Rafał Górski dla "TS": Paliwo plus? Plus dla PiS

„Rząd zapowiada wzrost opłaty paliwowej, który obciąży kierowców na dodatkowe 4-5 mld zł. Wzrost daniny nie jest wymuszony wydatkami na drogi, ale nowymi wydatkami socjalnymi wprowadzonymi przez rząd. W 2016 roku wpływy z podatków paliwowych wyniosły 35 mld zł wobec zaledwie 20 mld zł krajowych wydatków na drogi. Wyższa opłata paliwowa jest więc kolejnym podatkiem, który oprócz rosnącego zadłużenia publicznego ma finansować rosnące wydatki socjalne rządu.”
 Rafał Górski dla "TS": Paliwo plus? Plus dla PiS
/ Pixabay.com/CC0
Informacja pochodzi z komunikatu Forum Odpowiedzialnego Rozwoju z 12 lipca br. Przypomnę, że założycielem FOR jest Leszek Balcerowicz. FOR uprawia propagandę. Prawda jest taka, że wydatki na drogi wynoszą dużo, dużo więcej niż 20 mld zł. Jeśli zaczniemy liczyć koszty zewnętrzne. Co to takiego? To koszty, które płacimy my wszyscy, niezależnie czy mamy samochód, czy go nie mamy. Przykładowo, to koszty wypadków i kolizji drogowych. Według danych Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, koszty te w 2015 r. to 48,2 mld złotych. Łącznie to prawie 3 proc. PKB. Rafał Trzeciakowski z FOR, z którym wszedłem w polemikę na Twitterze, stwierdził że „koszty wypadków pokrywane są z ubezpieczeń”. Sprawdziłem – Polska Izba Ubezpieczeń wylicza koszty OC komunikacyjnego na 8,2 mld zł w 2015 roku. Brakuje 40 mld zł. A dodatkowo koszty zewnętrzne to koszty leczenia związane ze smogiem (około 26 mld euro rocznie) i hałasem, koszty zajętości terenu, zniszczenia krajobrazu, zakwaszenia gleb, stania w korkach. Kto za to wszystko płaci? Pan płaci. Pani płaci. My płacimy.
Niestety, zamiast poważnej debaty o polityce transportowej mamy gierki partyjno-piarowe. Dziś inwestycje na drogi obejmują głównie autostrady i drogi ekspresowe. A to tylko 6 procent dróg z liczącej ponad 300 tys. km sieci drogowej. Drogi lokalne, którymi porusza się lud, pozostawione są same sobie.
Warto w tym miejscu przytoczyć wypowiedź prezydenta Słupska Roberta Biedronia dla TVN24: „Gdyby pani premier zapytała nas, samorządowców, czego my naprawdę potrzebujemy, to oczywiście, że potrzebujemy remontu dróg, ale już dzisiaj umówiliśmy się, że krajowy fundusz drogowy, te 35 mld złotych, które w 2016 miały być przeznaczone na drogi, powinien być w całości na nie przeznaczony. A przeznaczono tylko 20 mld”. Lewicowy polityk opierający się na propagandzie FOR? Panie prezydencie, zachęcam do lektury „Alternatywnej polityki transportowej w Polsce według zasad ekorozwoju” wydanej przez Instytut na Rzecz Ekorozwoju lub raportu „Polityka transportowa” Olafa Swolkienia wydanego przez INSPRO.

Rafał Górski

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (29/2017) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.

#REKLAMA_POZIOMA#

 

 

POLECANE
Rząd techniczny PiS i Polski 2050? Przemysław Czarnek zabiera głos z ostatniej chwili
Rząd techniczny PiS i Polski 2050? Przemysław Czarnek zabiera głos

Po nocnym spotkaniu Szymona Hołowni z politykami Prawa i Sprawiedliwości pojawiły się spekulacje o możliwym sojuszu Polski 2050 i PiS-u. Głos w sprawie zabrał wiceprezes PiS Przemysław Czarnek, sugerując, że... rozmowy już trwają – i to od dawna.

Bodnar: Niebawem ruszy przeliczanie głosów w 296 komisjach wyborczych z ostatniej chwili
Bodnar: Niebawem ruszy przeliczanie głosów w 296 komisjach wyborczych

Minister sprawiedliwości, prokurator generalny Adam Bodnar ocenił, że na początku przyszłego tygodnia może ruszyć przeliczanie głosów w 296 wytypowanych komisjach wyborczych. Dodał, że jest konstytucyjna zasada domniemania ważności wyborów i to domniemanie nie zostało obalone.

Francja ugina się pod presją intruzów. Są nowe ofiary i potężne straty gorące
Francja ugina się pod presją intruzów. Są nowe ofiary i potężne straty

Do dramatycznej sytuacji doszło w Aurillac w departamencie Cantal we Francji. W centrum miasta doszło do gwałtownego ataku, w którym ucierpiały 24 osoby, trzy z nich znalazły się w stanie krytycznym. Sprawcą tragedii był rój pszczół, które stają się coraz bardziej nieprzewidywalne z powodu inwazji obcego gatunku owada – czarnego szerszenia.

Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej pilne
Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej

Straż Graniczna regularnie publikuje raporty dotyczące wydarzeń na polskiej granicy, która znajduje się pod naciskiem ataku hybrydowego.

Ważny komunikat dla mieszkańców Gdańska z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Gdańska

Mieszkańcy Gdańska muszą przygotować się na spore utrudnienia drogowe. Już od poniedziałku, 14 lipca, rozpocznie się kolejny etap przebudowy dróg w rejonie ulic Kartuskiej i Goszczyńskiego. W związku z tym wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu.

Alarmujący komunikat IMGW. Oto co nas czeka pilne
Alarmujący komunikat IMGW. Oto co nas czeka

Ze względu na prognozowane opady deszczu i burze osoby przebywające we wschodniej połowie kraju aktywność na zewnątrz powinny zaplanować na pierwszą połowę dnia. Niżowa pogoda z ograniczonym dopływem bezpośredniego promieniowania słonecznego będzie sprzyjała pobytowi w domu. W 13 województwach obowiązują alerty, nawet III stopnia. Sprawdź, jak jest w Twoim regionie.

Potężne nawałnice nad Polską. Strażacy interweniowali tysiące razy z ostatniej chwili
Potężne nawałnice nad Polską. Strażacy interweniowali tysiące razy

W związku z przechodzącym przez Polskę frontem atmosferycznym PSP odnotowała 2200 interwencji związanych głównie z usuwaniem skutków intensywnych opadów, lokalnych podtopień i silnego wiatru – poinformował rzecznik prasowy komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej st. bryg. Karol Kierzkowski.

Prezes PGW Wody Polskie odwołana. Jest komunikat z ostatniej chwili
Prezes PGW Wody Polskie odwołana. Jest komunikat

W poniedziałek 7 lipca 2025 r. minister infrastruktury Dariusz Klimczak odwołał Joannę Kopczyńską ze stanowiska Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

Giertych powinien być politycznie skończony tylko u nas
Giertych powinien być politycznie skończony

Na pytanie "Jak oceniasz działania Romana Giertycha w sprawie protestów wyborczych i wyjaśnienia nieprawidłowości w wyborach?" aż o 14.9% więcej ankietowanych odpowiedziało, że "negatywnie" niż że "pozytywnie". Oznacza to, że Roman Giertych nie przekonał do swojego pomysłu i akcji ani Donalda Tuska, ani koalicjantów KO, ani - co najważniejsze - zdecydowanej większości wyborców.

Powstańcy Warszawscy apelują do TVP, aby koncert (Nie)zakazane piosenki poprowadził Tomasz Wolny z ostatniej chwili
Powstańcy Warszawscy apelują do TVP, aby koncert "(Nie)zakazane piosenki" poprowadził Tomasz Wolny

Powstańcy Warszawscy apelują do władz Telewizji Polskiej w likwidacji, aby tegoroczny koncert "Warszawiacy śpiewają (nie)zakazane piosenki" poprowadził Tomasz Wolny. Napisali w tej sprawie pismo i mają nadzieję, że ich głos nie zostanie pominięty.

REKLAMA

Rafał Górski dla "TS": Paliwo plus? Plus dla PiS

„Rząd zapowiada wzrost opłaty paliwowej, który obciąży kierowców na dodatkowe 4-5 mld zł. Wzrost daniny nie jest wymuszony wydatkami na drogi, ale nowymi wydatkami socjalnymi wprowadzonymi przez rząd. W 2016 roku wpływy z podatków paliwowych wyniosły 35 mld zł wobec zaledwie 20 mld zł krajowych wydatków na drogi. Wyższa opłata paliwowa jest więc kolejnym podatkiem, który oprócz rosnącego zadłużenia publicznego ma finansować rosnące wydatki socjalne rządu.”
 Rafał Górski dla "TS": Paliwo plus? Plus dla PiS
/ Pixabay.com/CC0
Informacja pochodzi z komunikatu Forum Odpowiedzialnego Rozwoju z 12 lipca br. Przypomnę, że założycielem FOR jest Leszek Balcerowicz. FOR uprawia propagandę. Prawda jest taka, że wydatki na drogi wynoszą dużo, dużo więcej niż 20 mld zł. Jeśli zaczniemy liczyć koszty zewnętrzne. Co to takiego? To koszty, które płacimy my wszyscy, niezależnie czy mamy samochód, czy go nie mamy. Przykładowo, to koszty wypadków i kolizji drogowych. Według danych Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, koszty te w 2015 r. to 48,2 mld złotych. Łącznie to prawie 3 proc. PKB. Rafał Trzeciakowski z FOR, z którym wszedłem w polemikę na Twitterze, stwierdził że „koszty wypadków pokrywane są z ubezpieczeń”. Sprawdziłem – Polska Izba Ubezpieczeń wylicza koszty OC komunikacyjnego na 8,2 mld zł w 2015 roku. Brakuje 40 mld zł. A dodatkowo koszty zewnętrzne to koszty leczenia związane ze smogiem (około 26 mld euro rocznie) i hałasem, koszty zajętości terenu, zniszczenia krajobrazu, zakwaszenia gleb, stania w korkach. Kto za to wszystko płaci? Pan płaci. Pani płaci. My płacimy.
Niestety, zamiast poważnej debaty o polityce transportowej mamy gierki partyjno-piarowe. Dziś inwestycje na drogi obejmują głównie autostrady i drogi ekspresowe. A to tylko 6 procent dróg z liczącej ponad 300 tys. km sieci drogowej. Drogi lokalne, którymi porusza się lud, pozostawione są same sobie.
Warto w tym miejscu przytoczyć wypowiedź prezydenta Słupska Roberta Biedronia dla TVN24: „Gdyby pani premier zapytała nas, samorządowców, czego my naprawdę potrzebujemy, to oczywiście, że potrzebujemy remontu dróg, ale już dzisiaj umówiliśmy się, że krajowy fundusz drogowy, te 35 mld złotych, które w 2016 miały być przeznaczone na drogi, powinien być w całości na nie przeznaczony. A przeznaczono tylko 20 mld”. Lewicowy polityk opierający się na propagandzie FOR? Panie prezydencie, zachęcam do lektury „Alternatywnej polityki transportowej w Polsce według zasad ekorozwoju” wydanej przez Instytut na Rzecz Ekorozwoju lub raportu „Polityka transportowa” Olafa Swolkienia wydanego przez INSPRO.

Rafał Górski

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (29/2017) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.

#REKLAMA_POZIOMA#

 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe