Co zrobić, gdy kierowca taksówki próbuje zawyżyć rachunek za kurs?

Zawyżony rachunek za kurs taksówką? Nie musisz za to płacić – masz prawo odmówić zapłaty za nieuczciwą trasę.
Taksówka, zdjęcia podglądowe Co zrobić, gdy kierowca taksówki próbuje zawyżyć rachunek za kurs?
Taksówka, zdjęcia podglądowe / Unsplash

Wsiadłem do taksówki, podałem adres, a kierowca pojechał objazdem przez pół miasta. Kurs kosztował dwa razy więcej, niż powinien. Gdy zapytałem, dlaczego, usłyszałem:„Tak było szybciej”. Czy mogę coś z tym zrobić? Czy muszę zapłacić pełną kwotę?

 

Co zrobić w przypadku nieuczciwego taksówkarza?

Znana sytuacja? Taksówka zamówiona przez aplikację albo złapana „z ulicy”, kierowca z miłym uśmiechem rusza w trasę, a po dotarciu okazuje się, że rachunek jest jak z kursu między miastami. Zaskoczenie, zdziwienie, może nawet lekkie zażenowanie. Ale pytanie najważniejsze brzmi, czy klient ma prawo protestować i odmówić zapłaty za zawyżony kurs? Po pierwsze – tak, możesz, masz swoje prawa, o czym za chwilę. Nie musisz płacić za przejazd, który był nieuczciwy lub niezgodny z umową. Korzystając z taksówki, zawierasz tzw. umowę przewozu osób, która jest uregulowana w Kodeksie cywilnym i prawie przewozowym. Klient (czyli Ty) płaci za usługę, ale tylko wtedy, gdy jest ona świadczona zgodnie z obowiązującymi zasadami i taryfą. Kierowca nie może sam sobie ustalać trasy według uznania, a jeśli ją celowo wydłuża, żeby nabić licznik, to jest to nadużycie, które może być uznane za działanie niezgodne z prawem. Pamiętaj, Ty nie musisz znać topografii miasta, żeby się bronić. To taksówkarz ma obowiązek jechać najkrótszą i najtańszą trasą, chyba że wyraźnie życzysz sobie inaczej (np. szybciej, autostradą itp.), co więcej – ma obowiązek określić zasady naliczania opłaty, powinny być one widoczne na cenniku wewnątrz pojazdu. Podczas jazdy kierowca ma obowiązek korzystać z taksometru zgodnie z obowiązującą taryfą, a nie dowolną, tylko taką legalnie zarejestrowaną, powinien także posiadać licencję, a pojazd mieć odpowiednio oznaczony.

Jeśli masz wątpliwości co do trasy lub ceny, nie bój się zapytać, poproś kierowcę o rachunek – ma obowiązek go wystawić, spisz numer boczny i dane z licencji. Możesz też zgłosić sprawę do urzędu miasta lub gminy, który wydaje licencje, zaś w przypadku kierowców z aplikacji pomocna może być też obsługa klienta danej platformy (np. Bolt, FreeNow, Uber – te firmy mają wewnętrzne procedury i często zwracają zawyżone opłaty).

 

Masz prawo do obrony w sądzie

A jeśli kierowca próbuje Cię zastraszyć i mówi, że „wezwanie policji nic nie da”? Cóż, to Ty masz rację, nie on. W sytuacji sporu nie musisz płacić całej sumy, możesz uiścić kwotę, którą uznajesz za uczciwą (np. standardową stawkę za ten odcinek trasy), i zaznaczyć, że kwestionujesz pozostałą część opłaty. Jeśli sprawa trafi do sądu, to masz prawo się bronić, a praktyka pokazuje, że sądy stoją po stronie pasażerów, jeśli mają dowody na próbę naciągnięcia.

Podsumowując, pamiętaj, nie każda „droga naokoło” to przypadek. Czasem to sposób na łatwy zarobek. Ale nie jesteś bezbronny, nawet jeśli jesteś turystą, pasażerem „na chwilę” czy po prostu kimś, kto nie zna miasta. Masz prawo wymagać uczciwej usługi, a jeśli takiej nie dostałeś, masz też prawo odmówić zapłaty za oszustwo. Taksówka to nie ruletka, to przewóz, a zasady są jasne dla obu stron.


 

POLECANE
Lasek uderza w Nawrockiego ws. budowy CPK. Jest reakcja Stanowskiego Wiadomości
Lasek uderza w Nawrockiego ws. budowy CPK. Jest reakcja Stanowskiego

Maciej Lasek uderzył w Karola Nawrockiego, który zadeklarował, że podpisze postulaty dot. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jest komentarz Krzysztofa Stanowskiego

Polityk Koalicji 13 grudnia nie wyklucza wcześniejszych wyborów parlamentarnych Wiadomości
Polityk Koalicji 13 grudnia nie wyklucza wcześniejszych wyborów parlamentarnych

- W mojej ocenie jesienią będzie przebudowa sceny politycznej - stwierdził poseł Marek Sawicki, który nie wyklucza przedterminowych wyborów parlamentarnych. Na taki krok mógłby zdecydować się premier Donald Tusk.

Trwa debata Trzaskowski–Nawrocki. Relacja na żywo z ostatniej chwili
Trwa debata Trzaskowski–Nawrocki. Relacja na żywo

O godz. 20 na antenie TVP w likwidacji rozpoczęła się debata prezydencka pomiędzy Rafałem Trzaskowskim a Karolem Nawrockim.

Atak nożownika w Hamburgu. Wielu rannych z ostatniej chwili
Atak nożownika w Hamburgu. Wielu rannych

Atak na dworcu centralnym w Hamburgu. 12 rannych, w tym trzy osoby walczą o życie – informuje niemiecki "Bild".

Trzaskowski kontra Nawrocki. Szczegóły debaty Wiadomości
Trzaskowski kontra Nawrocki. Szczegóły debaty

W piątek o godz. 20:00 Karol Nawrocki i Rafał Trzaskowski wezmą udział w debacie organizowanej przez TVP w likwidacji. Podano tematy pytań oraz inne szczegóły debaty.

Zorro pojawił się na... konferencji Platformy Obywatelskiej w Płońsku z ostatniej chwili
Zorro pojawił się na... konferencji Platformy Obywatelskiej w Płońsku

Tajemniczy "Zorro", który w czwartek zawiesił transparent "Byle nie Trzaskowski" na wiecu kandydata KO w Tarnowie, a w piątek... pojawił się na konferencji prasowej Platformy Obywatelskiej w Płońsku.

Komisja Europejska chce mieć ścisły nadzór nad funkcjonowaniem małych i średnich przedsiębiorstw gorące
Komisja Europejska chce mieć ścisły nadzór nad funkcjonowaniem małych i średnich przedsiębiorstw

Komisja Europejska przedstawiła Strategię jednolitego rynku. Oficjalnie jej celem jest stworzenie prostszego, płynniejszego i silniejszego europejskiego rynku wewnętrznego. Dokument – jak podkreśla KE – określa działania mające na celu zmniejszenie istniejących barier ograniczających handel wewnątrzunijny i inwestycje. Problem w tym, że największe bariery w prowadzeniu biznesu pozostają w nim albo nietknięte, albo wręcz potraktowane jako cele same w sobie, natomiast sama Strategia ewidentnie jest obliczona na to, aby KE miała ścisły nadzór nad funkcjonowaniem małych i średnich przedsiębiorstw w całej Europie.

Ukraińscy jeńcy wracają do domu. Jest reakcja Wołodymyra Zełenskiego Wiadomości
Ukraińscy jeńcy wracają do domu. Jest reakcja Wołodymyra Zełenskiego

Ukraina rozpoczęła wymianę jeńców z Rosją w formacie 1000 na 1000. Prezydent Wołodymyr Zełenski poinformował o powrocie 390 osób.

Debata Telewizji Republika. Burmistrz Końskich podjął decyzję z ostatniej chwili
Debata Telewizji Republika. Burmistrz Końskich podjął decyzję

28 maja rynek w Końskich będzie areną kluczowej debaty prezydenckiej Telewizji Republika. Karol Nawrocki zapowiedział swoje przybycie. Co zrobi Rafał Trzaskowski?

Kazimierz Marcinkiewicz opublikował zdjęcie obitej twarzy. Internauci w śmiech [FOTO] z ostatniej chwili
Kazimierz Marcinkiewicz opublikował zdjęcie obitej twarzy. Internauci w śmiech [FOTO]

Kazimierz Marcinkiewicz opublikował zdjęcia swojej twarzy z siniakami i zadrapaniami. Pisze również, że został pobity, a pobicia mieli dokonać zwolennicy Karola Nawrockiego. Dopiero w drugim tweetcie o znacznie mniejszych zasięgach sugeruje, że "to był sen".

REKLAMA

Co zrobić, gdy kierowca taksówki próbuje zawyżyć rachunek za kurs?

Zawyżony rachunek za kurs taksówką? Nie musisz za to płacić – masz prawo odmówić zapłaty za nieuczciwą trasę.
Taksówka, zdjęcia podglądowe Co zrobić, gdy kierowca taksówki próbuje zawyżyć rachunek za kurs?
Taksówka, zdjęcia podglądowe / Unsplash

Wsiadłem do taksówki, podałem adres, a kierowca pojechał objazdem przez pół miasta. Kurs kosztował dwa razy więcej, niż powinien. Gdy zapytałem, dlaczego, usłyszałem:„Tak było szybciej”. Czy mogę coś z tym zrobić? Czy muszę zapłacić pełną kwotę?

 

Co zrobić w przypadku nieuczciwego taksówkarza?

Znana sytuacja? Taksówka zamówiona przez aplikację albo złapana „z ulicy”, kierowca z miłym uśmiechem rusza w trasę, a po dotarciu okazuje się, że rachunek jest jak z kursu między miastami. Zaskoczenie, zdziwienie, może nawet lekkie zażenowanie. Ale pytanie najważniejsze brzmi, czy klient ma prawo protestować i odmówić zapłaty za zawyżony kurs? Po pierwsze – tak, możesz, masz swoje prawa, o czym za chwilę. Nie musisz płacić za przejazd, który był nieuczciwy lub niezgodny z umową. Korzystając z taksówki, zawierasz tzw. umowę przewozu osób, która jest uregulowana w Kodeksie cywilnym i prawie przewozowym. Klient (czyli Ty) płaci za usługę, ale tylko wtedy, gdy jest ona świadczona zgodnie z obowiązującymi zasadami i taryfą. Kierowca nie może sam sobie ustalać trasy według uznania, a jeśli ją celowo wydłuża, żeby nabić licznik, to jest to nadużycie, które może być uznane za działanie niezgodne z prawem. Pamiętaj, Ty nie musisz znać topografii miasta, żeby się bronić. To taksówkarz ma obowiązek jechać najkrótszą i najtańszą trasą, chyba że wyraźnie życzysz sobie inaczej (np. szybciej, autostradą itp.), co więcej – ma obowiązek określić zasady naliczania opłaty, powinny być one widoczne na cenniku wewnątrz pojazdu. Podczas jazdy kierowca ma obowiązek korzystać z taksometru zgodnie z obowiązującą taryfą, a nie dowolną, tylko taką legalnie zarejestrowaną, powinien także posiadać licencję, a pojazd mieć odpowiednio oznaczony.

Jeśli masz wątpliwości co do trasy lub ceny, nie bój się zapytać, poproś kierowcę o rachunek – ma obowiązek go wystawić, spisz numer boczny i dane z licencji. Możesz też zgłosić sprawę do urzędu miasta lub gminy, który wydaje licencje, zaś w przypadku kierowców z aplikacji pomocna może być też obsługa klienta danej platformy (np. Bolt, FreeNow, Uber – te firmy mają wewnętrzne procedury i często zwracają zawyżone opłaty).

 

Masz prawo do obrony w sądzie

A jeśli kierowca próbuje Cię zastraszyć i mówi, że „wezwanie policji nic nie da”? Cóż, to Ty masz rację, nie on. W sytuacji sporu nie musisz płacić całej sumy, możesz uiścić kwotę, którą uznajesz za uczciwą (np. standardową stawkę za ten odcinek trasy), i zaznaczyć, że kwestionujesz pozostałą część opłaty. Jeśli sprawa trafi do sądu, to masz prawo się bronić, a praktyka pokazuje, że sądy stoją po stronie pasażerów, jeśli mają dowody na próbę naciągnięcia.

Podsumowując, pamiętaj, nie każda „droga naokoło” to przypadek. Czasem to sposób na łatwy zarobek. Ale nie jesteś bezbronny, nawet jeśli jesteś turystą, pasażerem „na chwilę” czy po prostu kimś, kto nie zna miasta. Masz prawo wymagać uczciwej usługi, a jeśli takiej nie dostałeś, masz też prawo odmówić zapłaty za oszustwo. Taksówka to nie ruletka, to przewóz, a zasady są jasne dla obu stron.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe