Eurokraci wydali wyrok - następuje mocne uderzenie w motoryzacje i transport

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rozporządzenie ws. zaostrzenia normy środowiskowej dla pojazdów. Sprawa ta nie wzbudziła w Polsce zbyt dużego zainteresowania, a powinna. Jest to bowiem kolejne rozporządzenie wpisujące się w działania związane z szaleństwami ekologicznymi, które oczywiście nie tylko odczujemy na własnych portfelach, ale które osłabi również europejską produkcję.
koło samochodu Eurokraci wydali wyrok - następuje mocne uderzenie w motoryzacje i transport
koło samochodu / Flickr @priceman 141

Europejska motoryzacja znajduje się w potrzasku. Z jednej strony cały czas dokręcana jest klimatyczna śruba nakładająca kolejne ograniczenia w myśl walki o zbawienie klimatu bez względu na koszty. Z drugiej strony na europejską motoryzację cały czas mocno naciskają producenci z państw, które za nic mają wszelkie ograniczenia, czyli na przykład z Chin.

Klimatyczna śmierć nadejdzie jutro. A może pojutrze?

 

Norma Euro 7

 

Nowym rozdziałem w tej sprawie jest przyjęcie przez Radę Unii Europejskiej rozporządzenia w sprawie zaostrzenia normy środowiskowej, które nazywane jest „Euro 7”. Co ono oznacza?

Mówiąc w skrócie, norma Euro 7 to przede wszystkim zaostrzenie limitów cząstek stałych dla samochodów osobowych oraz dostawczych, a także limitu spalin dla autobusów i ciężarówek.

Główne założenia tej normy to „redukcja emisji zanieczyszczeń”, która przede wszystkim dotyczy pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Zmieni się także sposób analizowania zanieczyszczeń, który obejmie nie tylko substancje wydobywające się z rury wydechowej, ale także pochodzące z innych elementów pojazdów, czyli na przykład… pyły z układu hamulcowego.

Zaostrzony zostanie także okres, w którym nowe samochody będą musiały spełniać normy emisji. Dotychczas było to 5 lat lub 100 tysięcy kilometrów, a teraz 10 lat lub 200 tysięcy kilometrów.

 

Eurokraci dają czas

 

Rozporządzenie to nie będzie obowiązywać jednak od razu, producenci mają więc jeszcze chwilę na przystosowanie się do zaostrzonego rygoru. Od momentu publikacji aktu prawnego będzie ono egzekwowane po 2,5 roku – w przypadku nowych samochodów osobowych oraz dostawczych nowej generacji, oraz 3,5 roku - w przypadku wszystkich nowych samochodów osobowych oraz dostawczych. Więcej czasu będą mieli producenci pojazdów ciężarowych, autobusów i przyczep – 4 lata w przypadku pojazdów nowych generacji oraz 5 lat w przypadku wszystkich pojazdów.

 

Nie wszystko udało się wprowadzić

 

Warto jednak zauważyć, że pierwotnie norma Euro 7 miała być dużo bardziej rygorystyczna. Zakładano w niej drakońskie obniżenie średniej emisji: azotu, tlenku węgla oraz tlenku azotu. Szczególnie surowe były proponowane normy dotyczące CO2 zakładające zmniejszenie średniej emisji z 95 g/km do 30 g/km, co oznaczałoby, że jedyne dostępne wersje spalinowe aut musiałyby być hybrydami plug-in.

Takim zamiarom mocno sprzeciwiali się producenci samochodów. Spowodowało to odejście od tych pomysłów i ostatecznie norma Euro 7 zaostrza normy emisji dwutlenku węgla oraz tlenku azotu tylko dla samochodów ciężarowych i autobusów. W przypadku osobówek nie zmieniło się nic.

Nie oznacza to jednak, że właściciele aut osobowych mogą spać spokojnie. Razem z rozporządzeniem wprowadzone zostały tzw. paszporty samochodowe. Jakie informacje się w nich znajdą? Przy rejestracji samochodu konieczne będzie zawarcie informacji o poziomie emisji dwutlenku węgla przez pojazd, zużyciu energii elektrycznej lub paliwa, a także o zasięgu i trwałości akumulatora.

Czytaj także: Koniec wakacji all inclusive, jakie znamy? Kurorty wprowadzają duże zmiany

 

Elektryki także oberwą

 

Co ciekawe, Euro 7 to także uderzenie w lansowane obecnie samochody elektryczne. Rozporządzenie to również wprowadza normy dotyczące używania i utylizacji akumulatorów oraz przepisy ustalające minimalną trwałość baterii używanych w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.

I tak w przypadku aut osobowych bateria będzie musiała utrzymać co najmniej 80% swojej pojemności deklarowanej przez producenta przez pierwsze 5 lat lub pierwsze 100 tysięcy kilometrów użytkowania, zaś po 8 latach lub 160 tysiącach kilometrów jej minimalny poziom będzie mógł spaść do 72%. W przypadku pojazdów dostawczych normy te będą wynosić odpowiednio – 75% oraz 67%.

 

Doniesienia prosto z europarlamentu

 

Więcej o tym, co tak naprawdę oznaczają przyjęte rozwiązania, mówi europoseł Prawa i Sprawiedliwości Jadwiga Wiśniewska. – Nowe normy zmniejszające emisje zanieczyszczeń z pojazdów uderzą szczególnie w małe i średnie przedsiębiorstwa (na przykład firmy dostawcze), które będą zmuszone do wymiany floty na samochody nowszej generacji – podkreśla.

Zwraca też uwagę, że zmiany te bardzo uderzą w nasz kraj z uwagi na to, że w Polsce mamy mocno rozwiniętą branżę transportową. – W Polsce sektor transportu to 8% PKB, więc wszelkie nowe normy dotyczące emisji zanieczyszczeń z pojazdów lekkich i ciężkich – na przykład transportowych – znacznie podniosą koszty operacyjne przedsiębiorstw, ponieważ będzie się to wiązało z wymianą floty na nowszą i wyższymi kosztami kupowania części zamiennych.

Jadwiga Wiśniewska dodaje również, kto najmocniej odczuje zmiany. – Euro 7 nie zmienia norm emisyjności dla samochodów osobowych, dlatego teoretycznie obywatele na co dzień poruszający się pojazdami osobowymi nie będą dotknięci tymi nowymi normami. Rozporządzenie dotknie producentów i użytkowników samochodów ciężkich, ciężarówek i samochodów dostawczych – zaznacza. – Dla obywatela wzrosnąć mogą koszty transportu – na przykład autobusowego – albo koszty dostaw produktów – przestrzega.
Co więcej, jej zdaniem wprowadzenie nowych norm Euro 7 może być pretekstem dla samorządów do nakładania dodatkowych ograniczeń dla pojazdów osobowych – i nie tylko – dotyczących wjazdów do miast.

 

Sytuacja już jest dramatyczna

 

Wróćmy jeszcze do sytuacji europejskiej motoryzacji. Już bez normy Euro 7 europejscy producenci mają poważne problemy ze spełnianiem obowiązujących norm. A mimo to śruba cały czas jest dokręcana.
Dane dotyczące emisji samochodów niemieckiej marki Volkswagen pokazują, że producent już teraz nie jest w stanie spełniać norm. Z opublikowanych przez VW danych wynika, że średnia emisja dwutlenku węgla dla wszystkich pojazdów dostarczanych przez grupę Dax w UE wynosi 118,4 grama na kilometr. Dotychczas limit wynosił 122 gramy na kilometr, czyli samochody ledwo mieściły się w tych normach. Problemy zaczną się od przyszłego roku, kiedy to emisja CO2 we flotach samochodowych powinna być niższa o 15 procent, i tak dla grupy VW limit ten będzie wynosić 105 gramów za kilometr. Oznacza to, że obecne samochody grupy nie będą spełniać norm.

Problemów europejskich producentów jest jednak coraz więcej. Dużym utrudnieniem dla nich jest konkurencja z państw spoza UE, szczególnie z Chin. A ta nie próżnuje i jest coraz bardziej agresywna.

O tym, jak poważny jest ten problem, świadczy chociażby to, że podczas tegorocznych mistrzostw Europy w piłce nożnej, które odbędą się w Niemczech, oficjalnym partnerem reklamowym przestanie być Volkswagen. Jego miejsce zajmie… chiński BYD. Sprawa ta wywołała w Niemczech prawdziwy skandal. Nasi sąsiedzi zza Odry nie mogą zrozumieć tego, że chociaż posiadają wiele uznanych na świecie marek samochodowych, to właśnie Chińczycy będą twarzą mistrzostw odbywających się w ich kraju.

 

W cieniu Zielonego Ładu

 

W branżę samochodową i transportową uderzają także wymagania nakładane przez Europejski Zielony Ład.
Przypominamy, że Zielony Ład ma na celu także ograniczenie wpływu na środowisko sektora transportowego, który stanowi około 5% unijnego PKB. Unia Europejska dąży do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem drogowym o 90% do 2050 roku.

Planowane jest ponadto stopniowe wycofywanie pojazdów z silnikami spalinowymi (w tym hybrydowych), które nie będą produkowane na terenie UE po 2035 roku.

Dodatkowo branża transportowa zostanie objęta opłatami zgodnie z systemem EU ETS, które stanowić będą karę dla operatorów nieprzechodzących na pojazdy ekologiczne.
 


 

POLECANE
Gigantyczne tsunami zagraża Japonii. Ewakuacja niemal 2 mln ludzi z ostatniej chwili
Gigantyczne tsunami zagraża Japonii. Ewakuacja niemal 2 mln ludzi

W Japonii trwa masowa ewakuacja po potężnym trzęsieniu ziemi u wybrzeży Kamczatki. Fale tsunami uderzają w kolejne regiony Pacyfiku, a mieszkańcy zagrożonych terenów szukają schronienia na dachach domów i wyżej położonych terenach. Alarm dotyczy niemal 2 milionów osób.

Karol Nawrocki liderem rankingu zaufania Polaków. Sondaż z ostatniej chwili
Karol Nawrocki liderem rankingu zaufania Polaków. Sondaż

Lipcowy sondaż zaufania do polityków przyniósł prawdziwą polityczną roszadę: Karol Nawrocki, prezydent-elekt i były szef Instytutu Pamięci Narodowej, trafił na pierwsze miejsce zaufania społecznego – ufa mu aż 46,8 proc. ankietowanych

tylko u nas
Cristina Dumitrescu: Unia Europejska nie chce zjednoczenia Rumunii z Mołdawią

Cristina Dumitrescu, rumuńska senator i uczestniczka konferencji MEGA w Kiszyniowie, otwarcie krytykuje działania mołdawskich władz oraz ich relacje z Unią Europejską. W rozmowie z Konradem Wernickim mówi o blokowaniu zjednoczenia Mołdawii z Rumunią, wpływach Zachodu i Rosji oraz o tym, dlaczego jej środowisko jest fałszywie oskarżane o prorosyjskość.

Trump zmusił UE do kapitulacji. Niemcy niezadowoleni tylko u nas
Trump zmusił UE do kapitulacji. Niemcy niezadowoleni

Porozumienie z UE w sprawie handlu to najnowszy sukces Donalda Trumpa. W ogłoszonej kampanii obrony rynku amerykańskiego, a tak naprawdę ustawienia sprawiedliwych reguł gry, prezydent Stanów Zjednoczonych zmusza kolejne państwa do ugody. Jednocześnie doprowadził do zakończenia wojny Izraela z Iranem czy wojny na wschodzie Demokratycznej Republiki Konga. Z naszego punktu widzenia kluczowa jest jednak wojna Rosji z Ukrainy.

Niemiecka minister: UE ma słabą pozycję w negocjacjach z USA pilne
Niemiecka minister: UE ma słabą pozycję w negocjacjach z USA

Niemiecka minister gospodarki i energii Katherina Reiche stwierdziła we wtorek, że Unia Europejska znajduje się w niekorzystnej pozycji w rozmowach ze Stanami Zjednoczonymi. Jej zdaniem taki stan rzeczy jest nie do zaakceptowania i wymaga pilnej zmiany.

Wiktor Orban ostro: Musimy odpłacić Brukseli. To, co się dzieje w Polsce, jest haniebne z ostatniej chwili
Wiktor Orban ostro: Musimy odpłacić Brukseli. To, co się dzieje w Polsce, jest haniebne

Premier Węgier Wiktor Orban w rozmowie z Michałem Karnowskim dla wPolsce24.pl odniósł się do aktualnej sytuacji politycznej w Polsce, roli Unii Europejskiej i przyszłości sojuszu Europy środkowowschodniej. W wywiadzie nie brakowało mocnych słów pod adresem Donalda Tuska i Unii Europejskiej, licznych odniesień do historii oraz apelów o wspólne działanie.

Komornik zajął konto Roberta Bąkiewicza. Chodzi o świadczenie na rzecz Babci Kasi Wiadomości
Komornik zajął konto Roberta Bąkiewicza. Chodzi o świadczenie na rzecz "Babci Kasi"

Robert Bąkiewicz znów na celowniku – choć prezydent go ułaskawił, komornicy nie odpuszczają. Z jego konta zniknęło już ponad 9 tys. zł, a pieniądze trafiły m.in. do tzw. „Babci Kasi”, znanej z agresywnych wystąpień przeciwko obecnej opozycji i środowiskom patriotycznym.

Trump: Za 10 dni ogłosimy nowe sankcje na Rosję z ostatniej chwili
Trump: Za 10 dni ogłosimy nowe sankcje na Rosję

Prezydent USA Donald Trump powiedział we wtorek, że nałoży nowe sankcje na Rosję za 10 dni, jeśli w tym czasie Moskwa nie zawrze porozumienia o zakończeniu wojny. Przyznał jednak, że nie wie, jak bardzo sankcje dotkną Rosję.

W Iranie rozważają zamknięcie stolicy. Powodem katastrofalny brak wody Wiadomości
W Iranie rozważają zamknięcie stolicy. Powodem katastrofalny brak wody

Iran mierzy się z największym w swojej historii kryzysem wodnym – sytuacja jest tak poważna, że władze rozważają wprowadzenie nadzwyczajnych środków. W Teheranie, stolicy kraju, przerwy w dostawie wody trwają nawet do 48 godzin, a mieszkańcy zmagają się z rekordowymi temperaturami.

Katastrofa wojskowego śmigłowca w Niemczech. Nie żyją 3 osoby z ostatniej chwili
Katastrofa wojskowego śmigłowca w Niemczech. Nie żyją 3 osoby

Trzy osoby zginęły we wtorkowej katastrofie wojskowego śmigłowca szkoleniowego, który runął do rzeki pod Lipskiem - informuje tygodnik „Spiegel”, powołując się na źródła w Bundeswehrze.

REKLAMA

Eurokraci wydali wyrok - następuje mocne uderzenie w motoryzacje i transport

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rozporządzenie ws. zaostrzenia normy środowiskowej dla pojazdów. Sprawa ta nie wzbudziła w Polsce zbyt dużego zainteresowania, a powinna. Jest to bowiem kolejne rozporządzenie wpisujące się w działania związane z szaleństwami ekologicznymi, które oczywiście nie tylko odczujemy na własnych portfelach, ale które osłabi również europejską produkcję.
koło samochodu Eurokraci wydali wyrok - następuje mocne uderzenie w motoryzacje i transport
koło samochodu / Flickr @priceman 141

Europejska motoryzacja znajduje się w potrzasku. Z jednej strony cały czas dokręcana jest klimatyczna śruba nakładająca kolejne ograniczenia w myśl walki o zbawienie klimatu bez względu na koszty. Z drugiej strony na europejską motoryzację cały czas mocno naciskają producenci z państw, które za nic mają wszelkie ograniczenia, czyli na przykład z Chin.

Klimatyczna śmierć nadejdzie jutro. A może pojutrze?

 

Norma Euro 7

 

Nowym rozdziałem w tej sprawie jest przyjęcie przez Radę Unii Europejskiej rozporządzenia w sprawie zaostrzenia normy środowiskowej, które nazywane jest „Euro 7”. Co ono oznacza?

Mówiąc w skrócie, norma Euro 7 to przede wszystkim zaostrzenie limitów cząstek stałych dla samochodów osobowych oraz dostawczych, a także limitu spalin dla autobusów i ciężarówek.

Główne założenia tej normy to „redukcja emisji zanieczyszczeń”, która przede wszystkim dotyczy pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Zmieni się także sposób analizowania zanieczyszczeń, który obejmie nie tylko substancje wydobywające się z rury wydechowej, ale także pochodzące z innych elementów pojazdów, czyli na przykład… pyły z układu hamulcowego.

Zaostrzony zostanie także okres, w którym nowe samochody będą musiały spełniać normy emisji. Dotychczas było to 5 lat lub 100 tysięcy kilometrów, a teraz 10 lat lub 200 tysięcy kilometrów.

 

Eurokraci dają czas

 

Rozporządzenie to nie będzie obowiązywać jednak od razu, producenci mają więc jeszcze chwilę na przystosowanie się do zaostrzonego rygoru. Od momentu publikacji aktu prawnego będzie ono egzekwowane po 2,5 roku – w przypadku nowych samochodów osobowych oraz dostawczych nowej generacji, oraz 3,5 roku - w przypadku wszystkich nowych samochodów osobowych oraz dostawczych. Więcej czasu będą mieli producenci pojazdów ciężarowych, autobusów i przyczep – 4 lata w przypadku pojazdów nowych generacji oraz 5 lat w przypadku wszystkich pojazdów.

 

Nie wszystko udało się wprowadzić

 

Warto jednak zauważyć, że pierwotnie norma Euro 7 miała być dużo bardziej rygorystyczna. Zakładano w niej drakońskie obniżenie średniej emisji: azotu, tlenku węgla oraz tlenku azotu. Szczególnie surowe były proponowane normy dotyczące CO2 zakładające zmniejszenie średniej emisji z 95 g/km do 30 g/km, co oznaczałoby, że jedyne dostępne wersje spalinowe aut musiałyby być hybrydami plug-in.

Takim zamiarom mocno sprzeciwiali się producenci samochodów. Spowodowało to odejście od tych pomysłów i ostatecznie norma Euro 7 zaostrza normy emisji dwutlenku węgla oraz tlenku azotu tylko dla samochodów ciężarowych i autobusów. W przypadku osobówek nie zmieniło się nic.

Nie oznacza to jednak, że właściciele aut osobowych mogą spać spokojnie. Razem z rozporządzeniem wprowadzone zostały tzw. paszporty samochodowe. Jakie informacje się w nich znajdą? Przy rejestracji samochodu konieczne będzie zawarcie informacji o poziomie emisji dwutlenku węgla przez pojazd, zużyciu energii elektrycznej lub paliwa, a także o zasięgu i trwałości akumulatora.

Czytaj także: Koniec wakacji all inclusive, jakie znamy? Kurorty wprowadzają duże zmiany

 

Elektryki także oberwą

 

Co ciekawe, Euro 7 to także uderzenie w lansowane obecnie samochody elektryczne. Rozporządzenie to również wprowadza normy dotyczące używania i utylizacji akumulatorów oraz przepisy ustalające minimalną trwałość baterii używanych w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.

I tak w przypadku aut osobowych bateria będzie musiała utrzymać co najmniej 80% swojej pojemności deklarowanej przez producenta przez pierwsze 5 lat lub pierwsze 100 tysięcy kilometrów użytkowania, zaś po 8 latach lub 160 tysiącach kilometrów jej minimalny poziom będzie mógł spaść do 72%. W przypadku pojazdów dostawczych normy te będą wynosić odpowiednio – 75% oraz 67%.

 

Doniesienia prosto z europarlamentu

 

Więcej o tym, co tak naprawdę oznaczają przyjęte rozwiązania, mówi europoseł Prawa i Sprawiedliwości Jadwiga Wiśniewska. – Nowe normy zmniejszające emisje zanieczyszczeń z pojazdów uderzą szczególnie w małe i średnie przedsiębiorstwa (na przykład firmy dostawcze), które będą zmuszone do wymiany floty na samochody nowszej generacji – podkreśla.

Zwraca też uwagę, że zmiany te bardzo uderzą w nasz kraj z uwagi na to, że w Polsce mamy mocno rozwiniętą branżę transportową. – W Polsce sektor transportu to 8% PKB, więc wszelkie nowe normy dotyczące emisji zanieczyszczeń z pojazdów lekkich i ciężkich – na przykład transportowych – znacznie podniosą koszty operacyjne przedsiębiorstw, ponieważ będzie się to wiązało z wymianą floty na nowszą i wyższymi kosztami kupowania części zamiennych.

Jadwiga Wiśniewska dodaje również, kto najmocniej odczuje zmiany. – Euro 7 nie zmienia norm emisyjności dla samochodów osobowych, dlatego teoretycznie obywatele na co dzień poruszający się pojazdami osobowymi nie będą dotknięci tymi nowymi normami. Rozporządzenie dotknie producentów i użytkowników samochodów ciężkich, ciężarówek i samochodów dostawczych – zaznacza. – Dla obywatela wzrosnąć mogą koszty transportu – na przykład autobusowego – albo koszty dostaw produktów – przestrzega.
Co więcej, jej zdaniem wprowadzenie nowych norm Euro 7 może być pretekstem dla samorządów do nakładania dodatkowych ograniczeń dla pojazdów osobowych – i nie tylko – dotyczących wjazdów do miast.

 

Sytuacja już jest dramatyczna

 

Wróćmy jeszcze do sytuacji europejskiej motoryzacji. Już bez normy Euro 7 europejscy producenci mają poważne problemy ze spełnianiem obowiązujących norm. A mimo to śruba cały czas jest dokręcana.
Dane dotyczące emisji samochodów niemieckiej marki Volkswagen pokazują, że producent już teraz nie jest w stanie spełniać norm. Z opublikowanych przez VW danych wynika, że średnia emisja dwutlenku węgla dla wszystkich pojazdów dostarczanych przez grupę Dax w UE wynosi 118,4 grama na kilometr. Dotychczas limit wynosił 122 gramy na kilometr, czyli samochody ledwo mieściły się w tych normach. Problemy zaczną się od przyszłego roku, kiedy to emisja CO2 we flotach samochodowych powinna być niższa o 15 procent, i tak dla grupy VW limit ten będzie wynosić 105 gramów za kilometr. Oznacza to, że obecne samochody grupy nie będą spełniać norm.

Problemów europejskich producentów jest jednak coraz więcej. Dużym utrudnieniem dla nich jest konkurencja z państw spoza UE, szczególnie z Chin. A ta nie próżnuje i jest coraz bardziej agresywna.

O tym, jak poważny jest ten problem, świadczy chociażby to, że podczas tegorocznych mistrzostw Europy w piłce nożnej, które odbędą się w Niemczech, oficjalnym partnerem reklamowym przestanie być Volkswagen. Jego miejsce zajmie… chiński BYD. Sprawa ta wywołała w Niemczech prawdziwy skandal. Nasi sąsiedzi zza Odry nie mogą zrozumieć tego, że chociaż posiadają wiele uznanych na świecie marek samochodowych, to właśnie Chińczycy będą twarzą mistrzostw odbywających się w ich kraju.

 

W cieniu Zielonego Ładu

 

W branżę samochodową i transportową uderzają także wymagania nakładane przez Europejski Zielony Ład.
Przypominamy, że Zielony Ład ma na celu także ograniczenie wpływu na środowisko sektora transportowego, który stanowi około 5% unijnego PKB. Unia Europejska dąży do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem drogowym o 90% do 2050 roku.

Planowane jest ponadto stopniowe wycofywanie pojazdów z silnikami spalinowymi (w tym hybrydowych), które nie będą produkowane na terenie UE po 2035 roku.

Dodatkowo branża transportowa zostanie objęta opłatami zgodnie z systemem EU ETS, które stanowić będą karę dla operatorów nieprzechodzących na pojazdy ekologiczne.
 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe