Niemcy chcą wprowadzić limity liczby uczniów-migrantów na szkołę

Niemiecka minister edukacji Karin Prien podkreśliła, że Niemcy borykają się z problemami wynikającymi z niekontrolowanej migracji. Wskazała na konieczność przyspieszenia nauki języka niemieckiego przez dzieci imigrantów, co jest kluczowe dla ich integracji. Niemiecka gazeta „Der Tagesspiegel” napisała, że w grę wchodzi ewentualny limit do 40% migrantów na szkołę.
Tablica szkolna. Ilustracja poglądowa Niemcy chcą wprowadzić limity liczby uczniów-migrantów na szkołę
Tablica szkolna. Ilustracja poglądowa / pixabay.com

Co musisz wiedzieć:

  • Niemcy walnie przyczyniły się do kryzysu migracyjnego w Europie w ramach polityki migracyjnej Angeli Merkel.
  • Teraz, pośród licznych problemów społecznych, które w ten sposób wywołali również w Niemczech, jest problem przemocy w szkołach, której źródłem są najczęściej uczniowie-migranci.
  • Rozważane jest wprowadzenie limitów liczby uczniów-migrantów na szkołę.

 

Wcześniej, w wywiadzie dla WELT TV, Prien stwierdziła, że limit na poziomie 30–40% dzieci z rodzin migranckich mógłby być jednym z rozwiązań problemów w niemieckim systemie edukacji. Argumentowała, że wysoki odsetek uczniów, którzy nie znają języka niemieckiego, utrudnia integrację i obniża jakość nauczania, szczególnie w dużych miastach, gdzie w niektórych szkołach dzieci migrantów stanowią większość. Prien podkreśliła, że jej propozycja nie ma na celu dyskryminacji, lecz poprawę warunków edukacyjnych dla wszystkich uczniów.

Debata ta wpisuje się w szerszy kontekst polityczny, w którym partie opozycyjne, takie jak AfD, zyskują popularność, krytykując politykę migracyjną rządu. Propozycja Prien jest także reakcją na apele regionalnych polityków, takich jak premier Nadrenii Północnej-Westfalii Hendrik Wüst, który domaga się ograniczenia nielegalnej migracji, argumentując, że granice możliwości integracyjnych zostały osiągnięte.

 

Czy integracja jest możliwa?

Prien podkreśliła, że Niemcy borykają się z problemami wynikającymi z niekontrolowanej migracji. Wskazała na konieczność przyspieszenia nauki języka niemieckiego przez dzieci migrantów, co jest kluczowe dla ich integracji. Debata ta wpisuje się w szerszy kontekst polityczny, w którym partie opozycyjne, takie jak AfD, zyskują popularność, krytykując politykę migracyjną rządu. Propozycja Prien jest także reakcją na apele regionalnych polityków, takich jak premier Nadrenii Północnej-Westfalii Hendrik Wüst, który domaga się ograniczenia nielegalnej migracji, argumentując, że granice możliwości integracyjnych zostały osiągnięte.

Prien podkreśliła, że nauka języka jest kluczowa dla ich sukcesu edukacyjnego i społecznego. Wskazała również na konieczność większego zaangażowania rodziców w proces edukacji, argumentując, że brak wsparcia ze strony rodzin pogłębia trudności w szkołach. Jako przykład problemów systemowych minister przywołała przypadek berlińskiej szkoły, gdzie homoseksualny nauczyciel był nękany przez uczniów z rodzin muzułmańskich, którzy twierdzili, że „islam jest tu szefem”. Prien stanowczo stwierdziła, że w niemieckich szkołach „szefem” jest konstytucja, a ekstremizm – niezależnie od jego źródła – nie może być tolerowany.

 

Nierówności i podziały społeczne

Propozycja Karin Prien wywołała polaryzację niemieckiej opinii publicznej. SPD i Zieloni widzą w niej zagrożenie dla równości, podczas gdy CDU i CSU postrzegają ją jako krok w stronę lepszej integracji. Debata ta pokazuje, jak złożonym wyzwaniem jest pogodzenie różnorodności kulturowej z efektywnością systemu edukacji w obliczu rosnących napięć społecznych.

Niektórzy krytycy, w tym politycy Zielonych, zarzucają, że takie propozycje mogą prowadzić do dyskryminacji i stygmatyzacji migrantów. Z kolei zwolennicy, głównie z CDU i CSU, argumentują, że limit mógłby ułatwić integrację i poprawić jakość nauczania w szkołach. Relacje gazety „Die Welt” wskazują, że problem dotyczy nie tylko edukacji, ale szerzej integracji migrantów w społeczeństwie niemieckim, co jest szczególnie istotne w obliczu rosnących napięć społecznych i politycznych.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl oraz licznych polskich i niemieckich mediów]


 

POLECANE
Burza po słowach Brauna. Kaczyński zabrał głos z ostatniej chwili
Burza po słowach Brauna. Kaczyński zabrał głos

Wypowiedzi Grzegorza Brauna w sprawie Holokaustu tylko potwierdzają, że działa on z obcej inspiracji na szkodę - bardzo poważną szkodę - naszego kraju – stwierdził w piątek prezes PiS Jarosław Kaczyński.

Z mostu granicznego w Słubicach zdjęto banery Ruchu Obrony Granic z ostatniej chwili
Z mostu granicznego w Słubicach zdjęto banery Ruchu Obrony Granic

Z mostu granicznego Słubice / Frankfurt nad Odrą zdjęto banery Ruchu Obrony Granic. Robert Bąkiewicz oskarża wiceburmistrza Tomasza Stefańskiego o realizowanie niemieckich poleceń.

Media: Rosjanie ostrzelali pasażerski samolot. To był lot z Mińska do Moskwy Wiadomości
Media: Rosjanie ostrzelali pasażerski samolot. To był lot z Mińska do Moskwy

Według nieoficjalnych doniesień pasażerowie i załoga Boeinga 737-800 lecącego z Mińska do Moskwy zostali namierzeni i ostrzelani przez rosyjski system obrony powietrznej. Wojsko miało wziąć rejsową maszynę za ukraiński dron.   

Rzecznik rządu wzywa do zatrzymania Bąkiewicza. Mocna odpowiedź z ostatniej chwili
Rzecznik rządu wzywa do zatrzymania Bąkiewicza. Mocna odpowiedź

Adam Szłapka wzywa do zatrzymania Roberta Bąkiewicza. Narodowiec odpowiada ostro, nazywając atak rzecznika rządu oznaką słabości władzy.

Kierowca wjechał w grupę ludzi. Dramat w Chełmnie z ostatniej chwili
Kierowca wjechał w grupę ludzi. Dramat w Chełmnie

W piątek w Chełmnie w woj. kujawsko-pomorskim kierowca auta osobowego wjechał w grupę ludzi. Są ranni.

Robert Bąkiewicz:  Planujemy podjąć działania również na granicy polsko-słowackiej tylko u nas
Robert Bąkiewicz: Planujemy podjąć działania również na granicy polsko-słowackiej

Nie występujemy przeciwko polskiej Straży Granicznej czy policji. Wiemy o tym, że o sytuacji decyduje wola polityczne, a wygląda ona następująco: trzeba dobrze robić Niemcom, trzeba robić grę pozorów i trzeba medialnie ograć tę sytuację - mówił Robert Bąkiewicz w rozmowie z Cezarym Krysztopą. Lider Ruchu Obrony Granic poinformował, że obywatelskie patrole będą się równiez organizować na granicy ze Słowacją, gdzie przebiega bałkański szlak przemytniczy migrantów.

PKO BP wydał pilny komunikat dla klientów z ostatniej chwili
PKO BP wydał pilny komunikat dla klientów

Już w najbliższy poniedziałek 14 lipca 2025 r. w godz. 23:00–00:00 aplikacja IKO banku PKO BP może działać wolniej. Zaplanuj operacje wcześniej.

Pierwszy raz zapytano o partię Brauna. Jest nowy sondaż z ostatniej chwili
Pierwszy raz zapytano o partię Brauna. Jest nowy sondaż

Pracownia CBOS po raz pierwszy zamieściła w swoim badaniu poparcia dla partii politycznych Konfederację Korony Polskiej – ugrupowanie prowadzone przez Grzegorza Brauna.

Rosja zamyka polski konsulat w Królewcu. Jest komunikat z ostatniej chwili
Rosja zamyka polski konsulat w Królewcu. Jest komunikat

W piątek po południu MSZ Rosji poinformowało o zamknięciu polskiego konsulatu w Królewcu od 29 sierpnia 2025 roku.

Bodnar złożył wniosek ws. Zbigniewa Ziobry z ostatniej chwili
Bodnar złożył wniosek ws. Zbigniewa Ziobry

Minister sprawiedliwości Adam Bodnar złożył wniosek do marszałka Sejmu o wyrażenie przez Sejm zgody na zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie Zbigniewa Ziobry na posiedzenie tzw. komisji ds. Pegasusa. Zbigniew Ziobro konsekwentnie odmawia stawienia się przed komisją, z powodu tego, że komisja działa nielegalnie – wyłączył ją z obiegu prawnego Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z września 2024 r. 

REKLAMA

Niemcy chcą wprowadzić limity liczby uczniów-migrantów na szkołę

Niemiecka minister edukacji Karin Prien podkreśliła, że Niemcy borykają się z problemami wynikającymi z niekontrolowanej migracji. Wskazała na konieczność przyspieszenia nauki języka niemieckiego przez dzieci imigrantów, co jest kluczowe dla ich integracji. Niemiecka gazeta „Der Tagesspiegel” napisała, że w grę wchodzi ewentualny limit do 40% migrantów na szkołę.
Tablica szkolna. Ilustracja poglądowa Niemcy chcą wprowadzić limity liczby uczniów-migrantów na szkołę
Tablica szkolna. Ilustracja poglądowa / pixabay.com

Co musisz wiedzieć:

  • Niemcy walnie przyczyniły się do kryzysu migracyjnego w Europie w ramach polityki migracyjnej Angeli Merkel.
  • Teraz, pośród licznych problemów społecznych, które w ten sposób wywołali również w Niemczech, jest problem przemocy w szkołach, której źródłem są najczęściej uczniowie-migranci.
  • Rozważane jest wprowadzenie limitów liczby uczniów-migrantów na szkołę.

 

Wcześniej, w wywiadzie dla WELT TV, Prien stwierdziła, że limit na poziomie 30–40% dzieci z rodzin migranckich mógłby być jednym z rozwiązań problemów w niemieckim systemie edukacji. Argumentowała, że wysoki odsetek uczniów, którzy nie znają języka niemieckiego, utrudnia integrację i obniża jakość nauczania, szczególnie w dużych miastach, gdzie w niektórych szkołach dzieci migrantów stanowią większość. Prien podkreśliła, że jej propozycja nie ma na celu dyskryminacji, lecz poprawę warunków edukacyjnych dla wszystkich uczniów.

Debata ta wpisuje się w szerszy kontekst polityczny, w którym partie opozycyjne, takie jak AfD, zyskują popularność, krytykując politykę migracyjną rządu. Propozycja Prien jest także reakcją na apele regionalnych polityków, takich jak premier Nadrenii Północnej-Westfalii Hendrik Wüst, który domaga się ograniczenia nielegalnej migracji, argumentując, że granice możliwości integracyjnych zostały osiągnięte.

 

Czy integracja jest możliwa?

Prien podkreśliła, że Niemcy borykają się z problemami wynikającymi z niekontrolowanej migracji. Wskazała na konieczność przyspieszenia nauki języka niemieckiego przez dzieci migrantów, co jest kluczowe dla ich integracji. Debata ta wpisuje się w szerszy kontekst polityczny, w którym partie opozycyjne, takie jak AfD, zyskują popularność, krytykując politykę migracyjną rządu. Propozycja Prien jest także reakcją na apele regionalnych polityków, takich jak premier Nadrenii Północnej-Westfalii Hendrik Wüst, który domaga się ograniczenia nielegalnej migracji, argumentując, że granice możliwości integracyjnych zostały osiągnięte.

Prien podkreśliła, że nauka języka jest kluczowa dla ich sukcesu edukacyjnego i społecznego. Wskazała również na konieczność większego zaangażowania rodziców w proces edukacji, argumentując, że brak wsparcia ze strony rodzin pogłębia trudności w szkołach. Jako przykład problemów systemowych minister przywołała przypadek berlińskiej szkoły, gdzie homoseksualny nauczyciel był nękany przez uczniów z rodzin muzułmańskich, którzy twierdzili, że „islam jest tu szefem”. Prien stanowczo stwierdziła, że w niemieckich szkołach „szefem” jest konstytucja, a ekstremizm – niezależnie od jego źródła – nie może być tolerowany.

 

Nierówności i podziały społeczne

Propozycja Karin Prien wywołała polaryzację niemieckiej opinii publicznej. SPD i Zieloni widzą w niej zagrożenie dla równości, podczas gdy CDU i CSU postrzegają ją jako krok w stronę lepszej integracji. Debata ta pokazuje, jak złożonym wyzwaniem jest pogodzenie różnorodności kulturowej z efektywnością systemu edukacji w obliczu rosnących napięć społecznych.

Niektórzy krytycy, w tym politycy Zielonych, zarzucają, że takie propozycje mogą prowadzić do dyskryminacji i stygmatyzacji migrantów. Z kolei zwolennicy, głównie z CDU i CSU, argumentują, że limit mógłby ułatwić integrację i poprawić jakość nauczania w szkołach. Relacje gazety „Die Welt” wskazują, że problem dotyczy nie tylko edukacji, ale szerzej integracji migrantów w społeczeństwie niemieckim, co jest szczególnie istotne w obliczu rosnących napięć społecznych i politycznych.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl oraz licznych polskich i niemieckich mediów]



 

Polecane
Emerytury
Stażowe