Bałtyk – małe morze z wielkimi problemami

Według najnowszego raportu międzynarodowej organizacji ekologicznej WWF, większość dużych statków wycieczkowych i promów nie zamierza zaprzestać zrzutu ścieków do Morza Bałtyckiego. Taki obowiązek mogą wymusić na nich tylko przepisy nakazujące zdawanie ścieków w porcie.
 Bałtyk – małe morze z wielkimi problemami
/ Fot. autor
Przemysław Miller

Nawet jeśli niektóre promy stosują wstępne oczyszczanie ścieków, to proces ten i tak jest niewystarczający, aby zredukować związki azotu i związki fosforu przyczyniające się do eutrofizacji Bałtyku.
Armatorzy promów czerpią ogromne zyski z przewozu ładunku przez bałtyckie porty. Przykładem jest chociażby Świnoujście, przez którego terminal promowy przeładowano w roku 2014 – 69,5 mln ton ładunków. Niestety, zwiększenie częstotliwości kursów i zakup dużych promów zwiększają zrzut ścieków do Bałtyku.

Nieczystości z toalet, łazienek i kuchni, zamiast do oczyszczalni w portach, trafiają do morza pomimo tego, że wiele portów posiada instalację do odbioru ścieków. Z badania międzynarodowej organizacji WWF wynika, że więcej niż połowa armatorów wciąż jeszcze odmawia podjęcia zobowiązania do oczyszczania nieczystości. Duże promy wciąż nie chcą zaprzestać zanieczyszczania Bałtyku.

Szambo
Tymczasem Morze Bałtyckie powoli, aczkolwiek konsekwentnie, zmienia się w duży zbiornik fekaliów, które bynajmniej nie trafiają tutaj tylko uchodzącymi do morza zanieczyszczonymi rzekami. Najwięcej nieczystości odprowadzają bezpośrednio do niego duże promy pasażerskie, które są użytkowane przez pięćdziesięciu przewoźników z sześciu krajów nadbałtyckich.
Sytuacja Bałtyku w porównaniu z innymi morzami jest na tyle trudna w aspekcie ekologicznym, że wszystko, co do niego wrzucimy i wpuścimy, praktycznie w nim pozostaje. Wymiana wód przez wąskie cieśniny duńskie jest znikoma, a co za tym idzie rażąco niewystarczająca, w związku z czym stężenie zanieczyszczeń z roku na rok staje się coraz większe. To może sprawić, że za 15-20 lat Morze Bałtyckie stanie się martwym akwenem pozbawionym form życia biologicznego...




#REKLAMA_POZIOMA#

 

POLECANE
Kryzys w koalicji rządowej. Kosiniak-Kamysz zabiera głos z ostatniej chwili
Kryzys w koalicji rządowej. Kosiniak-Kamysz zabiera głos

Nie boję się o stabilność koalicji; nie boję się o porozumienie naszych czterech formacji - uspokajał w sobotę szef PSL, wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, odnosząc się do informacji o spotkaniu lidera Polski 2050 Szymona Hołowni z politykami PiS.

Ewakuacja pasażerów samolotu na lotnisku na Majorce. Są ranni Wiadomości
Ewakuacja pasażerów samolotu na lotnisku na Majorce. Są ranni

Sześć osób zostało rannych podczas ewakuacji pasażerów samolotu linii Ryanair na lotnisku Palma de Mallorca; wcześniej na pokładzie maszyny włączył się alarm przeciwpożarowy. Port lotniczy funkcjonuje bez zakłóceń.

Harry został wychłostany. Burza w Pałacu Buckingham Wiadomości
"Harry został wychłostany". Burza w Pałacu Buckingham

Meghan Markle znów znalazła się w centrum medialnych doniesień. Tym razem chodzi o jej życie w brytyjskiej rodzinie królewskiej, a dokładniej o trudności z zaakceptowaniem pozycji, jaką zajęła po ślubie z księciem Harrym.

Inwestycja warta miliardy. Polski gigant zdecydował z ostatniej chwili
Inwestycja warta miliardy. Polski gigant zdecydował

KGHM Polska Miedź S.A. wybuduje trzy nowe szyby górnicze na terenie Zagłębia Miedziowego. Zarząd Spółki podjął decyzję o rozpoczęciu prac w zakresie rozpoznania geologiczno-hydrogeologicznego dla projektów: GG-2 "Odra", Retków oraz Gaworzyce.

Fatalne wieści dla Tuska. Większość Polaków za dymisją premiera [SONDAŻ] z ostatniej chwili
Fatalne wieści dla Tuska. Większość Polaków za dymisją premiera [SONDAŻ]

Po przegranej Rafała Trzaskowskiego w wyborach prezydenckich, próbach podważenia legalności wyboru Karola Nawrockiego przez środowiska KO i napięciach w koalicji rządzącej, nasila się kryzys związany z przywództwem Donalda Tuska.

Paryż znosi stuletni zakaz. Komunikat dla mieszkańców i turystów z ostatniej chwili
Paryż znosi stuletni zakaz. Komunikat dla mieszkańców i turystów

W Paryżu po raz pierwszy od ponad wieku można legalnie wskoczyć do Sekwany. Władze miasta otworzyły trzy specjalne kąpieliska, z których mieszkańcy i turyści mogą korzystać za darmo do 31 sierpnia.

Awaria gazociągu w Gdańsku. Ewakuowano 200 osób z ostatniej chwili
Awaria gazociągu w Gdańsku. Ewakuowano 200 osób

Na terenie terminala promowego na półwyspie Westerplatte w Gdańsku doszło do uszkodzenia gazociągu z gazem ziemnym. Ewakuowano ok. 200 osób.

Niemiecki gigant zamyka sklepy. Ludzie stracą pracę tylko u nas
Niemiecki gigant zamyka sklepy. Ludzie stracą pracę

Sieć handlowa Kaufland planuje zamknąć w 2025 roku swoje sklepy sklepów, m.in. w Recklinghausen, Dortmundzie-Mengede i Lübbenau, a także dwie lokalizacje w Badenii-Wirtembergii (np. Sigmaringen). Powodem są trudności ekonomiczne w poszczególnych regionach

Nie żyje gwiazdor kina. Miał 56 lat Wiadomości
Nie żyje gwiazdor kina. Miał 56 lat

Julian McMahon, australijski aktor znany z ról w popularnych serialach i filmach, zmarł w wieku 56 lat. Odszedł w środę w Clearwater na Florydzie po walce z rakiem.

Były prominentny polityk Platformy wyśmiał Tuska na platformie X z ostatniej chwili
Były prominentny polityk Platformy wyśmiał Tuska na platformie X

Premier Donald Tusk napisał w sobotę o koalicyjnej ofensywie po przegranych wyborach prezydenckich. "Do ofensywy? To raczej przejdzie Karol Nawrocki" – odparł były prominentny działacz PO Jacek Protasiewicz.

REKLAMA

Bałtyk – małe morze z wielkimi problemami

Według najnowszego raportu międzynarodowej organizacji ekologicznej WWF, większość dużych statków wycieczkowych i promów nie zamierza zaprzestać zrzutu ścieków do Morza Bałtyckiego. Taki obowiązek mogą wymusić na nich tylko przepisy nakazujące zdawanie ścieków w porcie.
 Bałtyk – małe morze z wielkimi problemami
/ Fot. autor
Przemysław Miller

Nawet jeśli niektóre promy stosują wstępne oczyszczanie ścieków, to proces ten i tak jest niewystarczający, aby zredukować związki azotu i związki fosforu przyczyniające się do eutrofizacji Bałtyku.
Armatorzy promów czerpią ogromne zyski z przewozu ładunku przez bałtyckie porty. Przykładem jest chociażby Świnoujście, przez którego terminal promowy przeładowano w roku 2014 – 69,5 mln ton ładunków. Niestety, zwiększenie częstotliwości kursów i zakup dużych promów zwiększają zrzut ścieków do Bałtyku.

Nieczystości z toalet, łazienek i kuchni, zamiast do oczyszczalni w portach, trafiają do morza pomimo tego, że wiele portów posiada instalację do odbioru ścieków. Z badania międzynarodowej organizacji WWF wynika, że więcej niż połowa armatorów wciąż jeszcze odmawia podjęcia zobowiązania do oczyszczania nieczystości. Duże promy wciąż nie chcą zaprzestać zanieczyszczania Bałtyku.

Szambo
Tymczasem Morze Bałtyckie powoli, aczkolwiek konsekwentnie, zmienia się w duży zbiornik fekaliów, które bynajmniej nie trafiają tutaj tylko uchodzącymi do morza zanieczyszczonymi rzekami. Najwięcej nieczystości odprowadzają bezpośrednio do niego duże promy pasażerskie, które są użytkowane przez pięćdziesięciu przewoźników z sześciu krajów nadbałtyckich.
Sytuacja Bałtyku w porównaniu z innymi morzami jest na tyle trudna w aspekcie ekologicznym, że wszystko, co do niego wrzucimy i wpuścimy, praktycznie w nim pozostaje. Wymiana wód przez wąskie cieśniny duńskie jest znikoma, a co za tym idzie rażąco niewystarczająca, w związku z czym stężenie zanieczyszczeń z roku na rok staje się coraz większe. To może sprawić, że za 15-20 lat Morze Bałtyckie stanie się martwym akwenem pozbawionym form życia biologicznego...




#REKLAMA_POZIOMA#


 

Polecane
Emerytury
Stażowe