Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję

''Ostsee Zeitung'' pisze, że terminal kontenerowy w Świnoujściu jest nieopłacalny i szkodzi ekosystemowi. Wcześniej organizacja "Lebensraum Vorpommern" pozwała Polskę.
Port w Świnoujściu Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję
Port w Świnoujściu / fot. YouTube / Port Świnoujście

Co musisz wiedzieć?

  • Niemiecka gazeta ''Ostsee Zeitung'' powołuje się na analizę członków rady programowej miasta Świnoujście – Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego.
  • Dokument kwestionuje rentowność budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
  • Autorzy ostrzegają przed osłabieniem portów w Gdańsku i Gdyni.
  • Eksperci twierdzą, że lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego".

 

Niemcy mówią o nieopłacalności portu kontenerowego w Świnoujściu

W sobotę 10 maja 2025 r. niemiecka gazeta regionalna ''Ostsee Zeitung'' opublikowała artykuł, w którym zgadza się z analizą przygotowaną przez Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego – członków rady programowej miasta Świnoujście. "Nowe badanie w sprawie portu kontenerowego w Świnoujściu wydaje druzgocący wyrok – brak rentowności" – czytamy w tytule.

Sokołowski i Szczodry w dokumencie stwierdzają, że projekt Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego jest nieopłacalny ekonomicznie i szkodzi środowisku. 

Port będzie przede wszystkim reprezentował konkurencję wewnątrzpolską, nie przynosząc przy tym dodatkowych korzyści dla krajowej gospodarki

– czytamy w niemieckiej gazecie.

Twórcy analizy uważają, że zamiast tworzyć kolejny hub, lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego" obsługującego porty w Gdańsku, Gdyni i Hamburgu.

Terminal Kontenerowy w Świnoujściu. Wizualizacja: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Uderzenie w branżę turystyczną i ingerencja w ekosystem

Sokołowski i Szczodry, których cytuje ''Ostsee Zeitung'', uważają, że Głębokowodny Tor Kontenerowy uderzyłby w lokalną branżę turystyczną, ponieważ planowana infrastruktura zajmie połowę najpopularniejszej plaży Świnoujścia. Jako kolejny problem wymieniają ingerencję w ekosystem Wolińskiego Parku Narodowego.

 

Niemiecka gazeta powołuje się na "Lebensraum Vorpommern"

Niemiecka gazeta podpiera się także organizacją "Lebensraum Vorpommern", która niedawno złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.

– Ocena opłacalności ekonomicznej w dużej mierze pokrywa się z naszymi analizami – twierdzi Rainer Sauerwein z organizacji.

Niemcy chcą powołania niezależnej komisji, która w sposób ich zdaniem transparentny i krytyczny zbada wszystkie aspekty ekonomiczne, transportowe i ekologiczne projektu

– zwraca uwagę na łamach biznesalert.pl dziennikarka Tysol.pl Aleksandra Fedorska.

"Lebensraum Vorpommern" skarży Polskę

W marcu informowaliśmy, że organizacja "Lebensraum Vorpommern" złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, przy ocenie oddziaływania inwestycji na środowisko niewystarczająco wzięto pod uwagę potencjalne skutki po stronie niemieckiej.

 

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Zaplanowana na lata 2023–2029 budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w części zewnętrznej portu w Świnoujściu warta 10,3 mld zł ma pozwolić polskiemu portowi przyjmować największe jednostki, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Nowym kanałem, długim na 65 km i głębokim na 17 m, mają pływać duże jednostki transoceaniczne.

Rozbudowany terminal ma obsługiwać jednocześnie dwa statki – jeden o długości 400 metrów i jeden 200-metrowy. Inwestycja będzie stanowiła infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną, ale zdolną również do obsługi ładunków wojskowych. Zgodnie z harmonogramem terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.


 

POLECANE
On chce być prezydentem tylko niektórych Polaków tylko u nas
On chce być prezydentem tylko niektórych Polaków

Dziś Rafał Trzaskowski był obecny na debacie TVP, ale nie zapominajmy, że w ostatni piątek zbojkotował debatę w TV Republika. O czym to świadczy?

Papież Leon XIV odwrócił się od tęczowej flagi. To nagranie obiega świat z ostatniej chwili
Papież Leon XIV odwrócił się od tęczowej flagi. To nagranie obiega świat

- Papież Leon XIV patrzy na tęczową flagę zła — i całkowicie ją ignoruje, patrząc w inną stronę. To może być jeden z najbardziej uznanych papieży w historii - pisze najpopularniejszych profili katolickich na platformie "X" publikując nagranie z nowym papieżem Leonem XIV.

Nawrocki kontra Trzaskowski w debacie TVP. Padły mocne słowa z ostatniej chwili
Nawrocki kontra Trzaskowski w debacie TVP. Padły mocne słowa

Karol Nawrocki nie przebierał w słowach odnosząc się do kwestii reprywatyzacji w Warszawie. – Jest pan skuteczniejszy niż mafia reprywatyzacyjna – mówił do Rafała Trzaskowskiego.

Stanowski uderzył w Wysocką-Schnepf podczas debaty TVP z ostatniej chwili
Stanowski uderzył w Wysocką-Schnepf podczas debaty TVP

Od godz. 20 w TVP trwa debata prezydencka z Dorotą Wysocką-Schnepf jako prowadzącą, którą ostro skrytykował Krzysztof Stanowski.

Karol Nawrocki wygrywa w obu turach. Nowy sondaż AtlasIntel z ostatniej chwili
Karol Nawrocki wygrywa w obu turach. Nowy sondaż AtlasIntel

Karol Nawrocki z wynikiem 28,6% wygrałby pierwszą turę wyborów prezydenckich. Co więcej, wygrałby także drugą turę – wynika z sondażu AtlasIntel.

Debata prezydencka TVP. Ostatnie starcie przed wyborami z ostatniej chwili
Debata prezydencka TVP. Ostatnie starcie przed wyborami

W poniedziałek o godz. 20 rozpoczęła się debata prezydencka na antenie TVP w likwidacji. Biorą w niej udział wszyscy kandydaci.

Anonimowy Sędzia: Sędzia Iustitii łamie konstytucję wypowiadając się z pogardą nt. jednego z kandydatów w wyborach tylko u nas
Anonimowy Sędzia: Sędzia Iustitii łamie konstytucję wypowiadając się z pogardą nt. jednego z kandydatów w wyborach

Trochę się już przyzwyczailiśmy do polityków w togach, którzy angażują się w spór polityczny. Spotykają się z politykami towarzysko. Do tej pory jednak nikt w tak jawny sposób nie wypowiedział się w trakcie kampanii wyborczej wskazując dezaprobatę wobec jednego z kandydatów.

Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję z ostatniej chwili
Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję

''Ostsee Zeitung'' pisze, że terminal kontenerowy w Świnoujściu jest nieopłacalny i szkodzi ekosystemowi. Wcześniej organizacja "Lebensraum Vorpommern" pozwała Polskę.

Morderstwo na kampusie UW. Są nowe informacje Wiadomości
Morderstwo na kampusie UW. Są nowe informacje

Jak podaje Prokuratura Okręgowa w Warszawie, sekcja zwłok zamordowanej kobiety na Uniwersytecie Warszawskim trwała siedem godzin.

Zamieszanie z losowaniem przed debatą w TVP. Stanowski zdradził kulisy z ostatniej chwili
Zamieszanie z losowaniem przed debatą w TVP. Stanowski zdradził kulisy

W poniedziałek odbędzie się ostatnia przed I turą debata prezydencka. Burzę w sieci wywołało losowanie kolejności wypowiedzi. Krzysztof Stanowski zabrał głos w tej sprawie.

REKLAMA

Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję

''Ostsee Zeitung'' pisze, że terminal kontenerowy w Świnoujściu jest nieopłacalny i szkodzi ekosystemowi. Wcześniej organizacja "Lebensraum Vorpommern" pozwała Polskę.
Port w Świnoujściu Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję
Port w Świnoujściu / fot. YouTube / Port Świnoujście

Co musisz wiedzieć?

  • Niemiecka gazeta ''Ostsee Zeitung'' powołuje się na analizę członków rady programowej miasta Świnoujście – Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego.
  • Dokument kwestionuje rentowność budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
  • Autorzy ostrzegają przed osłabieniem portów w Gdańsku i Gdyni.
  • Eksperci twierdzą, że lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego".

 

Niemcy mówią o nieopłacalności portu kontenerowego w Świnoujściu

W sobotę 10 maja 2025 r. niemiecka gazeta regionalna ''Ostsee Zeitung'' opublikowała artykuł, w którym zgadza się z analizą przygotowaną przez Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego – członków rady programowej miasta Świnoujście. "Nowe badanie w sprawie portu kontenerowego w Świnoujściu wydaje druzgocący wyrok – brak rentowności" – czytamy w tytule.

Sokołowski i Szczodry w dokumencie stwierdzają, że projekt Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego jest nieopłacalny ekonomicznie i szkodzi środowisku. 

Port będzie przede wszystkim reprezentował konkurencję wewnątrzpolską, nie przynosząc przy tym dodatkowych korzyści dla krajowej gospodarki

– czytamy w niemieckiej gazecie.

Twórcy analizy uważają, że zamiast tworzyć kolejny hub, lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego" obsługującego porty w Gdańsku, Gdyni i Hamburgu.

Terminal Kontenerowy w Świnoujściu. Wizualizacja: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Uderzenie w branżę turystyczną i ingerencja w ekosystem

Sokołowski i Szczodry, których cytuje ''Ostsee Zeitung'', uważają, że Głębokowodny Tor Kontenerowy uderzyłby w lokalną branżę turystyczną, ponieważ planowana infrastruktura zajmie połowę najpopularniejszej plaży Świnoujścia. Jako kolejny problem wymieniają ingerencję w ekosystem Wolińskiego Parku Narodowego.

 

Niemiecka gazeta powołuje się na "Lebensraum Vorpommern"

Niemiecka gazeta podpiera się także organizacją "Lebensraum Vorpommern", która niedawno złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.

– Ocena opłacalności ekonomicznej w dużej mierze pokrywa się z naszymi analizami – twierdzi Rainer Sauerwein z organizacji.

Niemcy chcą powołania niezależnej komisji, która w sposób ich zdaniem transparentny i krytyczny zbada wszystkie aspekty ekonomiczne, transportowe i ekologiczne projektu

– zwraca uwagę na łamach biznesalert.pl dziennikarka Tysol.pl Aleksandra Fedorska.

"Lebensraum Vorpommern" skarży Polskę

W marcu informowaliśmy, że organizacja "Lebensraum Vorpommern" złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, przy ocenie oddziaływania inwestycji na środowisko niewystarczająco wzięto pod uwagę potencjalne skutki po stronie niemieckiej.

 

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Zaplanowana na lata 2023–2029 budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w części zewnętrznej portu w Świnoujściu warta 10,3 mld zł ma pozwolić polskiemu portowi przyjmować największe jednostki, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Nowym kanałem, długim na 65 km i głębokim na 17 m, mają pływać duże jednostki transoceaniczne.

Rozbudowany terminal ma obsługiwać jednocześnie dwa statki – jeden o długości 400 metrów i jeden 200-metrowy. Inwestycja będzie stanowiła infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną, ale zdolną również do obsługi ładunków wojskowych. Zgodnie z harmonogramem terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe