Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety

Premier Tusk zapowiedział, że do 2032 r. Polska ma zainwestować aż 180 mld zł w kolej. Sekcja Kolejarzy NSZZ “Solidarność” wskazuje na brak konkretów związanych z tak dużą kwotą, a ponadto wciąż obawia się o projekt CPK, który może być okrojony z wielu planowanych wcześniej połączeń kolejowych.
Pociąg PKP Intercity Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety
Pociąg PKP Intercity / fot. Koefbac, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Deklaracja ta padła podczas konferencji "Polska. Rok przełomu", która odbyła się 10 lutego 2025 roku w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, że do 2032 roku Polska zainwestuje 180 miliardów złotych w rozwój kolei.

Jak mówi nam Zdzisław Jasiński, zastępca przewodniczącego Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ “Solidarność”, inwestycje w kolej wymagają planowania na lata, nie da się ich wymyślić i ogłosić w krótkim czasie.

W naszym sektorze są potrzebne 3-4 lata samych uzgodnień środowiskowych, energetycznych do realizacji nowych inwestycji. Tego nie załatwia się w miesiąc. Wszystkie projekty, które do tej pory były rozpisane, czy to w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, czy ze środków KPO, były zaplanowane na lata. To były plany modernizacji dworców, peronów, też inne inwestycje. Teraz głównie robi się rewizje i przegląd tych projektów. Na dziś nie ma konkretów, co z tych planów zostaje, jak finalnie będzie wyglądać CPK. Łatwo jest powiedzieć, że wyda się miliardy na kolej, ale co z tego?

- mówi przewodniczący i podkreśla, że obecne władze koncentrują się na audycie zastanych przedsięwzięć.

Skupiają się na prześwietlaniu projektów poprzedniej władzy, a nowych nie ma. Chciałbym wiedzieć, co będzie za te 180 miliardów zrobione, jakie nowe linie powstaną, jakie dworce wyremontują, jaki tabor zakupią. Brakuje konkretów.

- puentuje Zdzisław Jasiński.

 

Również niektórzy ekonomiści podchodzą do tych deklaracji z rezerwą, wskazując, że zapowiadana kwota inwestycji jest zgodna z wcześniejszymi prognozami i nie stanowi przełomu. Janusz Jankowiak, główny ekonomista Polskiej Rady Biznesu, zauważył, że większość tych inwestycji będzie finansowana ze środków unijnych, co może ograniczać ich realny wpływ na gospodarkę.

 

Tak samo Paulina Matysiak powątpiewa w te deklaracje:

Jeśli potraktować ją na serio to ta deklaracja stanowi niezwykle istotny sygnał dla przyszłości transportu kolejowego w Polsce, który jest kluczowym elementem nowoczesnej, zrównoważonej mobilności oraz czynnikiem wspierającym rozwój gospodarczy kraju.

ALE… Jak państwo sami pamiętacie, pan premier różne rzeczy mówi, często bez pokrycia w faktach

- pisze posłanka na serwisie X.

 

 

Solidarność pyta co dalej z CPK

Solidarność kolejowa jest zaniepokojona perspektywą powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Na dziś Centralny Port Komunikacyjny dla nowej władzy stał się tylko lotniskiem, a przecież miał być kołem zamachowym całego transportu kolejowego, miały być szprychy łączące mniejsze miejscowości z większymi i dalej z samym lotniskiem. Gdy teraz projekt CPK zostaje okrojony, to gdzie zostanie zainwestowane te 180 miliardów zł?

- pyta Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ “Solidarność”.

Projekt obywatelski został przez koalicję rządzącą odrzucony, a miał ją zobowiązywać do realizacji CPK w modelu z rozwiniętym komponentem kolejowym. To oznacza, że zapewne będą chcieli coś w nim zmienić, a my się obawiamy, że cięcia będą dotyczyć kolei.

- przewiduje przewodniczący.


