Postęp ws. zmian w dyrektywie o delegowaniu. Ale niepewny los kierowców transportu międzynarodowego

W dniu 28 lutego Parlament Europejski i państwa członkowskie UE osiągnęły porozumienie w sprawie zmian w dyrektywie o pracownikach delegowanych. Jest to sukces strony związkowej. Dyrektywa na razie nie obejmie pracowników międzynarodowego transportu drogowego. W tym temacie toczą się osobne negocjacje dot. tzw. Pakietu mobilności.
 Postęp ws. zmian w dyrektywie o delegowaniu. Ale niepewny los kierowców transportu międzynarodowego
/ Ciężarówka. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. publicdomainpictures.net
Frank Moreels, przewodniczący Europejskiej Federacji Transportowców ETF skomentował:

„Ogólnie rzecz biorąc, porozumienie to jest krokiem naprzód. Mamy wreszcie projekt dyrektywy potwierdzający zasadę, że jednakowa praca zasługuje na równą płacę w całej UE. To zwycięstwo ruchu związkowego: uznanie tego, czego domagaliśmy się od lat i dowód, że nasze działania w odniesieniu do delegowana pracowników odniosły sukces. Nie można więc zaprzeczyć, że jest to przełom, ale patrząc na sektor transportu drogowego widzimy ogromne luki i obłudną niekonsekwencję. Dlaczego, na litość boską, zawodowi kierowcy nie mieliby mieć zagwarantowanego takiego samego sprawiedliwego traktowania jak pracownicy w innych sektorach? "


W ocenie ETF sytuacja jest rażąco niesprawiedliwa. Zawodowi kierowcy będą mieli prawo do minimalnego wynagrodzenia, ale już nie do tej samej płacy, co miejscowi pracownicy. Sytuacja może jednak jeszcze się pogorszyć, gdyż instytucje UE pracują nad zasadniczą rewizją zasad mających zastosowanie do transportu drogowego, jest to tzw. Pakiet Mobilności (Mobility Package). Obecnie dyskutowana jest możliwość odstępstw nawet od minimalnego wynagrodzenia kraju wykonywania usługi przez kierowców autobusów, autokarów i ciężarówek - przez kilka pierwszych dni w miesiącu.

Eduardo Chagas, sekretarz generalny ETF, powiedział, że ETF prowadzi szeroko zakrojoną kampanię na rzecz uczciwego transportu, a więc wysokiej jakości miejsc pracy w Europie, gdyż unijne drogi i autostrady są pełne wyzysku i dyskryminacji płacowej. Tysiące niezabezpieczonych zawodowych kierowców żyje na parkingach. Wyłączenie transportu drogowego z zasady równości płac nie przyczyni się w jakikolwiek sposób do rozwiązania tych problemów.

Roberto Parrillo, prezes Sekcji Drogowej ETF dodaje: Jeśli unijni prawodawcy troszczą się o godną pracę i bezpieczeństwo na naszych drogach, transport drogowy musi być objęty tym samym systemem delegowania, co wszystkie inne sektory. W przeciwnym razie stanie się jasne, że ostatnie wydarzenia - w tym naciski niektórych państw członkowskich na całkowite wykluczenie transportu drogowego ze wszystkich przepisów dotyczących delegowania - są niczym innym jak próbą zalegalizowania dumpingu socjalnego.

Jak wskazuje Tadeusz Kucharski, przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność, dla związku kwestią kluczową jest aby wreszcie rozwiązać wewnętrzny polski problem dotyczący struktury wynagradzania kierowców.

-Nie może być dłużej tak, że zdecydowana większość wynagrodzenia kierowcy nie podlega składce na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Polski ustawodawca zachowuje się w sposób krytycznie nieodpowiedzialny – budując rentowność polskiej branży transportowej na przyszłych głodowych emeryturach kierowców –zwraca uwagę Kucharski.


Więcej na temat reakcji europejskich związków na porozumienie Europarlamentu i państw członkowskich można znaleźć tutaj oraz tutaj.

bs

 

POLECANE
Niemiecka policja miała próbować zatrzymać polskich obrońców granicy na polskim terytorium: Halt Polen! gorące
Niemiecka policja miała próbować zatrzymać polskich obrońców granicy na polskim terytorium: "Halt Polen!"

Lider Ruchu Obrony Granic Robert Bąkiewicz przekazał szokujące informacje. Według jego słów niemiecka policja miała próbować zatrzymać Polaków... na terytorium Polski.

Elon Musk ogłosił powstanie nowej partii z ostatniej chwili
Elon Musk ogłosił powstanie nowej partii

- Dziś powstaje Partia Amerykańska, aby zwrócić wam wolność - pisze Elon Musk na platformie "X".

Potężna rozróba w serbskim parlamencie. Granaty dymne, jedna z posłów w stanie krytycznym z ostatniej chwili
Potężna rozróba w serbskim parlamencie. Granaty dymne, jedna z posłów w stanie krytycznym

W serbskim parlamencie doszło do dramatycznych scen. Posłowie opozycji rzucili granaty hukowe i gaz łzawiący w proteście przeciwko rządom Aleksandara Vučića. W wyniku zamieszek posłanka Jasmina Obradović doznała udaru i walczy o życie.

Niemieckie media: Ruch Obrony Granic torpeduje niemiecką politykę migracyjną z ostatniej chwili
Niemieckie media: Ruch Obrony Granic torpeduje niemiecką politykę migracyjną

Niemiecki tygodnik „Der Spiegel” opisał serię incydentów na granicy z Polską, które wg redakcji „komplikują niemiecką politykę migracyjną”. Główna krytyka kierowana jest w stronę polskiego Ruchu Obrony Granic (ROG), który utrudnia niemieckim służbom odsyłanie nielegalnych migrantów do Polski.

Wes Anderson – nostalgiczne fantazmaty czasów, których nigdy nie było tylko u nas
Wes Anderson – nostalgiczne fantazmaty czasów, których nigdy nie było

Wes Anderson powraca na ekrany z filmem, który równie łatwo rozpoznać, co sobie odpuścić albo się zakochać. "Układ fenicki", pokazany premierowo podczas 78. Festiwalu Filmowego w Cannes, na polskie ekrany trafił 6 czerwca.

Stopnie BRAVO i BRAVO-CRP przedłużone. Pilny komunikat rządu z ostatniej chwili
Stopnie BRAVO i BRAVO-CRP przedłużone. Pilny komunikat rządu

Premier przedłużył drugi stopień alarmowy BRAVO i BRAVO-CRP na terenie całej Polski do 31 sierpnia 2025. Wyjaśniamy, co to oznacza i dlaczego władze proszą obywateli o czujność.

Ukraińskie drony znowu w akcji. Ważna fabryka w Rosji trafiona z ostatniej chwili
Ukraińskie drony znowu w akcji. Ważna fabryka w Rosji trafiona

Drony Sił Systemów Bezzałogowych ukraińskich wojsk zaatakowały w Rosji fabrykę radarów, wykorzystywanych w dronach i rakietach, które ostrzeliwują Ukrainę – powiadomił w sobotę Sztab Generalny w Kijowie.

Cztery podgatunki elit gardzących polską hołotą tylko u nas
Cztery podgatunki elit gardzących polską hołotą

Ciągle się zastanawiam skąd bierze się głębokie przekonanie niektórych środowisk o ich wyższości, lepszym wykształceniu, europejskości nad „prostakami” z prawicy, którzy nic nie kumają z otaczającej ich rzeczywistości tkwiąc mentalnie w Średniowieczu (nie będę, jaśnie oświeconym, wyjaśniał co wniosły w legacie do naszego dzisiejszego życia wykpiwane wieki średnie bo zajęłoby to zbyt wiele czasu a oni i tak by tego nie pojęli – przy okazji tylko i na końcu przypomnijmy, że między innymi ich guru Bronisław Geremek był mediewistą, zajmującym się, o zgrozo, prostytucją…) i nie wychodząc od miejscowego proboszcza (alternatywnie ”z kruchty”).

Wimbledon: Pewne zwycięstwo Igi Świątek z Danielle Collins z ostatniej chwili
Wimbledon: Pewne zwycięstwo Igi Świątek z Danielle Collins

Iga Świątek awansowała do czwartej rundy wielkoszlemowego turnieju na trawiastych kortach Wimbledonu. Rozstawiona z numerem ósmym tenisistka pewnie pokonała Amerykankę Danielle Collins 6:2, 6:3. Jej kolejną rywalką w Londynie będzie Dunka Clara Tauson.

Komu służycie?. Ostra reakcja Roberta Bąkiewicza na zaskakujący ruch policji z ostatniej chwili
"Komu służycie?". Ostra reakcja Roberta Bąkiewicza na zaskakujący ruch policji

Robert Bąkiewicz ostro skrytykował decyzję policji o wprowadzeniu zakazu lotów dronów przy granicy z Niemcami. Jak twierdzi, ograniczenia uderzają w działania obywatelskie mające na celu kontrolę migracji; zakaz ogłoszono dwa dni po tym, jak Ruch Obrony Granic zakupił własne drony do patrolowania pasa przygranicznego.

REKLAMA

Postęp ws. zmian w dyrektywie o delegowaniu. Ale niepewny los kierowców transportu międzynarodowego

W dniu 28 lutego Parlament Europejski i państwa członkowskie UE osiągnęły porozumienie w sprawie zmian w dyrektywie o pracownikach delegowanych. Jest to sukces strony związkowej. Dyrektywa na razie nie obejmie pracowników międzynarodowego transportu drogowego. W tym temacie toczą się osobne negocjacje dot. tzw. Pakietu mobilności.
 Postęp ws. zmian w dyrektywie o delegowaniu. Ale niepewny los kierowców transportu międzynarodowego
/ Ciężarówka. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. publicdomainpictures.net
Frank Moreels, przewodniczący Europejskiej Federacji Transportowców ETF skomentował:

„Ogólnie rzecz biorąc, porozumienie to jest krokiem naprzód. Mamy wreszcie projekt dyrektywy potwierdzający zasadę, że jednakowa praca zasługuje na równą płacę w całej UE. To zwycięstwo ruchu związkowego: uznanie tego, czego domagaliśmy się od lat i dowód, że nasze działania w odniesieniu do delegowana pracowników odniosły sukces. Nie można więc zaprzeczyć, że jest to przełom, ale patrząc na sektor transportu drogowego widzimy ogromne luki i obłudną niekonsekwencję. Dlaczego, na litość boską, zawodowi kierowcy nie mieliby mieć zagwarantowanego takiego samego sprawiedliwego traktowania jak pracownicy w innych sektorach? "


W ocenie ETF sytuacja jest rażąco niesprawiedliwa. Zawodowi kierowcy będą mieli prawo do minimalnego wynagrodzenia, ale już nie do tej samej płacy, co miejscowi pracownicy. Sytuacja może jednak jeszcze się pogorszyć, gdyż instytucje UE pracują nad zasadniczą rewizją zasad mających zastosowanie do transportu drogowego, jest to tzw. Pakiet Mobilności (Mobility Package). Obecnie dyskutowana jest możliwość odstępstw nawet od minimalnego wynagrodzenia kraju wykonywania usługi przez kierowców autobusów, autokarów i ciężarówek - przez kilka pierwszych dni w miesiącu.

Eduardo Chagas, sekretarz generalny ETF, powiedział, że ETF prowadzi szeroko zakrojoną kampanię na rzecz uczciwego transportu, a więc wysokiej jakości miejsc pracy w Europie, gdyż unijne drogi i autostrady są pełne wyzysku i dyskryminacji płacowej. Tysiące niezabezpieczonych zawodowych kierowców żyje na parkingach. Wyłączenie transportu drogowego z zasady równości płac nie przyczyni się w jakikolwiek sposób do rozwiązania tych problemów.

Roberto Parrillo, prezes Sekcji Drogowej ETF dodaje: Jeśli unijni prawodawcy troszczą się o godną pracę i bezpieczeństwo na naszych drogach, transport drogowy musi być objęty tym samym systemem delegowania, co wszystkie inne sektory. W przeciwnym razie stanie się jasne, że ostatnie wydarzenia - w tym naciski niektórych państw członkowskich na całkowite wykluczenie transportu drogowego ze wszystkich przepisów dotyczących delegowania - są niczym innym jak próbą zalegalizowania dumpingu socjalnego.

Jak wskazuje Tadeusz Kucharski, przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność, dla związku kwestią kluczową jest aby wreszcie rozwiązać wewnętrzny polski problem dotyczący struktury wynagradzania kierowców.

-Nie może być dłużej tak, że zdecydowana większość wynagrodzenia kierowcy nie podlega składce na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Polski ustawodawca zachowuje się w sposób krytycznie nieodpowiedzialny – budując rentowność polskiej branży transportowej na przyszłych głodowych emeryturach kierowców –zwraca uwagę Kucharski.


Więcej na temat reakcji europejskich związków na porozumienie Europarlamentu i państw członkowskich można znaleźć tutaj oraz tutaj.

bs


 

Polecane
Emerytury
Stażowe