Niemcy likwidują strefy czystego transportu

Niemcy rezygnują ze stref czystego transportu
Coraz więcej miast w Niemczech rezygnuje ze stref niskiej emisji (ZFE), a trend ten zdaje się zyskiwać na sile. W ciągu ostatnich kilku miesięcy, ponad dziesięć niemieckich metropolii ponownie otworzyło swoje centra na swobodny ruch samochodowy, bez żadnych ograniczeń dotyczących wieku pojazdów, typu napędu czy poziomu emisji spalin
– podaje serwis. Miasta, w których zniesiono strefy niskiej emisji to Hanower, Mannheim, Mühlheim, Heidenheim an der Brenz, Heilbronn, Herrenberg, Leonberg, Reutlingen, Tubingue, Neu-Ulm oraz Ulm.
Tym samym niezależnie od wieku i emisji, każdy pojazd może się poruszać bez ograniczeń po w/w miastach.
Co ciekawe, nie są to jedyne miasta, które zniosły ograniczenia. Dwa lata temu w Niemczech istniało aż 56 stref niskiej emisji, a obecnie jest ich tylko 37.
- Niepokojące informacje z granicy polsko-białoruskiej. Komunikat Straży Granicznej
- Nowe informacje ws. sprzedaży TVN. Komu Tusk odda stację należącą do Warner Bros. Discovery?
- Światowej sławy ekspert "wylatuje" z Instytutu Lotnictwa, żeby zrobić miejsce członkowi Platformy
- Komunikat dla mieszkańców Warszawy
Przyczyny
Skąd takie decyzje władz samorządowych w Niemczech? Z powodu poprawy jakości powietrza w miastach. Na skutek programów modernizacji źródeł ciepła, wiele niemieckich aglomeracji znacząco poprawiło swoje wyniki. Odnotowano spadek poziomu dwutlenku azotu czy cząsteczek stałych, i to poniżej dopuszczalnych norm unijnych. Jako przykład podaje się miasto Tybinga, gdzie poziom cząsteczek stałych spadł o połowę w odniesieniu do 1995 roku, a poziom dwutlenku azotu zmniejszył się o ponad połowę.
Strefy w Polsce
W Polsce samorządy pracują nad wprowadzaniem Stref Czystego Transportu w większych miastach. Takie strefy wprowadzono już w Warszawie; według przyjętej przez Radę m.st. Warszawy uchwały 7 grudnia 2023 r., warszawska strefa czystego transportu obejmie większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Będzie obowiązywała od 1 lipca 2024 r., a wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzone, począwszy od 2026 r. co dwa lata.
Z kolei w Krakowie SCT wchodzi w życie 1 lipca tego roku. Szczegóły uchwały pod tym linkiem: klik.
Podczas gdy u nas @trzaskowski_ wprowadza najbardziej rygorystyczną strefę czystego transportu na świecie, Niemcy swoje strefy tego typu... likwidują.@DariuszKlimczak @A_Marchewka @sjkaleta @krzysztofbosak @AMAdamczyk pic.twitter.com/U9jj4u0vG5
— Jakub Dobromilski 🇵🇱 (@J_Dobromilski) March 4, 2025