Komisja Europejska chce mieć ścisły nadzór nad funkcjonowaniem małych i średnich przedsiębiorstw

Komisja Europejska przedstawiła Strategię jednolitego rynku. Oficjalnie jej celem jest stworzenie prostszego, płynniejszego i silniejszego europejskiego rynku wewnętrznego. Dokument – jak podkreśla KE – określa działania mające na celu zmniejszenie istniejących barier ograniczających handel wewnątrzunijny i inwestycje. Problem w tym, że największe bariery w prowadzeniu biznesu pozostają w nim albo nietknięte, albo wręcz potraktowane jako cele same w sobie, natomiast sama Strategia ewidentnie jest obliczona na to, aby KE miała ścisły nadzór nad funkcjonowaniem małych i średnich przedsiębiorstw w całej Europie.
Gmach Komisji Europejskiej Komisja Europejska chce mieć ścisły nadzór nad funkcjonowaniem małych i średnich przedsiębiorstw
Gmach Komisji Europejskiej / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Komisja Europejska przedstawiła Strategię jednolitego rynku
  • Oficjalnie jej celem jest stworzenie prostszego, płynniejszego i silniejszego europejskiego rynku wewnętrznego
  • Strategia nie usuwa największych barier jednolitego rynku
  • Strategia jest obliczona na to, aby KE miała ścisły nadzór nad funkcjonowaniem małych i średnich przedsiębiorstw

 

I tak Strategia jednolitego rynku koncentruje się na kilku priorytetach. Pierwszym jest likwidacja barier. Strategia, uznając potrzebę pracy nad usunięciem wszystkich barier, koncentruje się na usunięciu 10 najbardziej szkodliwych barier, do jakich zaliczają się w ocenie KE: skomplikowane zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej; złożone przepisy UE; brak odpowiedzialności ze strony państw członkowskich; ograniczone uznawanie kwalifikacji zawodowych; brak wspólnych norm; fragmentaryczne przepisy dotyczące opakowań; brak zgodności produktów; restrykcyjne i rozbieżne regulacje dotyczące usług krajowych; uciążliwe przepisy dotyczące delegowania pracowników do sektorów niskiego ryzyka; nieuzasadnione terytorialne ograniczenia dostaw powodujące wysokie ceny dla konsumentów. Niestety wśród szkodliwych barier w prowadzeniu przedsiębiorstw nie znalazły się: brak stabilizacji prawno-skarbowej, wysokie koszty prowadzenia działalności gospodarczej, faworyzowanie przez struktury unijne jednych przedsiębiorstw kosztem drugich, jak mamy chociażby w przypadku branży transportowej, czy wysokie ceny energii elektrycznej, paliw i gazu związane z panującym w UE zielonym szaleństwem. Więcej nawet, w przyjętej strategii Komisja Europejska podtrzymała zarówno „zielone” opłaty, jak i założenia dyrektywy budynkowej.

 

Sektor usług

KE postawiła sobie za cel „wnieść nową dynamikę do sektora usług w Europie”. Podkreśla, że „usługi stanowią największą część gospodarki Europy, ale ich handel transgraniczny ulega stagnacji. Strategia koncentruje się na konkretnych sektorach usług i proponuje: przedstawienie ustawy o usługach budowlanych i nowej ustawy UE o dostawach w celu unowocześnienia przepisów zarówno w sektorze budowlanym, jak i w sektorze pocztowym i paczkomatowym”. Nie precyzuje przy tym, na czym owo „unowocześnienie” miałoby polegać. KE chce jednocześnie wesprzeć państwa członkowskie w uwolnieniu regulowanych usług biznesowych od zbędnych regulacji. Nie definiuje jednak, które regulacje uważa za zbędne.

Aby pomóc MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa) w jak najlepszym wykorzystaniu możliwości skalowania jednolitego rynku, Komisja wprowadza nową definicję małych spółek o średniej kapitalizacji (SMC), rozszerzając niektóre korzyści oferowane MŚP (SME) na te SMC. Strategia proponuje ponadto „SME ID”, internetowe narzędzie oferujące prosty sposób weryfikacji statusu MŚP. Ponadto SME Envoy Network będzie promować środki wspierające i ułatwiające działalność MŚP w handlu transgranicznym. Dokument nie podaje, jakie warunki będzie trzeba spełnić, aby otrzymać „SME ID” i czy nie będzie to się wiązało z obostrzeniami w postaci przestrzegania unijnej polityki klimatycznej i społecznej (równość genderowa i parytet genderowy). Prawdopodobieństwo, iż tak właśnie się stanie jest niestety duże.

 

„Namiestnik” z Brukseli

„Aby korzyści z Jednolitego Rynku stały się bardziej namacalne, ważne jest zwiększenie współwłasności politycznej z Państwami Członkowskimi”

– oświadczyła Komisja Europejska.

„W tym celu Państwa Członkowskie powinny wyznaczyć wysokiego szczebla przedstawiciela Jednolitego Rynku („Sherpa”), który będzie nadzorował stosowanie przepisów Jednolitego Rynku UE”

– dodaje.

„Bardziej niż kiedykolwiek, wspólna własność i nadanie priorytetu politycznego Jednolitemu Rynkowi i egzekwowanie jego zasad jest kluczowe. Komisja wzywa zatem Państwa Członkowskie do wyznaczenia wysokiego szczebla Sherpy Jednolitego Rynku w biurze premiera lub prezydenta, z upoważnieniem wobec wszystkich części rządu. Sherpa powinien promować stosowanie zasad Jednolitego Rynku i odgrywać aktywną rolę w zapobieganiu i rozwiązywaniu krajowych barier regulacyjnych i administracyjnych Jednolitego Rynku. Sherpowie powinni również współpracować ze sobą w celu przyspieszenia usuwania barier na Jednolitym Rynku. Aby ułatwić współpracę, Wiceprzewodniczący Wykonawczy Komisji odpowiedzialny za Jednolity Rynek lub jego przedstawiciel będzie wzywał wysokiego szczebla Sherpów Jednolitego Rynku do regularnego spotykania się”

– czytamy w Strategii.

Komisja Europejska ewidentnie traktuje wspólny rynek jako swoją własność, natomiast nominowany nowy urzędnik ma zapewnić Komisji Europejskiej większą kontrolę nad państwami członkowskimi i ich gospodarkami, a także nad samymi przedsiębiorstwami, które przecież już wkrótce zostaną poddane instytucji o nazwie AMLA (pozwoli to na wymuszenie sprzedaży dowolnego przedsiębiorstwa, jeżeli organ ten uzna, iż zachodzi chociaż cień możliwości prania brudnych pieniędzy).

KE zresztą tego nie ukrywa:

„Proliferacja i mnogość organów regulacyjnych i agencji może przyczynić się do heterogenicznych wymagań i złożonych procedur. Poprawa spójności i dostosowania między organami i Państwami Członkowskimi wspierałaby skuteczniejszy i mniej uciążliwy nadzór nad podmiotami rynkowymi i stosowanie odpowiednich przepisów”.

Należy w tym miejscu przypomnieć, że KE nie ma żadnych prerogatyw nadanych jej traktatowo, aby sprawować nadzór nad państwami członkowskimi w obszarze gospodarki, na pewno też nikt nie przyznał jej prawa kontrolować działalności przedsiębiorców. Zaś co do kwestii swobodnego przepływu usług i handlu wystarczy zlikwidować wszystkie nałożone niezgodnie z traktatami przepisy – nie potrzeba żadnych strategii, rozrostu biurokracji, ani wprowadzania dodatkowego nadzoru.


 

POLECANE
Reparacje od Niemiec. Prezydent mówi jasno z ostatniej chwili
Reparacje od Niemiec. Prezydent mówi jasno

– Musimy osiągnąć 5 procent PKB na polskie siły zbrojne, pokój będzie wtedy, gdy będziemy gotowi do wojny – oświadczył prezydent Karol Nawrocki w Wieluniu. – Żeby był pokój musimy być silni, musimy mieć potężną armię, sprzęt i sojusze międzynarodowe – podkreślił.

Komunikat dla mieszkańców Podkarpacia z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Podkarpacia

Inwestycje w transport kolejowy, sytuacja projektu HoReCa oraz wsparcie dla szpitala w Tarnobrzegu były głównymi tematami XIX sesji Sejmiku Województwa Podkarpackiego.

Anonimowy koordynator akcji #ReparationsForPoland: Skończymy kiedy Niemcy zapłacą tylko u nas
Anonimowy koordynator akcji #ReparationsForPoland: Skończymy kiedy Niemcy zapłacą

1 września to data szczególna dla historii Polski – tego dnia w 1939 roku III Rzesza dokonała agresji, rozpoczynając II wojnę światową. W rocznicę tych wydarzeń w mediach społecznościowych ponownie zyskuje popularność akcja #ReparationsForPoland, której celem jest przypomnienie o nierozliczonych wojennych stratach i domaganie się reparacji od Niemiec. Pragnącemu zachować anonimowość koordynatorowi akcji zadaliśmy kilka pytań.

Nowe informacje ws. incydentu z czapką po meczu na US Open. Polski biznesmen wydał oświadczenie z ostatniej chwili
Nowe informacje ws. incydentu z czapką po meczu na US Open. Polski biznesmen wydał oświadczenie

Piotr Szczerek wydał oświadczenie w związku z incydentem podczas turnieju tenisowego US Open. Chodziło o czapkę, którą polski zawodnik Kamil Majchrzak przekazał małemu chłopcu. Podarunek przejął jednak polski biznesmen. Przez kolejne dwa dni Piotr Szczerek miał swoje "pięć minut" w światowych mediach, o których z pewnością chciałby zapomnieć. Przedsiębiorca próbuje się wytłumaczyć w opublikowanym właśnie oświadczeniu. 

Skandaliczny transparent kibiców z Izraela. UEFA ma badać wątek prowokacji z ostatniej chwili
Skandaliczny transparent kibiców z Izraela. UEFA ma badać wątek "prowokacji"

Nie milkną echa skandalicznego zachowania kibiców z Izraela podczas meczu z Rakowem Częstochowa. – Jest tam strasznie dużo wątpliwości, czy nie była to prowokacja. Kibiców izraelskich specjalnie na tym meczu nie było. Mecz odbył się w Debreczynie. Wiadomo, jakie jest nastawienie Węgier i Rosji do naszego kraju – stwierdził były prezes PZPN Zbigniew Boniek.

Skandal w Berlinie. Jest nagranie ze złożenia wieńca od niemieckiego rządu z ostatniej chwili
Skandal w Berlinie. Jest nagranie ze złożenia wieńca od niemieckiego rządu

1 września zamiast godnej delegacji rządowej wieniec pod tzw. Kamieniem Pamięci dla Polski 1939–1945 złożył… mężczyzna w krótkich spodenkach i adidasach. Telewizja Republika opublikowała nagranie tej sytuacji.

Minister obrony Niemiec wściekły na Ursulę von der Leyen. Unia nie ma takich uprawnień z ostatniej chwili
Minister obrony Niemiec wściekły na Ursulę von der Leyen. "Unia nie ma takich uprawnień"

Minister obrony Niemiec Boris Pistorius ostro skrytykował Ursulę von der Leyen za wypowiedzi dotyczące możliwego zaangażowania wojskowego UE na rzecz Ukrainy. Jego zdaniem tego typu deklaracje powinny być wstrzymane przynajmniej do czasu rozpoczęcia formalnych rozmów.

Kanclerz Niemiec nie zamieścił na X żadnego wpisu w rocznicę napaści Niemiec na Polskę 1 września 1939 r. z ostatniej chwili
Kanclerz Niemiec nie zamieścił na X żadnego wpisu w rocznicę napaści Niemiec na Polskę 1 września 1939 r.

Friedrich Merz nie znalazł czasu na przesłanie na platformie X choćby jednego zdania upamiętniającego 86. rocznicę inwazji Niemiec na Polskę i rozpoczęcie II wojny światowej. 

Makabra koło Konina. Nie żyje kobieta i jej dwie córki z ostatniej chwili
Makabra koło Konina. Nie żyje kobieta i jej dwie córki

32-letnia kobieta i jej dwie córki w wieku 6 i 7 lat zginęły w szambie w Helenowie koło Konina – poinformowała mł. asp. Sylwia Król z Komendy Miejskiej Policji w Koninie. Policjanci pod nadzorem prokuratury wyjaśniają okoliczności tragedii.

Komunikat Straży Granicznej z przejścia z Ukrainą z ostatniej chwili
Komunikat Straży Granicznej z przejścia z Ukrainą

Strażnicy graniczni z przejścia w Krościenku odmówili wjazdu 77 obywatelom Mołdawii. Dzień później kierowca wraz z pasażerami spróbowali jeszcze raz, przedstawiając fałszywy zbiorowy dokument potwierdzający rzekomą pracę przewożonych osób w Republice Czeskiej.

REKLAMA

Komisja Europejska chce mieć ścisły nadzór nad funkcjonowaniem małych i średnich przedsiębiorstw

Komisja Europejska przedstawiła Strategię jednolitego rynku. Oficjalnie jej celem jest stworzenie prostszego, płynniejszego i silniejszego europejskiego rynku wewnętrznego. Dokument – jak podkreśla KE – określa działania mające na celu zmniejszenie istniejących barier ograniczających handel wewnątrzunijny i inwestycje. Problem w tym, że największe bariery w prowadzeniu biznesu pozostają w nim albo nietknięte, albo wręcz potraktowane jako cele same w sobie, natomiast sama Strategia ewidentnie jest obliczona na to, aby KE miała ścisły nadzór nad funkcjonowaniem małych i średnich przedsiębiorstw w całej Europie.
Gmach Komisji Europejskiej Komisja Europejska chce mieć ścisły nadzór nad funkcjonowaniem małych i średnich przedsiębiorstw
Gmach Komisji Europejskiej / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Komisja Europejska przedstawiła Strategię jednolitego rynku
  • Oficjalnie jej celem jest stworzenie prostszego, płynniejszego i silniejszego europejskiego rynku wewnętrznego
  • Strategia nie usuwa największych barier jednolitego rynku
  • Strategia jest obliczona na to, aby KE miała ścisły nadzór nad funkcjonowaniem małych i średnich przedsiębiorstw

 

I tak Strategia jednolitego rynku koncentruje się na kilku priorytetach. Pierwszym jest likwidacja barier. Strategia, uznając potrzebę pracy nad usunięciem wszystkich barier, koncentruje się na usunięciu 10 najbardziej szkodliwych barier, do jakich zaliczają się w ocenie KE: skomplikowane zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej; złożone przepisy UE; brak odpowiedzialności ze strony państw członkowskich; ograniczone uznawanie kwalifikacji zawodowych; brak wspólnych norm; fragmentaryczne przepisy dotyczące opakowań; brak zgodności produktów; restrykcyjne i rozbieżne regulacje dotyczące usług krajowych; uciążliwe przepisy dotyczące delegowania pracowników do sektorów niskiego ryzyka; nieuzasadnione terytorialne ograniczenia dostaw powodujące wysokie ceny dla konsumentów. Niestety wśród szkodliwych barier w prowadzeniu przedsiębiorstw nie znalazły się: brak stabilizacji prawno-skarbowej, wysokie koszty prowadzenia działalności gospodarczej, faworyzowanie przez struktury unijne jednych przedsiębiorstw kosztem drugich, jak mamy chociażby w przypadku branży transportowej, czy wysokie ceny energii elektrycznej, paliw i gazu związane z panującym w UE zielonym szaleństwem. Więcej nawet, w przyjętej strategii Komisja Europejska podtrzymała zarówno „zielone” opłaty, jak i założenia dyrektywy budynkowej.

 

Sektor usług

KE postawiła sobie za cel „wnieść nową dynamikę do sektora usług w Europie”. Podkreśla, że „usługi stanowią największą część gospodarki Europy, ale ich handel transgraniczny ulega stagnacji. Strategia koncentruje się na konkretnych sektorach usług i proponuje: przedstawienie ustawy o usługach budowlanych i nowej ustawy UE o dostawach w celu unowocześnienia przepisów zarówno w sektorze budowlanym, jak i w sektorze pocztowym i paczkomatowym”. Nie precyzuje przy tym, na czym owo „unowocześnienie” miałoby polegać. KE chce jednocześnie wesprzeć państwa członkowskie w uwolnieniu regulowanych usług biznesowych od zbędnych regulacji. Nie definiuje jednak, które regulacje uważa za zbędne.

Aby pomóc MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa) w jak najlepszym wykorzystaniu możliwości skalowania jednolitego rynku, Komisja wprowadza nową definicję małych spółek o średniej kapitalizacji (SMC), rozszerzając niektóre korzyści oferowane MŚP (SME) na te SMC. Strategia proponuje ponadto „SME ID”, internetowe narzędzie oferujące prosty sposób weryfikacji statusu MŚP. Ponadto SME Envoy Network będzie promować środki wspierające i ułatwiające działalność MŚP w handlu transgranicznym. Dokument nie podaje, jakie warunki będzie trzeba spełnić, aby otrzymać „SME ID” i czy nie będzie to się wiązało z obostrzeniami w postaci przestrzegania unijnej polityki klimatycznej i społecznej (równość genderowa i parytet genderowy). Prawdopodobieństwo, iż tak właśnie się stanie jest niestety duże.

 

„Namiestnik” z Brukseli

„Aby korzyści z Jednolitego Rynku stały się bardziej namacalne, ważne jest zwiększenie współwłasności politycznej z Państwami Członkowskimi”

– oświadczyła Komisja Europejska.

„W tym celu Państwa Członkowskie powinny wyznaczyć wysokiego szczebla przedstawiciela Jednolitego Rynku („Sherpa”), który będzie nadzorował stosowanie przepisów Jednolitego Rynku UE”

– dodaje.

„Bardziej niż kiedykolwiek, wspólna własność i nadanie priorytetu politycznego Jednolitemu Rynkowi i egzekwowanie jego zasad jest kluczowe. Komisja wzywa zatem Państwa Członkowskie do wyznaczenia wysokiego szczebla Sherpy Jednolitego Rynku w biurze premiera lub prezydenta, z upoważnieniem wobec wszystkich części rządu. Sherpa powinien promować stosowanie zasad Jednolitego Rynku i odgrywać aktywną rolę w zapobieganiu i rozwiązywaniu krajowych barier regulacyjnych i administracyjnych Jednolitego Rynku. Sherpowie powinni również współpracować ze sobą w celu przyspieszenia usuwania barier na Jednolitym Rynku. Aby ułatwić współpracę, Wiceprzewodniczący Wykonawczy Komisji odpowiedzialny za Jednolity Rynek lub jego przedstawiciel będzie wzywał wysokiego szczebla Sherpów Jednolitego Rynku do regularnego spotykania się”

– czytamy w Strategii.

Komisja Europejska ewidentnie traktuje wspólny rynek jako swoją własność, natomiast nominowany nowy urzędnik ma zapewnić Komisji Europejskiej większą kontrolę nad państwami członkowskimi i ich gospodarkami, a także nad samymi przedsiębiorstwami, które przecież już wkrótce zostaną poddane instytucji o nazwie AMLA (pozwoli to na wymuszenie sprzedaży dowolnego przedsiębiorstwa, jeżeli organ ten uzna, iż zachodzi chociaż cień możliwości prania brudnych pieniędzy).

KE zresztą tego nie ukrywa:

„Proliferacja i mnogość organów regulacyjnych i agencji może przyczynić się do heterogenicznych wymagań i złożonych procedur. Poprawa spójności i dostosowania między organami i Państwami Członkowskimi wspierałaby skuteczniejszy i mniej uciążliwy nadzór nad podmiotami rynkowymi i stosowanie odpowiednich przepisów”.

Należy w tym miejscu przypomnieć, że KE nie ma żadnych prerogatyw nadanych jej traktatowo, aby sprawować nadzór nad państwami członkowskimi w obszarze gospodarki, na pewno też nikt nie przyznał jej prawa kontrolować działalności przedsiębiorców. Zaś co do kwestii swobodnego przepływu usług i handlu wystarczy zlikwidować wszystkie nałożone niezgodnie z traktatami przepisy – nie potrzeba żadnych strategii, rozrostu biurokracji, ani wprowadzania dodatkowego nadzoru.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe