Cięcia połączeń kolejowych na Podhalu. Przeciwko mieszkańcy, radni i Młodzież Wszechpolska

Maków Podhalański to kilkutysięczne miasteczko w powiecie suskim (województwo małopolskie). Do piętnastego grudnia zatrzymywały się w nim pociągi dalekobieżne łączące Zakopane ze stolicą oraz północą kraju. Połączenia były, ale już ich nie ma - PKP Intercity S.A. podjęła decyzję o przyszłości makowskiej stacji. Tą przyszłością jest marginalizacja kolejnego ośrodka na mapie Polski.
Stacja w Makowie Podhalańskim Cięcia połączeń kolejowych na Podhalu. Przeciwko mieszkańcy, radni i Młodzież Wszechpolska
Stacja w Makowie Podhalańskim / Autorstwa Slawojar2 - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=121732399

Decyzja PKP spotkała się z niezadowoleniem makowskich radnych. Nie tak dawno dworzec w Makowie Podhalańskim został wyremontowany ze środków samorządowych- kosztowało to gminę ponad milion złotych. Gmina zadbała również o podróżujących z okolicznych miejscowości, między innymi liczących ponad pięć tysięcy mieszkańców Jordanowa i Zawoi. Samorząd sfinansował budowę obszernego parkingu, który kosztował gminę około półtora miliona złotych. Jest to rozwiązanie wygodne i przyjazne środowisku w stylu „park and ride”. W tym miejscu należy wspomnieć, że krakowscy samorządowcy zdecydowali o wprowadzeniu Strefy Czystego Powietrza.

Protesty mieszkańców

Protest przeciwko cięciom kolejowym pierw zorganizowali mieszkańcy. Pociągi dalekobieżne zatrzymujące się w Makowie nie tylko ułatwiały podróże wakacyjne, czy do stolicy, lecz również zatrzymywały się w oddalonym o pięćdziesiąt kilometrów Krakowie. Mając na uwadze szerszy dostęp do usług, pracy czy edukacji w większych ośrodkach- kolej stanowiła tanią możliwość komunikacyjną dla dojeżdżających do stolicy województwa. Warto też zaznaczyć, że obecnie do Makowa docierają głównie prywatni przewoźnicy samochodowi. Abstrahując od ceny - nie jest to rozwiązanie dla przesiadających się. Polski pasażer nie lubi przesiadek; prywatna komunikacja samochodowa z kolei nie jest możliwa do zgrania z koleją w przypadku opóźnienia. Natomiast podróżując koleją mamy możliwość zgłoszenia opóźnienia jako pasażer przesiadający się. Nikt na mieszkańca Makowa na dworcu Kraków Główny nie poczeka ani minuty.

Różne środowiska - wspólna sprawa

Interpelację w tej sprawie składał poseł Prawa i Sprawiedliwości Filip Kaczyński. Lokalne media także podjęły działania dotyczące nagłośnienia cięć połączeń kolejowych w powiecie suskim.

Dnia czwartego stycznia swój protest zorganizowała małopolska struktura młodzieżowej organizacji patriotycznej Młodzież Wszechpolska. Działacze MW twierdzą, że działania PKP są z gruntu antyrozwojowe. Maków Podhalański od dekad jest znany ze swojego mikroklimatu. Rozwój turystyki jest jednak możliwy tylko przy optymalnych możliwościach komunikacyjnych. Wszechpolacy obawiają się także równi pochyłej związanej ze sztucznym wygaszaniem popytu prowadzącym do wykluczenia komunikacyjnego. Postawili także pod biurem poselskim Doroty Niedzieli (KO) w Suchej Beskidzkiej karton z podpisem „Koalicja antyrozwojowa”. Następnie działacze Młodzieży Wszechpolskiej rozdawali mieszkańcom powiatu suskiego krzyżówki dotyczące stanu kolei w Polsce. Wśród miast bez połączeń kolejowych znajdują się małe i średnie ośrodki miejskie, takie jak Jastrzębie-Zdrój, Bełchatów i Łomża, co budzi niepokój w nastawionej na holistyczny rozwój kraju Młodzieży Wszechpolskiej.

Koalicja antyrozwojowa

Walka o połączenia trwa. Nie jest tajemnicą, że polityka infrastrukturalna prowadzona przez ostatni rok budzi kontrowersje. Nie tak dawno byliśmy świadkami strajków w PKP Cargo oraz debaty na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obecnie w przestrzeni publicznej pojawiają się pogłoski o możliwych cięciach połączeń kolejowych w Suchej Beskidzkiej. Czas pokaże, czy Sucha podzieli los marginalizowanego Makowa Podhalańskiego.


 

POLECANE
Kłopoty Tomasza Lisa. Prokuratura wraca do jego sprawy z ostatniej chwili
Kłopoty Tomasza Lisa. Prokuratura wraca do jego sprawy

Prokuratura Krajowa i Prokuratura Okręgowa w Warszawie wracają do sprawy zachowań Tomasza Lisa - wynika z informacji Wirtualnej Polski. Chodzi m.in. o wątek naruszenia nietykalności cielesnej dwóch współpracowniczek - dodano.

To ma potencjał na upadek Zielonego Ładu. Wyciekła korespondencja mailowa Europejskiego Banku Inwestycyjnego gorące
"To ma potencjał na upadek Zielonego Ładu". Wyciekła korespondencja mailowa Europejskiego Banku Inwestycyjnego

"Do sieci wyciekł e-mail z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI). Zawiera porady dotyczące obejścia przepisów klimatycznych. Czy to sprawiedliwe?" – pisze "Berliner Zeitung".

Po oświadczeniu Domańskiego. Pan sobie robi kpiny z obywateli, polskiego prawa i własnego słowa? gorące
Po oświadczeniu Domańskiego. "Pan sobie robi kpiny z obywateli, polskiego prawa i własnego słowa?"

Minister finansów Andrzej Domański poinformował, że zwrócił się do PKW o wykładnię uchwały dotyczącej wypłaty środków dla PiS. Jego oświadczenie wywołało gorącą dyskusję, w której udział wziął również były szef TVP Info Samuel Pereira.

Wielki pożar w Los Angeles. Najnowsze informacje Wiadomości
Wielki pożar w Los Angeles. Najnowsze informacje

Pożary w Los Angeles pochłonęły już co najmniej dwie ofiary śmiertelne, zmuszając 30 tys. mieszkańców do ewakuacji. W Pacific Palisades brakuje wody w hydrantach, co utrudnia działania strażaków.

Samuel Pereira: Solidarność strażnikiem praw i głosem pozbawionych głosu tylko u nas
Samuel Pereira: Solidarność strażnikiem praw i głosem pozbawionych głosu

Gdy w Polsce pada słowo „Solidarność”, na myśl przychodzi ruch społeczny, który odmienił bieg historii. Ale czy NSZZ „Solidarność” to dziś jedynie wspomnienie przeszłości? Wręcz przeciwnie – jak mówi przewodniczący związku Piotr Duda: „Nie znam organizacji w Polsce, która tak długo funkcjonuje, pomimo że ciągle jest atakowana. Ale pamiętajmy, że atakuje się zawsze silnych”. Współczesna rola Solidarności jest równie istotna jak 45 lat temu, bo wyzwania, przed którymi staje dzisiejszy świat pracy, wymagają odważnych i stanowczych działań.

Domański po decyzji: Ja się PiS-u nie boję Wiadomości
Domański po decyzji: "Ja się PiS-u nie boję"

– Ja się PiS-u nie boję. Muszę realizować konstytucyjne obowiązki. Obowiązki, które zobowiązałem się realizować w momencie obejmowania stanowiska ministra finansów – mówił pytany o dzisiejszy ruch w sprawie pieniędzy dla PiS szef resortu finansów Andrzej Domański.

Biden: Mógłbym pokonać Trumpa, gdybym się nie wycofał Wiadomości
Biden: "Mógłbym pokonać Trumpa, gdybym się nie wycofał"

Prezydent USA Joe Biden powiedział w środę w wywiadzie dla "USA Today", że mógłby pokonać Donalda Trumpa, gdyby nie wycofał się z wyścigu o fotel prezydencki i nie poparł wiceprezydent Kamali Harris.

Karol Nawrocki kontra dziennikarz TVN. Nagranie podbija sieć gorące
Karol Nawrocki kontra dziennikarz TVN. Nagranie podbija sieć

– Panie redaktorze, chyba jedziecie prosto do warszawskiego ratusza? – pytał na konferencji prasowej dziennikarza TVN szef IPN i kandydat na prezydenta Karol Nawrocki.

Jan Parys: Broń nuklearna w Polsce byłaby ważnym czynnikiem odstraszania gorące
Jan Parys: Broń nuklearna w Polsce byłaby ważnym czynnikiem odstraszania

- To nie jest czas na naiwność i propagowanie pacyfizmu - mówi w rozmowie z Magazynem Optyka Schumana Jan Parys, były minister obrony narodowej w rządzie Jana Olszewskiego.

Jest decyzja ministra finansów w sprawie pieniędzy dla PiS. Gorące komentarze z ostatniej chwili
Jest decyzja ministra finansów w sprawie pieniędzy dla PiS. Gorące komentarze

Minister finansów Andrzej Domański poinformował, że zwrócił się do PKW o wykładnię uchwały dotyczącej wypłaty środków dla PiS. Pojawiły się pierwsze komentarze.

REKLAMA

Cięcia połączeń kolejowych na Podhalu. Przeciwko mieszkańcy, radni i Młodzież Wszechpolska

Maków Podhalański to kilkutysięczne miasteczko w powiecie suskim (województwo małopolskie). Do piętnastego grudnia zatrzymywały się w nim pociągi dalekobieżne łączące Zakopane ze stolicą oraz północą kraju. Połączenia były, ale już ich nie ma - PKP Intercity S.A. podjęła decyzję o przyszłości makowskiej stacji. Tą przyszłością jest marginalizacja kolejnego ośrodka na mapie Polski.
Stacja w Makowie Podhalańskim Cięcia połączeń kolejowych na Podhalu. Przeciwko mieszkańcy, radni i Młodzież Wszechpolska
Stacja w Makowie Podhalańskim / Autorstwa Slawojar2 - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=121732399

Decyzja PKP spotkała się z niezadowoleniem makowskich radnych. Nie tak dawno dworzec w Makowie Podhalańskim został wyremontowany ze środków samorządowych- kosztowało to gminę ponad milion złotych. Gmina zadbała również o podróżujących z okolicznych miejscowości, między innymi liczących ponad pięć tysięcy mieszkańców Jordanowa i Zawoi. Samorząd sfinansował budowę obszernego parkingu, który kosztował gminę około półtora miliona złotych. Jest to rozwiązanie wygodne i przyjazne środowisku w stylu „park and ride”. W tym miejscu należy wspomnieć, że krakowscy samorządowcy zdecydowali o wprowadzeniu Strefy Czystego Powietrza.

Protesty mieszkańców

Protest przeciwko cięciom kolejowym pierw zorganizowali mieszkańcy. Pociągi dalekobieżne zatrzymujące się w Makowie nie tylko ułatwiały podróże wakacyjne, czy do stolicy, lecz również zatrzymywały się w oddalonym o pięćdziesiąt kilometrów Krakowie. Mając na uwadze szerszy dostęp do usług, pracy czy edukacji w większych ośrodkach- kolej stanowiła tanią możliwość komunikacyjną dla dojeżdżających do stolicy województwa. Warto też zaznaczyć, że obecnie do Makowa docierają głównie prywatni przewoźnicy samochodowi. Abstrahując od ceny - nie jest to rozwiązanie dla przesiadających się. Polski pasażer nie lubi przesiadek; prywatna komunikacja samochodowa z kolei nie jest możliwa do zgrania z koleją w przypadku opóźnienia. Natomiast podróżując koleją mamy możliwość zgłoszenia opóźnienia jako pasażer przesiadający się. Nikt na mieszkańca Makowa na dworcu Kraków Główny nie poczeka ani minuty.

Różne środowiska - wspólna sprawa

Interpelację w tej sprawie składał poseł Prawa i Sprawiedliwości Filip Kaczyński. Lokalne media także podjęły działania dotyczące nagłośnienia cięć połączeń kolejowych w powiecie suskim.

Dnia czwartego stycznia swój protest zorganizowała małopolska struktura młodzieżowej organizacji patriotycznej Młodzież Wszechpolska. Działacze MW twierdzą, że działania PKP są z gruntu antyrozwojowe. Maków Podhalański od dekad jest znany ze swojego mikroklimatu. Rozwój turystyki jest jednak możliwy tylko przy optymalnych możliwościach komunikacyjnych. Wszechpolacy obawiają się także równi pochyłej związanej ze sztucznym wygaszaniem popytu prowadzącym do wykluczenia komunikacyjnego. Postawili także pod biurem poselskim Doroty Niedzieli (KO) w Suchej Beskidzkiej karton z podpisem „Koalicja antyrozwojowa”. Następnie działacze Młodzieży Wszechpolskiej rozdawali mieszkańcom powiatu suskiego krzyżówki dotyczące stanu kolei w Polsce. Wśród miast bez połączeń kolejowych znajdują się małe i średnie ośrodki miejskie, takie jak Jastrzębie-Zdrój, Bełchatów i Łomża, co budzi niepokój w nastawionej na holistyczny rozwój kraju Młodzieży Wszechpolskiej.

Koalicja antyrozwojowa

Walka o połączenia trwa. Nie jest tajemnicą, że polityka infrastrukturalna prowadzona przez ostatni rok budzi kontrowersje. Nie tak dawno byliśmy świadkami strajków w PKP Cargo oraz debaty na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obecnie w przestrzeni publicznej pojawiają się pogłoski o możliwych cięciach połączeń kolejowych w Suchej Beskidzkiej. Czas pokaże, czy Sucha podzieli los marginalizowanego Makowa Podhalańskiego.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe