Ordo Iuris: stronnicze konsultacje i wątpliwe prawnie rozwiązania – Strefa Czystego Transportu we Wrocławiu

Miasto Wrocław przeprowadziło konsultacje założeń projektu uchwały wprowadzającej Strefę Czystego Transportu. Instytut Ordo Iuris przedstawił w ramach konsultacji opinię, w której punktuje zarówno sposób prowadzenia konsultacji, jak również ideę SCT. Konsultacje były prowadzone przez organizację, w interesie której leży wprowadzenie SCT. Ordo Iuris podkreśla w opinii, że Miasto Wrocław, zamiast wprowadzać wątpliwą konstytucyjnie strefę, może skorzystać z niebudzących kontrowersji działań zmierzających do poprawy jakości powietrza, takich jak m.in. zmiany w organizacji ruchu czy sposobie czyszczenia dróg. Instytut wskazał w opinii na szereg kosztownych wymogów architektonicznych jakie pociągnie za sobą decyzja o utworzeniu SCT we Wrocławiu.

PRZECZYTAJ OPINIĘ - LINK

Zakończyły się konsultacje założeń projektu uchwały w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu we Wrocławiu pod nazwą „Jakiej strefy czystego transportu potrzebujemy”. Instytut Ordo Iuris przedstawił w ramach konsultacji opinię dotyczącą zarówno samego sposobu prowadzenia konsultacji, jak i założeń projektu uchwały ustanawiającej SCT we Wrocławiu.

Podstawą prowadzonych konsultacji jest „Raport z badań emisji spalin pojazdów oraz rekomendacje w zakresie utworzenia SCT” przygotowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, a więc organizację, w której interesie leży wprowadzenie SCT. Jak wskazują eksperci Ordo iuris, podstawą do rzetelnej dyskusji na temat wprowadzenia strefy czystego transportu oraz jej kształtu nie powinny być jednak wyłącznie rekomendacje organizacji zainteresowanej ich wynikiem. Miasto Wrocław powinno zatem formalnie zająć stanowisko w sprawie oraz poddać pod dyskusję wyniki badań i rekomendacje opracowane przez podmioty niepozostające w konflikcie interesów.

Zdaniem Instytutu, podczas konsultacji należało także wziąć pod uwagę możliwość skorzystania z środków zaradczych, które miasto Wrocław może zastosować w celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery, a które są bardziej przystępne dla obywateli. Strefa Czystego Transportu, a więc zakaz wjazdu dla istotnej części dotychczas eksploatowanych pojazdów, jest rozwiązaniem najbardziej radykalnym i najmocniej ingerującym w podstawowe prawa i wolności jednostek.

Eksperci Instytutu podkreślają, że w przypadku podjęcia jednak prac nad projektem uchwały o ustanowieniu Strefy Czystego Transportu, Rada Miasta Wrocławia powinna uwzględnić obszar emisji zanieczyszczeń, na którym dochodzi do przekroczenia ustawowych norm. Ponadto należy wziąć pod uwagę potrzeby grup osób wymagających szczególnej ochrony przed wykluczeniem, związanym z zakazem wjazdu na obszar strefy - w szczególności członków rodzin wielodzietnych, osób niepełnosprawnych, kobiet w ciąży oraz osób zasłużonych.

Decyzja o utworzeniu SCT pociągnie za sobą konieczność wprowadzenia daleko idących zmian w dotychczasowym funkcjonowaniu objętego nią obszaru. W szczególności dotyczy to wprowadzenia zupełnie nowych rozwiązań architektonicznych i budowlanych, zmiany organizacji ruchu drogowego czy rozbudowy środków ochrony przeciwpożarowej, zmiany w transporcie zbiorowym. Decyzja o wprowadzeniu SCT musi zatem uwzględniać źródła finansowania takich zmian.

„We Wrocławiu przekroczenie norm dwutlenku azotu odnotowano w 2022 r. jedynie w rejonie skrzyżowania al. Wiśniowej i ul. Powstańców Śląskich. Wydaje się zatem, że priorytetowym działaniem powinno być udrożnienie ruchu poprzez przebudowę newralgicznego skrzyżowania oraz modernizacja systemów grzewczych w okolicznych budynkach. Ustanowienie rozległej Strefy Czystego Transportu z radykalnym zakazem wjazdu pojazdów jawi się jako rozwiązanie nieproporcjonalne i zbędne” – zauważa Łukasz Bernaciński członek zarządu Instytutu Ordo Iuris.


 

POLECANE
Kanadyjski Sąd Najwyższy uznał minimalne kary za pornografię dziecięcą za niezgodne z konstytucją tylko u nas
Kanadyjski Sąd Najwyższy uznał minimalne kary za pornografię dziecięcą za "niezgodne z konstytucją"

Kanadyjski Sąd Najwyższy zdecydował, że minimalne kary za pornografię dziecięcą są niezgodne z konstytucją. Według niego, trzeba w niektórych przypadkach wydawać wyroki lżejsze, które „sprawiedliwiej” traktują pedofila.

Dzieci na rowerach i hulajnogach obowiązkowo w kaskach. Senat przyjął nowe przepisy pilne
Dzieci na rowerach i hulajnogach obowiązkowo w kaskach. Senat przyjął nowe przepisy

Senat przyjął zmiany w Prawie o ruchu drogowym. Nowe przepisy wprowadzają obowiązek jazdy w kasku dla osób do 16. roku życia korzystających z rowerów i elektrycznych hulajnóg. Przywracają też możliwość uzyskania prawa jazdy w wieku 17 lat.

Karol Nawrocki podpisał dwie ustawy, ale trzecią zawetował. „Chronię obywateli” z ostatniej chwili
Karol Nawrocki podpisał dwie ustawy, ale trzecią zawetował. „Chronię obywateli”

Prezydent Karol Nawrocki sprzeciwił się zmianom w prawie, które – jak ocenił – mogłyby osłabić ochronę Polaków przed nieuczciwymi działaniami ubezpieczycieli. Jednocześnie podpisał dwie inne ustawy: zdrowotną i wspierającą polskich rybaków.

Kongres USA wezwał byłego księcia Andrzeja na przesłuchanie w sprawie Epsteina z ostatniej chwili
Kongres USA wezwał byłego księcia Andrzeja na przesłuchanie w sprawie Epsteina

Komisja działająca w amerykańskim Kongresie, badająca sprawę przestępcy seksualnego Jeffreya Epsteina, zwróciła się w czwartek do Andrzeja Mountbattena Windsora, byłego brytyjskiego księcia Yorku, z prośbą o poddanie się przesłuchaniu w sprawie prowadzonego śledztwa.

Polska powinna posiadać broń jądrową tylko u nas
Polska powinna posiadać broń jądrową

Polska jest nadal postrzegana przez władze na Kremlu jako „bliska zagranica” i obszar ekspansji. Rozmieszczenie głowic nuklearnych na naszym terytorium postawiłoby granicę imperialnym zakusom Putina i całej kliki kagiebistów, którzy rządzą państwem rosyjskim.

Ziobro zostaje w Budapeszcie. Po decyzji komisji jest komentarz polityka z ostatniej chwili
Ziobro zostaje w Budapeszcie. Po decyzji komisji jest komentarz polityka

– Szykuję się na ciężką bitwę. Zdecydowałem się przynajmniej na ten moment zostać w Budapeszcie, korzystając z pomocy i przyjaźni naszych bratanków Węgrów – mówił Zbigniew Ziobro podczas rozmowy z telewizją wPolsce24. Były minister sprawiedliwości tłumaczył, że wyjazd miał związek z obawą przed prowokacją, która mogłaby uniemożliwić mu publiczną reakcję na decyzję komisji sejmowej.

Sydney Sweeney odmówiła przeprosin za rzekomo rasistowską reklamę dżinsów American Eagle gorące
Sydney Sweeney odmówiła przeprosin za rzekomo "rasistowską" reklamę dżinsów American Eagle

W lipcu tego roku amerykańska gwiazda Sydney Sweeney wystąpiła w reklamie dżinsów American Eagle. Reklama wywołała potężną awanturę, ponieważ niektórzy odczytali ją jako "rasistowską". Dzisiaj w programie magazynu mody męskiej GQ Sweeney odmówiła przeprosin.

Jest decyzja komisji sejmowej ws. immunitetu Ziobry z ostatniej chwili
Jest decyzja komisji sejmowej ws. immunitetu Ziobry

Były minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro ma usłyszeć 26 zarzutów dotyczących – według śledczych – "sprzeniewierzenia publicznych środków". Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych poparła wniosek prokuratury o uchylenie jego immunitetu. Ostateczna decyzja należy teraz do Sejmu.

Putin odsuwa Ławrowa. To koniec politycznej kariery dyplomaty? z ostatniej chwili
Putin odsuwa Ławrowa. To koniec politycznej kariery dyplomaty?

Nieudane negocjacje z amerykańskim sekretarzem stanu Marco Rubio, a co za tym idzie odwołanie szczytu Trump-Putin, miały przesądzić o losie Siergieja Ławrowa. Po ponad dwóch dekadach na czele rosyjskiego MSZ, 76-letni dyplomata został odsunięty od kluczowych zadań, a jego miejsce w strukturach władzy zaczyna zajmować nowy człowiek Kremla.

Niemiecki przemysł stalowy mocno podupada. Merz: Jest w kryzysie zagrażającym jego istnieniu z ostatniej chwili
Niemiecki przemysł stalowy mocno podupada. Merz: Jest w kryzysie zagrażającym jego istnieniu

Niemiecki przemysł stalowy znajduje się w kryzysie zagrażającym jego istnieniu - ocenił w czwartek kanclerz Niemiec Friedrich Merz. Opowiadając się za protekcjonistycznymi rozwiązaniami, stwierdził że czasy wolnego rynku „niestety minęły”.

REKLAMA

Ordo Iuris: stronnicze konsultacje i wątpliwe prawnie rozwiązania – Strefa Czystego Transportu we Wrocławiu

Miasto Wrocław przeprowadziło konsultacje założeń projektu uchwały wprowadzającej Strefę Czystego Transportu. Instytut Ordo Iuris przedstawił w ramach konsultacji opinię, w której punktuje zarówno sposób prowadzenia konsultacji, jak również ideę SCT. Konsultacje były prowadzone przez organizację, w interesie której leży wprowadzenie SCT. Ordo Iuris podkreśla w opinii, że Miasto Wrocław, zamiast wprowadzać wątpliwą konstytucyjnie strefę, może skorzystać z niebudzących kontrowersji działań zmierzających do poprawy jakości powietrza, takich jak m.in. zmiany w organizacji ruchu czy sposobie czyszczenia dróg. Instytut wskazał w opinii na szereg kosztownych wymogów architektonicznych jakie pociągnie za sobą decyzja o utworzeniu SCT we Wrocławiu.

PRZECZYTAJ OPINIĘ - LINK

Zakończyły się konsultacje założeń projektu uchwały w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu we Wrocławiu pod nazwą „Jakiej strefy czystego transportu potrzebujemy”. Instytut Ordo Iuris przedstawił w ramach konsultacji opinię dotyczącą zarówno samego sposobu prowadzenia konsultacji, jak i założeń projektu uchwały ustanawiającej SCT we Wrocławiu.

Podstawą prowadzonych konsultacji jest „Raport z badań emisji spalin pojazdów oraz rekomendacje w zakresie utworzenia SCT” przygotowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, a więc organizację, w której interesie leży wprowadzenie SCT. Jak wskazują eksperci Ordo iuris, podstawą do rzetelnej dyskusji na temat wprowadzenia strefy czystego transportu oraz jej kształtu nie powinny być jednak wyłącznie rekomendacje organizacji zainteresowanej ich wynikiem. Miasto Wrocław powinno zatem formalnie zająć stanowisko w sprawie oraz poddać pod dyskusję wyniki badań i rekomendacje opracowane przez podmioty niepozostające w konflikcie interesów.

Zdaniem Instytutu, podczas konsultacji należało także wziąć pod uwagę możliwość skorzystania z środków zaradczych, które miasto Wrocław może zastosować w celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery, a które są bardziej przystępne dla obywateli. Strefa Czystego Transportu, a więc zakaz wjazdu dla istotnej części dotychczas eksploatowanych pojazdów, jest rozwiązaniem najbardziej radykalnym i najmocniej ingerującym w podstawowe prawa i wolności jednostek.

Eksperci Instytutu podkreślają, że w przypadku podjęcia jednak prac nad projektem uchwały o ustanowieniu Strefy Czystego Transportu, Rada Miasta Wrocławia powinna uwzględnić obszar emisji zanieczyszczeń, na którym dochodzi do przekroczenia ustawowych norm. Ponadto należy wziąć pod uwagę potrzeby grup osób wymagających szczególnej ochrony przed wykluczeniem, związanym z zakazem wjazdu na obszar strefy - w szczególności członków rodzin wielodzietnych, osób niepełnosprawnych, kobiet w ciąży oraz osób zasłużonych.

Decyzja o utworzeniu SCT pociągnie za sobą konieczność wprowadzenia daleko idących zmian w dotychczasowym funkcjonowaniu objętego nią obszaru. W szczególności dotyczy to wprowadzenia zupełnie nowych rozwiązań architektonicznych i budowlanych, zmiany organizacji ruchu drogowego czy rozbudowy środków ochrony przeciwpożarowej, zmiany w transporcie zbiorowym. Decyzja o wprowadzeniu SCT musi zatem uwzględniać źródła finansowania takich zmian.

„We Wrocławiu przekroczenie norm dwutlenku azotu odnotowano w 2022 r. jedynie w rejonie skrzyżowania al. Wiśniowej i ul. Powstańców Śląskich. Wydaje się zatem, że priorytetowym działaniem powinno być udrożnienie ruchu poprzez przebudowę newralgicznego skrzyżowania oraz modernizacja systemów grzewczych w okolicznych budynkach. Ustanowienie rozległej Strefy Czystego Transportu z radykalnym zakazem wjazdu pojazdów jawi się jako rozwiązanie nieproporcjonalne i zbędne” – zauważa Łukasz Bernaciński członek zarządu Instytutu Ordo Iuris.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe