Umowa na modernizację samolotów CASA dla Wojska Polskiego podpisana – sukces Airbus Poland i polskich pracowników
Modernizacja na lata 2025–2033
Prace obejmą unifikację systemów awionicznych, modernizację łączności i identyfikacji, a także zwiększenie możliwości desantowych dla spadochroniarzy. Dwa pierwsze samoloty zostaną zmodernizowane w Hiszpanii, a pozostałe 14 w centrum serwisowym Airbus Poland w Warszawie. Kontrakt jest kluczowy dla 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w Balicach, do której flota C-295M jest przypisana.
Symboliczne podpisanie w obecności ministra
Podpisanie umowy odbyło się w obecności Ministra Obrony Narodowej, Władysława Kosiniaka-Kamysza, oraz przedstawicieli Airbus Defence and Space, w tym Michaela Schoellhorna – prezesa koncernu, i Javiera Mediny – prezesa Airbus Poland. W wydarzeniu uczestniczyli również przedstawiciele NSZZ "Solidarność" z warszawskich zakładów Airbusa.
Cieszę się, że po raz kolejny powierzono naszej firmie i naszym Pracownikom strategiczne zadanie modernizacji floty samolotów C295 dla Wojska Polskiego. To zdecydowanie podkreśla nasz dotychczasowy profesjonalizm, zaangażowanie i przede wszystkim jakość świadczonych usług. Oczywiście sama modernizacja i obsługa „Kaśki” to tylko część naszego biznesu w Warszawie, nie możemy zapominać o samolocie Orlik, z którego jesteśmy również dumni. Dla mnie oczywiście najważniejszy jest ten pracowniczy wymiar zawartej dziś umowy. To z całą pewnością gwarancja stabilnych i atrakcyjnych miejsc pracy dla pracowników naszego centrum serwisowego i nie tylko
– podkreślił Rafał Chojecki, wiceprzewodniczący NSZZ "Solidarność" Airbus Poland.
100 lat tradycji i nowe perspektywy
Airbus Poland to firma z niemal stuletnią tradycją, wnosząca znaczący wkład w globalny łańcuch dostaw Airbusa, m.in. poprzez produkcję struktur samolotów C-295, A330 i A320. Pracownicy zakładów na Okęciu od lat korzystają z bogatych świadczeń socjalnych oraz stabilnych warunków zatrudnienia.
Wiceprzewodniczący Solidarności zapowiedział dalszy rozwój zakładu, wspominając o kluczowych projektach, takich jak współpraca przy programach MRTT (latające tankowce) oraz samolotach A400M. Zaznaczył również, że decyzje PLL LOT dotyczące wyboru maszyn regionalnych, takich jak Airbus A220, mogą otworzyć nowe możliwości produkcyjne dla warszawskiego zakładu.
Wciąż posiadamy szeroki wachlarz cennych kompetencji, jednak stale podkreślamy, że zależy nam na rozwoju oraz tworzeniu nowych, bezpiecznych, atrakcyjnych i stabilnych miejsc pracy. Aby takie miejsca mogły powstawać, niezbędna jest ciągła współpraca między przedstawicielami rządu, naszej firmy i pracowników. Tylko w ten sposób można prowadzić biznes odpowiedzialny społecznie.
- mówił przewodniczący Solidarności w Airbus Poland i kontynuował.
Warto zaznaczyć, że od kilku lat, dzięki dialogowi z pracodawcą, udaje nam się zapewniać regularny wzrost wynagrodzeń, bogatą ofertę funduszu socjalnego, premie jubileuszowe i okolicznościowe, a także 40-minutową płatną przerwę dla pracowników produkcji – zarówno bezpośredniej, jak i pośredniej. Można wymienić jeszcze więcej korzyści, jednak wszystko to byłoby niemożliwe bez wsparcia i zaangażowania zarówno pracowników, jak i strony rządowej.
Związkowiec nakreślił też priorytety dla zakładu pracy i pracowników.
Nasza przyszłość wiąże się przede wszystkim z programami MRTT (latające tankowce) oraz samolotem transportowym A400M dla Polski. Nie ukrywam, że chcielibyśmy także rozwinąć nasze zdolności w zakresie produkcji struktur do samolotów cywilnych. W tym kontekście kluczowa jest decyzja PLL LOT dotycząca wyboru samolotu Airbus A220 do obsługi połączeń regionalnych. Mamy nadzieję i oczekujemy, że rząd Polski – tak jak dziś – będzie stawiał na pierwszym miejscu dobro polskich pracowników i ich rodzin.
– podsumował Chojecki.
Stabilność i przyszłość
Umowa na modernizację C-295M stanowi kolejny krok w umacnianiu pozycji Airbus Poland na rynku obronnym, jednocześnie zabezpieczając miejsca pracy dla setek polskich specjalistów.