 

POLECANE
„Kompromitacja”. Specjaliści w szoku po zapowiedzi Tuska i szefa Google gorące
„Kompromitacja”. Specjaliści w szoku po zapowiedzi Tuska i szefa Google

W czwartek premier Donald Tusk wraz z dyrektorem Google Sundarem Pichai ogłosili porozumienie ws. inwestycji amerykańskiej firmy w rozwój sztucznej inteligencji w Polsce. Zdaniem amerykańskiego koncernu, sztuczna inteligencja mogłaby przyczynić się do wygenerowania dodatkowych 50 mld euro PKB w naszym kraju w ciągu 10 lat. W tej sprawie w mediach społecznościowych pojawiły się liczne komentarze, także ze strony specjalistów z branży technologicznej.

Wjechał w grupę ludzi w Monachium. Podano narodowość sprawcy z ostatniej chwili
Wjechał w grupę ludzi w Monachium. Podano narodowość sprawcy

Premier Bawarii Markus Soeder ocenił, że w Monachium, gdzie samochód staranował grupę demonstrantów, prawdopodobnie doszło do zamachu. Według policji kierowca to 24-letni Afgańczyk, który wnioskował o azyl. Liczba rannych zwiększyła się do 28.

Nieoficjalnie: Prezydent Andrzej Duda ma spotkać się z sekretarzem obrony USA polityka
Nieoficjalnie: Prezydent Andrzej Duda ma spotkać się z sekretarzem obrony USA

Jak podaje nieoficjalnie wPolsce24.tv, w środę Prezydent Andrzej Duda ma spotkać się w Pałacu Prezydenckim z sekretarzem obrony USA Pete'em Hegseth'em. Obecnie amerykański urzędnik przebywa z wizytą w Europie.

Komunikat dla mieszkańców Warszawy gorące
Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Warszawski Transport Publiczny poinformował o zmianach w komunikacji miejskiej w stolicy, które utrudnią poruszanie się po stolicy.

Chcemy chronić Amerykanów. Pam Bondi o pozwie przeciwko stanowi Nowy Jork Wiadomości
"Chcemy chronić Amerykanów". Pam Bondi o pozwie przeciwko stanowi Nowy Jork

Prokurator generalna USA Pam Bondi ogłosiła, że ministerstwo sprawiedliwości składa pozew przeciwko stanowi Nowy Jork za nieegzekwowanie federalnych przepisów imigracyjnych. Szacuje się, że w USA mieszka ponad 11 mln nielegalnych imigrantów.

Makabra w Niemczech. Kierowca wjechał w grupę ludzi z ostatniej chwili
Makabra w Niemczech. Kierowca wjechał w grupę ludzi

Kierujący autem wjechał w grupę ludzi w Monachium – informują niemieckie media. Według wstępnych informacji, mówi się o co najmniej 20 rannych, w tym kilku ciężko.

Dziś znowu wieje wiatr wolności. Najważniejsze punkty umowy Solidarności z dr. Karolem Nawrockim z ostatniej chwili
"Dziś znowu wieje wiatr wolności". Najważniejsze punkty umowy Solidarności z dr. Karolem Nawrockim

Ochrona miejsc pracy, wsparcie dla silnej polskiej gospodarki oraz powstrzymanie Zielonego Ładu - to kilka z najważniejszych punktów umowy Solidarności z kandydatem na prezydenta dr. Karolem Nawrockim podpisanej 13 lutego br. w historycznej sali BHP Stoczni Gdańskiej.

Katowice: Atak na siłowni. Policja zatrzymała napastnika Wiadomości
Katowice: Atak na siłowni. Policja zatrzymała napastnika

W środę w jednej z katowickich siłowni 21-letni obywatel Nigerii zaatakował innego ćwiczącego mężczyznę, który trafił do szpitala na badania. Wezwani na miejsce funkcjonariusze policji zatrzymali napastnika. Obecnie policja bada okoliczności zdarzenia.

Nie żyje policjant Wiadomości
Nie żyje policjant

Media obiegła bardzo smutna wiadomość. Nie żyje policjant z Bydgoszczy. Miał zaledwie 25 lat.

Szok w Pałacu Buckingham. Księżna Kate wygwizdana gorące
Szok w Pałacu Buckingham. Księżna Kate wygwizdana

Zamiast entuzjazmu, księżną Kate Middleton w zakładzie karnym dla kobiet HMP Styal przywitały głośne gwizdy.

REKLAMA

Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety

Premier Tusk zapowiedział, że do 2032 r. Polska ma zainwestować aż 180 mld zł w kolej. Sekcja Kolejarzy NSZZ “Solidarność” wskazuje na brak konkretów związanych z tak dużą kwotą, a ponadto wciąż obawia się o projekt CPK, który może być okrojony z wielu planowanych wcześniej połączeń kolejowych.
Pociąg PKP Intercity Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety
Pociąg PKP Intercity / fot. Koefbac, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Deklaracja ta padła podczas konferencji "Polska. Rok przełomu", która odbyła się 10 lutego 2025 roku w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, że do 2032 roku Polska zainwestuje 180 miliardów złotych w rozwój kolei.

Jak mówi nam Zdzisław Jasiński, zastępca przewodniczącego Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ “Solidarność”, inwestycje w kolej wymagają planowania na lata, nie da się ich wymyślić i ogłosić w krótkim czasie.

W naszym sektorze są potrzebne 3-4 lata samych uzgodnień środowiskowych, energetycznych do realizacji nowych inwestycji. Tego nie załatwia się w miesiąc. Wszystkie projekty, które do tej pory były rozpisane, czy to w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, czy ze środków KPO, były zaplanowane na lata. To były plany modernizacji dworców, peronów, też inne inwestycje. Teraz głównie robi się rewizje i przegląd tych projektów. Na dziś nie ma konkretów, co z tych planów zostaje, jak finalnie będzie wyglądać CPK. Łatwo jest powiedzieć, że wyda się miliardy na kolej, ale co z tego?

- mówi przewodniczący i podkreśla, że obecne władze koncentrują się na audycie zastanych przedsięwzięć.

Skupiają się na prześwietlaniu projektów poprzedniej władzy, a nowych nie ma. Chciałbym wiedzieć, co będzie za te 180 miliardów zrobione, jakie nowe linie powstaną, jakie dworce wyremontują, jaki tabor zakupią. Brakuje konkretów.

- puentuje Zdzisław Jasiński.

 

Również niektórzy ekonomiści podchodzą do tych deklaracji z rezerwą, wskazując, że zapowiadana kwota inwestycji jest zgodna z wcześniejszymi prognozami i nie stanowi przełomu. Janusz Jankowiak, główny ekonomista Polskiej Rady Biznesu, zauważył, że większość tych inwestycji będzie finansowana ze środków unijnych, co może ograniczać ich realny wpływ na gospodarkę.

 

Tak samo Paulina Matysiak powątpiewa w te deklaracje:

Jeśli potraktować ją na serio to ta deklaracja stanowi niezwykle istotny sygnał dla przyszłości transportu kolejowego w Polsce, który jest kluczowym elementem nowoczesnej, zrównoważonej mobilności oraz czynnikiem wspierającym rozwój gospodarczy kraju.

ALE… Jak państwo sami pamiętacie, pan premier różne rzeczy mówi, często bez pokrycia w faktach

- pisze posłanka na serwisie X.

 

 

Solidarność pyta co dalej z CPK

Solidarność kolejowa jest zaniepokojona perspektywą powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Na dziś Centralny Port Komunikacyjny dla nowej władzy stał się tylko lotniskiem, a przecież miał być kołem zamachowym całego transportu kolejowego, miały być szprychy łączące mniejsze miejscowości z większymi i dalej z samym lotniskiem. Gdy teraz projekt CPK zostaje okrojony, to gdzie zostanie zainwestowane te 180 miliardów zł?

- pyta Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ “Solidarność”.

Projekt obywatelski został przez koalicję rządzącą odrzucony, a miał ją zobowiązywać do realizacji CPK w modelu z rozwiniętym komponentem kolejowym. To oznacza, że zapewne będą chcieli coś w nim zmienić, a my się obawiamy, że cięcia będą dotyczyć kolei.

- przewiduje przewodniczący.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe