ETS ogranicza konkurencyjność portów europejskich i wzmacnia porty afrykańskie

Regulacje, mające na celu ograniczenie emisji CO2 w transporcie morskim, nałożyły dodatkowe obciążenia na przedsiębiorstwa żeglugowe działające na terenie UE, natomiast porty spoza UE w dalszym ciągu funkcjonują bez podobnych ograniczeń - informuje portal "La Gaceta".
Sytuacja ta spowodowała gwałtowny exodus ruchu morskiego do infrastruktury portowej w Maroku, Egipcie i Wielkiej Brytanii, stawiając terminale europejskie w niekorzystnej sytuacji.
Port Algeciras (Andaluzja) odnotował 8-proc. spadek ruchu kontenerowego w pierwszym kwartale 2024 r. Z kolei port Tanger Med w Maroku zwiększył swoją działalność o 12 proc., umacniając swoją pozycję jako atrakcyjny kierunek dla przedsiębiorstw żeglugowych, chcących uniknąć dodatkowych kosztów wynikających z systemu ETS.
ETS ogranicza konkurencyjność portów europejskich i wzmacnia porty afrykańskie
Podobne zjawiska można zaobserwować w innych enklawach spoza UE, takich jak port Felixstowe w Wielkiej Brytanii czy azjatyckie terminale w Singapurze i Szanghaju, które wchłonęły część ruchu przekierowanego z UE.
Wpływ dyrektywy ETS to nie tylko zmniejszenie ruchu morskiego w europejskich portach, to także spadek rentowności portów europejskich i naruszenie podstawowej zasady prawa wspólnotowego - zwraca uwagę hiszpański portal. Nakładanie nierównych obciążeń ekonomicznych narusza zasadę o dyskryminacji zawartą w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), gdyż penalizuje porty UE, pozostawiając porty spoza UE poza ramami regulacyjnymi.
Ponadto brak środków wzajemności powoduje nieproporcjonalny wpływ na europejską gospodarkę portową, nie gwarantując równoważnych korzyści dla środowiska, co pozostaje w jawnej sprzeczności z zasadą proporcjonalności Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).
- Ważny komunikat dla mieszkańców Krakowa
- Ważne informacje dla kierowców. Nowe przepisy wchodzą w życie
- Bodnar nie odpuszcza Węgrom w sprawie Romanowskiego
- Niemcy ze strachu przed atakami masowo odwołują imprezy plenerowe
- Nowe funkcje w Google Maps. Świetne informacje dla kierowców
Parlament Europejski nie zauważa problemu
Sytuacja ta umożliwiła portom w krajach trzecich oferowanie przedsiębiorstwom żeglugowym korzystniejsze warunki, co zakłóca równowagę rynku i zachęca do nieuczciwej konkurencji.
Pomimo szkód gospodarczych, jakie powoduje dyrektywa w sprawie ETS, Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego (PETI) zablokowała pilną debatę na której omówiono by konsekwencje jej wprowadzenia. Partia Ludowa i Partia Socjalistyczna nie zajęły się problemem, uniemożliwiając analizę negatywnych skutków regulacji czy znalezienie doraźnych rozwiązań.
Ugrupowanie w UE Patrioci dla Europy wkazali, że dyrektywa nie tylko stanowi atak na suwerenność gospodarczą UE, ale także zagraża bezpieczeństwu strategicznych szlaków handlowych.