Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję

''Ostsee Zeitung'' pisze, że terminal kontenerowy w Świnoujściu jest nieopłacalny i szkodzi ekosystemowi. Wcześniej organizacja "Lebensraum Vorpommern" pozwała Polskę.
Port w Świnoujściu Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję
Port w Świnoujściu / fot. YouTube / Port Świnoujście

Co musisz wiedzieć?

  • Niemiecka gazeta ''Ostsee Zeitung'' powołuje się na analizę członków rady programowej miasta Świnoujście – Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego.
  • Dokument kwestionuje rentowność budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
  • Autorzy ostrzegają przed osłabieniem portów w Gdańsku i Gdyni.
  • Eksperci twierdzą, że lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego".

 

Niemcy mówią o nieopłacalności portu kontenerowego w Świnoujściu

W sobotę 10 maja 2025 r. niemiecka gazeta regionalna ''Ostsee Zeitung'' opublikowała artykuł, w którym zgadza się z analizą przygotowaną przez Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego – członków rady programowej miasta Świnoujście. "Nowe badanie w sprawie portu kontenerowego w Świnoujściu wydaje druzgocący wyrok – brak rentowności" – czytamy w tytule.

Sokołowski i Szczodry w dokumencie stwierdzają, że projekt Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego jest nieopłacalny ekonomicznie i szkodzi środowisku. 

Port będzie przede wszystkim reprezentował konkurencję wewnątrzpolską, nie przynosząc przy tym dodatkowych korzyści dla krajowej gospodarki

– czytamy w niemieckiej gazecie.

Twórcy analizy uważają, że zamiast tworzyć kolejny hub, lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego" obsługującego porty w Gdańsku, Gdyni i Hamburgu.

Terminal Kontenerowy w Świnoujściu. Wizualizacja: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Uderzenie w branżę turystyczną i ingerencja w ekosystem

Sokołowski i Szczodry, których cytuje ''Ostsee Zeitung'', uważają, że Głębokowodny Tor Kontenerowy uderzyłby w lokalną branżę turystyczną, ponieważ planowana infrastruktura zajmie połowę najpopularniejszej plaży Świnoujścia. Jako kolejny problem wymieniają ingerencję w ekosystem Wolińskiego Parku Narodowego.

 

Niemiecka gazeta powołuje się na "Lebensraum Vorpommern"

Niemiecka gazeta podpiera się także organizacją "Lebensraum Vorpommern", która niedawno złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.

– Ocena opłacalności ekonomicznej w dużej mierze pokrywa się z naszymi analizami – twierdzi Rainer Sauerwein z organizacji.

Niemcy chcą powołania niezależnej komisji, która w sposób ich zdaniem transparentny i krytyczny zbada wszystkie aspekty ekonomiczne, transportowe i ekologiczne projektu

– zwraca uwagę na łamach biznesalert.pl dziennikarka Tysol.pl Aleksandra Fedorska.

"Lebensraum Vorpommern" skarży Polskę

W marcu informowaliśmy, że organizacja "Lebensraum Vorpommern" złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, przy ocenie oddziaływania inwestycji na środowisko niewystarczająco wzięto pod uwagę potencjalne skutki po stronie niemieckiej.

 

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Zaplanowana na lata 2023–2029 budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w części zewnętrznej portu w Świnoujściu warta 10,3 mld zł ma pozwolić polskiemu portowi przyjmować największe jednostki, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Nowym kanałem, długim na 65 km i głębokim na 17 m, mają pływać duże jednostki transoceaniczne.

Rozbudowany terminal ma obsługiwać jednocześnie dwa statki – jeden o długości 400 metrów i jeden 200-metrowy. Inwestycja będzie stanowiła infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną, ale zdolną również do obsługi ładunków wojskowych. Zgodnie z harmonogramem terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.


 

POLECANE
Kłótnia radnej PO z taksówkarzem-imigrantem. Jest oświadczenie Sylwii Cisoń ws. jej wulgaryzmów z ostatniej chwili
Kłótnia radnej PO z taksówkarzem-imigrantem. Jest oświadczenie Sylwii Cisoń ws. jej wulgaryzmów

Sylwia Cisoń, radna PO z Gdańska, wydała oświadczenie po publikacji nagrania z jej sprzeczki z kierowcą taksówki. Początkowo wiadomo był jedynie o zajściu, podczas którego kierowca-imigrant jednej z aplikacji przewozowych zaatakował ją gazem pieprzowym po tym, gdy kobieta zwróciła mu uwagę, że pomylił trasę i wysadził pasażerów w niewłaściwym miejscu. Potem ukazało się nagranie, w którym słychać, w jaki sposób radna wyrażała się podczas rozmowy z kierowcą. 

Niemcy zastanawiają się nad podejrzaną falą zgonów kandydatów AfD. Statystycznie prawie niemożliwe z ostatniej chwili
Niemcy zastanawiają się nad podejrzaną falą zgonów kandydatów AfD. "Statystycznie prawie niemożliwe"

Media prawicowe i społecznościowe piszą o „podejrzanej fali zgonów kandydatów”. W ostatnich tygodniach zmarło siedmiu reprezentujących prawicową AfD. Jedni twierdzą, że to "statystycznie prawie niemożliwe", dw.com pisze z kolei o spiskowych teoriach.

Charlie Kirk (1993-2025), morderstwo wschodzącej gwiazdy… z ostatniej chwili
Charlie Kirk (1993-2025), morderstwo wschodzącej gwiazdy…

Mówią o nim, że był apostołem Jezusa Chrystusa. Chciał prowadzić dialog z ludźmi o przeciwnym światopoglądzie dla urzeczywistnienia wartości jakie wyznawał i dla dobra przyszłości pogrążonej w wewnętrznym konflikcie Ameryki, która przestaje wierzyć w “american dream”, który przeradza się w “scream”

Jest nowy komunikat Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych z ostatniej chwili
Jest nowy komunikat Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych

Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało w niedzielę, że podjęte w sobotę działania wojska nie potwierdziły naruszenia polskiej przestrzeni powietrznej. Wszystkie decyzje miały na celu zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa obywatelom - podkreślono w komunikacie.

Nowy sondaż. Czego boją się Niemcy po wtargnięciu rosyjskich dronów w polską przestrzeń? z ostatniej chwili
Nowy sondaż. Czego boją się Niemcy po wtargnięciu rosyjskich dronów w polską przestrzeń?

Po wtargnięciu rosyjskich dronów w polską przestrzeń powietrzną, większość Niemców obawia się ataku Rosji na państwo NATO, takie jak Polska lub Litwa, w najbliższej przyszłości – wynika z sondażu przeprowadzonego przez instytut badania opinii publicznej INSA na zlecenie „Bild am Sonntag”. Według sondażu takiego ataku obawia się 62 proc. ankietowanych. 28 proc. nie podziela tych obaw.

Wspaniały sukces polskiego boksu. Mamy złoto i srebro, ale na tym nie koniec Wiadomości
Wspaniały sukces polskiego boksu. Mamy złoto i srebro, ale na tym nie koniec

Agata Kaczmarska w kategorii +80 kg zdobyła złoty, a Julia Szeremeta w 57 kg srebrny medal bokserskich mistrzostw świata w Liverpoolu. W niedzielę o tytuł powalczy Aneta Rygielska (60 kg).

To między innymi on doprowadził do lewitacji magnetycznej pierwszego żywego organizmu w historii [VIDEO] gorące
To między innymi on doprowadził do lewitacji magnetycznej pierwszego żywego organizmu w historii [VIDEO]

By to zrealizować, całe miasto musiało mieć ograniczony dostęp do energii. Dlatego eksperyment przeprowadzono w nocy. Dziś gościem naszego pierwszego w historii kanału „wywiadu rzeki” jest Laureat Nagrody Ig Nobla, Medalu Lorentza, Medal Diraca i Nagrody Wolfa w dziedzinie fizyki, sir Michael Berry.

Bartosz Zmarzlik ponownie mistrzem świata w żużlu z ostatniej chwili
Bartosz Zmarzlik ponownie mistrzem świata w żużlu

Bartosz Zmarzlik po raz kolejny zapisał się w historii polskiego sportu, zdobywając tytuł mistrza świata na żużlu. Polak potwierdził swoją dominację w sezonie, triumfując w klasyfikacji generalnej i zdobywając najwyższe trofeum w światowym speedwayu.

Świat zapomniał o sowieckich zbrodniach. A najszybciej zapomnieli Rosjanie tylko u nas
Świat zapomniał o sowieckich zbrodniach. A najszybciej zapomnieli Rosjanie

O zbrodniach i bestialstwach sowieckich, które miały miejsce na Polakach od 17 września 1939 roku, zapomniał nie tylko świat, ale również współczesne pokolenia Polaków. Tylko nieliczne osoby przypominają o tych wydarzeniach, traktując je jako przestrogę przed zagrożeniem, które wciąż istnieje i pozostaje aktualne. Nikt również nie porusza kwestii odszkodowań od Rosji.

Radna Platformy zaatakowana w Gdańsku przez taksówkarza-imigranta Wiadomości
Radna Platformy zaatakowana w Gdańsku przez taksówkarza-imigranta

Sylwia Cisoń, radna Gdańska, przeżyła dramatyczną sytuację w Gdańsku. Kierowca jednej z aplikacji przewozowych zaatakował ją gazem pieprzowym po tym, jak zwróciła mu uwagę, że pomylił trasę i wysadził pasażerów w niewłaściwym miejscu. Dodatkowo kierowca nie znał języka polskiego, co wskazuje, że był cudzoziemcem, imigrantem.

REKLAMA

Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję

''Ostsee Zeitung'' pisze, że terminal kontenerowy w Świnoujściu jest nieopłacalny i szkodzi ekosystemowi. Wcześniej organizacja "Lebensraum Vorpommern" pozwała Polskę.
Port w Świnoujściu Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję
Port w Świnoujściu / fot. YouTube / Port Świnoujście

Co musisz wiedzieć?

  • Niemiecka gazeta ''Ostsee Zeitung'' powołuje się na analizę członków rady programowej miasta Świnoujście – Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego.
  • Dokument kwestionuje rentowność budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
  • Autorzy ostrzegają przed osłabieniem portów w Gdańsku i Gdyni.
  • Eksperci twierdzą, że lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego".

 

Niemcy mówią o nieopłacalności portu kontenerowego w Świnoujściu

W sobotę 10 maja 2025 r. niemiecka gazeta regionalna ''Ostsee Zeitung'' opublikowała artykuł, w którym zgadza się z analizą przygotowaną przez Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego – członków rady programowej miasta Świnoujście. "Nowe badanie w sprawie portu kontenerowego w Świnoujściu wydaje druzgocący wyrok – brak rentowności" – czytamy w tytule.

Sokołowski i Szczodry w dokumencie stwierdzają, że projekt Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego jest nieopłacalny ekonomicznie i szkodzi środowisku. 

Port będzie przede wszystkim reprezentował konkurencję wewnątrzpolską, nie przynosząc przy tym dodatkowych korzyści dla krajowej gospodarki

– czytamy w niemieckiej gazecie.

Twórcy analizy uważają, że zamiast tworzyć kolejny hub, lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego" obsługującego porty w Gdańsku, Gdyni i Hamburgu.

Terminal Kontenerowy w Świnoujściu. Wizualizacja: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Uderzenie w branżę turystyczną i ingerencja w ekosystem

Sokołowski i Szczodry, których cytuje ''Ostsee Zeitung'', uważają, że Głębokowodny Tor Kontenerowy uderzyłby w lokalną branżę turystyczną, ponieważ planowana infrastruktura zajmie połowę najpopularniejszej plaży Świnoujścia. Jako kolejny problem wymieniają ingerencję w ekosystem Wolińskiego Parku Narodowego.

 

Niemiecka gazeta powołuje się na "Lebensraum Vorpommern"

Niemiecka gazeta podpiera się także organizacją "Lebensraum Vorpommern", która niedawno złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.

– Ocena opłacalności ekonomicznej w dużej mierze pokrywa się z naszymi analizami – twierdzi Rainer Sauerwein z organizacji.

Niemcy chcą powołania niezależnej komisji, która w sposób ich zdaniem transparentny i krytyczny zbada wszystkie aspekty ekonomiczne, transportowe i ekologiczne projektu

– zwraca uwagę na łamach biznesalert.pl dziennikarka Tysol.pl Aleksandra Fedorska.

"Lebensraum Vorpommern" skarży Polskę

W marcu informowaliśmy, że organizacja "Lebensraum Vorpommern" złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, przy ocenie oddziaływania inwestycji na środowisko niewystarczająco wzięto pod uwagę potencjalne skutki po stronie niemieckiej.

 

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Zaplanowana na lata 2023–2029 budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w części zewnętrznej portu w Świnoujściu warta 10,3 mld zł ma pozwolić polskiemu portowi przyjmować największe jednostki, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Nowym kanałem, długim na 65 km i głębokim na 17 m, mają pływać duże jednostki transoceaniczne.

Rozbudowany terminal ma obsługiwać jednocześnie dwa statki – jeden o długości 400 metrów i jeden 200-metrowy. Inwestycja będzie stanowiła infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną, ale zdolną również do obsługi ładunków wojskowych. Zgodnie z harmonogramem terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe