Lasek uderza w Nawrockiego ws. budowy CPK. Jest reakcja Stanowskiego

Maciej Lasek uderzył w Karola Nawrockiego, który zadeklarował, że podpisze postulaty dot. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jest komentarz Krzysztofa Stanowskiego
Maciej Lasek Lasek uderza w Nawrockiego ws. budowy CPK. Jest reakcja Stanowskiego
Maciej Lasek / gov.pl

Co musisz wiedzieć:

  • Stowarzyszenie "Tak dla CPK" opublikowało postulaty dla kandydatów na Prezydenta RP.
  • Szybka reakcja Karola Nawrockiego pokazuje, że temat ten będzie jednym z kluczowych jego potencjalnej prezydentury.
  • Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek uderzył w Nawrockiego w kwestii budowy CPK.
  • II tura wyborów prezydenckich odbędzie się 1 czerwca. Zmierzą się w niej kandydat KO Rafał Trzaskowski i obywatelski kandydat popierany przez PiS Karol Nawrocki.

 

Projekt CPK. Ambitna wizja nowoczesnej Polski

Stowarzyszenie "Tak dla CPK" w opublikowanych postulatach wzywa przyszłego prezydenta do aktywnej roli w inspirowaniu i koordynacji modernizacyjnego wysiłku narodowego. Ma to się odbywać przez wykorzystywanie konstytucyjnych prerogatyw oraz inicjatywę ustawodawczą.

Liczymy, że przyszły Prezydent zostanie nie tylko patronem CPK, ale też podejmie rolę inspiratora i przywódcy polskiego wysiłku modernizacyjnego. Porzućmy kompleksy i samoograniczenie. Polski ROZWÓJ musi być ambitny – Polska ma potencjał do rywalizacji z największymi

– napisał Maciej Wilk na platformie X.

 

Kluczowe postulaty Stowarzyszenia "Tak dla CPK"

W dokumencie zawarto konkretne oczekiwania:

1. Projekt ustawy prezydenckiej ws. CPK

Stowarzyszenie apeluje o skierowanie do Sejmu ustawy prezydenckiej, która zapewni:

  • Budowę Lotniska CPK w najszybszym możliwym terminie, wraz z komponentami Cargo City i Airport City.
  • Pilne rozpoczęcie prac projektowych i środowiskowych dla 10 szprych kolejowych CPK, szczególnie tych o znaczeniu militarnym.
  • Rezygnację z polityki wykluczania komunikacyjnego średnich miast, np. Kalisza.
  • Budowę Kolei Dużych Prędkości z polskim taborem o prędkości 250 km/h.
  • Inwestycje w badania i rozwój polskiego taboru do KDP.
  • Przywrócenie programu terminali intermodalnych w całej Polsce.
  • Zakończenie inwestycji na Lotnisku Chopina do 2032 roku.
  • Zakaz dofinansowania przez samorządy linii lotniczych, które nie obsługują lotnisk CPK.

2. Strategiczne raporty i nadzór

Wilk proponuje kwartalne raporty Rady Gabinetowej oraz bezpośredni nadzór prezydenta nad wdrażaniem programu CPK.

3. Wzmocnienie roli prezydenta w polityce rozwoju

Stowarzyszenie apeluje o stworzenie prezydenckiej Rady Rozwoju oraz organizowanie ogólnopolskich debat.

Jesteśmy przekonani, że nasze postulaty nie powinny być przedmiotem kontrowersji. Liczymy na poparcie oraz zobowiązanie do realizacji ze strony obu Kandydatów

– podsumował Maciej Wilk.

 

Karol Nawrocki odpowiada: "Popieram te postulaty"

Na opublikowane postulaty błyskawicznie zareagował Karol Nawrocki:

Popieram te postulaty. Zapraszam na spotkanie jutro, żeby je podpisać. Mój sztab skontaktuje się w celu ustalenia szczegółów

– napisał Nawrocki na platformie X.

 

Maciej Lasek atakuje Nawrockiego

Deklaracja Nawrockiego stała się pretekstem do ataku na niego ze strony pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska.

Panie kandydacie, wszyscy jesteśmy na »TAK dla CPK« – to fakt, nie hasło wyborcze. Nikt nie ma wątpliwości, że ta inwestycja musi powstać. Dlatego zamiast deklaracji i zdjęć z podpisywania postulatów, robimy to, czego oczekują Polacy: działamy. Trwają zaawansowane prace, które mają doprowadzić do uruchomienia lotniska i pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości w 2032 roku. Deklaracje opozycji to dziś raczej forma autopromocji niż realne wsparcie – przekonywanie przekonanych i próba zbicia kapitału politycznego na temacie, który od dawna ma społeczne poparcie. My nie sprzedajemy iluzji, jak nasi poprzednicy – my dowozimy

- stwierdził Maciej Lasek.

Wpis Macieja Laska na platformie X skomentował założyciel Kanału Zero Krzysztof Stanowski.

Przecież to jest absolutny szczyt bezczelności

- podkreślił Krzysztof Stanowski.

Człowieku wy tak »dowozicie«, że już macie opóźnienia w swoim opóźnionym harmonogramie

- zwrócił się do Laska poseł PiS Marcin Horała.

 

Co dalej z polskim CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowskiokreślali plan budowy CPK mianem "gigantomanii". Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem "Tak dla CPK". Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

 


 

POLECANE
Reparacje od Niemiec. Prezydent mówi jasno z ostatniej chwili
Reparacje od Niemiec. Prezydent mówi jasno

– Musimy osiągnąć 5 procent PKB na polskie siły zbrojne, pokój będzie wtedy, gdy będziemy gotowi do wojny – oświadczył prezydent Karol Nawrocki w Wieluniu. – Żeby był pokój musimy być silni, musimy mieć potężną armię, sprzęt i sojusze międzynarodowe – podkreślił.

Komunikat dla mieszkańców Podkarpacia z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Podkarpacia

Inwestycje w transport kolejowy, sytuacja projektu HoReCa oraz wsparcie dla szpitala w Tarnobrzegu były głównymi tematami XIX sesji Sejmiku Województwa Podkarpackiego.

Anonimowy koordynator akcji #ReparationsForPoland: Skończymy kiedy Niemcy zapłacą tylko u nas
Anonimowy koordynator akcji #ReparationsForPoland: Skończymy kiedy Niemcy zapłacą

1 września to data szczególna dla historii Polski – tego dnia w 1939 roku III Rzesza dokonała agresji, rozpoczynając II wojnę światową. W rocznicę tych wydarzeń w mediach społecznościowych ponownie zyskuje popularność akcja #ReparationsForPoland, której celem jest przypomnienie o nierozliczonych wojennych stratach i domaganie się reparacji od Niemiec. Pragnącemu zachować anonimowość koordynatorowi akcji zadaliśmy kilka pytań.

Nowe informacje ws. incydentu z czapką po meczu na US Open. Polski biznesmen wydał oświadczenie z ostatniej chwili
Nowe informacje ws. incydentu z czapką po meczu na US Open. Polski biznesmen wydał oświadczenie

Piotr Szczerek wydał oświadczenie w związku z incydentem podczas turnieju tenisowego US Open. Chodziło o czapkę, którą polski zawodnik Kamil Majchrzak przekazał małemu chłopcu. Podarunek przejął jednak polski biznesmen. Przez kolejne dwa dni Piotr Szczerek miał swoje "pięć minut" w światowych mediach, o których z pewnością chciałby zapomnieć. Przedsiębiorca próbuje się wytłumaczyć w opublikowanym właśnie oświadczeniu. 

Skandaliczny transparent kibiców z Izraela. UEFA ma badać wątek prowokacji z ostatniej chwili
Skandaliczny transparent kibiców z Izraela. UEFA ma badać wątek "prowokacji"

Nie milkną echa skandalicznego zachowania kibiców z Izraela podczas meczu z Rakowem Częstochowa. – Jest tam strasznie dużo wątpliwości, czy nie była to prowokacja. Kibiców izraelskich specjalnie na tym meczu nie było. Mecz odbył się w Debreczynie. Wiadomo, jakie jest nastawienie Węgier i Rosji do naszego kraju – stwierdził były prezes PZPN Zbigniew Boniek.

Skandal w Berlinie. Jest nagranie ze złożenia wieńca od niemieckiego rządu z ostatniej chwili
Skandal w Berlinie. Jest nagranie ze złożenia wieńca od niemieckiego rządu

1 września zamiast godnej delegacji rządowej wieniec pod tzw. Kamieniem Pamięci dla Polski 1939–1945 złożył… mężczyzna w krótkich spodenkach i adidasach. Telewizja Republika opublikowała nagranie tej sytuacji.

Minister obrony Niemiec wściekły na Ursulę von der Leyen. Unia nie ma takich uprawnień z ostatniej chwili
Minister obrony Niemiec wściekły na Ursulę von der Leyen. "Unia nie ma takich uprawnień"

Minister obrony Niemiec Boris Pistorius ostro skrytykował Ursulę von der Leyen za wypowiedzi dotyczące możliwego zaangażowania wojskowego UE na rzecz Ukrainy. Jego zdaniem tego typu deklaracje powinny być wstrzymane przynajmniej do czasu rozpoczęcia formalnych rozmów.

Kanclerz Niemiec nie zamieścił na X żadnego wpisu w rocznicę napaści Niemiec na Polskę 1 września 1939 r. z ostatniej chwili
Kanclerz Niemiec nie zamieścił na X żadnego wpisu w rocznicę napaści Niemiec na Polskę 1 września 1939 r.

Friedrich Merz nie znalazł czasu na przesłanie na platformie X choćby jednego zdania upamiętniającego 86. rocznicę inwazji Niemiec na Polskę i rozpoczęcie II wojny światowej. 

Makabra koło Konina. Nie żyje kobieta i jej dwie córki z ostatniej chwili
Makabra koło Konina. Nie żyje kobieta i jej dwie córki

32-letnia kobieta i jej dwie córki w wieku 6 i 7 lat zginęły w szambie w Helenowie koło Konina – poinformowała mł. asp. Sylwia Król z Komendy Miejskiej Policji w Koninie. Policjanci pod nadzorem prokuratury wyjaśniają okoliczności tragedii.

Komunikat Straży Granicznej z przejścia z Ukrainą z ostatniej chwili
Komunikat Straży Granicznej z przejścia z Ukrainą

Strażnicy graniczni z przejścia w Krościenku odmówili wjazdu 77 obywatelom Mołdawii. Dzień później kierowca wraz z pasażerami spróbowali jeszcze raz, przedstawiając fałszywy zbiorowy dokument potwierdzający rzekomą pracę przewożonych osób w Republice Czeskiej.

REKLAMA

Lasek uderza w Nawrockiego ws. budowy CPK. Jest reakcja Stanowskiego

Maciej Lasek uderzył w Karola Nawrockiego, który zadeklarował, że podpisze postulaty dot. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jest komentarz Krzysztofa Stanowskiego
Maciej Lasek Lasek uderza w Nawrockiego ws. budowy CPK. Jest reakcja Stanowskiego
Maciej Lasek / gov.pl

Co musisz wiedzieć:

  • Stowarzyszenie "Tak dla CPK" opublikowało postulaty dla kandydatów na Prezydenta RP.
  • Szybka reakcja Karola Nawrockiego pokazuje, że temat ten będzie jednym z kluczowych jego potencjalnej prezydentury.
  • Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek uderzył w Nawrockiego w kwestii budowy CPK.
  • II tura wyborów prezydenckich odbędzie się 1 czerwca. Zmierzą się w niej kandydat KO Rafał Trzaskowski i obywatelski kandydat popierany przez PiS Karol Nawrocki.

 

Projekt CPK. Ambitna wizja nowoczesnej Polski

Stowarzyszenie "Tak dla CPK" w opublikowanych postulatach wzywa przyszłego prezydenta do aktywnej roli w inspirowaniu i koordynacji modernizacyjnego wysiłku narodowego. Ma to się odbywać przez wykorzystywanie konstytucyjnych prerogatyw oraz inicjatywę ustawodawczą.

Liczymy, że przyszły Prezydent zostanie nie tylko patronem CPK, ale też podejmie rolę inspiratora i przywódcy polskiego wysiłku modernizacyjnego. Porzućmy kompleksy i samoograniczenie. Polski ROZWÓJ musi być ambitny – Polska ma potencjał do rywalizacji z największymi

– napisał Maciej Wilk na platformie X.

 

Kluczowe postulaty Stowarzyszenia "Tak dla CPK"

W dokumencie zawarto konkretne oczekiwania:

1. Projekt ustawy prezydenckiej ws. CPK

Stowarzyszenie apeluje o skierowanie do Sejmu ustawy prezydenckiej, która zapewni:

  • Budowę Lotniska CPK w najszybszym możliwym terminie, wraz z komponentami Cargo City i Airport City.
  • Pilne rozpoczęcie prac projektowych i środowiskowych dla 10 szprych kolejowych CPK, szczególnie tych o znaczeniu militarnym.
  • Rezygnację z polityki wykluczania komunikacyjnego średnich miast, np. Kalisza.
  • Budowę Kolei Dużych Prędkości z polskim taborem o prędkości 250 km/h.
  • Inwestycje w badania i rozwój polskiego taboru do KDP.
  • Przywrócenie programu terminali intermodalnych w całej Polsce.
  • Zakończenie inwestycji na Lotnisku Chopina do 2032 roku.
  • Zakaz dofinansowania przez samorządy linii lotniczych, które nie obsługują lotnisk CPK.

2. Strategiczne raporty i nadzór

Wilk proponuje kwartalne raporty Rady Gabinetowej oraz bezpośredni nadzór prezydenta nad wdrażaniem programu CPK.

3. Wzmocnienie roli prezydenta w polityce rozwoju

Stowarzyszenie apeluje o stworzenie prezydenckiej Rady Rozwoju oraz organizowanie ogólnopolskich debat.

Jesteśmy przekonani, że nasze postulaty nie powinny być przedmiotem kontrowersji. Liczymy na poparcie oraz zobowiązanie do realizacji ze strony obu Kandydatów

– podsumował Maciej Wilk.

 

Karol Nawrocki odpowiada: "Popieram te postulaty"

Na opublikowane postulaty błyskawicznie zareagował Karol Nawrocki:

Popieram te postulaty. Zapraszam na spotkanie jutro, żeby je podpisać. Mój sztab skontaktuje się w celu ustalenia szczegółów

– napisał Nawrocki na platformie X.

 

Maciej Lasek atakuje Nawrockiego

Deklaracja Nawrockiego stała się pretekstem do ataku na niego ze strony pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska.

Panie kandydacie, wszyscy jesteśmy na »TAK dla CPK« – to fakt, nie hasło wyborcze. Nikt nie ma wątpliwości, że ta inwestycja musi powstać. Dlatego zamiast deklaracji i zdjęć z podpisywania postulatów, robimy to, czego oczekują Polacy: działamy. Trwają zaawansowane prace, które mają doprowadzić do uruchomienia lotniska i pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości w 2032 roku. Deklaracje opozycji to dziś raczej forma autopromocji niż realne wsparcie – przekonywanie przekonanych i próba zbicia kapitału politycznego na temacie, który od dawna ma społeczne poparcie. My nie sprzedajemy iluzji, jak nasi poprzednicy – my dowozimy

- stwierdził Maciej Lasek.

Wpis Macieja Laska na platformie X skomentował założyciel Kanału Zero Krzysztof Stanowski.

Przecież to jest absolutny szczyt bezczelności

- podkreślił Krzysztof Stanowski.

Człowieku wy tak »dowozicie«, że już macie opóźnienia w swoim opóźnionym harmonogramie

- zwrócił się do Laska poseł PiS Marcin Horała.

 

Co dalej z polskim CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowskiokreślali plan budowy CPK mianem "gigantomanii". Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem "Tak dla CPK". Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe