Janusz Szewczak: Zbudujemy mosty, nie tylko dla pana starosty

Mosty zawsze warto było budować, bo mosty łączą i otwierają nowe perspektywy, nowe mosty są potrzebne, nie tylko Warszawie, co słusznie już dostrzegł Patryk Jaki, kandydat na prezydenta Warszawy, i znacznie bardziej potrzebne niż niebieska ławeczka Rafała Trzaskowskiego, kandydata PO.
 Janusz Szewczak: Zbudujemy mosty, nie tylko dla pana starosty
/ screen YT
Wielkie podziały komunikacyjne i zaniedbania infrastrukturalne widać na ziemiach polskich jeszcze od czasów zaborów. Stąd pomysł budowy 22 mostów w 7 lat za kwotę ok. 2,3 mld zł wydaje się być pomysłem wielce trafionym, przy ogromnej skali wydatków na drogi i autostrady do 2020 roku w wysokości 135 mld zł jest to niewątpliwie koszt do udźwignięcia. W wielu miejscach Polski, ewidentnie brakuje mostów, ale wiele nawet tych już istniejących jest w fatalnym stanie i wymaga generalnych remontów.

Ponad 70 proc. Polaków nie chce już wyjeżdżać za pracą za granicę, coraz mniej chętnych do zbierania szparagów w Niemczech, nie mówiąc o zbieraniu truskawek w Polsce, ale chce żyć lepiej i wygodniej we własnym kraju i bez mostów jest to niewykonalne. I wiedzą o tym nie tylko w Warszawie, Toruniu, Wrocławiu czy Świnoujściu. To przecież polscy inżynierowie i naukowcy budowali nowoczesne, na owe czasy mosty na wielu kontynentach, w tym również w Ameryce. Rudolf Modrzejewski z Bochni zbudował blisko 40 mostów na całym świecie, w tym słynny most w Filadelfii, w San Francisco - Oakland Bay, Bronisław Rymkiewicz budował mosty w Brazylii, a Stanisław Janicki współtworzył Kanał Sueski, Ernest Adam Malinowski budował mosty w Peru, Stanisław Olszewski i Stanisław Kierbedź w Rosji i Warszawie - zawsze mieliśmy wybitnych inżynierów i budowniczych mostów.

Dziś Chińczycy potrafią budować mosty liczące dziesiątki kilometrów - najdłuższy 60km - my natomiast musimy nadgonić wielkie zaniedbania infrastrukturalne ostatnich 28 lat. Przed nami znaczące wydatki na inwestycje infrastrukturalne w najbliższych latach, blisko 66 mld zł do 2023 roku na rekonstrukcję szlaków kolejowych, przejazdów kolejowo-drogowych, ponad 135 mld zł na drogi i autostrady do 2020 roku, 30-35 mld zł na Centralny Port Komunikacyjny (CPK), budowa przejścia przez Mierzeję Wiślaną, poszerzenie toru wodnego Szczecin-Świnoujście, rozbudowa portu w Gdańsku i Elblągu oraz Ustce, Via Carpatia czy Via Baltica. Front robót szykuje się więc ogromny i wydaje się, że środków nie zabraknie, większy problem może być z dostępnością rąk do pracy, bo już dziś brakuje blisko 100 tysięcy budowlańców, rosną też wymagania płacowe oraz ceny materiałów budowlanych. Wydaje się też, że ceny ropy naftowej będą raczej rosnąć, podobnie jak cena dolara czy franka.

Nie ma jednak nowoczesnego państwa, wybijającego się na suwerenność gospodarczą, konkurencyjności gospodarki bez dobrej komunikacji podporządkowanej dotychczas raczej interesom biznesowym Niemiec na kierunku Zachód-Wschód, o co szczególnie dbali domorośli liberałowie- aferałowie, a zwłaszcza rząd PO-PSL. Już na kierunku drogowym Północ-Południe nie było tak dobrze, a co dopiero mówić o regionalnych przeprawach mostowych czy powiatowych połączeniach. Ciekawe jak totalna opozycja będzie dyskredytować pomysł budowy 22 mostów, tak bardzo Polakom potrzebnych? Lepiej budować mosty, drogi i linie klejowe niż za bezcen wyprzedawać majątek narodowy z PKP Energetyką, kolejką na Kasprowy Wierch czy budować autostradę oligarchom, nie mówiąc już o astronomicznych kosztach budowy 1-ego kilometra autostrady, półobwodnicy Warszawy w cenie 200mln zł. Przy takiej rozrzutności poprzedników z rządu PO-PSL pod światłym przewodem ministra Cezarego Grabarczyka i Sławomira Nowaka pieniędzy starczyłoby władzy na drewniane kładki, a nie solidne mosty.

Miejmy nadzieję, że po jesiennych wyborach samorządowych dla niejednego nowego starosty bliskie sercu staną się też te nowe mosty.

Janusz Szewczak

#REKLAMA_POZIOMA#

 

POLECANE
Mularczyk do ambasadora Niemiec: W tej sytuacji powrót do Berlina byłby rozwiązaniem uczciwszym z ostatniej chwili
Mularczyk do ambasadora Niemiec: W tej sytuacji powrót do Berlina byłby rozwiązaniem uczciwszym

"Nie rozumie Pan swojej misji w Polsce. W takiej sytuacji powrót do Berlina byłby rozwiązaniem uczciwszym wobec obu naszych narodów" - pisze na platformie X do ambasadora Niemiec w Polsce Miguela Bergera europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk.

Nowa edycja „Tańca z Gwiazdami”. W mediach wrze przez jedno nazwisko Wiadomości
Nowa edycja „Tańca z Gwiazdami”. W mediach wrze przez jedno nazwisko

Już w niedzielę, 16 listopada, widzowie Polsatu zobaczą wielki finał 17. edycji „Dancing with the Stars. Taniec z Gwiazdami”. Po emocjonującym półfinale z programem pożegnali się Katarzyna Zillmann i Janja Lesar oraz Tomasz Karolak i Izabela Skierska. W ostatnim starciu sezonu zobaczymy więc trzy pary: Maurycy Popiel i Sara Janicka, Mikołaj „Bagi” Bagiński i Magdalena Tarnowska, Wiktoria Gorodecka i Kamil Kuroczko.

Wybór nowego prezesa PSL. Jest decyzja partii z ostatniej chwili
Wybór nowego prezesa PSL. Jest decyzja partii

W sobotę kongres PSL ponownie wybrał na prezesa partii Władysława Kosiniaka-Kamysza. Poprowadzimy w taki sposób Stronnictwo, żeby za cztery lata było jeszcze silniejsze - powiedział Kosiniak-Kamysz tuż po wyborze.

Polityk AfD: Polska stanowi dla Niemiec o wiele większe zagrożenie niż Rosja z ostatniej chwili
Polityk AfD: "Polska stanowi dla Niemiec o wiele większe zagrożenie niż Rosja"

"Polska obiektywnie stanowi dla Niemiec o wiele większe zagrożenie niż Rosja czy ktokolwiek inny" - pisze w mediach społecznościowych polityk AfD Fabian Keubel. Podobne stanowisko wyraził szef AfD, Tino Chrupalla.

Chodzący plastik! Burza po programie TVN gorące
"Chodzący plastik!" Burza po programie TVN

Powrót związanej z TVN celebrytki do "Dzień dobry TVN" ponownie rozgrzał widzów do czerwoności. Jej występ oraz najnowszy spot wywołały falę skrajnych reakcji.

Niepokojące informacje z granicy. Komunikat MSWiA i Straży Granicznej pilne
Niepokojące informacje z granicy. Komunikat MSWiA i Straży Granicznej

W związku z napiętą na polskich granicach Straż Graniczna publikuje raporty wydarzeń na granicy zarówno ze strony Białorusi, Litwy jak i Niemiec. W porozumieniu z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowała najnowsze dane.

Znany polski raper ścigany czerwoną notą Interpolu z ostatniej chwili
Znany polski raper ścigany czerwoną notą Interpolu

Krystian Brzeziński, znany jako raper Jongmen, trafił na listę najpoważniej poszukiwanych osób Interpolu. Służby międzynarodowe wydały za nim tzw. czerwoną notę, czyli najwyższy poziom alertu. 

Prokuratura  odcina Romanowskiego od dokumentów. Ziobrę może czekać identyczny scenariusz z ostatniej chwili
Prokuratura odcina Romanowskiego od dokumentów. Ziobrę może czekać identyczny scenariusz

Prokuratura unieważniła dwa paszporty Marcina Romanowskiego, by uniemożliwić mu wyjazd poza strefę Schengen. Według ustaleń "Rzeczpospolitej" podobne działania mogą objąć także Zbigniewa Ziobrę, jeśli zdecyduje się wystąpić o azyl na Węgrzech.

Będzie Rada Gabinetowa nt. sytuacji w służbie zdrowia? Jest komentarz z Pałacu Prezydenckiego z ostatniej chwili
Będzie Rada Gabinetowa nt. sytuacji w służbie zdrowia? Jest komentarz z Pałacu Prezydenckiego

Sytuacja w ochronie zdrowia jest bardzo poważna, dlatego prezydent Karol Nawrocki rozważa zwołanie Rady Gabinetowej w tej sprawie - poinformował w sobotę prezydencki minister Wojciech Kolarski. Dodał, że prezydent Nawrocki chce poznać plan ratunkowy rządu w tej sytuacji.

UE uzgodniła budżet na 2026 rok. Na co pójdzie najwięcej pieniędzy? z ostatniej chwili
UE uzgodniła budżet na 2026 rok. Na co pójdzie najwięcej pieniędzy?

Parlament Europejski i państwa członkowskie w ramach Rady UE zawarły w sobotę porozumienie w sprawie unijnego budżetu na 2026 r. Ustalono, że zobowiązania budżetowe wyniosą 192,8 mld euro, a płatności 190,1 mld euro.

REKLAMA

Janusz Szewczak: Zbudujemy mosty, nie tylko dla pana starosty

Mosty zawsze warto było budować, bo mosty łączą i otwierają nowe perspektywy, nowe mosty są potrzebne, nie tylko Warszawie, co słusznie już dostrzegł Patryk Jaki, kandydat na prezydenta Warszawy, i znacznie bardziej potrzebne niż niebieska ławeczka Rafała Trzaskowskiego, kandydata PO.
 Janusz Szewczak: Zbudujemy mosty, nie tylko dla pana starosty
/ screen YT
Wielkie podziały komunikacyjne i zaniedbania infrastrukturalne widać na ziemiach polskich jeszcze od czasów zaborów. Stąd pomysł budowy 22 mostów w 7 lat za kwotę ok. 2,3 mld zł wydaje się być pomysłem wielce trafionym, przy ogromnej skali wydatków na drogi i autostrady do 2020 roku w wysokości 135 mld zł jest to niewątpliwie koszt do udźwignięcia. W wielu miejscach Polski, ewidentnie brakuje mostów, ale wiele nawet tych już istniejących jest w fatalnym stanie i wymaga generalnych remontów.

Ponad 70 proc. Polaków nie chce już wyjeżdżać za pracą za granicę, coraz mniej chętnych do zbierania szparagów w Niemczech, nie mówiąc o zbieraniu truskawek w Polsce, ale chce żyć lepiej i wygodniej we własnym kraju i bez mostów jest to niewykonalne. I wiedzą o tym nie tylko w Warszawie, Toruniu, Wrocławiu czy Świnoujściu. To przecież polscy inżynierowie i naukowcy budowali nowoczesne, na owe czasy mosty na wielu kontynentach, w tym również w Ameryce. Rudolf Modrzejewski z Bochni zbudował blisko 40 mostów na całym świecie, w tym słynny most w Filadelfii, w San Francisco - Oakland Bay, Bronisław Rymkiewicz budował mosty w Brazylii, a Stanisław Janicki współtworzył Kanał Sueski, Ernest Adam Malinowski budował mosty w Peru, Stanisław Olszewski i Stanisław Kierbedź w Rosji i Warszawie - zawsze mieliśmy wybitnych inżynierów i budowniczych mostów.

Dziś Chińczycy potrafią budować mosty liczące dziesiątki kilometrów - najdłuższy 60km - my natomiast musimy nadgonić wielkie zaniedbania infrastrukturalne ostatnich 28 lat. Przed nami znaczące wydatki na inwestycje infrastrukturalne w najbliższych latach, blisko 66 mld zł do 2023 roku na rekonstrukcję szlaków kolejowych, przejazdów kolejowo-drogowych, ponad 135 mld zł na drogi i autostrady do 2020 roku, 30-35 mld zł na Centralny Port Komunikacyjny (CPK), budowa przejścia przez Mierzeję Wiślaną, poszerzenie toru wodnego Szczecin-Świnoujście, rozbudowa portu w Gdańsku i Elblągu oraz Ustce, Via Carpatia czy Via Baltica. Front robót szykuje się więc ogromny i wydaje się, że środków nie zabraknie, większy problem może być z dostępnością rąk do pracy, bo już dziś brakuje blisko 100 tysięcy budowlańców, rosną też wymagania płacowe oraz ceny materiałów budowlanych. Wydaje się też, że ceny ropy naftowej będą raczej rosnąć, podobnie jak cena dolara czy franka.

Nie ma jednak nowoczesnego państwa, wybijającego się na suwerenność gospodarczą, konkurencyjności gospodarki bez dobrej komunikacji podporządkowanej dotychczas raczej interesom biznesowym Niemiec na kierunku Zachód-Wschód, o co szczególnie dbali domorośli liberałowie- aferałowie, a zwłaszcza rząd PO-PSL. Już na kierunku drogowym Północ-Południe nie było tak dobrze, a co dopiero mówić o regionalnych przeprawach mostowych czy powiatowych połączeniach. Ciekawe jak totalna opozycja będzie dyskredytować pomysł budowy 22 mostów, tak bardzo Polakom potrzebnych? Lepiej budować mosty, drogi i linie klejowe niż za bezcen wyprzedawać majątek narodowy z PKP Energetyką, kolejką na Kasprowy Wierch czy budować autostradę oligarchom, nie mówiąc już o astronomicznych kosztach budowy 1-ego kilometra autostrady, półobwodnicy Warszawy w cenie 200mln zł. Przy takiej rozrzutności poprzedników z rządu PO-PSL pod światłym przewodem ministra Cezarego Grabarczyka i Sławomira Nowaka pieniędzy starczyłoby władzy na drewniane kładki, a nie solidne mosty.

Miejmy nadzieję, że po jesiennych wyborach samorządowych dla niejednego nowego starosty bliskie sercu staną się też te nowe mosty.

Janusz Szewczak

#REKLAMA_POZIOMA#


 

Polecane
Emerytury
Stażowe