Perspektywy gazu w polskiej gospodarce
Strategia 2030 Grupy ORLEN zakłada oprócz energetyki odnawialnej rozwój energetyki gazowej, w tym zwiększanie własnego wydobycia węglowodorów oraz potencjału magazynowego.
Jest to kontynuacja dotychczasowego programu Grupy ORLEN. W segmencie poszukiwania, eksploatacji i dystrybucji gazu ziemnego rok 2022 był rekordowy. Jeśli chodzi o wydobycie surowca, podwojone zostały rezultaty spółki z 2021 roku. Ostatnie miesiące przyniosły ambitne projekty wzmacniające pozycję Grupy na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Kontrakty transatlantyckie
W styczniu mijającego roku ORLEN podpisał z amerykańską firmą Sempra Infrastructure długoterminowy kontrakt na dostawy skroplonego gazu ziemnego. Kontrakt zakłada odbiór 1 mln ton LNG rocznie z terminala skraplającego Port Arthur w Teksasie. Wolumen tych dostaw pokrywa prawie 10 proc. obecnego rocznego zapotrzebowania krajowych odbiorców na gaz. Dzięki temu wzrośnie bezpieczeństwo energetyczne Polski. Od dostawców ze Stanów Zjednoczonych do Polski trafiać będzie rocznie aż 8 mln ton LNG. Zdecydowana większość tego surowca – 6,5 mln ton – będzie nabywana w formule FOB (free-on-board), pozwalającej importerowi decydować o porcie przeznaczenia ładunku.
Obecnie Grupa ORLEN odbiera dostawy LNG w dwóch terminalach: im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu oraz w litewskim porcie w Kłajpedzie. W planach jest uruchomienie kolejnego polskiego terminalu pływającego w Zatoce Gdańskiej. Jednocześnie na zamówienie Grupy budowana jest flota gazowców do przewozu LNG. To pozwoli na usprawnienie transportu surowca do odbiorców oraz umocni pozycję ORLENU na globalnym rynku skroplonego gazu.
Rozbudowa floty gazowców
W październiku nadano imiona kolejnym dwóm jednostkom do przewozu LNG z floty ORLEN. Ochrzczone kilka tygodni temu – „Święta Barbara” i „Ignacy Łukasiewicz” – dołączyły do gazowców: „Lech Kaczyński” i „Grażyna Gęsicka”, które z pierwszymi ładunkami przypłynęły do Polski odpowiednio w marcu i czerwcu br.
W silnikach tych statków, jako jednych z pierwszych na świecie, zastosowano innowacyjne technologie zasilania ograniczające emisyjność oraz zużycie paliwa o około 5 proc. w stosunku do budowanych dotychczas. Każdy z tych nowych gazowców może transportować około 70 tys. ton LNG, co odpowiada blisko 100 mln m sześc. gazu ziemnego po regazyfikacji.
Kolejny bardzo ważny projekt umożliwiający wzrost importu gazu drogą morską to budowa pływającego terminala (FSRU) w Zatoce Gdańskiej. Dzięki tej instalacji ORLEN będzie mógł odebrać 58 dostaw rocznie transportem morskim. Umowa zawarta z GAZ-SYSTEMEM zapewnia rezerwację regazyfikacji w przyszłym gdańskim terminalu na poziomie 6,1 mld m sześc. rocznie. Uruchomienie terminala w Zatoce Gdańskiej GAZ-SYSTEM zapowiada na 1 stycznia 2028 roku.
Wysoki poziom wydobycia gazu
ORLEN prowadzi intensywne prace poszukiwawcze nowych krajowych złóż gazu ziemnego. W mijającym roku potwierdzono między innymi odkrycie 500 mln m sześc. gazu ziemnego w złożu Jastrzębiec w okolicach Biłgoraja. Pomyślna weryfikacja kolejnych krajowych źródeł surowca pozwoli Grupie ORLEN utrzymać w najbliższych latach własne wydobycie gazu ziemnego na poziomie zbliżonym do 20 proc. rocznego zapotrzebowania na błękitne paliwo w kraju.
Konsolidacja aktywów na Norweskim Szelfie Kontynentalnym
Ważnym krokiem dla rozwoju poszukiwania i eksploatacji złóż gazu ziemnego było przejęcie przez spółkę PGNiG Upstream Norway aktywów wydobywczych LOTOS Exploration and Production Norge, drugiej norweskiej spółki Grupy ORLEN. To ważny podmiot, który pod względem zasobów i wydobycia węglowodorów zajmuje miejsce w pierwszej dziesiątce firm działających na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. Odpowiada za połowę wydobycia polskiego koncernu na tym obszarze.
Ta konsolidacja działalności poszukiwawczo-wydobywczej ułatwiła inwestycje i zapewniła wzrost wydobycia węglowodorów. A dzięki temu dalsze wzmocnienie pozycji Grupy ORLEN na norweskim rynku. Kontynuacją konsolidacji aktywów było przejęcie przez PGNiG Upstream Norway (PUN) kontroli nad działalnością spółki wydobywczej KUFPEC Norway. Dzięki tej transakcji wydobycie gazu ziemnego przez Grupę ORLEN w Norwegii wzrośnie o jedną trzecią i przekroczy 4 mld m sześc. rocznie.
W niedługiej perspektywie Grupa ORLEN będzie posiadać 94 koncesje na Norweskim Szelfie Kontynentalnym, co daje 5. miejsce wśród firm działających w tym segmencie Morza Północnego. Przy wydobyciu gazu szacowanym na ponad 4 mld m sześc. rocznie, spółka znajdzie się na 7. pozycji wśród operujących na szelfie.
Gaz wydobywany przez spółkę należącą do Grupy ORLEN przez Baltic Pipe dostarczany jest do Polski od roku. Wobec kryzysu energetycznego wywołanego agresją Federacji Rosyjskiej ma szczególne znaczenie dla krajowego bezpieczeństwa energetycznego.
Wsparcie transformacji energetycznej
Zapewnienie dostaw gazu do Polski ma nie tylko znaczenie dla gospodarstw domowych, ale też dla przemysłu. Grupa ORLEN podjęła projekt rozbudowy Podziemnego Magazynu Gazu w Wierzchowicach. To największy w Polsce obiekt tego typu, zlokalizowany w województwie dolnośląskim. Pojemność magazynu wzrośnie o 60 proc., do 2,1 mld m sześc., będzie to około połowa krajowych zdolności magazynowych, która ma wynosić ponad 4 mld m sześc., czyli tyle, ile zużywają wszystkie gospodarstwa domowe w Polsce przez około 10 miesięcy. Jednocześnie ORLEN realizuje projekty wykorzystania potencjału magazynowania zielonej energii w kawernach solnych. Ma to stabilizować dostawy wodoru m.in. dla przemysłu.
Grupa ORLEN rozszerza ofertę zakładającą odbiór i zarządzanie przemysłowymi emisjami dwutlenku węgla. W najbliższej przyszłości będzie to magazynowanie CO2 m.in. pod dnem morza. Jednym z ważnych przyszłościowych kierunków Grupy ORLEN jest dalsze rozwijanie innowacyjnego programu wodorowego.
Artykuł powstał we współpracy z ORLEN S.A.