Obrady Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa z udziałem NSZZ "Solidarność"

W dniu 12 marca 2025 roku w siedzibie PKP S.A. odbyła się druga część posiedzenia Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa. Obrady te stanowiły kontynuację spotkań rozpoczętych 20 lutego bieżącego roku i zgromadziły przedstawicieli pracodawców kolejowych, związków zawodowych oraz rządu, z wiceministrem infrastruktury Piotrem Malepszakiem na czele. Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” aktywnie uczestniczyła w dyskusjach na temat przyszłości polskiego transportu kolejowego oraz proponowała rozwiązania problemów, z jakimi borykają się spółki kolejowe i ich pracownicy.
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ "Solidarność" / grafika: KSK NSZZ "S"

Krajową Sekcję Kolejarzy NSZZ "Solidarność" reprezentowali: Henryk Grymel, przewodniczący KSK, współprzewodniczący zespołu; Henryk Sikora, zastępca przewodniczącego KSK oraz Marek Dębski, członek Prezydium KSK.

Przejęcie PKP Telkol przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Jednym z pierwszych punktów obrad było omówienie procesu przejęcia spółki PKP Telkol przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Prezes PKP S.A. Alan Beroud poinformował o trwającej wycenie oraz procesie due diligence. Zgodnie z zapowiedziami, cała transakcja ma zostać zamknięta do pięciu miesięcy. Henryk Sikora, wiceprzewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ "S" zadał ważne pytanie, czy zdecydowano już o sposobie przejęcia spółki. Prezes potwierdził, że PLK planuje zakup 100% udziałów, a nie przejęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Konkurencyjność transportu drogowego i kolejowego

Ważnym punktem dyskusji była kwestia równoważenia konkurencyjności pomiędzy transportem samochodowym a kolejowym. Przewoźnicy kolejowi wskazali na liczne nierówności w traktowaniu obu sektorów. Przewoźnicy drogowi nie ponoszą kosztów dostępu do dróg, podczas gdy kolejowy musi płacić za dostęp do infrastruktury, a dodatkowo znaczną część kosztów stanowi rosnąca cena energii elektrycznej. Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”, podkreślił spadające zapotrzebowanie na przewozy towarowe koleją, co negatywnie wpływa na wyniki finansowe firm takich jak PKP Cargo.

Minister Malepszak zapowiedział dalsze prace nad poprawą efektywności sektora kolejowego oraz wprowadzenie opłat dla przewoźników drogowych na wszystkich drogach krajowych, co może wyrównać szanse pomiędzy tymi dwoma formami transportu.

Inwestycje taborowe i sytuacja Polregio

Dużą część obrad poświęcono również inwestycjom taborowym. Prezentacja Jana Malinowskiego, prezesa PKP Intercity, ukazała ambitne plany inwestycyjne spółki, które obejmują zakup lokomotyw wielosystemowych i wagonów. Inwestycje te mają na celu nie tylko poprawę efektywności spółki, ale także przygotowanie na konkurencję zagranicznych przewoźników, którzy mogą pojawić się na polskim rynku po 2030 roku, kiedy otwarty zostanie rynek kolejowych przewozów pasażerskich.

Z drugiej strony, Polregio, największy polski przewoźnik regionalny, zmaga się z poważnymi problemami. Krzysztof Pietrzykowski, prezes Polregio, zwrócił uwagę na brak taboru, który wciąż stanowi największy problem spółki. Szacuje się, że do 2030 roku 42% obecnie eksploatowanego taboru stanie się technicznie niezdolne do użytkowania. Polregio poszukuje taboru używanego za granicą, jednakże problemem jest również "wypychanie" spółki z niektórych województw przez koleje samorządowe, co może ograniczyć jej działalność do sześciu województw.

Wyzwania organizacyjne i potrzeba zmian

W dyskusji na temat Polregio Marek Dębski, członek prezydium KSK NSZZ "S" przypomniał, że problemy tej spółki mają swoje źródło w skomplikowanym układzie własnościowym, który obejmuje 16 samorządów wojewódzkich. Z tego powodu brak jest silnego gospodarza, a środki na inwestycje w tabor zostały przejęte przez spółki samorządowe. Dębski zauważył także, że mimo trudności Polregio udało się przewieźć ponad 100 milionów pasażerów rocznie, wykorzystując tabor, który średnio ma 34 lata.

Minister Malepszak wskazał na potrzebę przejęcia przez Ministerstwo Infrastruktury nadzoru właścicielskiego nad Polregio oraz zapowiedział wsparcie dla zakupu nowego taboru poprzez Społeczny Fundusz Klimatyczny i Fundusz Modernizacji. Zgodnie z planami, nowy tabor miałby być dostępny dopiero od 2032 roku.

Podsumowanie obrad

Zespół Trójstronny zakończył obrady, podkreślając, że celem spotkań jest wypracowanie wspólnych rozwiązań, które pozwolą na stabilizację sektora kolejowego oraz poprawę warunków pracy dla pracowników. Strona rządowa zobowiązała się do podjęcia działań mających na celu rozwiązanie problemów związanych z finansowaniem inwestycji oraz zrównoważeniem konkurencyjności w transporcie.

W czerwcu lub wrześniu 2025 roku, planowane jest kolejne spotkanie Zespołu Trójstronnego, na którym omówione zostaną postępy w realizacji zapowiedzianych działań, w tym między innymi projekt restrukturyzacji PKP Cargo.


 

POLECANE
Zakazu hodowli zwierząt na futra. Jest decyzja prezydenta Nawrockiego z ostatniej chwili
Zakazu hodowli zwierząt na futra. Jest decyzja prezydenta Nawrockiego

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy, która wprowadza zakaz hodowli zwierząt na futra. - Ponad dwie trzecie Polaków, w tym także mieszkańców wsi, popiera zakaz - podkreślił prezydent, uzasadniając swoją decyzję.

Pod CPK badacze natrafili na ślady osady sprzed 7 tysięcy lat z ostatniej chwili
Pod CPK badacze natrafili na ślady osady sprzed 7 tysięcy lat

Archeolodzy pracujący przy inwestycji CPK natrafili na pozostałości dawnych osad, obejmujące okresy od neolitu po nowożytność. Najwięcej jest elementów ceramiki, ale odkryto też ziemianki, paleniska, piece i studnie świadczące o wielowiekowej ciągłości życia na tym terenie.

Rewolucja w mObywatelu. Jest komunikat z ostatniej chwili
Rewolucja w mObywatelu. Jest komunikat

Od 2026 r. działalność gospodarczą założysz w aplikacji mObywatel, a od 2028 r. także zarejestrujesz online spółkę cywilną – rząd przyjął projekt zmian w CEIDG, który ma uprościć formalności dla przedsiębiorców.

Bruksela będzie karać kraje, które odmawiają przyjęcia z powrotem osób, które nie ubiegały się o azyl z ostatniej chwili
Bruksela będzie karać kraje, które odmawiają przyjęcia z powrotem osób, które nie ubiegały się o azyl

Preferencyjny dostęp do rynku europejskiego ma być warunkowany przyjmowaniem osób, które nie ubiegały się o azyl w UE, bądź ich wnioski zostały odrzucone – poinformował portal Europeanconsevative.com

Prezydent zawetował ustawę łańcuchową. O decyzji poinformował w nagraniu z ostatniej chwili
Prezydent zawetował ustawę łańcuchową. O decyzji poinformował w nagraniu

Prezydent Karol Nawrocki podkreślił, że jego najnowsze decyzje dotyczące ustaw mają chronić zarówno polską wieś, jak i realny dobrostan zwierząt. Zapowiedział także własny projekt, który — jak mówi — ma rozwiązywać problemy, zamiast je mnożyć.

Prezydent powołał Radę Rodziny i Demografii z ostatniej chwili
Prezydent powołał Radę Rodziny i Demografii

W Pałacu Prezydenckim odbyła się dziś uroczystość powołania kolejnego gremium doradczego przy prezydencie RP w sprawach związanych z polityką demograficzną Polski oraz wsparciem polskich rodzin. W czasie wydarzenia prezydent Karol Nawrocki wręczył akty powołania członkom Rady Rodziny i Demografii. Następnie odbyło się inauguracyjne posiedzenie Rady.

Była szefowa unijnej dyplomacji została zatrzymana z ostatniej chwili
Była szefowa unijnej dyplomacji została zatrzymana

Była szefowa unijnej dyplomacji Federica Mogherini jest jedną z osób zatrzymanych w związku ze śledztwem, w ramach którego we wtorek doszło do przeszukań m.in. w siedzibie unijnej dyplomacji w Brukseli oraz w Kolegium Europejskim w Brugii – podał belgijski dziennik „Le Soir”.

Berlin sugeruje Ukrainie podjęcie bolesnej decyzji. Będzie referendum w sprawie ustępstw wobec Rosji? z ostatniej chwili
Berlin sugeruje Ukrainie podjęcie bolesnej decyzji. Będzie referendum w sprawie ustępstw wobec Rosji?

Niemiecki minister spraw zagranicznych ocenił, że zakończenie wojny może wymagać od Ukrainy trudnych decyzji, a ostateczne rozstrzygnięcie mogłoby zapaść w referendum, w którym obywatele mieliby wypowiedzieć się o ewentualnych ustępstwach wobec Rosji.

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że jawność oświadczeń majątkowych sędziów jest niekonstytucyjna z ostatniej chwili
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że jawność oświadczeń majątkowych sędziów jest niekonstytucyjna

Trybunał orzekł o niezgodności z art. 47 oraz art. 51 ust. 2 w związku z art. 31 ust. 3, a także z art. 18 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej ustaw, w zakresie, w jakim nakładają obowiązek złożenia oświadczenia o stanie majątkowym objętym małżeńską wspólnością majątkową sędziów i asesorów sądowych.

Pomysł Tuska ws. zadośćuczynień wywołał burzę. Jest reakcja prezydenta z ostatniej chwili
Pomysł Tuska ws. zadośćuczynień wywołał burzę. Jest reakcja prezydenta

Donald Tusk ostrzegł stronę niemiecką, że jeśli decyzja ws. zadośćuczynień polskich ofiar niemieckiej agresji nie zapadnie szybko, Polska… może sama wypłacić świadczenia z własnych środków. "Polacy zostali zaatakowani i byli mordowani przez Niemców, więc odszkodowania należą się od Niemców" – oświadczył prezydent Karol Nawrocki.

REKLAMA

Obrady Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa z udziałem NSZZ "Solidarność"

W dniu 12 marca 2025 roku w siedzibie PKP S.A. odbyła się druga część posiedzenia Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa. Obrady te stanowiły kontynuację spotkań rozpoczętych 20 lutego bieżącego roku i zgromadziły przedstawicieli pracodawców kolejowych, związków zawodowych oraz rządu, z wiceministrem infrastruktury Piotrem Malepszakiem na czele. Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” aktywnie uczestniczyła w dyskusjach na temat przyszłości polskiego transportu kolejowego oraz proponowała rozwiązania problemów, z jakimi borykają się spółki kolejowe i ich pracownicy.
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ "Solidarność" / grafika: KSK NSZZ "S"

Krajową Sekcję Kolejarzy NSZZ "Solidarność" reprezentowali: Henryk Grymel, przewodniczący KSK, współprzewodniczący zespołu; Henryk Sikora, zastępca przewodniczącego KSK oraz Marek Dębski, członek Prezydium KSK.

Przejęcie PKP Telkol przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Jednym z pierwszych punktów obrad było omówienie procesu przejęcia spółki PKP Telkol przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Prezes PKP S.A. Alan Beroud poinformował o trwającej wycenie oraz procesie due diligence. Zgodnie z zapowiedziami, cała transakcja ma zostać zamknięta do pięciu miesięcy. Henryk Sikora, wiceprzewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ "S" zadał ważne pytanie, czy zdecydowano już o sposobie przejęcia spółki. Prezes potwierdził, że PLK planuje zakup 100% udziałów, a nie przejęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Konkurencyjność transportu drogowego i kolejowego

Ważnym punktem dyskusji była kwestia równoważenia konkurencyjności pomiędzy transportem samochodowym a kolejowym. Przewoźnicy kolejowi wskazali na liczne nierówności w traktowaniu obu sektorów. Przewoźnicy drogowi nie ponoszą kosztów dostępu do dróg, podczas gdy kolejowy musi płacić za dostęp do infrastruktury, a dodatkowo znaczną część kosztów stanowi rosnąca cena energii elektrycznej. Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”, podkreślił spadające zapotrzebowanie na przewozy towarowe koleją, co negatywnie wpływa na wyniki finansowe firm takich jak PKP Cargo.

Minister Malepszak zapowiedział dalsze prace nad poprawą efektywności sektora kolejowego oraz wprowadzenie opłat dla przewoźników drogowych na wszystkich drogach krajowych, co może wyrównać szanse pomiędzy tymi dwoma formami transportu.

Inwestycje taborowe i sytuacja Polregio

Dużą część obrad poświęcono również inwestycjom taborowym. Prezentacja Jana Malinowskiego, prezesa PKP Intercity, ukazała ambitne plany inwestycyjne spółki, które obejmują zakup lokomotyw wielosystemowych i wagonów. Inwestycje te mają na celu nie tylko poprawę efektywności spółki, ale także przygotowanie na konkurencję zagranicznych przewoźników, którzy mogą pojawić się na polskim rynku po 2030 roku, kiedy otwarty zostanie rynek kolejowych przewozów pasażerskich.

Z drugiej strony, Polregio, największy polski przewoźnik regionalny, zmaga się z poważnymi problemami. Krzysztof Pietrzykowski, prezes Polregio, zwrócił uwagę na brak taboru, który wciąż stanowi największy problem spółki. Szacuje się, że do 2030 roku 42% obecnie eksploatowanego taboru stanie się technicznie niezdolne do użytkowania. Polregio poszukuje taboru używanego za granicą, jednakże problemem jest również "wypychanie" spółki z niektórych województw przez koleje samorządowe, co może ograniczyć jej działalność do sześciu województw.

Wyzwania organizacyjne i potrzeba zmian

W dyskusji na temat Polregio Marek Dębski, członek prezydium KSK NSZZ "S" przypomniał, że problemy tej spółki mają swoje źródło w skomplikowanym układzie własnościowym, który obejmuje 16 samorządów wojewódzkich. Z tego powodu brak jest silnego gospodarza, a środki na inwestycje w tabor zostały przejęte przez spółki samorządowe. Dębski zauważył także, że mimo trudności Polregio udało się przewieźć ponad 100 milionów pasażerów rocznie, wykorzystując tabor, który średnio ma 34 lata.

Minister Malepszak wskazał na potrzebę przejęcia przez Ministerstwo Infrastruktury nadzoru właścicielskiego nad Polregio oraz zapowiedział wsparcie dla zakupu nowego taboru poprzez Społeczny Fundusz Klimatyczny i Fundusz Modernizacji. Zgodnie z planami, nowy tabor miałby być dostępny dopiero od 2032 roku.

Podsumowanie obrad

Zespół Trójstronny zakończył obrady, podkreślając, że celem spotkań jest wypracowanie wspólnych rozwiązań, które pozwolą na stabilizację sektora kolejowego oraz poprawę warunków pracy dla pracowników. Strona rządowa zobowiązała się do podjęcia działań mających na celu rozwiązanie problemów związanych z finansowaniem inwestycji oraz zrównoważeniem konkurencyjności w transporcie.

W czerwcu lub wrześniu 2025 roku, planowane jest kolejne spotkanie Zespołu Trójstronnego, na którym omówione zostaną postępy w realizacji zapowiedzianych działań, w tym między innymi projekt restrukturyzacji PKP Cargo.



 

Polecane