Sejmowa komisja odrzuciła projekt ustawy ws. CPK. Doradcy Prezydenta Andrzeja Dudy zabrali głos

W środę sejmowa komisja infrastruktury odrzuciła obywatelski projekt ustawy, który zobowiązałby rząd do realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Głos w tej sprawie zabrali członkowie prezydenckiej Rady ds. Strategicznych Projektów Rozwojowych - Mikołaj Wild i Rafał Milczarski.
Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego Sejmowa komisja odrzuciła projekt ustawy ws. CPK. Doradcy Prezydenta Andrzeja Dudy zabrali głos
Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego / gov.pl

To równoznaczne z zaakceptowaniem przez obecnie rządzących podziału kraju na Polskę rozwiniętą i Polskę niedorozwiniętą. Obrona projektu ustawy #TakdlaCPK staje się w ten sposób obroną samego CPK przed arbitralnymi i nietransparentnymi działaniami rządzących. Obroną profesjonalnego i społecznego monitoringu tej inwestycji

- czytamy w komunikacie.

Eksperci wskazali na opóźnienia związane z realizacją projektu, podkreślając że "narastają z miesiąca na miesiąc". 

Najmniej widoczną, bo niezwykle trudną do zmierzenia zmianą w CPK jest zniszczenie kultury organizacyjnej spółki, która była źródłem sukcesu programu CPK w ostatnich latach

- czytamy dalej. Dalej wskazano, że kolejnym błędem było przedłużenie procedury związanej z wydaniem decyzji lokalizacyjnej.

Decyzja została w końcu wydana, dziesięć miesięcy po zakładanym terminie, jednak… nie będzie można na jej podstawie złożyć nawet wniosku o pozwolenie na budowę, ponieważ spółka wycofała wniosek o nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności

- wyjaśnili eksperci, którzy spodziewają się wydłużenia realizacji projektu o rok.

"Spektakularna porażka"

Eksperci z prezydenckiej Rady ds. Strategicznych Projektów Rozwojowych stwierdzili, że "najbardziej spektakularną porażką nowego kierownictwa CPK jest jednak zastąpienie prywatnych inwestorów w CPK spółką Polskie Porty Lotnicze".

Udział inwestorów prywatnych nie tylko uwiarygadniał projekt wobec rynków finansowych oraz minimalizował ryzyka polityczne projektu. Przede wszystkim gwarantował rynkowy charakter prowadzonej inwestycji. To ostatnie jest kluczowe, ponieważ każda inwestycja lotniskowa w Unii Europejskiej jest badana z punktu widzenia tzw. niedozwolonej pomocy publicznej. Udział inwestorów prywatnych dowodził, że mamy do czynienia z inwestycją posiadającą realną stopę zwrotu, a nie polityczną fanaberią

- czytamy w komunikacie.

Sam pomysł, by PPL zastąpiły doświadczonych inwestorów prywatnych jest w swojej istocie wyjątkowo szkodliwy. PPL nie posiada ani koniecznej wiedzy ani doświadczenia w zakresie operowania lotniskami. Co gorsza, utrata inwestorów prywatnych rodzi ryzyko, że inwestycja będzie narażona na zarzut tzw. niedozwolonej pomocy publicznej

- dodano.

Węzeł kolejowy w pobliżu CPK

Następnie eksperci wskazali na rezygnację budowy węzła kolejowego w pobliżu CPK.

Zrezygnowano z budowy szkieletu transportowego kraju w oparciu o system piasty i szprych na rzecz ogólnej i niesprecyzowanej bliżej poprawy jakości systemu kolejowego

- czytamy.

Program CPK nie ma już również ograniczać wykluczenia transportowego, ani zapewniać połączeń o wysokim standardzie technicznym z Czechami i Ukrainą, ani zwiększać dostępności dużych ośrodków miejskich dla osób z mniejszych aglomeracji

- dodali eksperci.

Doradcy Prezydenta Andrzeja Dudy apelują o społeczny monitoring działań wokół CPK i wskazują, że dotąd rząd Donalda Tuska podjął wiele kontrowersyjnych decyzji bez konsultacji ze społeczeństwem i ekspertami.

Sejmowa komisja odrzuciła projekt ustawy ws. CPK

W środę sejmowa komisja infrastruktury opowiedziała się za odrzuceniem obywatelskiego projektu ustawy, zobowiązującej rząd do realizacji inwestycji CPK. Inicjatywa, pod którą podpisało się 200 tys. Polaków, zobowiązuje rząd, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, organy administracji rządowej oraz spółkę celową CPK do realizacji programu Centralnego Portu Komunikacyjnego w kształcie i w harmonogramie zawartych w uchwale Rady Ministrów z 24 października 2023 r.

Teraz ostateczna decyzja, co do losów projektu ustawy należy do Sejmu.


 

POLECANE
Szef NATO zabrał głos po rozmowie Trumpa z Putinem gorące
Szef NATO zabrał głos po rozmowie Trumpa z Putinem

– Jest kluczowe, by Ukraina była zaangażowana we wszystko, co jej dotyczy – oświadczył w czwartek sekretarz generalny NATO Mark Rutte i ocenił, iż jest wrażenie, że środowa rozmowa przywódców USA i Rosji, Donalda Trumpa i Władimira Putina, była dobra.

IMGW wydał ostrzeżenie. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał ostrzeżenie. Oto co nas czeka

IMGW nie ma dziś dla nas dobrych wieści. Według synoptyków na większości terenów pogoda nie będzie nam sprzyjała. Ponadto miejscami pojawią się marznące opady powodujące gołoledź.

Na granicy niespokojnie. Straż Graniczna wydała komunikat pilne
Na granicy niespokojnie. Straż Graniczna wydała komunikat

Straż Graniczna regularnie publikuje raporty dotyczące wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej.

Kto wygrałby wybory? Nowy sondaż parlamentarny Wiadomości
Kto wygrałby wybory? Nowy sondaż parlamentarny

Gdyby wybory parlamentarne odbyły się w najbliższą niedzielę, to wygrałaby je Koalicja Obywatelska. Na drugim miejscu znalazło się Prawo i Sprawiedliwość.

Nie żyje piąty górnik z KWK Knurów-Szczygłowice pilne
Nie żyje piąty górnik z KWK Knurów-Szczygłowice

Zmarł piąty górnik leczony po zapaleniu metanu w Kopalni Węgla Kamiennego Knurów-Szczygłowice – poinformowała w czwartek Jastrzębska Spółka Węglowa.

Senat przyjął ustawę incydentalną. Głos zabrała szefowa kancelarii Prezydenta Andrzeja Dudy polityka
Senat przyjął ustawę incydentalną. Głos zabrała szefowa kancelarii Prezydenta Andrzeja Dudy

Szefowa kancelarii prezydenta Małgorzata Paprocka powiedziała w Polsat News, że trudno przypuszczać, aby prezydent Andrzej Duda podpisał tzw. ustawę incydentalną, którą w środę przyjął Senat.

Tusk z niemieckim nożem w plecach tylko u nas
Tusk z niemieckim nożem w plecach

Każdego dnia pojawia się kolejne potwierdzenie tego, że przed polską opinią publiczną celowo ukrywane są istotne informacje dotyczące przyszłości polityki migracyjnej. Powód jest prosty – trwa kampania wyborcza, a koalicja rządząca w Polsce chce za wszelką cenę „domknąć system” za pomocą swojego prezydenta i wtedy wszystko to, o czym dziś mówić wyborcom nie chce, będzie mogło zostać bez problemów wprowadzone w życie.

Prezydent Ukrainy po spotkaniu z sekretarzem finansów USA: Musimy działać razem Wiadomości
Prezydent Ukrainy po spotkaniu z sekretarzem finansów USA: Musimy działać razem

- Nie można pozwolić Moskwie i jej sojusznikom przejąć kontroli nad Ukrainą. Oznacza to, że musimy działać razem - oświadczył w środę prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski po spotkaniu w Kijowie z ministrem finansów USA Scottem Bessentem.

Rabka-Zdrój: Napaść na 14-latkę. Policja zatrzymała podejrzanego Wiadomości
Rabka-Zdrój: Napaść na 14-latkę. Policja zatrzymała podejrzanego

Policja zatrzymała mężczyznę, który zaatakował w Rabce-Zdrój 14-letnią dziewczynkę. Wcześniej funkcjonariusze zabezpieczyli nagrania z monitoringu, które pomogły w poszukiwaniach. 

Leży na podłodze. Karol Nawrocki o sytuacji wokół wymiaru sprawiedliwości polityka
"Leży na podłodze". Karol Nawrocki o sytuacji wokół wymiaru sprawiedliwości

- Nie zawaham się skorzystać z instytucji referendum, jeśli stan polskiego wymiaru sprawiedliwości będzie taki, jaki jest; tej sytuacji nie można dalej tolerować - powiedział kandydat na prezydenta Karol Nawrocki podczas spotkania z wyborcami w Mogilnie (woj. kujawsko-pomorskie).

REKLAMA

Sejmowa komisja odrzuciła projekt ustawy ws. CPK. Doradcy Prezydenta Andrzeja Dudy zabrali głos

W środę sejmowa komisja infrastruktury odrzuciła obywatelski projekt ustawy, który zobowiązałby rząd do realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Głos w tej sprawie zabrali członkowie prezydenckiej Rady ds. Strategicznych Projektów Rozwojowych - Mikołaj Wild i Rafał Milczarski.
Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego Sejmowa komisja odrzuciła projekt ustawy ws. CPK. Doradcy Prezydenta Andrzeja Dudy zabrali głos
Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego / gov.pl

To równoznaczne z zaakceptowaniem przez obecnie rządzących podziału kraju na Polskę rozwiniętą i Polskę niedorozwiniętą. Obrona projektu ustawy #TakdlaCPK staje się w ten sposób obroną samego CPK przed arbitralnymi i nietransparentnymi działaniami rządzących. Obroną profesjonalnego i społecznego monitoringu tej inwestycji

- czytamy w komunikacie.

Eksperci wskazali na opóźnienia związane z realizacją projektu, podkreślając że "narastają z miesiąca na miesiąc". 

Najmniej widoczną, bo niezwykle trudną do zmierzenia zmianą w CPK jest zniszczenie kultury organizacyjnej spółki, która była źródłem sukcesu programu CPK w ostatnich latach

- czytamy dalej. Dalej wskazano, że kolejnym błędem było przedłużenie procedury związanej z wydaniem decyzji lokalizacyjnej.

Decyzja została w końcu wydana, dziesięć miesięcy po zakładanym terminie, jednak… nie będzie można na jej podstawie złożyć nawet wniosku o pozwolenie na budowę, ponieważ spółka wycofała wniosek o nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności

- wyjaśnili eksperci, którzy spodziewają się wydłużenia realizacji projektu o rok.

"Spektakularna porażka"

Eksperci z prezydenckiej Rady ds. Strategicznych Projektów Rozwojowych stwierdzili, że "najbardziej spektakularną porażką nowego kierownictwa CPK jest jednak zastąpienie prywatnych inwestorów w CPK spółką Polskie Porty Lotnicze".

Udział inwestorów prywatnych nie tylko uwiarygadniał projekt wobec rynków finansowych oraz minimalizował ryzyka polityczne projektu. Przede wszystkim gwarantował rynkowy charakter prowadzonej inwestycji. To ostatnie jest kluczowe, ponieważ każda inwestycja lotniskowa w Unii Europejskiej jest badana z punktu widzenia tzw. niedozwolonej pomocy publicznej. Udział inwestorów prywatnych dowodził, że mamy do czynienia z inwestycją posiadającą realną stopę zwrotu, a nie polityczną fanaberią

- czytamy w komunikacie.

Sam pomysł, by PPL zastąpiły doświadczonych inwestorów prywatnych jest w swojej istocie wyjątkowo szkodliwy. PPL nie posiada ani koniecznej wiedzy ani doświadczenia w zakresie operowania lotniskami. Co gorsza, utrata inwestorów prywatnych rodzi ryzyko, że inwestycja będzie narażona na zarzut tzw. niedozwolonej pomocy publicznej

- dodano.

Węzeł kolejowy w pobliżu CPK

Następnie eksperci wskazali na rezygnację budowy węzła kolejowego w pobliżu CPK.

Zrezygnowano z budowy szkieletu transportowego kraju w oparciu o system piasty i szprych na rzecz ogólnej i niesprecyzowanej bliżej poprawy jakości systemu kolejowego

- czytamy.

Program CPK nie ma już również ograniczać wykluczenia transportowego, ani zapewniać połączeń o wysokim standardzie technicznym z Czechami i Ukrainą, ani zwiększać dostępności dużych ośrodków miejskich dla osób z mniejszych aglomeracji

- dodali eksperci.

Doradcy Prezydenta Andrzeja Dudy apelują o społeczny monitoring działań wokół CPK i wskazują, że dotąd rząd Donalda Tuska podjął wiele kontrowersyjnych decyzji bez konsultacji ze społeczeństwem i ekspertami.

Sejmowa komisja odrzuciła projekt ustawy ws. CPK

W środę sejmowa komisja infrastruktury opowiedziała się za odrzuceniem obywatelskiego projektu ustawy, zobowiązującej rząd do realizacji inwestycji CPK. Inicjatywa, pod którą podpisało się 200 tys. Polaków, zobowiązuje rząd, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, organy administracji rządowej oraz spółkę celową CPK do realizacji programu Centralnego Portu Komunikacyjnego w kształcie i w harmonogramie zawartych w uchwale Rady Ministrów z 24 października 2023 r.

Teraz ostateczna decyzja, co do losów projektu ustawy należy do Sejmu.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe