Znana influencerka złożyła petycję w Sejmie. Domagało się tego 48 tys. ludzi

Do Ministerstwa Zdrowia oraz Komisji ds. Petycji w Sejmie wpłynęła właśnie kolejna petycja w sprawie zakazu reklamy piwa, złożona przez Olgę Legosz, influencerkę i aktywistkę społeczną.
Zakaz. Grafika poglądowa Znana influencerka złożyła petycję w Sejmie. Domagało się tego 48 tys. ludzi
Zakaz. Grafika poglądowa / pixabay.com

Zebrano 48 tysięcy podpisów

Pod dokumentem podpisało się blisko 48 tysięcy osób, domagając się ograniczenia promocji piwa w przestrzeni publicznej. W petycji zwrócono uwagę na fakt, że piwo w Polsce często nie jest postrzegane jako alkohol – sieci handlowe umieszczają je w sekcjach spożywczych, a reklamy przedstawiają je jako nieszkodliwy element codziennego życia. Legosz podkreśla, że takie podejście prowadzi do bagatelizowania problemu uzależnień.

Czekam na druk petycji, pod którą zebrałam 48 tysięcy podpisów dzięki Wam

– czytamy wpis influencerki, która nie kryła radości.

Alkohol powoduje ogromne koszty społeczne i przez jego skutki efektywność zarówno policji, jak i ochrony zdrowia jest znacznie niższa, a wszyscy za to płacimy

– dodaje na Instagramie.

Bagatelizowany problem

W Polsce alkohol ma wiele twarzy, ale to piwo cieszy się statusem „niewinnego” napoju, który towarzyszy spotkaniom towarzyskim, imprezom sportowym i codziennemu relaksowi. W świadomości społecznej często funkcjonuje jako coś łagodnego i nieszkodliwego. To przekonanie ukształtowała kultura masowa i wszechobecne reklamy, które pokazują piwo jako element zabawy i integracji. A jednak to właśnie ono jest najczęściej wybieranym alkoholem w Polsce, który stanowi początek drogi do uzależnienia dla wielu osób.

Olga Legosz, aktywistka społeczna i współzałożycielka Fundacji SPS, zwróciła uwagę na ten problem w trakcie codziennych spacerów po Warszawie. Wszędzie obecne butelki po piwie stały się dla niej symbolem ukrytego problemu – normalizacji jego spożycia.

Społecznie jesteśmy karmieni przekonaniem, że piwo to niewinny napój, a tymczasem alkoholizm może zaczynać się właśnie od niego

– podkreśla.

W efekcie powstała kampania „Piwo to też alkohol”, której celem jest uświadomienie społeczeństwu, że piwo może być równie szkodliwe jak każdy inny alkohol.

Pacjenci na oddziałach ratunkowych często zaprzeczają, że pili alkohol, twierdząc, że wypili tylko piwo. To pokazuje, jak bardzo zakorzenione jest błędne przekonanie, że piwo nie jest alkoholem

– mówi Legosz.

Jednym z głównych postulatów kampanii jest zakaz reklamy piwa oraz podniesienie akcyzy na ten trunek. Obecnie przepisy pozwalają na szeroką promocję piwa w przestrzeni publicznej – na stadionach, w mediach czy w pobliżu szkół. To sprawia, że kolejne pokolenia dorastają w przekonaniu, że piwo jest czymś zupełnie innym niż wódka czy whisky, choć w rzeczywistości mechanizm uzależnienia jest ten sam.

 


 

POLECANE
Ograniczenie prawa do azylu. Sejm zdecydował pilne
Ograniczenie prawa do azylu. Sejm zdecydował

Możliwość wprowadzenia czasowego, terytorialnego ograniczenia przyjmowania wniosków o ochronę międzynarodową zakłada ustawa, którą w piątek uchwalił Sejm. Zgodnie z regulacją jednorazowo okres obowiązywania ograniczenia nie będzie mógł przekroczyć 60 dni.

Włamanie do kantoru w Warszawie. Tak sprawcy dostali się do środka Wiadomości
Włamanie do kantoru w Warszawie. Tak sprawcy dostali się do środka

W Warszawie doszło do niecodziennego włamania do kantoru. Sprawcy, zamiast forsować drzwi czy okna, zdecydowali się na bardziej nietypowy sposób – przedostali się do środka przez dziurę wykutą w podłodze. Ich łupem padło blisko 100 tysięcy złotych. Policja prowadzi intensywne poszukiwania.

Jest decyzja Konfederacji ws. posła Ryszarda Wilka polityka
Jest decyzja Konfederacji ws. posła Ryszarda Wilka

Konfederacja zawiesiła na czas nieokreślony posła Ryszarda Wilka - dowiedziała się PAP ze źródeł zbliżonych do partii. Chodzi o czwartkowy incydent, kiedy to Wilk, nietrzeźwy, pojawił się na sali plenarnej Sejmu.

Nerwowo w TVN. Nowy partner Warner Bros Discovery gorące
Nerwowo w TVN. Nowy partner Warner Bros Discovery

Od tygodni media spekulują na temat sprzedaży TVN przez Warner Bros. Discovery. Jednym z przedmiotów spekulacji jest sytuacja wewnętrzna amerykańskiego koncernu. Wczoraj media obiegła sensacyjna informacja nt. jednego z oferentów zakupu TVN, dziś pojawiają się informacje nt. ruchów biznesowych Warner Bros. Discovery.

Czas na wyciągnięcie wniosków. Świątek zwróciła się do fanów Wiadomości
"Czas na wyciągnięcie wniosków". Świątek zwróciła się do fanów

Iga Świątek zakończyła rywalizację w turniejach WTA 1000 w Dosze i Dubaju. Choć nie udało jej się sięgnąć po tytuł, zaprezentowała kilka solidnych występów. Po ostatnich spotkaniach Polka postanowiła zabrać głos w mediach społecznościowych i podzielić się swoimi przemyśleniami.

Nowe doniesienia ws. księżnej Kate. Pałac Kensington wydał komunikat Wiadomości
Nowe doniesienia ws. księżnej Kate. Pałac Kensington wydał komunikat

Pałac Kensington ogłosił, że książę William i księżna Kate w przyszłym tygodniu udadzą się do Pontypridd w Walii. Będzie to ich drugie oficjalne wspólne wystąpienie w tym roku. Wizyta ma związek z wyjątkową okazją i odbędzie się tuż przed narodowym świętem Walii - Dniem św. Dawida.

Wiadomości
Regały magazynowe a przepisy BHP. Najczęstsze błędy i jak ich unikać

Regały magazynowe spełniające wymogi przepisów BHP, a więc odpowiednio zaprojektowane i solidnie zamontowane, to klucz do bezpieczeństwa pracy w firmach składujących towary. Niestety do rzadkości nie należą sytuacje, gdy z winy zaniedbań pracowników lub kadry zarządzającej przedsiębiorstwem dochodzi do groźnych wypadków. Zdarzają się one zarówno w magazynach, sklepach, jak i profesjonalnych warsztatach rzemieślniczych, na przykład stolarskich czy serwisach samochodowych.

Tragiczna śmierć 14-latka. Padł ofiarą internetowego wyzwania? Wiadomości
Tragiczna śmierć 14-latka. Padł ofiarą internetowego wyzwania?

W Brazylii doszło do szokującej tragedii. 14-letni Davi Nunes Moreira zmarł po wstrzyknięciu sobie mieszanki wody i resztek ciała martwego motyla. Dramatyczne wydarzenie wstrząsnęło opinią publiczną i skłoniło śledczych do zbadania, czy chłopiec nie padł ofiarą niebezpiecznego wyzwania internetowego.

Ambasador Rosji złożył kwiaty pod pomnikiem Armii Czerwonej w Olsztynie. Jest reakcja IPN Wiadomości
Ambasador Rosji złożył kwiaty pod pomnikiem Armii Czerwonej w Olsztynie. Jest reakcja IPN

Naczelnik olsztyńskiej Delegatury Instytutu Pamięci Narodowej Karol Sacewicz jest oburzony złożeniem przez rosyjskiego ambasadora wieńca pod pomnikiem w centrum Olsztyna. Wydał oświadczenie, w którym domaga się, by monument "całkowicie i bezpowrotnie usunąć z przestrzeni publicznej".

Nieoficjalnie: Spotkanie Duda-Trump już w ten weekend z ostatniej chwili
Nieoficjalnie: Spotkanie Duda-Trump już w ten weekend

Jutro do Stanów Zjednoczonych ma przylecieć prezydent Andrzej Duda. Również nieoficjalne doniesienia mówią o możliwym spotkaniu Dudy z Donaldem Trumpem w Białym Domu - donosi TVN.

REKLAMA

Znana influencerka złożyła petycję w Sejmie. Domagało się tego 48 tys. ludzi

Do Ministerstwa Zdrowia oraz Komisji ds. Petycji w Sejmie wpłynęła właśnie kolejna petycja w sprawie zakazu reklamy piwa, złożona przez Olgę Legosz, influencerkę i aktywistkę społeczną.
Zakaz. Grafika poglądowa Znana influencerka złożyła petycję w Sejmie. Domagało się tego 48 tys. ludzi
Zakaz. Grafika poglądowa / pixabay.com

Zebrano 48 tysięcy podpisów

Pod dokumentem podpisało się blisko 48 tysięcy osób, domagając się ograniczenia promocji piwa w przestrzeni publicznej. W petycji zwrócono uwagę na fakt, że piwo w Polsce często nie jest postrzegane jako alkohol – sieci handlowe umieszczają je w sekcjach spożywczych, a reklamy przedstawiają je jako nieszkodliwy element codziennego życia. Legosz podkreśla, że takie podejście prowadzi do bagatelizowania problemu uzależnień.

Czekam na druk petycji, pod którą zebrałam 48 tysięcy podpisów dzięki Wam

– czytamy wpis influencerki, która nie kryła radości.

Alkohol powoduje ogromne koszty społeczne i przez jego skutki efektywność zarówno policji, jak i ochrony zdrowia jest znacznie niższa, a wszyscy za to płacimy

– dodaje na Instagramie.

Bagatelizowany problem

W Polsce alkohol ma wiele twarzy, ale to piwo cieszy się statusem „niewinnego” napoju, który towarzyszy spotkaniom towarzyskim, imprezom sportowym i codziennemu relaksowi. W świadomości społecznej często funkcjonuje jako coś łagodnego i nieszkodliwego. To przekonanie ukształtowała kultura masowa i wszechobecne reklamy, które pokazują piwo jako element zabawy i integracji. A jednak to właśnie ono jest najczęściej wybieranym alkoholem w Polsce, który stanowi początek drogi do uzależnienia dla wielu osób.

Olga Legosz, aktywistka społeczna i współzałożycielka Fundacji SPS, zwróciła uwagę na ten problem w trakcie codziennych spacerów po Warszawie. Wszędzie obecne butelki po piwie stały się dla niej symbolem ukrytego problemu – normalizacji jego spożycia.

Społecznie jesteśmy karmieni przekonaniem, że piwo to niewinny napój, a tymczasem alkoholizm może zaczynać się właśnie od niego

– podkreśla.

W efekcie powstała kampania „Piwo to też alkohol”, której celem jest uświadomienie społeczeństwu, że piwo może być równie szkodliwe jak każdy inny alkohol.

Pacjenci na oddziałach ratunkowych często zaprzeczają, że pili alkohol, twierdząc, że wypili tylko piwo. To pokazuje, jak bardzo zakorzenione jest błędne przekonanie, że piwo nie jest alkoholem

– mówi Legosz.

Jednym z głównych postulatów kampanii jest zakaz reklamy piwa oraz podniesienie akcyzy na ten trunek. Obecnie przepisy pozwalają na szeroką promocję piwa w przestrzeni publicznej – na stadionach, w mediach czy w pobliżu szkół. To sprawia, że kolejne pokolenia dorastają w przekonaniu, że piwo jest czymś zupełnie innym niż wódka czy whisky, choć w rzeczywistości mechanizm uzależnienia jest ten sam.

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe