Rząd chce wspomóc LOT w związku z pandemią COVID-19 blisko 3 mld zł

Program wsparcia dla Polskich Linii Lotniczych LOT, w związku z sytuacją przedsiębiorstwa wywołaną pandemią COVID-19, ma wynieść maksymalnie 2 mld 940 mln zł - wynika z opublikowanego w piątek projektu uchwały Rady Ministrów. Pomoc ma mieć formę pożyczki oraz dokapitalizowania spółki.
 Rząd chce wspomóc LOT w związku z pandemią COVID-19 blisko 3 mld zł
/ fot. Janusz Jakubowski, Flickr CC BY 2.0


W piątek w wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowany został projekt uchwały rady Ministrów w sprawie programu wsparcia dla polskiego przewoźnika lotniczego.

"Celem pomocy jest zapewnienie płynności, rentowności i przywrócenie struktury kapitałowej PLL LOT sprzed epidemii COVID-19" - podkreślono.

Jak wynika z projektu uchwały, wartość pomocy, jaka ma być udzielona LOT-owi ma nie przekraczać 2 mld 940 mln zł.

Program pomocowy zakłada wypłacenie LOT pożyczki przez PFR w wysokości 1 mld 800 mln zł oraz dokapitalizowanie spółki 1 mld 140 mln zł. W tym drugim przypadku - jak podkreślono - chodzi o to, by wysokość pomocy nie przekroczyła równowartości 250 mln euro.

Dodano, że dokapitalizowanie spółki miałoby się odbyć za pośrednictwem Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Po opublikowaniu przez PAP informacji o planowanym wsparciu LOT, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys napisał na Twitterze, że fundusz planuje w ciągu tygodnia sfinalizować pożyczę dla LOT-u w wysokości 1 mld 800 mln zł.

Z uzasadnienia do projektu uchwały wynika, że pożyczka od PFR ma zostać spłacona w ciągu sześciu lat, nie później niż do 31 grudnia 2026 roku.

“Trzeba zwrócić uwagę, że udzielenie pożyczki wiąże się z dużym obciążeniem finansowym dla PLL LOT i w przyszłości może utrudnić spółce ubieganie się o inne kredyty (brak zdolności kredytowej i możliwych zabezpieczeń)” - czytamy w wykazie prac legislacyjnych rządu.

W wykazie poinformowano ponadto, że 20 października wniosek PLL LOT przekazano przez Ministerstwo Aktywów Państwowych do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z prośbą o prenotyfikację w Komisji Europejskiej. "Trwają rozmowy z przedstawicielami KE ws. proponowanych instrumentów wsparcia" - wyjaśniono.

W uzasadnieniu czytamy ponadto, że w związku z wystąpieniem COVID-19 i jego konsekwencjami, zgodnie z przekazanymi przez zarząd LOT informacjami, spółka utraci płynność finansową 31 grudnia 2020 r., dlatego istnieje konieczność szybkiego przyjęcia rządowego Programu wsparcia Polskich Linii Lotniczych LOT.

“Pandemia COVID-19 wywołała poważne zakłócenia, m.in. w funkcjonowaniu transportu ludzi i towarów, co bardzo negatywnie wpłynęło na sytuację podmiotów działających w tym sektorze. "Wprowadzone ograniczenia w przemieszczaniu się ludzi, m.in. przy użyciu transportu lotniczego, spowodowały zaburzenia w zakresie działalności operacyjnej i w sytuacji finansowej podmiotów funkcjonujących w tej branży" - podkreślono.

Dodano, że pomimo powolnego i stopniowego luzowania restrykcji, jeszcze przez długi czas linie lotnicze, w tym PLL LOT, będą się mierzyć z poważnymi konsekwencjami finansowymi.

"Ta sytuacja powoduje, że PLL LOT praktycznie nie ma szans na samodzielne utrzymanie się na rynku usług lotniczych i odbicie finansowe oraz, że bez wsparcia ze strony państwa, nie będzie w stanie dalej prowadzić swojej działalności" - czytamy w projekcie uchwały Rady Ministrów.

Jak podkreślono, "biorąc pod uwagę niezwykle istotną rolę spółki w polskim systemie transportowym oraz jej wpływ na gospodarkę kraju istnieje konieczność podjęcia szczególnych działań celem zminimalizowania negatywnych skutków COVID-19 poprzez udzielenie przewoźnikowi odpowiednio ukształtowanych instrumentów wsparcia, które umożliwią mu pozostanie na rynku do momentu +powrotu do normalności+".

"W tym celu przygotowany został Program wsparcia PLL LOT, który stanowi systemową odpowiedź na skutki COVID-19 jakie wystąpiły w sektorze lotniczym" - czytamy.

Jak przekazano, 14 października 2020 r. spółka PLL LOT wystąpiła do Ministerstwa Aktywów Państwowych z wnioskiem o udzielenie jej pomocy publicznej w związku z wystąpieniem COVID-19 i jego konsekwencjami (wniosek został zaktualizowany w dniu 3 grudnia 2020 r. po nieformalnych rozmowach z Komisją Europejską). Częścią wniosku jest projekt Programu wsparcia dla Polskich Linii Lotniczych LOT.

W sprawozdanie zarządu z działalności PLL LOT za rok obrotowy od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r. napisano, że "aktualne prognozy wskazują, że w wyniku kryzysu COVID - 19 spółka dla zapewnienia płynności finansowej potrzebować będzie dodatkowych źródeł finansowania".

Właścicielem 100 proc. akcji PLL LOT jest Polska Grupa Lotnicza (PGL), która należy w 100 proc. do Skarbu Państwa.


 

POLECANE
Von der Leyen przyjedzie do Polski. Padła data z ostatniej chwili
Von der Leyen przyjedzie do Polski. Padła data

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen odwiedzi siedem państw graniczących z Rosją i Białorusią, w tym Polskę. W niedzielę pojedzie na granicę polsko-białoruską wraz z premierem Donaldem Tuskiem – poinformowała w czwartek Komisja Europejska.

Żurek ma problem. Kolegium Sądu Okręgowego we Wrocławiu odmówiło odwołania wiceprezesa z ostatniej chwili
Żurek ma problem. Kolegium Sądu Okręgowego we Wrocławiu odmówiło odwołania wiceprezesa

Waldemar Żurek poniósł porażkę w konfrontacji z Kolegium Sądu Okręgowego we Wrocławiu, dobieranym już w trakcie rządów nad resortem Adama Bodnara. Kolegium odmówiło odwołania wiceprezesa Andrzeja Lewandowskiego, stając po stronie sędziego powołanego jeszcze za czasów Zbigniewa Ziobry. Problem w tym, że minister sprawiedliwości nic sobie nie robi z werdyktów podobnych instytucji. Według Gazety Wyborczej "Najpewniej zatem odczeka 30 dni od decyzji kolegium wrocławskiego sądu, uzna, że nie otrzymał uchwały KRS".

Historyczny dzień dla Szczecina. Jest komunikat z ostatniej chwili
Historyczny dzień dla Szczecina. Jest komunikat

Statek MV Tokugawa dostarczył do portu w Szczecinie blisko 50 tys. ton śruty sojowej. Przyjęcie masowca z zanurzeniem około 11 m było możliwe dzięki pogłębieniu toru wodnego – poinformował w komunikacie zarząd portu.

Wiadomości
Najczęstsze przyczyny pożarów domowych i jak im zapobiec

Wystarczy iskra, by domowe zacisze zamieniło się w chaos. Choć myślimy, że „nam się to nie przydarzy”, statystyki są nieubłagane. Najczęściej winne są drobne zaniedbania, o których nie myślimy na co dzień. Dlatego warto poznać główne zagrożenia i dowiedzieć się, jak można się przed nimi zabezpieczyć.

Nie żyje znany polski biznesmen z ostatniej chwili
Nie żyje znany polski biznesmen

Nie żyje Jan Rabiega, założyciel firmy Mirjan. W wieku 57 lat, po dwuletniej walce z nowotworem, odszedł ceniony przedsiębiorca z Wielkopolski.

Wiadomości
Jak dopasować małą czarną do swojej sylwetki?

Mała czarna od lat uchodzi za najbardziej uniwersalną i elegancką sukienkę w damskiej garderobie. To kreacja, która pasuje niemal na każdą okazję - spotkania biznesowe, uroczyste kolacje czy rodzinne uroczystości. Jej siła tkwi w prostocie i klasyce, ale także w tym, że można ją nosić na wiele różnych sposobów. Aby w pełni wykorzystać jej potencjał, warto dopasować fason do swojej sylwetki. Odpowiednio dobrana mała czarna nie tylko podkreśli atuty figury, ale również sprawi, że doda pewności siebie.

Tragedia na S7. Druzgocące słowa burmistrza Mysłowic z ostatniej chwili
Tragedia na S7. Druzgocące słowa burmistrza Mysłowic

W poniedziałek czterech mężczyzn zginęło na drodze ekspresowej S7 w Mierzawie po zderzeniu busa z ciągnikiem. Do tragicznego wypadku na S7 odniósł się prezydent Mysłowic – miasta, z którego pochodziły dwie ofiary.

Ministerstwo kultury tłumaczy się z kosztów podróży Cienkowskiej. Wszystko przez uraz kręgosłupa z ostatniej chwili
Ministerstwo kultury tłumaczy się z kosztów podróży Cienkowskiej. Wszystko przez "uraz kręgosłupa"

Dziennik „Super Express” przyjrzał się zagranicznym delegacjom nowej minister kultury Marty Cienkowskiej. W ciągu dwóch ostatnich lat, jeszcze jako wiceminister, odbyła 27 podróży służbowych. Najdroższą z nich okazała się lutowa delegacja do Australii, która kosztowała prawie 50 tys. zł i stanowiła jedną czwartą łącznych kosztów wszystkich wyjazdów pani minister. 

Chciał wepchnąć kobietę pod pociąg. Nie trafi do aresztu z ostatniej chwili
Chciał wepchnąć kobietę pod pociąg. Nie trafi do aresztu

Warszawska prokuratura nie wniosła o areszt 42-latka po próbie wepchnięcia kobiety pod pociąg na Młocinach – informuje w czwartek Interia.

IMGW wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
IMGW wydał pilny komunikat

W czwartek Polska temperatura na południu kraju może sięgnąć nawet 32°C – informuje synoptyk IMGW Michał Kowalczuk. Na Pomorzu prognozowane są przelotne burze z opadami do 20 mm. W związku z prognozowanymi upałami Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał alerty pierwszego i drugiego stopnia.

REKLAMA

Rząd chce wspomóc LOT w związku z pandemią COVID-19 blisko 3 mld zł

Program wsparcia dla Polskich Linii Lotniczych LOT, w związku z sytuacją przedsiębiorstwa wywołaną pandemią COVID-19, ma wynieść maksymalnie 2 mld 940 mln zł - wynika z opublikowanego w piątek projektu uchwały Rady Ministrów. Pomoc ma mieć formę pożyczki oraz dokapitalizowania spółki.
 Rząd chce wspomóc LOT w związku z pandemią COVID-19 blisko 3 mld zł
/ fot. Janusz Jakubowski, Flickr CC BY 2.0


W piątek w wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowany został projekt uchwały rady Ministrów w sprawie programu wsparcia dla polskiego przewoźnika lotniczego.

"Celem pomocy jest zapewnienie płynności, rentowności i przywrócenie struktury kapitałowej PLL LOT sprzed epidemii COVID-19" - podkreślono.

Jak wynika z projektu uchwały, wartość pomocy, jaka ma być udzielona LOT-owi ma nie przekraczać 2 mld 940 mln zł.

Program pomocowy zakłada wypłacenie LOT pożyczki przez PFR w wysokości 1 mld 800 mln zł oraz dokapitalizowanie spółki 1 mld 140 mln zł. W tym drugim przypadku - jak podkreślono - chodzi o to, by wysokość pomocy nie przekroczyła równowartości 250 mln euro.

Dodano, że dokapitalizowanie spółki miałoby się odbyć za pośrednictwem Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Po opublikowaniu przez PAP informacji o planowanym wsparciu LOT, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys napisał na Twitterze, że fundusz planuje w ciągu tygodnia sfinalizować pożyczę dla LOT-u w wysokości 1 mld 800 mln zł.

Z uzasadnienia do projektu uchwały wynika, że pożyczka od PFR ma zostać spłacona w ciągu sześciu lat, nie później niż do 31 grudnia 2026 roku.

“Trzeba zwrócić uwagę, że udzielenie pożyczki wiąże się z dużym obciążeniem finansowym dla PLL LOT i w przyszłości może utrudnić spółce ubieganie się o inne kredyty (brak zdolności kredytowej i możliwych zabezpieczeń)” - czytamy w wykazie prac legislacyjnych rządu.

W wykazie poinformowano ponadto, że 20 października wniosek PLL LOT przekazano przez Ministerstwo Aktywów Państwowych do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z prośbą o prenotyfikację w Komisji Europejskiej. "Trwają rozmowy z przedstawicielami KE ws. proponowanych instrumentów wsparcia" - wyjaśniono.

W uzasadnieniu czytamy ponadto, że w związku z wystąpieniem COVID-19 i jego konsekwencjami, zgodnie z przekazanymi przez zarząd LOT informacjami, spółka utraci płynność finansową 31 grudnia 2020 r., dlatego istnieje konieczność szybkiego przyjęcia rządowego Programu wsparcia Polskich Linii Lotniczych LOT.

“Pandemia COVID-19 wywołała poważne zakłócenia, m.in. w funkcjonowaniu transportu ludzi i towarów, co bardzo negatywnie wpłynęło na sytuację podmiotów działających w tym sektorze. "Wprowadzone ograniczenia w przemieszczaniu się ludzi, m.in. przy użyciu transportu lotniczego, spowodowały zaburzenia w zakresie działalności operacyjnej i w sytuacji finansowej podmiotów funkcjonujących w tej branży" - podkreślono.

Dodano, że pomimo powolnego i stopniowego luzowania restrykcji, jeszcze przez długi czas linie lotnicze, w tym PLL LOT, będą się mierzyć z poważnymi konsekwencjami finansowymi.

"Ta sytuacja powoduje, że PLL LOT praktycznie nie ma szans na samodzielne utrzymanie się na rynku usług lotniczych i odbicie finansowe oraz, że bez wsparcia ze strony państwa, nie będzie w stanie dalej prowadzić swojej działalności" - czytamy w projekcie uchwały Rady Ministrów.

Jak podkreślono, "biorąc pod uwagę niezwykle istotną rolę spółki w polskim systemie transportowym oraz jej wpływ na gospodarkę kraju istnieje konieczność podjęcia szczególnych działań celem zminimalizowania negatywnych skutków COVID-19 poprzez udzielenie przewoźnikowi odpowiednio ukształtowanych instrumentów wsparcia, które umożliwią mu pozostanie na rynku do momentu +powrotu do normalności+".

"W tym celu przygotowany został Program wsparcia PLL LOT, który stanowi systemową odpowiedź na skutki COVID-19 jakie wystąpiły w sektorze lotniczym" - czytamy.

Jak przekazano, 14 października 2020 r. spółka PLL LOT wystąpiła do Ministerstwa Aktywów Państwowych z wnioskiem o udzielenie jej pomocy publicznej w związku z wystąpieniem COVID-19 i jego konsekwencjami (wniosek został zaktualizowany w dniu 3 grudnia 2020 r. po nieformalnych rozmowach z Komisją Europejską). Częścią wniosku jest projekt Programu wsparcia dla Polskich Linii Lotniczych LOT.

W sprawozdanie zarządu z działalności PLL LOT za rok obrotowy od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r. napisano, że "aktualne prognozy wskazują, że w wyniku kryzysu COVID - 19 spółka dla zapewnienia płynności finansowej potrzebować będzie dodatkowych źródeł finansowania".

Właścicielem 100 proc. akcji PLL LOT jest Polska Grupa Lotnicza (PGL), która należy w 100 proc. do Skarbu Państwa.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe