koniec utrudnień na S86 – jednej z najbardziej obciążonych tras w Polsce.

REKLAMA

Samochody będą droższe i będzie ich mniej. PE i Rada UE zawarły porozumienie w sprawie sektora motoryzacyjnego

Wczesnym rankiem w piątek Parlament Europejski i Rada UE osiągnęły tymczasowe porozumienie w sprawie nowych unijnych przepisów dotyczących obiegu zamkniętego, które mają objąć cały cykl życia pojazdu, od projektu po ostateczne traktowanie na koniec cyklu życia.
Mercedes-benz/Zdjęcie ilustracyjne
Mercedes-benz/Zdjęcie ilustracyjne / Pixabay

Co musisz wiedzieć:

  • Ustalono takie ulepszanie konstrukcji pojazdu, które ułatwi usuwanie materiałów, części i komponentów w celu ponownego użycia i recyklingu.
  • Ustalono wiążące cele dotyczące wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu w nowych pojazdach.
  • Wzmocniono odpowiedzialność producenta za odbiór i przetwarzanie pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELV).
  • Spośród 285,6 mln pojazdów silnikowych na drogach UE co roku 6,5 mln kończy swój okres eksploatacji.

 

Nowe przepisy środowiskowe

Zgodnie z uzgodnionym projektem wszystkie nowe pojazdy powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby umożliwić łatwe usunięcie jak największej liczby części i komponentów przez autoryzowane zakłady oczyszczania.

 

„Zamknięta pętla”

Współustawodawcy zgodzili się, że plastik używany w każdym nowym typie pojazdu powinien zawierać co najmniej 15% plastiku pochodzącego z recyklingu w ciągu sześciu lat od wejścia w życie przepisów i 25% w ciągu dziesięciu lat. 20% spośród tych celów należałoby osiągnąć poprzez włączenie do danego typu pojazdu tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji lub z części i komponentów usuniętych z pojazdów na etapie użytkowania („zamknięta pętla).

Uzgodniono również, że Komisja Europejska powinna wprowadzić cele dotyczące stali pochodzącej z recyklingu i aluminium (dwa lata po wejściu w życie rozporządzenia), po zakończeniu studiów wykonalności. Oceniona zostanie również wykonalność wprowadzenia dodatkowych celów w odniesieniu do surowców krytycznych pochodzących z recyklingu.

 

Regulacje dotyczące przenoszenia własności pojazdów

Umowa zawiera zestaw wymogów, które należy spełnić przy przenoszeniu własności używanych pojazdów, bez nakładania niepotrzebnych obciążeń na obywateli. Dokumentacja wymagana w przypadku sprzedaży pojazdu przez przedsiębiorcę osobie fizycznej lub prawnej składałaby się albo z oceny, czy pojazd nie jest ELV, albo z ważnego świadectwa przydatności do ruchu drogowego. Osoba fizyczna musiałaby przedstawić tę dokumentację tylko wtedy, gdyby pojazd został uznany za całkowitą stratę ekonomiczną lub gdyby sprzedaż została zawarta wyłącznie online.

 

Bardziej rygorystyczne zasady zarządzania końcem cyklu życia

Trzy lata po wejściu w życie nowych przepisów producenci rozszerzyliby odpowiedzialność producenta, tzn. musieliby pokryć koszty zbiórki i obróbki pojazdów, które osiągnęły etap końca cyklu życia.

Szczególne wymagania miałyby zastosowanie do obowiązkowego usuwania niektórych części i komponentów, a także cieczy, płynów i substancji niebezpiecznych przed rozdrobnieniem lub zagęszczeniem. Władze krajowe będą zobowiązane do opracowania strategii kontroli mających na celu wykrywanie nielegalnych działań podczas zbierania, przetwarzania i eksportu pojazdów ELV.

 

Więcej do odzysku

Państwa członkowskie musiałyby zapewnić, aby podmioty zajmujące się gospodarką odpadami osiągnęły cel 85% do ponownego użycia i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz 95% do ponownego użycia i odzysku (byłby okres przejściowy trwający trzy lata przed zastosowaniem nowej metodologii). Ponadto, aby zwiększyć dostawy recyklingu tworzyw sztucznych w celu zaspokojenia popytu na tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu w pojazdach, w określonym roku zostanie ustalony cel recyklingu wynoszący 30% całkowitej masy tworzyw sztucznych zawartych w pojazdach wycofanych z eksploatacji

– czytamy w uzasadnieniu do porozumienia.

Pojazdy, których żywotność dobiega końca, nie są obecnie zarządzane optymalnie, co skutkuje utratą wartości i zanieczyszczeniem. Wiele z materiałów, w tym te o bardzo wysokim ryzyku dostaw, nie są odzyskiwane wcale lub są niewystarczające. Tylko 19% frakcji tworzyw sztucznych odzyskanych po rozdrobnieniu pojazdów (…) są obecnie kierowane do recyklingu. CRM-y, takie jak pierwiastki ziem rzadkich, nie są odzyskiwane po rozdrobnieniu (podczas gdy obecna tendencja w kierunku elektryfikacji samochodów wiąże się ze zwiększonym wykorzystaniem CRM w pojazdach). Ponadto materiały z tworzyw sztucznych są coraz częściej stosowane w nowych pojazdach ze względu na ich lekkie właściwości. Znaczne ilości odpadów z tworzyw sztucznych pochodzące z pojazdów wycofanych z eksploatacji są nadal co roku wysyłane do spalania lub składowania na wysypiskach

stwierdza uzasadnienie do porozumienia ws. planowanej dyrektywy, która czeka obecnie na swoje pierwsze czytanie na forum Parlamentu Europejskiego.

 

Wzmocnienie przepisów eksportowych dotyczących pojazdów używanych

Aby zapobiec nielegalnemu traktowaniu i eksportowi pojazdów ELV oraz rozwiązać problem „brakujących pojazdów”, negocjatorzy uzgodnili zakaz eksportu pojazdów niezdatnych do ruchu drogowego (obowiązujący pięć lat po wejściu w życie rozporządzenia). Umowa wyjaśnia kryteria decydujące o tym, kiedy używany pojazd kwalifikuje się jako ELV, a także niezbędną dokumentację dla organów celnych.

 

Gospodarka o obiegu zamkniętym

Współsprawozdawcy Jens Gieseke (PPE, DE) z Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego i Paulius Saudargas (PPE, LT) z Komisji Rynku Wewnętrznego powiedzieli:

Podejmujemy ważne kroki, aby pobudzić przejście sektora motoryzacyjnego do gospodarki o obiegu zamkniętym. Poprawiamy bezpieczeństwo zasobów, chronimy środowisko i zapewniamy zrównoważony rozwój. Aby uniknąć przeciążenia branży, wyznaczyliśmy sobie realistyczne cele i zadbaliśmy o mniej biurokracji oraz bardziej sprawiedliwą konkurencję.

 

Samochody będą droższe i będzie ich mniej

Skutek tak sformułowanej regulacji będzie taki, że samochody będą zdecydowanie droższe i będzie ich mniej, co zresztą znajduje się w unijnych założeniach o elektromobilności. Z dróg zostaną wycofane stare auta, niespełniające wyśrubowanych norm środowiskowych. Zgodnie z planowanymi przepisami producenci będą podlegać rejestracji, a unijne organa będą mogły odmówić im autoryzacji produkcji, jeżeli nie będą spełniać unijnych wymogów.

 

Następne kroki

Aby nowe przepisy mogły wejść w życie, umowa tymczasowa musi zostać zatwierdzona zarówno przez Parlament, jak i Radę UE.



 

Polecane