Ekipa Tuska wyda potężne pieniądze żeby kolej dużych prędkości ominęła aglomerację kalisko-ostrowską
Na stronie CPK możemy przeczytać, że planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do centrum". Ponadto składy, które miały przejeżdżać przez Kalisz, "będą korzystały z tej samej infrastruktury".
Autorzy projektu łącząc Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem, chcieli aby pociągi poruszały się z prędkością 300-320 km/h
Linia Kolei Dużych Prędkości „Y” łącząca Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem będzie obsługiwana przez najszybsze pociągi osiągające prędkość 300-320 km/h.
- czytamy w projekcie KDP dla Kalisza.
Czas przejazdu z Kalisza do Poznania skróci się o 35 min, natomiast z Kalisza do Warszawy o godzinę.
Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu z Kalisza do Poznania skróci się do 35 minut (obecnie to 1 godz. 28 minut), a z Kalisza do Warszawy do 1 godz. 45 min., czyli o godzinę krócej niż obecnie
- czytamy na stronie CPK.
Według autorów tego projektu obrany wariant miał zmniejszyć ingerencję w tereny zabudowane.
Przyjęty wariant oznacza mniejszą ingerencję w tereny zabudowane w stosunku do pierwotnych planów, obejście osiedla Rypinek oraz mniejszy zakres robót o około 2.2 km, w tym brak potrzeby budowy nowego mostu nad Prosną i estakady oraz brak kolizji z Obszarem Chronionego Krajobrazu Dolina Prosny
- czytamy dalej.
Dodatkowe koszty CPK dla Kalisza
Z kolei na stronie inicjatywy Tak dla CPK, możemy przeczytać, że ominięcie Kalisza i okolic jest ostatecznie nieopłacalne, gdyż w ten sposób blisko 300 tys. mieszkańców nie będzie miało połączenia komunikacyjnego do Kolei Dużych Prędkości.
Brak alternatywy przejazdu w postaci by-passa powodowałby jednak, że ekonomicznie bardziej opłacalne byłoby zatrzymanie się na stacji i zabranie pasażerów niż faktyczne jej minięcie bez zatrzymania. W przypadku istnienia by-passa zyski czasowe będą jednak większe, co może ograniczyć liczbę postojów pociągów KDP na kaliskiej stacji
- czytamy na stronie takdlacpk.org.
W obrębie 30 minut od kaliskiego dworca PKP mieszka ok. 300 000 osób. Jest to istotna podaż pasażerów. Dla porównania w Poznaniu w obrębie 30 minut od dworca PKP mieszka ok. 500 000 osób. Nie jest to zatem dostatecznie duża różnica, która usprawiedliwiałaby omijanie Kalisza
- uważają krytycy rozwiązania zaproponowanego przez CPK.
W ostatnim czasie Komisja Europejska przyznała Polsce na ten cel 162 mln zł dofinansowania.
Komisja Europejska przyznała spółce CPK 162 mln zł dofinansowania
- podało CPK w komunikacie prasowym.
-
Koniec giganta z Bielska-Białej, linia produkcyjna wyjechała do Brazylii
-
Kolejne podwyżki dla urzędników UE. Von der Leyen z rekordową pensją
-
Dziewczyna podejrzanego o tragiczny wypadek na Trasie Łazienkowskiej przerywa milczenie
Komentarze internautów
Sprawa ta wywołała liczne dyskusje w mediach społecznościowych. Radny Kalisza Maciej Antczak pytając się osób odpowiedzialnych za projekt CPK, nie otrzymał odpowiedzi na pytanie w sprawie oszczędności czasowej, jaką miałoby przynieść ominięcie Kalisza na drodze szybkiej kolei.
Spółka CPK nie wie, ile kosztować będzie kolejowa obwodnica Kalisza. Nie wie, ile czasu pozwoli ona zaoszczędzić pociągom jadącym z Poznania do Wa-wy. Pytałem o to - nie wiedzą
- poinformował radny z Kalisza.
Warto również podkreślić, że spółka CPK na tę obwodnicę zamierza wydać dodatkowe 40 mln zł, co kłóci się z koncepcją rządu Donalda Tuska w kwestii obniżania wydatków na tę inwestycję.
CPK ogłosiła modyfikację umowy z wykonawcą, który dostanie dodatkowe 40 mln zł brutto na projekt ominięcia Kalisza
- przekazał Maciej Antczak.
Polityk zauważył również, że do samej budowy KDP należy również doliczyć brak przychodów z tytułu sprzedawanych biletów, które mógłby wygenerować ten region.
Zapłacimy za projekt by-passa 40 mln zł. A to dopiero projekt! Całkowite koszty pominięcia Kalisza będą liczone w miliardach... Do tego należy doliczyć koszty braku zakupionych biletów oraz koszty gorszego skomunikowania ponad 300 000 ludzi z resztą Polski
- zauważył.
Z tym argumentem zgodził się użytkownik Zygfryd Czaban, który podkreślił, że kilkaset tysięcy osób będzie wykluczonych z dostępu do szybkiej kolei łączącej Poznań z Warszawą.
Nowa decyzja ekipy Laska: kolej dużych prędkości ominie trzystutysięczną aglomerację kalisko-ostrowską. Żeby to osiągnąć, ma być zbudowana specjalna obwodnica kolejowa: gigantyczny koszt tylko po to, by 300 tys. ludzi nie miało dostępu do szybkiego pociągu do Poznania i Warszawy
- napisał Zygfryd Czaban.
Natomiast jak napisał jeden z użytkowników, "CPK miało być HUBem dla europy środkowo-wschodniej". Przypomniał również, że Polska jest państwem o rozproszonym zaludnieniu, co powinno zostać uwzględnione przy projektowaniu takich inwestycji.
CPK ma być HUBem dla europy środkowo-wschodniej, a w tym celu musi być doskonale skomunikowany. Polska jest Państwem o rozproszonym zaludnieniu i obowiązkiem osób decydujących o losach projektu jest uwzględnienie tego faktu przy podejmowaniu decyzji
- napisał użytkownik @d_liskowicz.
To jest NIEPOJĘTE.
— Maciej Antczak (@MaciekAntczak) November 15, 2024
Spółka CPK nie wie, ile kosztować będzie kolejowa obwodnica Kalisza. Nie wie, ile czasu pozwoli ona zaoszczędzić pociągom jadącym z Poznania do Wa-wy. Pytałem o to - nie wiedzą.
Mimo tego dziś CPK ogłosiła modyfikację umowy z wykonawcą, który dostanie (1/3) pic.twitter.com/DIrA7ViOvw
Nowa decyzja ekipy Laska: kolej dużych prędkości ominie trzystutysięczną aglomerację kalisko-ostrowską. Żeby to osiągnąć, ma być zbudowana specjalna obwodnica kolejowa: gigantyczny koszt tylko po to, by 300 tys. ludzi nie miało dostępu do szybkiego pociągu do Poznania i Warszawy. https://t.co/KdULEVB2EW
— Zygfryd Czaban (@CDzwoni) November 15, 2024
Komisja Europejska przyznała spółce CPK 162 mln na przygotowanie dokumentacji projektowej na linii KDP na odcinku Sieradz - Kalisz - Pleszew - Poznań.
— Centralny Port Komunikacyjny (@CPK_PL) November 10, 2024
- Na prace przygotowawcze do budowy „Y” spółka CPK otrzymała już w sumie ok. 500 mln zł unijnego wsparcia. Przygotowujemy…