ETS ogranicza konkurencyjność portów europejskich i wzmacnia porty afrykańskie

Dyrektywa ETS, która weszła w życie 1 stycznia 2024 r. stała się poważnym ciosem dla konkurencyjności europejskich portów - pisze hiszpańska "La Gaceta".
kontenerowiec, zdj.ilustr. ETS ogranicza konkurencyjność portów europejskich i wzmacnia porty afrykańskie
kontenerowiec, zdj.ilustr. / pixabay

Regulacje, mające na celu ograniczenie emisji CO2 w transporcie morskim, nałożyły dodatkowe obciążenia na przedsiębiorstwa żeglugowe działające na terenie UE, natomiast porty spoza UE w dalszym ciągu funkcjonują bez podobnych ograniczeń - informuje portal "La Gaceta". 

Sytuacja ta spowodowała gwałtowny exodus ruchu morskiego do infrastruktury portowej w Maroku, Egipcie i Wielkiej Brytanii, stawiając terminale europejskie w niekorzystnej sytuacji.

Port Algeciras (Andaluzja) odnotował 8-proc. spadek ruchu kontenerowego w pierwszym kwartale 2024 r. Z kolei port Tanger Med w Maroku zwiększył swoją działalność o 12 proc., umacniając swoją pozycję jako atrakcyjny kierunek dla przedsiębiorstw żeglugowych, chcących uniknąć dodatkowych kosztów wynikających z systemu ETS.

ETS ogranicza konkurencyjność portów europejskich i wzmacnia porty afrykańskie

Podobne zjawiska można zaobserwować w innych enklawach spoza UE, takich jak port Felixstowe w Wielkiej Brytanii czy azjatyckie terminale w Singapurze i Szanghaju, które wchłonęły część ruchu przekierowanego z UE.

Wpływ dyrektywy ETS to nie tylko zmniejszenie ruchu morskiego w europejskich portach, to także spadek rentowności portów europejskich i naruszenie podstawowej zasady prawa wspólnotowego - zwraca uwagę hiszpański portal. Nakładanie nierównych obciążeń ekonomicznych narusza zasadę o dyskryminacji zawartą w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), gdyż penalizuje porty UE, pozostawiając porty spoza UE poza ramami regulacyjnymi.

Ponadto brak środków wzajemności powoduje nieproporcjonalny wpływ na europejską gospodarkę portową, nie gwarantując równoważnych korzyści dla środowiska, co pozostaje w jawnej sprzeczności z zasadą proporcjonalności Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).

Parlament Europejski nie zauważa problemu

Sytuacja ta umożliwiła portom w krajach trzecich oferowanie przedsiębiorstwom żeglugowym korzystniejsze warunki, co zakłóca równowagę rynku i zachęca do nieuczciwej konkurencji.

Pomimo szkód gospodarczych, jakie powoduje dyrektywa w sprawie ETS, Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego (PETI) zablokowała pilną debatę na której omówiono by konsekwencje jej wprowadzenia. Partia Ludowa i Partia Socjalistyczna nie zajęły się problemem, uniemożliwiając analizę negatywnych skutków regulacji czy znalezienie doraźnych rozwiązań.

Ugrupowanie w UE Patrioci dla Europy wkazali, że dyrektywa nie tylko stanowi atak na suwerenność gospodarczą UE, ale także zagraża bezpieczeństwu strategicznych szlaków handlowych.


 

POLECANE
Tusk zabrał głos w sprawie Szejny: Prosiłbym o urlopowanie wiceministra pilne
Tusk zabrał głos w sprawie Szejny: "Prosiłbym o urlopowanie wiceministra"

Myślę, panie ministrze, że dobrze byłoby urlopować pana ministra Andrzeja Szejne do czasu pełnego wyjaśnienia sprawy. I nie mówię o kłopotach zdrowotnych – powiedział premier Donald Tusk podczas posiedzenia Rady Ministrów.

Tajemnicze zjawisko astronomiczne na polskim niebie Wiadomości
Tajemnicze zjawisko astronomiczne na polskim niebie

W poniedziałek około godziny 21:00 na polskim niebie pojawił się świetlisty wir. Znany popularyzator astronomii Karol Wójcicki wyjaśnił czym było to spektakularne zjawisko.

Niemcy chcą przerzucać imigrantów do Polski? Jest komentarz Macieja Duszczyka polityka
Niemcy chcą przerzucać imigrantów do Polski? Jest komentarz Macieja Duszczyka

Wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Maciej Duszczyk wypowiedział się na temat ewentualnego przerzucania imigrantów z Niemiec do Polski. Warto przypomnieć, że według wiceprzewodniczącego CDU Jensa Spahna osoby ubiegające się o azyl przy nielegalnym przekroczeniu granicy powinny być relokowane, nawet wbrew woli sąsiednich krajów.

Śmierć Ewy Tylman. Przełomowy wyrok sądu z ostatniej chwili
Śmierć Ewy Tylman. Przełomowy wyrok sądu

Adam Z. został uniewinniony od zarzutu zabójstwa Ewy Tylman – orzekł we wtorek Sąd Okręgowy w Poznaniu.

Niemiecka organizacja Lebensraum Vorpommern skarży Polskę ws. terminala kontenerowego w Świnoujściu Wiadomości
Niemiecka organizacja "Lebensraum Vorpommern" skarży Polskę ws. terminala kontenerowego w Świnoujściu

Niemiecka organizacja "Lebensraum Vorpommern" złożyła skargę na decyzje środowiskową do Sądu Administracyjnego w Warszawie ws. budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.

Wyraźny spadek. Jest najnowszy sondaż gorące
Wyraźny spadek. Jest najnowszy sondaż

Kandydat KO utrzymuje prowadzenie z wynikiem 33,2 proc., ale w ciągu dwóch tygodni jego notowania spadły aż o 2,7 pkt proc. – wynika z nowego sondażu prezydenckiego United Surveys dla Wirtualnej Polski.

Bardzo przerażające zjawisko. Warszawskie zoo alarmuje pilne
"Bardzo przerażające zjawisko". Warszawskie zoo alarmuje

Działający przy warszawskim zoo Ptasi Azyl podzielił się w mediach społecznościowych niepokojącymi informacjami.

Tusk incognito na meczu Polska – Malta. Internauci zwrócili uwagę na jeden szczegół Wiadomości
Tusk "incognito" na meczu Polska – Malta. Internauci zwrócili uwagę na jeden szczegół

Premier Donald Tusk opublikował zdjęcie z meczu reprezentacji Polski z Maltą. Podpis pod fotografią wywołał burzliwą dyskusję wśród internautów.

Sondaż przed wyborami w Rumunii. Świetny wynik George Simiona polityka
Sondaż przed wyborami w Rumunii. Świetny wynik George Simiona

Według najnowszych badań przed powtórnymi wyborami prezydenckimi w Rumunii George Simion zyskuje na popularności. Polityk może liczyć na 30 proc. poparcia.

IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka Wiadomości
IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka

W kalendarzu wiosna, co IMGW potwierdza w swoich prognozach. Jednak w niektórych regionach czyhają na nas niebezpieczeństwa – ostrzega IMGW.

REKLAMA

ETS ogranicza konkurencyjność portów europejskich i wzmacnia porty afrykańskie

Dyrektywa ETS, która weszła w życie 1 stycznia 2024 r. stała się poważnym ciosem dla konkurencyjności europejskich portów - pisze hiszpańska "La Gaceta".
kontenerowiec, zdj.ilustr. ETS ogranicza konkurencyjność portów europejskich i wzmacnia porty afrykańskie
kontenerowiec, zdj.ilustr. / pixabay

Regulacje, mające na celu ograniczenie emisji CO2 w transporcie morskim, nałożyły dodatkowe obciążenia na przedsiębiorstwa żeglugowe działające na terenie UE, natomiast porty spoza UE w dalszym ciągu funkcjonują bez podobnych ograniczeń - informuje portal "La Gaceta". 

Sytuacja ta spowodowała gwałtowny exodus ruchu morskiego do infrastruktury portowej w Maroku, Egipcie i Wielkiej Brytanii, stawiając terminale europejskie w niekorzystnej sytuacji.

Port Algeciras (Andaluzja) odnotował 8-proc. spadek ruchu kontenerowego w pierwszym kwartale 2024 r. Z kolei port Tanger Med w Maroku zwiększył swoją działalność o 12 proc., umacniając swoją pozycję jako atrakcyjny kierunek dla przedsiębiorstw żeglugowych, chcących uniknąć dodatkowych kosztów wynikających z systemu ETS.

ETS ogranicza konkurencyjność portów europejskich i wzmacnia porty afrykańskie

Podobne zjawiska można zaobserwować w innych enklawach spoza UE, takich jak port Felixstowe w Wielkiej Brytanii czy azjatyckie terminale w Singapurze i Szanghaju, które wchłonęły część ruchu przekierowanego z UE.

Wpływ dyrektywy ETS to nie tylko zmniejszenie ruchu morskiego w europejskich portach, to także spadek rentowności portów europejskich i naruszenie podstawowej zasady prawa wspólnotowego - zwraca uwagę hiszpański portal. Nakładanie nierównych obciążeń ekonomicznych narusza zasadę o dyskryminacji zawartą w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), gdyż penalizuje porty UE, pozostawiając porty spoza UE poza ramami regulacyjnymi.

Ponadto brak środków wzajemności powoduje nieproporcjonalny wpływ na europejską gospodarkę portową, nie gwarantując równoważnych korzyści dla środowiska, co pozostaje w jawnej sprzeczności z zasadą proporcjonalności Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).

Parlament Europejski nie zauważa problemu

Sytuacja ta umożliwiła portom w krajach trzecich oferowanie przedsiębiorstwom żeglugowym korzystniejsze warunki, co zakłóca równowagę rynku i zachęca do nieuczciwej konkurencji.

Pomimo szkód gospodarczych, jakie powoduje dyrektywa w sprawie ETS, Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego (PETI) zablokowała pilną debatę na której omówiono by konsekwencje jej wprowadzenia. Partia Ludowa i Partia Socjalistyczna nie zajęły się problemem, uniemożliwiając analizę negatywnych skutków regulacji czy znalezienie doraźnych rozwiązań.

Ugrupowanie w UE Patrioci dla Europy wkazali, że dyrektywa nie tylko stanowi atak na suwerenność gospodarczą UE, ale także zagraża bezpieczeństwu strategicznych szlaków handlowych.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe