Obrady Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa z udziałem NSZZ "Solidarność"

W dniu 12 marca 2025 roku w siedzibie PKP S.A. odbyła się druga część posiedzenia Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa. Obrady te stanowiły kontynuację spotkań rozpoczętych 20 lutego bieżącego roku i zgromadziły przedstawicieli pracodawców kolejowych, związków zawodowych oraz rządu, z wiceministrem infrastruktury Piotrem Malepszakiem na czele. Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” aktywnie uczestniczyła w dyskusjach na temat przyszłości polskiego transportu kolejowego oraz proponowała rozwiązania problemów, z jakimi borykają się spółki kolejowe i ich pracownicy.
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ "Solidarność" / grafika: KSK NSZZ "S"

Krajową Sekcję Kolejarzy NSZZ "Solidarność" reprezentowali: Henryk Grymel, przewodniczący KSK, współprzewodniczący zespołu; Henryk Sikora, zastępca przewodniczącego KSK oraz Marek Dębski, członek Prezydium KSK.

Przejęcie PKP Telkol przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Jednym z pierwszych punktów obrad było omówienie procesu przejęcia spółki PKP Telkol przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Prezes PKP S.A. Alan Beroud poinformował o trwającej wycenie oraz procesie due diligence. Zgodnie z zapowiedziami, cała transakcja ma zostać zamknięta do pięciu miesięcy. Henryk Sikora, wiceprzewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ "S" zadał ważne pytanie, czy zdecydowano już o sposobie przejęcia spółki. Prezes potwierdził, że PLK planuje zakup 100% udziałów, a nie przejęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Konkurencyjność transportu drogowego i kolejowego

Ważnym punktem dyskusji była kwestia równoważenia konkurencyjności pomiędzy transportem samochodowym a kolejowym. Przewoźnicy kolejowi wskazali na liczne nierówności w traktowaniu obu sektorów. Przewoźnicy drogowi nie ponoszą kosztów dostępu do dróg, podczas gdy kolejowy musi płacić za dostęp do infrastruktury, a dodatkowo znaczną część kosztów stanowi rosnąca cena energii elektrycznej. Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”, podkreślił spadające zapotrzebowanie na przewozy towarowe koleją, co negatywnie wpływa na wyniki finansowe firm takich jak PKP Cargo.

Minister Malepszak zapowiedział dalsze prace nad poprawą efektywności sektora kolejowego oraz wprowadzenie opłat dla przewoźników drogowych na wszystkich drogach krajowych, co może wyrównać szanse pomiędzy tymi dwoma formami transportu.

Inwestycje taborowe i sytuacja Polregio

Dużą część obrad poświęcono również inwestycjom taborowym. Prezentacja Jana Malinowskiego, prezesa PKP Intercity, ukazała ambitne plany inwestycyjne spółki, które obejmują zakup lokomotyw wielosystemowych i wagonów. Inwestycje te mają na celu nie tylko poprawę efektywności spółki, ale także przygotowanie na konkurencję zagranicznych przewoźników, którzy mogą pojawić się na polskim rynku po 2030 roku, kiedy otwarty zostanie rynek kolejowych przewozów pasażerskich.

Z drugiej strony, Polregio, największy polski przewoźnik regionalny, zmaga się z poważnymi problemami. Krzysztof Pietrzykowski, prezes Polregio, zwrócił uwagę na brak taboru, który wciąż stanowi największy problem spółki. Szacuje się, że do 2030 roku 42% obecnie eksploatowanego taboru stanie się technicznie niezdolne do użytkowania. Polregio poszukuje taboru używanego za granicą, jednakże problemem jest również "wypychanie" spółki z niektórych województw przez koleje samorządowe, co może ograniczyć jej działalność do sześciu województw.

Wyzwania organizacyjne i potrzeba zmian

W dyskusji na temat Polregio Marek Dębski, członek prezydium KSK NSZZ "S" przypomniał, że problemy tej spółki mają swoje źródło w skomplikowanym układzie własnościowym, który obejmuje 16 samorządów wojewódzkich. Z tego powodu brak jest silnego gospodarza, a środki na inwestycje w tabor zostały przejęte przez spółki samorządowe. Dębski zauważył także, że mimo trudności Polregio udało się przewieźć ponad 100 milionów pasażerów rocznie, wykorzystując tabor, który średnio ma 34 lata.

Minister Malepszak wskazał na potrzebę przejęcia przez Ministerstwo Infrastruktury nadzoru właścicielskiego nad Polregio oraz zapowiedział wsparcie dla zakupu nowego taboru poprzez Społeczny Fundusz Klimatyczny i Fundusz Modernizacji. Zgodnie z planami, nowy tabor miałby być dostępny dopiero od 2032 roku.

Podsumowanie obrad

Zespół Trójstronny zakończył obrady, podkreślając, że celem spotkań jest wypracowanie wspólnych rozwiązań, które pozwolą na stabilizację sektora kolejowego oraz poprawę warunków pracy dla pracowników. Strona rządowa zobowiązała się do podjęcia działań mających na celu rozwiązanie problemów związanych z finansowaniem inwestycji oraz zrównoważeniem konkurencyjności w transporcie.

W czerwcu lub wrześniu 2025 roku, planowane jest kolejne spotkanie Zespołu Trójstronnego, na którym omówione zostaną postępy w realizacji zapowiedzianych działań, w tym między innymi projekt restrukturyzacji PKP Cargo.


 

POLECANE
Spięcie na konferencji prasowej rzecznika prokuratury. To nie są moje słowa! z ostatniej chwili
Spięcie na konferencji prasowej rzecznika prokuratury. "To nie są moje słowa!"

Na konferencji prokuratury dotyczącej przesłuchania i śmierci Barbary Skrzypek doszło do spięcia z reporterami wPolsce24 i TV Republiki a rzecznikiem Prokuratury Okręgowej w Warszawie prok. Piotrem Skibą.

Prof. Boštjan Marko Turk: Donald Trump i Elon Musk vs. globalna kontr-ewolucja tylko u nas
Prof. Boštjan Marko Turk: Donald Trump i Elon Musk vs. globalna kontr-ewolucja

Donald Trump to siła niespotykana od dziesięcioleci. Z Elonem Muskiem po swojej stronie, wyruszyli na wojnę przeciwko wszechpotężnemu imperium globalnej biurokracji. Prezydent USA obnażył globalistyczną politykę swojego poprzednika, a czyniąc to, wyjaśnił również to, co czuliśmy od ponad dekady, a mianowicie, że polityka globalistyczna jest niczym więcej niż oszustwem, bez względu na to, jak wymyślne są słowa, które ją ubierają.

Jest komentarz rzecznika premiera Wielkiej Brytanii ws. ewentualnej misji pokojowej Wiadomości
Jest komentarz rzecznika premiera Wielkiej Brytanii ws. ewentualnej misji pokojowej

Rzecznik premiera Wielkiej Brytanii przekazał, że w kwestii ewentualnej misji pokojowej na Ukrainie do tzw. koalicji chętnych przystąpiło ponad 30 krajów. Nie podał on jednak jakie kraje miały się na to zgodzić.

PKW odrzuciła sprawozdanie finansowe Konfederacji gorące
PKW odrzuciła sprawozdanie finansowe Konfederacji

PKW jednogłośnie odrzuciła w poniedziałek sprawozdanie finansowe komitetu wyborczego Konfederacji za wybory do Parlamentu Europejskiego w 2024 r.

Barbara Skrzypek nie żyje. Ekspert: świadek ma prawo do pełnomocnika, to żadna łaska gorące
Barbara Skrzypek nie żyje. Ekspert: świadek ma prawo do pełnomocnika, to żadna łaska

W wieku 66 lat zmarła Barbara Skrzypek, wieloletnia współpracowniczka Jarosława Kaczyńskiego. Komentatorzy zwracają uwagę na warunki przesłuchania jakiemu poddała ją trzy dni wcześniej prokurator Ewa Wrzosek, w tym niedopuszczenie do przesłuchania pełnomocnika Barbary Skrzypek. O opinię poprosiliśmy sędzię Kamilę Borszowską-Moszowską, wykładowcę Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, oraz Akademii Nauk Stosowanych im. Angelusa Silesiusa.

Tragedia na lotnisku w Pyrzowicach. Nie żyje funkcjonariuszka Straży Granicznej pilne
Tragedia na lotnisku w Pyrzowicach. Nie żyje funkcjonariuszka Straży Granicznej

Dramat na lotnisku w Pyrzowicach pod Katowicami, gdzie śmiertelnie postrzeliła się funkcjonariuszka Straży Granicznej.

Prezydent Andrzej Duda spotkał się z Rzecznikiem Praw Obywatelskich. Jest komunikat Wiadomości
Prezydent Andrzej Duda spotkał się z Rzecznikiem Praw Obywatelskich. Jest komunikat

- Prezydent Andrzej Duda w poniedziałek rozmawiał z rzecznikiem praw obywatelskich Marcinem Wiąckiem; zwrócił się m.in. o zbadanie działania prokuratury w kontekście sprawy Barbary Skrzypek - przekazała Kancelaria Prezydenta. O godz. 16 zaplanowano spotkanie prezydenta Andrzeja Dudy z pełnomocnikiem zmarłej.

Komunikat dla mieszkańców Łodzi Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Łodzi

Od poniedziałku 17 marca ruszyły prace remontowe torowiska przy dworcu kolejowym Łódź Fabryczna. W związku z tym, MPK Łódź poinformowało o zmianach trasy kilku linii komunikacji miejskiej. Prace powinny zakończyć się do końca marca.

Prokurator Wrzosek pojawiła się tuż obok konferencji PiS. Nie mszczę się i nie mściłam z ostatniej chwili
Prokurator Wrzosek pojawiła się tuż obok konferencji PiS. "Nie mszczę się i nie mściłam"

- Nie mszczę się i nie mściłam. Proszę zwrócić uwagę, że są w tym kraju obowiązujące przepisy i to nie jest tak, że prokurator jest jakimś inkwizytorem, że jego decyzje nie podlegają kontroli - mówiła pod siedzibą Prokuratury Okręgowej w Warszawie prokurator Ewa Wrzosek.

Karol Nawrocki: Tusk jest winien każdej polskiej rodzinie 7200 PLN Wiadomości
Karol Nawrocki: Tusk jest winien każdej polskiej rodzinie 7200 PLN

Kandydat na prezydenta Karol Nawrocki we wpisie na platformie X poruszył temat kwoty wolnej od podatku. Warto przypomnieć, że podwyższenie jej do 60 tys. zł było jedną z obietnic Donalda Tuska i Platformy Obywatelskiej przed wyborami parlamentarnymi w 2023 r.

REKLAMA

Obrady Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa z udziałem NSZZ "Solidarność"

W dniu 12 marca 2025 roku w siedzibie PKP S.A. odbyła się druga część posiedzenia Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa. Obrady te stanowiły kontynuację spotkań rozpoczętych 20 lutego bieżącego roku i zgromadziły przedstawicieli pracodawców kolejowych, związków zawodowych oraz rządu, z wiceministrem infrastruktury Piotrem Malepszakiem na czele. Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” aktywnie uczestniczyła w dyskusjach na temat przyszłości polskiego transportu kolejowego oraz proponowała rozwiązania problemów, z jakimi borykają się spółki kolejowe i ich pracownicy.
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ
Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ "Solidarność" / grafika: KSK NSZZ "S"

Krajową Sekcję Kolejarzy NSZZ "Solidarność" reprezentowali: Henryk Grymel, przewodniczący KSK, współprzewodniczący zespołu; Henryk Sikora, zastępca przewodniczącego KSK oraz Marek Dębski, członek Prezydium KSK.

Przejęcie PKP Telkol przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Jednym z pierwszych punktów obrad było omówienie procesu przejęcia spółki PKP Telkol przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Prezes PKP S.A. Alan Beroud poinformował o trwającej wycenie oraz procesie due diligence. Zgodnie z zapowiedziami, cała transakcja ma zostać zamknięta do pięciu miesięcy. Henryk Sikora, wiceprzewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ "S" zadał ważne pytanie, czy zdecydowano już o sposobie przejęcia spółki. Prezes potwierdził, że PLK planuje zakup 100% udziałów, a nie przejęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Konkurencyjność transportu drogowego i kolejowego

Ważnym punktem dyskusji była kwestia równoważenia konkurencyjności pomiędzy transportem samochodowym a kolejowym. Przewoźnicy kolejowi wskazali na liczne nierówności w traktowaniu obu sektorów. Przewoźnicy drogowi nie ponoszą kosztów dostępu do dróg, podczas gdy kolejowy musi płacić za dostęp do infrastruktury, a dodatkowo znaczną część kosztów stanowi rosnąca cena energii elektrycznej. Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”, podkreślił spadające zapotrzebowanie na przewozy towarowe koleją, co negatywnie wpływa na wyniki finansowe firm takich jak PKP Cargo.

Minister Malepszak zapowiedział dalsze prace nad poprawą efektywności sektora kolejowego oraz wprowadzenie opłat dla przewoźników drogowych na wszystkich drogach krajowych, co może wyrównać szanse pomiędzy tymi dwoma formami transportu.

Inwestycje taborowe i sytuacja Polregio

Dużą część obrad poświęcono również inwestycjom taborowym. Prezentacja Jana Malinowskiego, prezesa PKP Intercity, ukazała ambitne plany inwestycyjne spółki, które obejmują zakup lokomotyw wielosystemowych i wagonów. Inwestycje te mają na celu nie tylko poprawę efektywności spółki, ale także przygotowanie na konkurencję zagranicznych przewoźników, którzy mogą pojawić się na polskim rynku po 2030 roku, kiedy otwarty zostanie rynek kolejowych przewozów pasażerskich.

Z drugiej strony, Polregio, największy polski przewoźnik regionalny, zmaga się z poważnymi problemami. Krzysztof Pietrzykowski, prezes Polregio, zwrócił uwagę na brak taboru, który wciąż stanowi największy problem spółki. Szacuje się, że do 2030 roku 42% obecnie eksploatowanego taboru stanie się technicznie niezdolne do użytkowania. Polregio poszukuje taboru używanego za granicą, jednakże problemem jest również "wypychanie" spółki z niektórych województw przez koleje samorządowe, co może ograniczyć jej działalność do sześciu województw.

Wyzwania organizacyjne i potrzeba zmian

W dyskusji na temat Polregio Marek Dębski, członek prezydium KSK NSZZ "S" przypomniał, że problemy tej spółki mają swoje źródło w skomplikowanym układzie własnościowym, który obejmuje 16 samorządów wojewódzkich. Z tego powodu brak jest silnego gospodarza, a środki na inwestycje w tabor zostały przejęte przez spółki samorządowe. Dębski zauważył także, że mimo trudności Polregio udało się przewieźć ponad 100 milionów pasażerów rocznie, wykorzystując tabor, który średnio ma 34 lata.

Minister Malepszak wskazał na potrzebę przejęcia przez Ministerstwo Infrastruktury nadzoru właścicielskiego nad Polregio oraz zapowiedział wsparcie dla zakupu nowego taboru poprzez Społeczny Fundusz Klimatyczny i Fundusz Modernizacji. Zgodnie z planami, nowy tabor miałby być dostępny dopiero od 2032 roku.

Podsumowanie obrad

Zespół Trójstronny zakończył obrady, podkreślając, że celem spotkań jest wypracowanie wspólnych rozwiązań, które pozwolą na stabilizację sektora kolejowego oraz poprawę warunków pracy dla pracowników. Strona rządowa zobowiązała się do podjęcia działań mających na celu rozwiązanie problemów związanych z finansowaniem inwestycji oraz zrównoważeniem konkurencyjności w transporcie.

W czerwcu lub wrześniu 2025 roku, planowane jest kolejne spotkanie Zespołu Trójstronnego, na którym omówione zostaną postępy w realizacji zapowiedzianych działań, w tym między innymi projekt restrukturyzacji PKP Cargo.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe