Centrum Heschela KUL: Dzień krótki, pracy mnóstwo, ludzie leniwi, a zapłata wielka

Widząc tłumy ludzi, Jezus litował się nad nimi, bo byli znękani i porzuceni. Zamiarem wszechmogącego Boga jest podtrzymanie życia wszystkich dusz. Dlatego Jezus był poruszony i Jego serce wzruszyło się na widok tłumów – o tym jak wiele odniesień do Biblii Hebrajskiej, podobieństw do rabinicznych nauk Miszny i do myśli żydowskich uczonych można znaleźć w niedzielnym fragmencie Ewangelii św. Mateusza pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL rabin Oded Peles, żydowski kantor i izraelski edukator.
zdjęcie poglądowe Centrum Heschela KUL: Dzień krótki, pracy mnóstwo, ludzie leniwi, a zapłata wielka
zdjęcie poglądowe / pixabay.com/rador6

Użyta przez Jezusa w dalszej części Ewangelii metafora o czasie żniw bardzo przypomina słynną naukę rabina Tarfona z traktatu Miszny Awot (2, 15) „Etyka i Ojcowie”. „Dzień jest krótki, a pracy mnóstwo, robotnicy leniwi, zapłata wielka, a pan domu natarczywy” – cytuje Rabin Oded Peles. Bóg jako Pan żniwa „chce nas nakłonić do przyśpieszenia działania: do studiowania Tory, do wypełniania naszych osobistych i społecznych misji oraz do stawania się Jego lojalnymi i wydajnymi współpracownikami”. „Jest to alegoria mówiąca o naszych duchowych i religijnych obowiązkach” – wyjaśnia rabin Oded Peles.



Pełny tekst komentarza



Czytanie Ewangelii Mateusza z 18 czerwca po hebrajsku jest fascynujące i uderzające, ponieważ zawiera wiele odniesień do Biblii Hebrajskiej, rabinicznych nauk z Miszny, jak również do żydowskich uczonych i myślicieli.

W Mt 9,36 czytamy: „A widząc tłumy ludzi, litował się nad nimi, bo byli znękani i porzuceni.” „Porzuceni” po hebrajsku jest tłumaczone jako nidachנידח , co przypomina nam o cytacie z Drugiej Księgi Samuela 14,14: „Bóg jednak nie zabiera życia w ten sposób. Obmyśl więc sposoby, aby wygnaniec dłużej nie pozostawał na wygnaniu”. Mędrcy uczą nas, iż przesłanie tego wersetu ukazuje, że żaden, nawet pojedynczy człowiek z ludu, nie zginie, np. jak Absalom.

W swojej książce „Pri Tzaddik”, rabin Sadok Ha-Kohen z Lublina (XIX w.) podkreśla, że zamiarem wszechmogącego Boga jest podtrzymanie życia wszystkich dusz w przyszłości oraz pragnienie, aby żadna żydowska dusza nigdy nie została odrzucona i zagubiona. Dlatego Jezus był poruszony i Jego serce wzruszyło się na widok tłumów. Martwił się o ich dusze, które mogły by się zagubić lub zostać porzucone.

W kolejnym wersecie (Mt 9,37), metafora Jezusa o żniwie bardzo przypomina słynną naukę rabina Tarfona z traktatu Miszny Awot (2, 15) „Etyka i Ojcowie”. Rabbi Tarfon powiedział: „Dzień jest krótki, a pracy mnóstwo, robotnicy leniwi, a zapłata wielka, a pan domu natarczywy.” Rabbi Tarfon chce nas nakłonić do przyśpieszenia naszego działania w Bożym świecie: do studiowania Tory, do wypełniania naszych osobistych i społecznych misji oraz do stawania się lojalnymi i wydajnymi współpracownikami, ponieważ Pan tego świata naciska każdego z nas. Jest to alegoria mówiąca o naszych duchowych i religijnych obowiązkach.

Co więcej, Jezus w swojej metaforze mówi o żniwie i o Panu żniwa, co po hebrajsku jest wyrażone słowem katzir קציר. Żniwo, katzir to nie tylko praca wykonywana na polu, ale także sezon rolniczy, który wielokrotnie pojawia się w Biblii. Na przykład: „w czasie żniw pszenicy Samson odwiedził swoją żonę” (Sdz 15,1) lub „Rut dołączyła do dziewcząt Booza, aby zbierać kłosy do czasu zakończenia żniw jęczmienia i żniw pszenicy” (Rt 2,23).
„Żniwo”, katzir קציר pochodzi od hebrajskiego słowa krótki lub brak katzar - קצר  .  W okresie żniw zawsze brakuje dobrych rąk do pracy.

Trzy święta pielgrzymkowe: Pesach, Szawuot i Sukkot opierają się na cyklu żniw. Czas żniw to czas roku, w którym jest duże zapotrzebowanie na wielu wydajnych i lojalnych pracowników, od których wymaga się wykonania pracy w krótkim czasie. Jest to ważny okres rolniczy, kiedy modlimy się o udane i obfite plony oraz zbiory.



O Autorze



Rabin Oded Peles, kantor, muzykolog, izraelski edukator i przewodnik. Urodził się w Petach Tikwa w Izraelu w holendersko-niemieckiej rodzinie żydowskiej. Podążając śladami swojego dziadka, znanego kantora synagogi w Rotterdamie w Holandii, służył i występował jako kantor w społecznościach żydowskich na całym świecie przez ponad trzydzieści lat.
 

Centrum Heschela KUL


 

POLECANE
Wykłady nt. wpływu myśli chrześcijańskiej na społeczeństwo i gospodarkę Wiadomości
Wykłady nt. wpływu myśli chrześcijańskiej na społeczeństwo i gospodarkę

Powszechny Uniwersytet Nauczania Chrześcijańsko-Społecznego (PUNCS) to działanie edukacyjne prowadzone przez fundację Instytut Myśli Schumana.

Siemoniak przyznał: W Wyrykach spadła nasza rakieta z ostatniej chwili
Siemoniak przyznał: "W Wyrykach spadła nasza rakieta"

Tomasz Siemoniak w rozmowie z Moniką Olejnik w TVN24 przyznał, że w Wyrykach spadła polska rakieta wystrzelona z F-16. Dom został uszkodzony, a mieszkańcy mogą wrócić tylko na parter. Minister tłumaczy się, że „świat nie jest taki prosty”.

Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport gorące
Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport

W środę 17 września Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris opublikował swój nowy raport pod tytułem „Podstawy sprzeciwu wobec koncepcji Centrów Integracji Cudzoziemców. Odpowiedzialna polityka migracyjna wymaga selekcji, deportacji i asymilacji”.

Planowali zamachy terrorystyczne w Polsce i Europie. Litewska prokuratura ujawnia szokujące szczegóły pilne
Planowali zamachy terrorystyczne w Polsce i Europie. Litewska prokuratura ujawnia szokujące szczegóły

Litewska prokuratura wraz z policją rozbiły groźną siatkę terrorystyczną, która przygotowywała cztery zamachy w krajach Europy. W ręce służb trafili obywatele Litwy, Rosji, Łotwy, Estonii i Ukrainy, a tropy prowadzą wprost do rosyjskich służb specjalnych. Część śmiercionośnych ładunków trafiła do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Polski.

Doradca Zełenskiego o akcji polskiego wojska: Udawanie, że to sukces, brzmi dziwnie Wiadomości
Doradca Zełenskiego o akcji polskiego wojska: "Udawanie, że to sukces, brzmi dziwnie"

Według doradcy szefa Kancelarii Prezydenta Ukrainy Mychajło Podolaka atak dronów na Polskę to był test dla natowskich systemów obrony przeciwrakietowej. W jego opinii obnażył on brak skuteczności polskiej obrony.

Dla Niemca wszystko tylko u nas
Dla Niemca wszystko

Niemieckie media piszą, że wizyta prezydenta Karola Nawrockiego w Berlinie „niesie potencjał konfliktu”. Konflikt? Nie – to przypomnienie długu, którego Niemcy od dekad unikają.

Kurski do Tuska: Mścij się na mnie, zostaw syna Wiadomości
Kurski do Tuska: "Mścij się na mnie, zostaw syna"

Były prezes TVP Jacek Kurski oskarża Donalda Tuska o polityczną zemstę. Prokuratura w Toruniu postawiła jego synowi zarzuty, a Kurski nie ma wątpliwości: to zemsta premiera, a nie wymiaru sprawiedliwości.

Hennig-Kloska: Park Narodowy Dolnej Odry powstanie nawet mimo weta prezydenta pilne
Hennig-Kloska: Park Narodowy Dolnej Odry powstanie nawet mimo weta prezydenta

– W środę rząd przyjął projekt ustawy o utworzeniu Parku Doliny Dolnej Odry – poinformowała minister klimatu Paulina Hennig-Kloska. Nowy park ma powstać w województwie zachodniopomorskim w 2026 r. i objąć teren 3,8 tys. ha. Przeciwnicy alarmują: to cios w żeglugę, gospodarkę i porty Szczecina.

PiS złożył projekt uchwały ws. wywłaszczenia ambasady Rosji Wiadomości
PiS złożył projekt uchwały ws. wywłaszczenia ambasady Rosji

PiS złożył w Sejmie projekt uchwały dotyczącej pilnego zabezpieczenia terenu wokół Ministerstwa Obrony Narodowej. Jarosław Kaczyński zapowiedział, że chodzi m.in. o wywłaszczenie rosyjskiej ambasady w Warszawie.

Amerykanie kłócą się o nominowanego ambasadora USA w Polsce. Dwa głosy przewagi z ostatniej chwili
Amerykanie kłócą się o nominowanego ambasadora USA w Polsce. Dwa głosy przewagi

Nominowany na ambasadora USA w Polsce Tom Rose uzyskał w środę poparcie senackiej komisji spraw zagranicznych, choć nie poparł go żaden polityk Demokratów. Nominacja Rose'a wciąż musi uzyskać większość głosów w Senacie.

REKLAMA

Centrum Heschela KUL: Dzień krótki, pracy mnóstwo, ludzie leniwi, a zapłata wielka

Widząc tłumy ludzi, Jezus litował się nad nimi, bo byli znękani i porzuceni. Zamiarem wszechmogącego Boga jest podtrzymanie życia wszystkich dusz. Dlatego Jezus był poruszony i Jego serce wzruszyło się na widok tłumów – o tym jak wiele odniesień do Biblii Hebrajskiej, podobieństw do rabinicznych nauk Miszny i do myśli żydowskich uczonych można znaleźć w niedzielnym fragmencie Ewangelii św. Mateusza pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL rabin Oded Peles, żydowski kantor i izraelski edukator.
zdjęcie poglądowe Centrum Heschela KUL: Dzień krótki, pracy mnóstwo, ludzie leniwi, a zapłata wielka
zdjęcie poglądowe / pixabay.com/rador6

Użyta przez Jezusa w dalszej części Ewangelii metafora o czasie żniw bardzo przypomina słynną naukę rabina Tarfona z traktatu Miszny Awot (2, 15) „Etyka i Ojcowie”. „Dzień jest krótki, a pracy mnóstwo, robotnicy leniwi, zapłata wielka, a pan domu natarczywy” – cytuje Rabin Oded Peles. Bóg jako Pan żniwa „chce nas nakłonić do przyśpieszenia działania: do studiowania Tory, do wypełniania naszych osobistych i społecznych misji oraz do stawania się Jego lojalnymi i wydajnymi współpracownikami”. „Jest to alegoria mówiąca o naszych duchowych i religijnych obowiązkach” – wyjaśnia rabin Oded Peles.



Pełny tekst komentarza



Czytanie Ewangelii Mateusza z 18 czerwca po hebrajsku jest fascynujące i uderzające, ponieważ zawiera wiele odniesień do Biblii Hebrajskiej, rabinicznych nauk z Miszny, jak również do żydowskich uczonych i myślicieli.

W Mt 9,36 czytamy: „A widząc tłumy ludzi, litował się nad nimi, bo byli znękani i porzuceni.” „Porzuceni” po hebrajsku jest tłumaczone jako nidachנידח , co przypomina nam o cytacie z Drugiej Księgi Samuela 14,14: „Bóg jednak nie zabiera życia w ten sposób. Obmyśl więc sposoby, aby wygnaniec dłużej nie pozostawał na wygnaniu”. Mędrcy uczą nas, iż przesłanie tego wersetu ukazuje, że żaden, nawet pojedynczy człowiek z ludu, nie zginie, np. jak Absalom.

W swojej książce „Pri Tzaddik”, rabin Sadok Ha-Kohen z Lublina (XIX w.) podkreśla, że zamiarem wszechmogącego Boga jest podtrzymanie życia wszystkich dusz w przyszłości oraz pragnienie, aby żadna żydowska dusza nigdy nie została odrzucona i zagubiona. Dlatego Jezus był poruszony i Jego serce wzruszyło się na widok tłumów. Martwił się o ich dusze, które mogły by się zagubić lub zostać porzucone.

W kolejnym wersecie (Mt 9,37), metafora Jezusa o żniwie bardzo przypomina słynną naukę rabina Tarfona z traktatu Miszny Awot (2, 15) „Etyka i Ojcowie”. Rabbi Tarfon powiedział: „Dzień jest krótki, a pracy mnóstwo, robotnicy leniwi, a zapłata wielka, a pan domu natarczywy.” Rabbi Tarfon chce nas nakłonić do przyśpieszenia naszego działania w Bożym świecie: do studiowania Tory, do wypełniania naszych osobistych i społecznych misji oraz do stawania się lojalnymi i wydajnymi współpracownikami, ponieważ Pan tego świata naciska każdego z nas. Jest to alegoria mówiąca o naszych duchowych i religijnych obowiązkach.

Co więcej, Jezus w swojej metaforze mówi o żniwie i o Panu żniwa, co po hebrajsku jest wyrażone słowem katzir קציר. Żniwo, katzir to nie tylko praca wykonywana na polu, ale także sezon rolniczy, który wielokrotnie pojawia się w Biblii. Na przykład: „w czasie żniw pszenicy Samson odwiedził swoją żonę” (Sdz 15,1) lub „Rut dołączyła do dziewcząt Booza, aby zbierać kłosy do czasu zakończenia żniw jęczmienia i żniw pszenicy” (Rt 2,23).
„Żniwo”, katzir קציר pochodzi od hebrajskiego słowa krótki lub brak katzar - קצר  .  W okresie żniw zawsze brakuje dobrych rąk do pracy.

Trzy święta pielgrzymkowe: Pesach, Szawuot i Sukkot opierają się na cyklu żniw. Czas żniw to czas roku, w którym jest duże zapotrzebowanie na wielu wydajnych i lojalnych pracowników, od których wymaga się wykonania pracy w krótkim czasie. Jest to ważny okres rolniczy, kiedy modlimy się o udane i obfite plony oraz zbiory.



O Autorze



Rabin Oded Peles, kantor, muzykolog, izraelski edukator i przewodnik. Urodził się w Petach Tikwa w Izraelu w holendersko-niemieckiej rodzinie żydowskiej. Podążając śladami swojego dziadka, znanego kantora synagogi w Rotterdamie w Holandii, służył i występował jako kantor w społecznościach żydowskich na całym świecie przez ponad trzydzieści lat.
 

Centrum Heschela KUL



 

Polecane
Emerytury
Stażowe