Stowarzyszenie "Tak dla CPK" publikuje postulaty. Jest reakcja Karola Nawrockiego

W czwartek prezes Stowarzyszenia ''Tak dla CPK'' Maciej Wilk zaprezentował postulaty organizacji skierowane do przyszłego Prezydenta RP. Dokument dotyczy programu Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz polityki rozwoju Polski. W odpowiedzi Karol Nawrocki, kandydat PiS na prezydenta, wyraził swoje pełne poparcie wobec zapisów.
Karol Nawrocki Stowarzyszenie
Karol Nawrocki / PAP/Tytus Żmijewski

Co musisz wiedzieć:

  • Stowarzyszenie "Tak dla CPK" opublikowało postulaty dla kandydatów na Prezydenta RP.
  • Szybka reakcja Karola Nawrockiego pokazuje, że temat ten będzie jednym z kluczowych jego potencjalnej prezydentury.
  • II tura wyborów prezydenckich odbędzie się 1 czerwca. Zmierzą się w niej kandydat KO Rafał Trzaskowski i obywatelski kandydat popierany przez PiS Karol Nawrocki.

 

Projekt CPK. Ambitna wizja nowoczesnej Polski

Stowarzyszenie "Tak dla CPK" w opublikowanych postulatach wzywa przyszłego prezydenta do aktywnej roli w inspirowaniu i koordynacji modernizacyjnego wysiłku narodowego. Ma to się odbywać przez wykorzystywanie konstytucyjnych prerogatyw oraz inicjatywę ustawodawczą.

Liczymy, że przyszły Prezydent zostanie nie tylko patronem CPK, ale też podejmie rolę inspiratora i przywódcy polskiego wysiłku modernizacyjnego. Porzućmy kompleksy i samoograniczenie. Polski ROZWÓJ musi być ambitny – Polska ma potencjał do rywalizacji z największymi

– napisał Maciej Wilk na platformie X.

 

Kluczowe postulaty Stowarzyszenia "Tak dla CPK"

W dokumencie zawarto konkretne oczekiwania:

1. Projekt ustawy prezydenckiej ws. CPK

Stowarzyszenie apeluje o skierowanie do Sejmu ustawy prezydenckiej, która zapewni:

  • Budowę Lotniska CPK w najszybszym możliwym terminie, wraz z komponentami Cargo City i Airport City.
  • Pilne rozpoczęcie prac projektowych i środowiskowych dla 10 szprych kolejowych CPK, szczególnie tych o znaczeniu militarnym.
  • Rezygnację z polityki wykluczania komunikacyjnego średnich miast, np. Kalisza.
  • Budowę Kolei Dużych Prędkości z polskim taborem o prędkości 250 km/h.
  • Inwestycje w badania i rozwój polskiego taboru do KDP.
  • Przywrócenie programu terminali intermodalnych w całej Polsce.
  • Zakończenie inwestycji na Lotnisku Chopina do 2032 roku.
  • Zakaz dofinansowania przez samorządy linii lotniczych, które nie obsługują lotnisk CPK.

2. Strategiczne raporty i nadzór

Wilk proponuje kwartalne raporty Rady Gabinetowej oraz bezpośredni nadzór prezydenta nad wdrażaniem programu CPK.

3. Wzmocnienie roli prezydenta w polityce rozwoju

Stowarzyszenie apeluje o stworzenie prezydenckiej Rady Rozwoju oraz organizowanie ogólnopolskich debat.

Jesteśmy przekonani, że nasze postulaty nie powinny być przedmiotem kontrowersji. Liczymy na poparcie oraz zobowiązanie do realizacji ze strony obu Kandydatów

– podsumował Maciej Wilk.

 

Karol Nawrocki odpowiada: "Popieram te postulaty"

Na opublikowane postulaty błyskawicznie zareagował Karol Nawrocki:

Popieram te postulaty. Zapraszam na spotkanie jutro, żeby je podpisać. Mój sztab skontaktuje się w celu ustalenia szczegółów

– napisał Nawrocki na platformie X.

 

Co dalej z polskim CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowskiokreślali plan budowy CPK mianem "gigantomanii". Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem "Tak dla CPK". Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

 

 


 

POLECANE
Trans. Antifa. Charlie Kirk nie żyje tylko u nas
Trans. Antifa. Charlie Kirk nie żyje

Charlie Kirk nie żyje. FBI już opublikowało wizerunek mężczyzny podejrzanego o morderstwo prawicowego działacza. W ostatnich godzinach do sieci przedostała się też informacja, że na broni zamachowca znaleziono hasła charakterystyczne dla tzn. Trantify, czyli aktywistów gender działających w szeregach „antyfaszystów”. Co dokładnie morderca naniósł na swoją broń?

Woś do Tuska i Kierwińskiego: „Dręczycie moją rodzinę, jestem w Sejmie, a szukacie mnie na Śląsku” pilne
Woś do Tuska i Kierwińskiego: „Dręczycie moją rodzinę, jestem w Sejmie, a szukacie mnie na Śląsku”

Poseł PiS Michał Woś w mocnych słowach uderzył w premiera Donalda Tuska i szefa MSWiA Marcina Kierwińskiego. Polityk nie kryje oburzenia po tym, jak funkcjonariusze policji nachodzili jego rodzinę, gdy on sam był na obradach Sejmu w Warszawie.

Awantura w Europarlamencie. Ostro między Śmiszkiem a Zajączkowską-Hernik: „Zabieraj partnera i idź na front!” Wiadomości
Awantura w Europarlamencie. Ostro między Śmiszkiem a Zajączkowską-Hernik: „Zabieraj partnera i idź na front!”

W Parlamencie Europejskim w Strasburgu doszło do ostrego starcia między Krzysztofem Śmiszkiem z Lewicy a Ewą Zajączkowską-Hernik z Konfederacji. Dyskusja o bezpieczeństwie Polski i rosyjskich dronach przerodziła się w personalny atak i mocną ripostę.

Polska zirytowała Rosję. Moskwa żąda cofnięcia decyzji o zamknięciu granicy z Białorusią z ostatniej chwili
Polska zirytowała Rosję. Moskwa żąda cofnięcia decyzji o zamknięciu granicy z Białorusią

Rosja zaatakowała decyzję rządu Donalda Tuska o zamknięciu wszystkich przejść granicznych z Białorusią. Kreml w oficjalnym komunikacie wezwał Polskę do zmiany stanowiska, nazywając działania Warszawy „krokiem destrukcyjnym”.

Szokujące fakty po zabójstwie Charliego Kirka. Na amunicji hasła transpłciowe i antyfaszystowskie z ostatniej chwili
Szokujące fakty po zabójstwie Charliego Kirka. Na amunicji hasła transpłciowe i "antyfaszystowskie"

Nowe ustalenia po zamachu na Charliego Kirka ujawniają makabryczne szczegóły. Na nabojach w karabinie zabójcy znaleziono napisy związane ze środowiskiem transpłciowym i ruchem "antyfaszystowskim" – podał „Wall Street Journal”.

Niemcy wracają do węgla i wyhamowują OZE pilne
Niemcy wracają do węgla i wyhamowują OZE

Niemcy, które latami forsowały zieloną transformację, dziś same cofają się o krok. Kanclerz Friedrich Merz przyznał, że kraj nie nadąża z budową alternatywnych źródeł energii. W efekcie Berlin rozważa utrzymanie elektrowni węglowych dłużej, niż wcześniej zapowiadano.

Trwa posiedzenie RBN. Prezydent ostrzega przed kłamstwami Kremla z ostatniej chwili
Trwa posiedzenie RBN. Prezydent ostrzega przed kłamstwami Kremla

To było bezprecedensowe wtargnięcie w polską przestrzeń powietrzną. Kilkanaście rosyjskich dronów przeleciało nad terytorium Polski w nocy z wtorku na środę. W czwartek prezydent Karol Nawrocki przewodniczył pierwszemu posiedzeniu Rady Bezpieczeństwa Narodowego poświęconemu tej sytuacji.

Pilny komunikat dla mieszkańców Wrocławia z ostatniej chwili
Pilny komunikat dla mieszkańców Wrocławia

Wrocławscy radni podjęli decyzję, która dotyczy wszystkich mieszkańców i właścicieli sklepów. Po wejściu uchwalonych przepisów w całym mieście będzie obowiązywał nocny zakaz sprzedaży alkoholu – zarówno w sklepach, jak i na stacjach benzynowych. Zakaz obejmuje godziny od 22:00 do 6:00 rano.

Łukaszenka atakuje Polskę. „Jak dzikusy podsycają napięcie” polityka
Łukaszenka atakuje Polskę. „Jak dzikusy podsycają napięcie”

Aleksandr Łukaszenka znów uderza w Polskę. W czasie spotkania z przedstawicielem Białorusi przy ONZ Walentinem Rybakowem białoruski dyktator pozwolił sobie na bezprecedensowe ataki. Tym razem padły skandaliczne słowa o Polakach.

Woda niezdatna do picia. Pilny komunikat dla Warmińsko-Mazurskiego z ostatniej chwili
Woda niezdatna do picia. Pilny komunikat dla Warmińsko-Mazurskiego

Warmińsko-Mazurski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny wydał pilny komunikat. W kilku powiatach regionu stwierdzono zanieczyszczenie wody bakteriami z grupy coli i enterokokami. Woda w części miejscowości jest niezdatna do spożycia, a mieszkańcy muszą korzystać z alternatywnych źródeł zaopatrzenia.

REKLAMA

Stowarzyszenie "Tak dla CPK" publikuje postulaty. Jest reakcja Karola Nawrockiego

W czwartek prezes Stowarzyszenia ''Tak dla CPK'' Maciej Wilk zaprezentował postulaty organizacji skierowane do przyszłego Prezydenta RP. Dokument dotyczy programu Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz polityki rozwoju Polski. W odpowiedzi Karol Nawrocki, kandydat PiS na prezydenta, wyraził swoje pełne poparcie wobec zapisów.
Karol Nawrocki Stowarzyszenie
Karol Nawrocki / PAP/Tytus Żmijewski

Co musisz wiedzieć:

  • Stowarzyszenie "Tak dla CPK" opublikowało postulaty dla kandydatów na Prezydenta RP.
  • Szybka reakcja Karola Nawrockiego pokazuje, że temat ten będzie jednym z kluczowych jego potencjalnej prezydentury.
  • II tura wyborów prezydenckich odbędzie się 1 czerwca. Zmierzą się w niej kandydat KO Rafał Trzaskowski i obywatelski kandydat popierany przez PiS Karol Nawrocki.

 

Projekt CPK. Ambitna wizja nowoczesnej Polski

Stowarzyszenie "Tak dla CPK" w opublikowanych postulatach wzywa przyszłego prezydenta do aktywnej roli w inspirowaniu i koordynacji modernizacyjnego wysiłku narodowego. Ma to się odbywać przez wykorzystywanie konstytucyjnych prerogatyw oraz inicjatywę ustawodawczą.

Liczymy, że przyszły Prezydent zostanie nie tylko patronem CPK, ale też podejmie rolę inspiratora i przywódcy polskiego wysiłku modernizacyjnego. Porzućmy kompleksy i samoograniczenie. Polski ROZWÓJ musi być ambitny – Polska ma potencjał do rywalizacji z największymi

– napisał Maciej Wilk na platformie X.

 

Kluczowe postulaty Stowarzyszenia "Tak dla CPK"

W dokumencie zawarto konkretne oczekiwania:

1. Projekt ustawy prezydenckiej ws. CPK

Stowarzyszenie apeluje o skierowanie do Sejmu ustawy prezydenckiej, która zapewni:

  • Budowę Lotniska CPK w najszybszym możliwym terminie, wraz z komponentami Cargo City i Airport City.
  • Pilne rozpoczęcie prac projektowych i środowiskowych dla 10 szprych kolejowych CPK, szczególnie tych o znaczeniu militarnym.
  • Rezygnację z polityki wykluczania komunikacyjnego średnich miast, np. Kalisza.
  • Budowę Kolei Dużych Prędkości z polskim taborem o prędkości 250 km/h.
  • Inwestycje w badania i rozwój polskiego taboru do KDP.
  • Przywrócenie programu terminali intermodalnych w całej Polsce.
  • Zakończenie inwestycji na Lotnisku Chopina do 2032 roku.
  • Zakaz dofinansowania przez samorządy linii lotniczych, które nie obsługują lotnisk CPK.

2. Strategiczne raporty i nadzór

Wilk proponuje kwartalne raporty Rady Gabinetowej oraz bezpośredni nadzór prezydenta nad wdrażaniem programu CPK.

3. Wzmocnienie roli prezydenta w polityce rozwoju

Stowarzyszenie apeluje o stworzenie prezydenckiej Rady Rozwoju oraz organizowanie ogólnopolskich debat.

Jesteśmy przekonani, że nasze postulaty nie powinny być przedmiotem kontrowersji. Liczymy na poparcie oraz zobowiązanie do realizacji ze strony obu Kandydatów

– podsumował Maciej Wilk.

 

Karol Nawrocki odpowiada: "Popieram te postulaty"

Na opublikowane postulaty błyskawicznie zareagował Karol Nawrocki:

Popieram te postulaty. Zapraszam na spotkanie jutro, żeby je podpisać. Mój sztab skontaktuje się w celu ustalenia szczegółów

– napisał Nawrocki na platformie X.

 

Co dalej z polskim CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowskiokreślali plan budowy CPK mianem "gigantomanii". Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem "Tak dla CPK". Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe