Międzyzakładowa Komisja Oświaty i Wychowania NSZZ "S" w Płocku [NASZA RELACJA]: Oświata wymaga zmian

Konsekwencje reformy edukacji, wyrównywanie szans w nauczaniu dzieci z obszarów wiejskich, gwarancje zatrudnienia dla nauczycieli wygaszanych gimnazjów to tylko niektóre kwestie poruszone w czasie spotkania przedstawicieli Międzyzakładowej Komisji Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność w Płocku z wiceminister edukacji narodowej Teresą Wargocką . W spotkaniu wziął udział także przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ Solidarność Piotr Duda oraz szef oświatowej „S” Ryszard Proksa.
Marcin Żegliński Międzyzakładowa Komisja Oświaty i Wychowania NSZZ "S" w Płocku [NASZA RELACJA]: Oświata wymaga zmian
Marcin Żegliński / Tygodnik Solidarność
W pierwszej części spotkania głos zabrał szef Solidarności, który na wstępie nawiązał do 40. rocznicy protestów robotniczych w Radomiu, Płocku i Ursusie. Mówiąc o Krajowym Zjeździe Delegatów NSZZ Solidarność, który po raz pierwszy w historii odbywa się w Płocku, zaznaczył: jest to ukłon dla tych którzy czterdzieści lat temu walczyli o to, abyśmy dziś mogli żyć w demokratycznym państwie.

Przewodniczący „S” podsumował pierwszy rok istnienia Rady Dialogu Społecznego. Podkreślił, że wbrew opinii niektórych środowisk strona rządowa jest chętna do rozmowy i prowadzenia dialogu społecznego.  Mówił, że w czasie rządów Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego wszystkie działania Solidarności spotykały się z blokowaniem.

- W 9 miesięcy zrealizowaliśmy więcej niż przez okres rządów przedniej koalicji – dodał.


Przypomniał, że kiedy NSZZ Solidarność opuszczała definitywnie szeregi Komisji Trójstronnej od razu podjęte zostały kroki do wypracowania nowej formuły dialogu społecznego, której efektem była przyjęta w czerwcu 2015 roku.

Szef Solidarności wymienił szereg sukcesów, które udało się zrealizować w ramach Rady Dialogu Społecznego. Wśród nich, m.in.: ustawa o stawce godzinowej i płacy minimalnej, likwidująca syndrom pierwszej dniówki, a także o zamówieniach publicznych.

Dlaczego reforma oświaty?

Wiceminister edukacji narodowej Teresa Wargocka mówiła głównie dlaczego rząd Beaty Szydło zdecydował się na zmiany w oświacie. Podkreśliła, że decyzja o reformie wynika z wyników debat wojewódzkich jakie resort prowadził ze środowiskiem nauczycielskim. Reforma – jak wskazała wiceszefowa MEN – ma na celu, m.in. zmianę podstawy programowej i polepszenie jakości kształcenia, zmniejszenie biurokracji, zbudowanie przestrzeni w szkole dla pracy nauczyciela.

- Wygaszanie gimnazjów nie jest celem samym w sobie – mówiła.


Wiceminister Wargocka wskazała, że wnioski z debat przeprowadzonych w województwach zestawiono z danymi demograficznymi. Wskazała, że nagminnym procederem w Polsce jest łączenie gimnazjów ze szkołami podstawowymi. Takich przypadków jest według wiceszefowej MEN 61 proc. w całym kraju.

Teresa Wargocka wskazała, że obecnie bardzo narosła selekcja uczniów. – Demografia plus selekcja plus reforma programowa składają się na decyzje o przeprowadzeniu bardzo trudnej reformy oświaty – podkreśliła. Dodając, że zmiana jest konieczna, aby stworzyć nowy system edukacji w Polsce.
 
Przewodniczący Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania Ryszard Proksa wskazał na szereg medialnych i politycznych manipulacji, które zrodziły się wokół reformy edukacji. Wskazał, że zmianie uległy kompetencje kuratorów oświaty. Przypomniał, że członkowie Solidarności oświatowej mają prawo jako związek zawodowy opiniować sieci szkół zaproponowane przez samorządy, a także mają obowiązek opiniować arkusze organizacyjne.

Wiceminister edukacji narodowej odpowiadała na szereg pytań zadawanych jej przecz uczestników spotkania, którzy nie kryli niepokoju zapowiadanymi zmianami. Wiele uwagi poświecono gwarancjom zatrudnienia nauczycieli po wygaszaniu gimnazjów, szkołom specjalnym, muzycznym i rolniczym.
 
Izabela Kozłowska, Płock

 

POLECANE
Wykłady nt. wpływu myśli chrześcijańskiej na społeczeństwo i gospodarkę Wiadomości
Wykłady nt. wpływu myśli chrześcijańskiej na społeczeństwo i gospodarkę

Powszechny Uniwersytet Nauczania Chrześcijańsko-Społecznego (PUNCS) to działanie edukacyjne prowadzone przez fundację Instytut Myśli Schumana.

Siemoniak przyznał: W Wyrykach spadła nasza rakieta z ostatniej chwili
Siemoniak przyznał: "W Wyrykach spadła nasza rakieta"

Tomasz Siemoniak w rozmowie z Moniką Olejnik w TVN24 przyznał, że w Wyrykach spadła polska rakieta wystrzelona z F-16. Dom został uszkodzony, a mieszkańcy mogą wrócić tylko na parter. Minister tłumaczy się, że „świat nie jest taki prosty”.

Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport gorące
Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport

W środę 17 września Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris opublikował swój nowy raport pod tytułem „Podstawy sprzeciwu wobec koncepcji Centrów Integracji Cudzoziemców. Odpowiedzialna polityka migracyjna wymaga selekcji, deportacji i asymilacji”.

Planowali zamachy terrorystyczne w Polsce i Europie. Litewska prokuratura ujawnia szokujące szczegóły pilne
Planowali zamachy terrorystyczne w Polsce i Europie. Litewska prokuratura ujawnia szokujące szczegóły

Litewska prokuratura wraz z policją rozbiły groźną siatkę terrorystyczną, która przygotowywała cztery zamachy w krajach Europy. W ręce służb trafili obywatele Litwy, Rosji, Łotwy, Estonii i Ukrainy, a tropy prowadzą wprost do rosyjskich służb specjalnych. Część śmiercionośnych ładunków trafiła do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Polski.

Doradca Zełenskiego o akcji polskiego wojska: Udawanie, że to sukces, brzmi dziwnie Wiadomości
Doradca Zełenskiego o akcji polskiego wojska: "Udawanie, że to sukces, brzmi dziwnie"

Według doradcy szefa Kancelarii Prezydenta Ukrainy Mychajło Podolaka atak dronów na Polskę to był test dla natowskich systemów obrony przeciwrakietowej. W jego opinii obnażył on brak skuteczności polskiej obrony.

Dla Niemca wszystko tylko u nas
Dla Niemca wszystko

Niemieckie media piszą, że wizyta prezydenta Karola Nawrockiego w Berlinie „niesie potencjał konfliktu”. Konflikt? Nie – to przypomnienie długu, którego Niemcy od dekad unikają.

Kurski do Tuska: Mścij się na mnie, zostaw syna Wiadomości
Kurski do Tuska: "Mścij się na mnie, zostaw syna"

Były prezes TVP Jacek Kurski oskarża Donalda Tuska o polityczną zemstę. Prokuratura w Toruniu postawiła jego synowi zarzuty, a Kurski nie ma wątpliwości: to zemsta premiera, a nie wymiaru sprawiedliwości.

Hennig-Kloska: Park Narodowy Dolnej Odry powstanie nawet mimo weta prezydenta pilne
Hennig-Kloska: Park Narodowy Dolnej Odry powstanie nawet mimo weta prezydenta

– W środę rząd przyjął projekt ustawy o utworzeniu Parku Doliny Dolnej Odry – poinformowała minister klimatu Paulina Hennig-Kloska. Nowy park ma powstać w województwie zachodniopomorskim w 2026 r. i objąć teren 3,8 tys. ha. Przeciwnicy alarmują: to cios w żeglugę, gospodarkę i porty Szczecina.

PiS złożył projekt uchwały ws. wywłaszczenia ambasady Rosji Wiadomości
PiS złożył projekt uchwały ws. wywłaszczenia ambasady Rosji

PiS złożył w Sejmie projekt uchwały dotyczącej pilnego zabezpieczenia terenu wokół Ministerstwa Obrony Narodowej. Jarosław Kaczyński zapowiedział, że chodzi m.in. o wywłaszczenie rosyjskiej ambasady w Warszawie.

Amerykanie kłócą się o nominowanego ambasadora USA w Polsce. Dwa głosy przewagi z ostatniej chwili
Amerykanie kłócą się o nominowanego ambasadora USA w Polsce. Dwa głosy przewagi

Nominowany na ambasadora USA w Polsce Tom Rose uzyskał w środę poparcie senackiej komisji spraw zagranicznych, choć nie poparł go żaden polityk Demokratów. Nominacja Rose'a wciąż musi uzyskać większość głosów w Senacie.

REKLAMA

Międzyzakładowa Komisja Oświaty i Wychowania NSZZ "S" w Płocku [NASZA RELACJA]: Oświata wymaga zmian

Konsekwencje reformy edukacji, wyrównywanie szans w nauczaniu dzieci z obszarów wiejskich, gwarancje zatrudnienia dla nauczycieli wygaszanych gimnazjów to tylko niektóre kwestie poruszone w czasie spotkania przedstawicieli Międzyzakładowej Komisji Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność w Płocku z wiceminister edukacji narodowej Teresą Wargocką . W spotkaniu wziął udział także przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ Solidarność Piotr Duda oraz szef oświatowej „S” Ryszard Proksa.
Marcin Żegliński Międzyzakładowa Komisja Oświaty i Wychowania NSZZ "S" w Płocku [NASZA RELACJA]: Oświata wymaga zmian
Marcin Żegliński / Tygodnik Solidarność
W pierwszej części spotkania głos zabrał szef Solidarności, który na wstępie nawiązał do 40. rocznicy protestów robotniczych w Radomiu, Płocku i Ursusie. Mówiąc o Krajowym Zjeździe Delegatów NSZZ Solidarność, który po raz pierwszy w historii odbywa się w Płocku, zaznaczył: jest to ukłon dla tych którzy czterdzieści lat temu walczyli o to, abyśmy dziś mogli żyć w demokratycznym państwie.

Przewodniczący „S” podsumował pierwszy rok istnienia Rady Dialogu Społecznego. Podkreślił, że wbrew opinii niektórych środowisk strona rządowa jest chętna do rozmowy i prowadzenia dialogu społecznego.  Mówił, że w czasie rządów Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego wszystkie działania Solidarności spotykały się z blokowaniem.

- W 9 miesięcy zrealizowaliśmy więcej niż przez okres rządów przedniej koalicji – dodał.


Przypomniał, że kiedy NSZZ Solidarność opuszczała definitywnie szeregi Komisji Trójstronnej od razu podjęte zostały kroki do wypracowania nowej formuły dialogu społecznego, której efektem była przyjęta w czerwcu 2015 roku.

Szef Solidarności wymienił szereg sukcesów, które udało się zrealizować w ramach Rady Dialogu Społecznego. Wśród nich, m.in.: ustawa o stawce godzinowej i płacy minimalnej, likwidująca syndrom pierwszej dniówki, a także o zamówieniach publicznych.

Dlaczego reforma oświaty?

Wiceminister edukacji narodowej Teresa Wargocka mówiła głównie dlaczego rząd Beaty Szydło zdecydował się na zmiany w oświacie. Podkreśliła, że decyzja o reformie wynika z wyników debat wojewódzkich jakie resort prowadził ze środowiskiem nauczycielskim. Reforma – jak wskazała wiceszefowa MEN – ma na celu, m.in. zmianę podstawy programowej i polepszenie jakości kształcenia, zmniejszenie biurokracji, zbudowanie przestrzeni w szkole dla pracy nauczyciela.

- Wygaszanie gimnazjów nie jest celem samym w sobie – mówiła.


Wiceminister Wargocka wskazała, że wnioski z debat przeprowadzonych w województwach zestawiono z danymi demograficznymi. Wskazała, że nagminnym procederem w Polsce jest łączenie gimnazjów ze szkołami podstawowymi. Takich przypadków jest według wiceszefowej MEN 61 proc. w całym kraju.

Teresa Wargocka wskazała, że obecnie bardzo narosła selekcja uczniów. – Demografia plus selekcja plus reforma programowa składają się na decyzje o przeprowadzeniu bardzo trudnej reformy oświaty – podkreśliła. Dodając, że zmiana jest konieczna, aby stworzyć nowy system edukacji w Polsce.
 
Przewodniczący Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania Ryszard Proksa wskazał na szereg medialnych i politycznych manipulacji, które zrodziły się wokół reformy edukacji. Wskazał, że zmianie uległy kompetencje kuratorów oświaty. Przypomniał, że członkowie Solidarności oświatowej mają prawo jako związek zawodowy opiniować sieci szkół zaproponowane przez samorządy, a także mają obowiązek opiniować arkusze organizacyjne.

Wiceminister edukacji narodowej odpowiadała na szereg pytań zadawanych jej przecz uczestników spotkania, którzy nie kryli niepokoju zapowiadanymi zmianami. Wiele uwagi poświecono gwarancjom zatrudnienia nauczycieli po wygaszaniu gimnazjów, szkołom specjalnym, muzycznym i rolniczym.
 
Izabela Kozłowska, Płock


 

Polecane
Emerytury
Stażowe