Nowe tanie połączenia kolejowe między Holandią a Niemcami
Co musisz wiedzieć?
- GoVolta uruchomi tanie połączenia z Amsterdamu do Berlina i Hamburga od marca 2026 r.
- Najtańsze bilety mają kosztować od 10 euro - znacznie mniej niż obecne ceny NS i DB
- Pociągi początkowo pojadą 3 razy w tygodniu, a latem codziennie
- Podróż do Berlina zajmie około 7 godzin - dłużej niż standardowe połączenia
- GoVolta wykorzysta zmodernizowane wagony z lat 80., kupione od belgijskiego przewoźnika SNCB/NMBS
Nowe tanie połączenia kolejowe między Holandią a Niemcami
Holenderski przewoźnik GoVolta ogłosił, że od 19 marca 2026 r. zacznie obsługiwać połączenia z Amsterdamu do Berlina, a dzień później także do Hamburga. Nowa oferta ma wprowadzić konkurencję na międzynarodowych trasach, dotychczas zdominowanych przez Nederlandse Spoorwegen (NS) i Deutsche Bahn (DB). Pociągi początkowo będą kursować trzy razy w tygodniu, a latem - według zapowiedzi - codziennie.
Najtańsze bilety mają kosztować 10 euro, zdecydowanie mniej niż minimalne stawki u obecnych operatorów, które rzadko spadają poniżej 30–40 euro. GoVolta przewiduje jednak dynamiczne ceny, które mogą wzrosnąć do około 50-60 euro. Przejazdy potrwają dłużej: podróż do Berlina zajmie ok. siedem godzin, czyli o ponad godzinę dłużej niż standardowe połączenia. Właściciele GoVolta obiecują jednak, że ich ceny mają być o 70 proc. niższe niż te w NS czy DB.
GoVolta wykorzysta 13 używanych wagonów kupionych od belgijskiego przewoźnika SNCB/NMBS. Tabor z 1987 r. jest obecnie modernizowany, a wartość zakupu i remontu szacuje się na łącznie 3-4 mln euro. Pociągi mają oferować ok. 840 miejsc siedzących, a obsługę techniczną i maszynistów zapewni holenderski przewoźnik Keolis.
- Komunikat dla mieszkańców woj. lubelskiego
- Komunikat Straży Granicznej. Pilne doniesienia z granicy
- Wyłączenia prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Wielkopolski
- Niemieckie media podają, że w rządzie Tuska powołano nowego pełnomocnika do spraw polsko–niemieckiej współpracy
- Tusk zaatakował Nawrockiego. Mocna odpowiedź prezydenta
- Incydent na lotnisku Heathrow. Rośnie liczba rannych
- Szef MSWiA: Partia Grzegorza Brauna jest na granicy delegalizacji
To nie koniec zmian dla podróżujących
GoVolta rozważa już kolejne kierunki. Jeszcze w 2026 r. planuje uruchomić połączenie z Amsterdamu do Paryża, prawdopodobnie przez Gandawę. Władze GoVolta podkreślają, że ich oferta ma przyciągnąć osoby, które dotąd wybierały samochód, autobus lub samolot ze względu na wysokie ceny kolei.
Startup GoVolta wpisuje się w proces stopniowego otwierania rynku międzynarodowych przewozów kolejowych w Holandii. Choć kolejne firmy, takie jak Arriva, Qbuzz czy FlixTrain, wyrażają zainteresowanie trasami zagranicznymi, większość z nich wciąż czeka na dostęp do przepustowości torów lub finalizację zamówień taboru.
Startup został założony w 2023 r. przez dwóch Holendrów: Hessela Winkelmana i Maartena Bastiana. To przedsiębiorcy, którzy jako 18-letni studenci założyli firmę turystyczną Flywise, oferującą zorganizowane wakacje samolotem. Od 2020 roku, pod nazwą GreenCityTrip, obsługują również nocne pociągi do Włoch (Wenecja, Mediolan), Szwecji (Göteborg), Austrii (Wiedeń), na Węgry (Budapeszt) i do Danii (Kopenhaga). Pod koniec 2023 r. zapowiedzieli wejście GoVolta na rynek kolei. Nie wiadomo, kto udzielił pożyczki. Poprzednia próba uruchomienia połączeń – z marca tego roku – upadła, ponieważ Rabobank wycofał się z finansowania. Według informacji z dzienników „Het Financieele Dagblad” i „de Volkskrant” inwestycja miała być zbyt ryzykowna dla banku.




