CSW. Spotkanie z cyklu Napięcia kulturowe - Unieważnić kulturę rosyjską!?
Brutalna wojna Rosji z Ukrainą nadal trwa. Od początku inwazji 24 lutego 2022 roku większość krajów ostro ją potępiła, nakładając sankcje na Rosję. USA, Niemcy, Wielka Brytania, Norwegia, Dania i Polska to sześć krajów, które ofiarowały Ukrainie największe wsparcie wojskowe. Polska jest trzecim krajem na świecie pod względem zaangażowania w udzielanie pomocy, przyjęła prawie 1,5 miliona ukraińskich uchodźców.
Prowadzone przez Rosję działania zbrojne wzbudzają silne emocje i doprowadziły do wojny kulturowej – pojawiły się wezwania do bojkotu, odwołania występów dawnych i współczesnych rosyjskich artystów oraz wszystkich osób sympatyzujących z polityką Kremla.
Redaktorzy strony cancelrussia.info nie przebierają w słowach – piszą, że kultura rosyjska jest kulturą kolonialną i że nie należy udzielać żadnego wsparcia rosyjskim artystom, pisarzom ani muzykom; nawołują, by nie pokazywać ich wystaw, wydawać publikacji ani organizować koncertów. „Kultura rosyjska ma charakter ekspansywny i imperialistyczny. Przez pokolenia pielęgnowała wyższość nad innymi narodami, które najpierw zostały zniewolone przez Imperium Rosyjskie, a później przez państwo radzieckie. Federacja Rosyjska zdecydowała się kontynuować tę niefortunną praktykę”.
Czy słuszne jest anulowanie kultury agresora i najeźdźcy? Czy potrafimy oddzielić sztukę od wojny i polityki? A może – jak głosi napis na magnesie zaprojektowanym dla Metropolitan Opera w Nowym Jorku – powinniśmy „Anulować Putina, a nie Puszkina”?
Dr Andriej Moskwin - profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie pełni funkcję kierownika Pracowni Badań nad Teatrem i Dramatem w Europie Środkowo-Wschodniej. Dr Moskwin jest redaktorem naczelnym czasopisma „Studia Teatralne Europy Środkowo-Wschodniej”, a wcześniej pisał o sztuce dla magazynu „ARTeon”. Organizator wielu konferencji naukowych poświęconych kulturze białoruskiej, słowiańskiej i rosyjskiej. Jest autorem monografii, opracowań i innych publikacji.
Dr Tiffany Jenkins - socjolożka, historyczka sztuki i pisarka. W swojej najnowszej książce Keeping They Marbles: How the Treasures of the Past Ended Up in Museums and Why They Should Stay There zajęła się pogłębioną analizą złożonych procesów kształtujących nasilenie debaty związanej z repatriacją artefaktów muzealnych i naprawą niesprawiedliwości historycznych. Obecnie prowadzi podcast Behind the Scenes at the Museum, w którym rozpatruje kontrowersje wstrząsające światem kultury. Udziela konsultacji doradczych dla różnych organizacji artystycznych w Wielkiej Brytanii i krajach nordyckich.
Gospodarzami spotkania będą:
Agnieszka Kołek – artystka i kuratorka – oraz Manick Govinda – autor, wykładowca i kurator.
Manick Govinda - niezależny pisarz , mentor artystów, wykładowca, kurator i konsultant artystyczny. Publikował m.in. w „The Critic”, „Index on Censorship”, „Arts Professional”, „Open Democracy” i „Spiked”. Wraz z Agnieszką Kołek jest współkuratorem cyklu publicznych dyskusji i rozmów Napięcia kulturowe w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Określa siebie jako eklektyka otwartego na różne idee i myśli, również na nierozwiązane sprzeczności. W 2019 roku za swe krytyczne komentarze i dowcipy na temat gender oraz głośną krytykę Unii Europejskiej został poddany ostracyzmowi przez wiele brytyjskich instytucji artystycznych.
Agnieszka Kołek - artystka, kuratorka i współzałożycielka londyńskiego Passion for Freedom Art Festival. Wspierając artystów, którym uniemożliwia się wystawianie ich prac, obnaża milczenie wielu i podważa dobre samopoczucie lokatorów „bezpiecznych przestrzeni”. Przeżyła atak terrorystyczny w Kopenhadze w 2015 roku. Po zamachu kontynuowała spotkanie na temat sztuki i bluźnierstwa, mówiąc: „Oni nie tylko chcą nas zabić. Chcą też, żebyśmy przestali rozmawiać i właśnie dlatego powinniśmy kontynuować”.
Dyskusja odbędzie się 23 listopada 2023 o godzinie 18:30 w Pracowni, na parterze Zamku Ujazdowskiego.