Czy mam prawo do wymiany wadliwego urządzenia?

Kupiłem piekarnik, który od początku sprawia problemy. Jego wyświetlacz już dwukrotnie wymieniano, ale nadal ma martwe piksele. Zgłosiłem ponownie ten problem sprzedającemu, ale usłyszałem, że firma nie wymieni wyświetlacza po raz trzeci. Czy mogę coś jeszcze zrobić, czegoś żądać? Czy nadal mam gwarancję na ten sprzęt?
Uszkodzony telefon, zdjęcie podglądowe Czy mam prawo do wymiany wadliwego urządzenia?
Uszkodzony telefon, zdjęcie podglądowe / Pixabay

Drogi Czytelniku, Twoja sytuacja jest niestety dość powszechna, ale prawo konsumenckie daje Ci szerokie możliwości ochrony interesów. Warto wyjaśnić, że w takich przypadkach kluczowe znaczenie mają przepisy dotyczące gwarancji oraz rękojmi, które możesz stosować niezależnie od siebie.

Co to jest gwarancja?

Gwarancja to dobrowolne zobowiązanie producenta lub sprzedawcy, które określa, jakie wady są objęte ochroną i jakie działania podejmie gwarant w razie ich zgłoszenia. Jeżeli producent zobowiązał się naprawiać lub wymieniać wadliwe elementy, a problem wyświetlacza nie został skutecznie rozwiązany, masz prawo domagać się dalszej naprawy lub wymiany w ramach gwarancji. Warto pamiętać, że gdy dana część, w tym przypadku wyświetlacz, została wymieniona na nową, okres gwarancji na tę część zaczyna biec na nowo, o ile warunki gwarancji nie stanowią inaczej. Informacja serwisanta o braku możliwości dalszej wymiany może więc być niezgodna z warunkami gwarancji, dlatego zalecam dokładne zapoznanie się z jej treścią.

Jednakże gwarancja nie jest jedyną drogą ochrony konsumenta. Rękojmia, która wynika z przepisów Kodeksu cywilnego, to podstawowe prawo konsumenckie przysługujące niezależnie od gwarancji. Zgodnie z nią sprzedawca odpowiada za wady fizyczne towaru przez dwa lata od daty zakupu. W ramach rękojmi możesz domagać się naprawy, wymiany na nowy egzemplarz, obniżenia ceny lub – jeśli wada jest istotna – odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy. To Ty jako konsument decydujesz, czego oczekujesz, a sprzedawca nie może odmówić spełnienia Twojego żądania, o ile nie wiąże się to z nadmiernymi kosztami.

Czy mam prawo do wymiany wadliwego urządzenia?

W przypadku wadliwego piekarnika, który mimo dwukrotnej naprawy nadal nie działa prawidłowo, możesz zażądać wymiany całego urządzenia na nowe. Wielokrotne nieskuteczne naprawy są podstawą do uznania, że wada nie może zostać usunięta, co daje Ci prawo do wymiany lub zwrotu pieniędzy. Jeżeli jednak piekarnik jest w jakimś stopniu funkcjonalny, możesz również zdecydować się na obniżenie ceny. Zgodnie z przepisami masz prawo zażądać proporcjonalnej obniżki, odpowiadającej obniżeniu wartości użytkowej piekarnika z powodu wadliwego wyświetlacza. Na przykład, jeśli piekarnik kosztował 3000 zł, a wada sprawia, że jego wartość spadła o 20%, możesz żądać zwrotu 600 zł.

W praktyce powinieneś skontaktować się ze sprzedawcą i jasno określić swoje żądania, czy oczekujesz naprawy, wymiany, obniżenia ceny czy zwrotu pieniędzy. Zalecam złożenie reklamacji w formie pisemnej, opisując dotychczasowe problemy i wskazując, że wada nie została skutecznie usunięta. Jeśli gwarant lub sprzedawca nie odpowie na Twoje żądanie lub je odrzuci, masz możliwość zgłoszenia sprawy do rzecznika praw konsumentów lub skierowania jej do sądu.

Prawo do rekompensaty za wadliwy produkt

Podsumowując, masz prawo żądać sprawnego sprzętu lub rekompensaty za jego obniżoną wartość. Warto działać zdecydowanie i przypominać sprzedawcy, że nieskuteczne naprawy nie zwalniają go z odpowiedzialności za produkt.


 

POLECANE
Potężne uderzenie kontrrewolucji Donalda Trumpa tylko u nas
Potężne uderzenie kontrrewolucji Donalda Trumpa

Czy mężczyźni powinni mieć dostęp do kobiecych szatni, spa i przebieralni, jeżeli sami uznają się za kobiety? Prawo w Ameryce faworyzowało dotychczas takich mężczyzn, wpuszczając ich do żeńskich przestrzeni niczym lisy do kurników. Teraz to prawdopodobnie się zmieni.

Znana influencerka złożyła petycję w Sejmie. Domagało się tego 48 tys. ludzi Wiadomości
Znana influencerka złożyła petycję w Sejmie. Domagało się tego 48 tys. ludzi

Do Ministerstwa Zdrowia oraz Komisji ds. Petycji w Sejmie wpłynęła właśnie kolejna petycja w sprawie zakazu reklamy piwa, złożona przez Olgę Legosz, influencerkę i aktywistkę społeczną.

Co z posłem Marcinem Romanowskim? Nowe informacje Wiadomości
Co z posłem Marcinem Romanowskim? Nowe informacje

Sejm uchylił w czwartek immunitet b. wiceszefowi MS Marcinowi Romanowskiemu oraz wyraził zgodę na jego zatrzymanie i areszt. Kolejne uchylenie immunitetu posła PiS ma związek z przestawieniem przez prokuraturę nowych zarzutów w śledztwie dot. Funduszu Sprawiedliwości.

Europoseł Koalicji Obywatelskiej mówi Niemcom jak mają głosować z ostatniej chwili
Europoseł Koalicji Obywatelskiej mówi Niemcom jak mają głosować

Do tej pory to raczej niemieckie media i politycy mówili Polakom co mają robić, jak żyć i jak głosować. A tu proszę.

Budowa pierwszej elektrowni jądrowej. Sejm zdecydował pilne
Budowa pierwszej elektrowni jądrowej. Sejm zdecydował

Sejm uchwalił w czwartek ustawę o dokapitalizowaniu z budżetu spółki Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) kwotą do 60,2 mld zł, co ma być wkładem do budowy pierwszej elektrowni jądrowej. Warunkiem dokapitalizowania jest zgoda KE na pomoc publiczną.

Zamieszanie wokół serialu Klan. Aktorka uspokaja fanów Wiadomości
Zamieszanie wokół serialu "Klan". Aktorka uspokaja fanów

Ostatnie zmiany w obsadzie serialu "Klan" wywołały spore poruszenie wśród widzów. Po odejściu Barbary Bursztynowicz pojawiły się obawy, że kolejne gwiazdy produkcji mogą pójść w jej ślady. Jedną z osób, o których przyszłość zaczęto się martwić, jest Joanna Żółkowska, od lat wcielająca się w postać Anny Surmacz-Koziełło.

Rozważamy to. Macron odsłania plany wobec Rosji pilne
"Rozważamy to". Macron odsłania plany wobec Rosji

Rozważamy rozmieszczenie sił pokojowych, które w wypadku zakończenia wojny w Ukrainie miałyby odstraszyć Rosję przed wznowieniem agresji - powiedział w czwartek prezydent Francji Emmanuel Macron. Zaznaczył, że w obecnej sytuacji potrzebna jest Europa solidarna i silna.

Szef MSZ Węgier: „Nie zgodzimy się na przedłużenie sankcji na Rosję i Białoruś polityka
Szef MSZ Węgier: „Nie zgodzimy się na przedłużenie sankcji na Rosję i Białoruś"

Nie zgodzimy się w poniedziałek na przedłużenie sankcji na Rosję i Białoruś oraz zawetujemy wartą 20 mld euro pomoc Unii Europejskiej dla Ukrainy – zapowiedział w czwartek minister spraw zagranicznych Węgier Peter Szijjarto.

Odeszłaś tak nagle. Żałoba w pomorskiej policji Wiadomości
"Odeszłaś tak nagle". Żałoba w pomorskiej policji

Media obiegła informacja o nagłej śmierci nadkomisarz Beaty Kurek. Była zastępcą naczelnika wydziału prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku. Miała 44 lata. Według doniesień lokalnych mediów przyczyną jej zgonu były powikłania po grypie.

Polka zatrzymana w Bristolu. Uważa, że jest zaginioną Madeleine McCann Wiadomości
Polka zatrzymana w Bristolu. Uważa, że jest zaginioną Madeleine McCann

3-letnia Madeleine McCann przebywała na wakacjach w Praia da Luz wraz z rodzicami i rodzeństwem, kiedy nagle 3 maja 2007 roku zniknęła z hotelowego pokoju. Sprawa do dziś nie została rozwiązana. Tymczasem od dłuższego już czasu pewna 23-latka nie przestaje głosić, że jest zaginioną Brytyjką, czym wywołała wielką medialną burzę.

REKLAMA

Czy mam prawo do wymiany wadliwego urządzenia?

Kupiłem piekarnik, który od początku sprawia problemy. Jego wyświetlacz już dwukrotnie wymieniano, ale nadal ma martwe piksele. Zgłosiłem ponownie ten problem sprzedającemu, ale usłyszałem, że firma nie wymieni wyświetlacza po raz trzeci. Czy mogę coś jeszcze zrobić, czegoś żądać? Czy nadal mam gwarancję na ten sprzęt?
Uszkodzony telefon, zdjęcie podglądowe Czy mam prawo do wymiany wadliwego urządzenia?
Uszkodzony telefon, zdjęcie podglądowe / Pixabay

Drogi Czytelniku, Twoja sytuacja jest niestety dość powszechna, ale prawo konsumenckie daje Ci szerokie możliwości ochrony interesów. Warto wyjaśnić, że w takich przypadkach kluczowe znaczenie mają przepisy dotyczące gwarancji oraz rękojmi, które możesz stosować niezależnie od siebie.

Co to jest gwarancja?

Gwarancja to dobrowolne zobowiązanie producenta lub sprzedawcy, które określa, jakie wady są objęte ochroną i jakie działania podejmie gwarant w razie ich zgłoszenia. Jeżeli producent zobowiązał się naprawiać lub wymieniać wadliwe elementy, a problem wyświetlacza nie został skutecznie rozwiązany, masz prawo domagać się dalszej naprawy lub wymiany w ramach gwarancji. Warto pamiętać, że gdy dana część, w tym przypadku wyświetlacz, została wymieniona na nową, okres gwarancji na tę część zaczyna biec na nowo, o ile warunki gwarancji nie stanowią inaczej. Informacja serwisanta o braku możliwości dalszej wymiany może więc być niezgodna z warunkami gwarancji, dlatego zalecam dokładne zapoznanie się z jej treścią.

Jednakże gwarancja nie jest jedyną drogą ochrony konsumenta. Rękojmia, która wynika z przepisów Kodeksu cywilnego, to podstawowe prawo konsumenckie przysługujące niezależnie od gwarancji. Zgodnie z nią sprzedawca odpowiada za wady fizyczne towaru przez dwa lata od daty zakupu. W ramach rękojmi możesz domagać się naprawy, wymiany na nowy egzemplarz, obniżenia ceny lub – jeśli wada jest istotna – odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy. To Ty jako konsument decydujesz, czego oczekujesz, a sprzedawca nie może odmówić spełnienia Twojego żądania, o ile nie wiąże się to z nadmiernymi kosztami.

Czy mam prawo do wymiany wadliwego urządzenia?

W przypadku wadliwego piekarnika, który mimo dwukrotnej naprawy nadal nie działa prawidłowo, możesz zażądać wymiany całego urządzenia na nowe. Wielokrotne nieskuteczne naprawy są podstawą do uznania, że wada nie może zostać usunięta, co daje Ci prawo do wymiany lub zwrotu pieniędzy. Jeżeli jednak piekarnik jest w jakimś stopniu funkcjonalny, możesz również zdecydować się na obniżenie ceny. Zgodnie z przepisami masz prawo zażądać proporcjonalnej obniżki, odpowiadającej obniżeniu wartości użytkowej piekarnika z powodu wadliwego wyświetlacza. Na przykład, jeśli piekarnik kosztował 3000 zł, a wada sprawia, że jego wartość spadła o 20%, możesz żądać zwrotu 600 zł.

W praktyce powinieneś skontaktować się ze sprzedawcą i jasno określić swoje żądania, czy oczekujesz naprawy, wymiany, obniżenia ceny czy zwrotu pieniędzy. Zalecam złożenie reklamacji w formie pisemnej, opisując dotychczasowe problemy i wskazując, że wada nie została skutecznie usunięta. Jeśli gwarant lub sprzedawca nie odpowie na Twoje żądanie lub je odrzuci, masz możliwość zgłoszenia sprawy do rzecznika praw konsumentów lub skierowania jej do sądu.

Prawo do rekompensaty za wadliwy produkt

Podsumowując, masz prawo żądać sprawnego sprzętu lub rekompensaty za jego obniżoną wartość. Warto działać zdecydowanie i przypominać sprzedawcy, że nieskuteczne naprawy nie zwalniają go z odpowiedzialności za produkt.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe