Piwo bezalkoholowe: alternatywa, która ratuje piwowarów

Branża piwowarska od kilku lat zmaga się z trudną rzeczywistością: kurczący się rynek, zmieniające się nawyki konsumenckie, rosnące koszty produkcji. W takiej sytuacji pojawia się światełko w tunelu: piwo bezalkoholowe. Ten segment, jeszcze kilka lat temu marginalny, dziś rośnie w zawrotnym tempie, stając się nie tylko alternatywą dla konsumentów, ale i szansą dla browarów.
Szyszki chmielu Piwo bezalkoholowe: alternatywa, która ratuje piwowarów
Szyszki chmielu / grafika: Raport „Zerówki” zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0% trwa”

Artykuł powstał we współpracy ze Związkiem Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

Według danych NielsenIQ, wolumen sprzedaży piwa bezalkoholowego w Polsce wzrósł z 194 tys. hektolitrów w 2014 roku do 1,949 mln hektolitrów w roku 2024. Jednocześnie jego udział w rynku piwa ogółem osiągnął w ubiegłym roku 6,42 proc.

To nie tylko sukces handlowy, ale również gospodarczy impuls. Rozwój tej kategorii pozwala bowiem ograniczyć skutki spadków sprzedaży piwa alkoholowego. Dla browarów oznacza to  szansę na utrzymanie zatrudnienia i poziomu zakupów u lokalnych dostawców, w tym rolników. Co ciekawe - piwa bezalkoholowe sprawiają, że branża staje się odbiorcą nowych produktów, na przykład jabłek. Koncentrat jabłkowy wykorzystywany jest do słodzenia piw bezalkoholowych, dzięki czemu już dziś piwowarzy kupują 1% produkcji tego owocu.

Inwestycje w nowoczesne technologie produkcji piwa 0,0%  pozwalają udoskonalać proces warzenia  z zachowaniem oryginalnego piwnego smaku, jak również tworzyć nowe linie produktowe, które dają większy wybór konsumentom.

Efekt substytucji

Jak podkreśla Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie, 1,94 mln hektolitrów „zerówek” kupionych przez polskich konsumentów w 2024 roku to o 1,94 mln hektolitrów mniej wypitego piwa z alkoholem. To przekłada się na 9,7 mln litrów czystego alkoholu mniej, którego w 2024 roku nie wypili polscy konsumenci dzięki spożyciu „zerówek”.

„Piwa 0,0% są alternatywą dla tradycyjnych piw zawierających alkohol, bo konsumenci pijący alkohol zastępują go z własnego wyboru produktami bezalkoholowymi lub zawierającymi jego śladowe ilości. Mamy więc efekt substytucji, który wspiera cele polityki zdrowotnej państwa”.

Potwierdzają to badania konsumenckie. Aż 52 proc. Polaków uważa piwo 0,0% za dobrą alternatywę dla napojów alkoholowych

 

Odpowiedź na potrzeby współczesnego konsumenta

Współcześni konsumenci coraz częściej sięgają po produkty, które pozwalają prowadzić zdrowy styl życia. Piwo 0,0% może towarzyszyć im podczas spotkań, imprez, aktywności fizycznej czy okazji rodzinnych. Jest modne (tak uważa 35 proc. badanych), tworzone z naturalnych składników (27 proc.), a jego smak docenia co trzeci respondent.

Smak, dostępność, cena i marka – to się liczy

Z badań Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu prowadzonych w ramach projektu Gospodarka 5.0: RIGE wynika, że kluczowe czynniki wpływające na decyzje zakupowe w tym segmencie to: smak (86 proc.), dostępność (73 proc.), cena (61 proc.) i marka (59 proc.).

To pokazuje, że na rynku piw bezalkoholowych największe szanse mają rozpoznawalne marki oferujące sprawdzoną jakość, smak i dystrybucję. Dynamiczny rozwój kategorii piw 0,0% był możliwy właśnie dzięki budowaniu „zerówek” na markach, które są Polakom znane i kojarzą się z wysoką jakością. W innym wypadku ten wzrost nie byłby tak znaczący.

NoLo: przyszłość, która dzieje się teraz

Piwa 0,0% były pierwszymi bezalkoholowymi odpowiednikami napojów alkoholowych i to od nich zaczął się globalny trend NoLo (No Alcohol, Low Alcohol). Jeszcze niedawno ich udział w rynku nie przekraczał 1 proc. Dziś to już ponad 6 proc. w Polsce i ponad 3 proc. światowego rynku piwa. World Brewing Alliance prognozuje, że do 2030 roku segment NoLo osiągnie 100 mln hektolitrów globalnie.

Branża piwna w Polsce deklaruje jasno: naszym celem jest dwucyfrowy udział piw bezalkoholowych w rynku do końca dekady. Przy obecnym tempie wzrostu – to jak najbardziej realne.

Piwo 0,0% to nie kompromis, to wybór.

Dziś piwo bezalkoholowe nie jest już tylko kompromisem dla kierowcy czy sportowca. To świadomy wybór tych, którzy cenią smak piwa, ale chcą funkcjonować bez alkoholu.

W ostatnich latach nastąpiły trwałe zmiany w zachowaniach konsumentów i ich modelu konsumpcji piwa. Polacy nie szukają w piwie alkoholu. Starając się żyć w sposób zrównoważany, cenią te właściwości napoju, które pozwalają im na chwilę przyjemności i cieszenie się smakiem bez rezygnacji z codziennych aktywności. Zaspokajanie tych oczekiwań, a co za tym idzie, poszerzanie oferty piw zero, stało się dla browarów rynkową koniecznością – wyjaśnia Bartłomiej Morzycki.

Grafiki pochodzą z najnowszego raportu "Zerówki zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0% trwa". Raport dostępny na stronie Związku Browary Polskie.

Artykuł powstał we współpracy ze Związkiem Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.


 

POLECANE
Ani żona Cezara ani bezstronna Temida. Wątpliwa reputacja TSUE tylko u nas
Ani żona Cezara ani bezstronna Temida. Wątpliwa reputacja TSUE

Po raz kolejny Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej próbuje ingerować w polski system sądowniczy. Przypomnijmy, też po raz kolejny, że nie ma on do tego żadnych uprawnień, ponieważ „wszelkie kompetencje nieprzyznane Unii w traktatach należą do państw członkowskich” (artykuł 5 Traktatu o Unii Europejskiej), a w zakresie sądownictwa państwa członkowskie nie przyznały Unii żadnych kompetencji.

Nowe informacje ws. ostrzelania auta polskiego europosła w Brukseli. Wygląda na zaplanowane działania Wiadomości
Nowe informacje ws. ostrzelania auta polskiego europosła w Brukseli. "Wygląda na zaplanowane działania"

Waldemar Buda napisał o ostrzelaniu swojego samochodu w Brukseli: "9 precyzyjnych strzałów, w momencie ataku nie byłem w aucie". Europoseł PiS zaznaczył, że tylko jego samochód został potraktowany w ten sposób. Jego zdaniem zatem, atak wygląda na zaplanowane działanie. Sprawę badają belgijskie służby.    

Karol Nawrocki w Niemczech. Deutsche Welle: wróci kwestia reparacji Wiadomości
Karol Nawrocki w Niemczech. Deutsche Welle: "wróci kwestia reparacji"

Prezydent Polski Karol Nawrocki przybywa do Berlina z pierwszą wizytą zagraniczną. Niemiecki rząd podkreśla wagę utrzymywania bliskich relacji z Polską, wskazując na wspólne interesy w zakresie bezpieczeństwa. Niemieckie media podkreślają też temat reparacji, do których ma wrócić Karol Nawrocki z prezydentem Frankiem-Walterem Steinmeierem

Komunikat dla mieszkańców województwa świętokrzyskiego pilne
Komunikat dla mieszkańców województwa świętokrzyskiego

Ważna informacja dla mieszkańców województwa świętokrzyskiego. W związku z budową obwodnicy Opatowa muszą się liczyć z poważnymi utrudnieniami na drogach.

Von der Leyen broni Zielonego Ładu: Świat puka się w głowę. Co zrobi polski rząd? z ostatniej chwili
Von der Leyen broni Zielonego Ładu: "Świat puka się w głowę". Co zrobi polski rząd?

Dzisiejszy kurs Komisji Europejskiej jest nieodpowiedzialny - ocenili europosłowie PiS odnosząc się do wystąpienia szefowej KE Ursuli von der Leyen w PE . Świat puka się po głowie, kiedy to wszystko słyszy; żądamy weta polskiego - mówiła Anna Zalewska.

Zła wiadomość dla pana ministra. Waldemar Żurek odwołał sędziów wbrew negatywnym opiniom pilne
"Zła wiadomość dla pana ministra". Waldemar Żurek odwołał sędziów wbrew negatywnym opiniom

Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało, że minister Waldemar Żurek odwołał 25 prezesów i wiceprezesów sądów, mimo że kolegia sądów wydały negatywne opinie wobec wniosków o ich odwołanie. Żurek pominął też KRS, której nie uznaje. "To  nie wywołuje jakichkolwiek skutków prawnych" - skomentował na platformie X mec. Bartosz Lewandowski.

Włoskie MON o gotowości do wojny: Gdyby nas jakiś szaleniec zaatakował... z ostatniej chwili
Włoskie MON o gotowości do wojny: "Gdyby nas jakiś szaleniec zaatakował..."

Minister obrony Włoch Guido Crosetto oświadczył w poniedziałek w Rzymie, że jego kraj nie jest przygotowany na potencjalny atak – ani ze strony Rosji, ani innego państwa. Podkreślił, że problem wynika z wieloletnich zaniedbań w wydatkach na obronność.

NFZ ogłosiło listę nowych refundowanych zabiegów z ostatniej chwili
NFZ ogłosiło listę nowych refundowanych zabiegów

Ministerstwo Zdrowia ogłosiło w poniedziałek, że od 1 października 2025 r. zacznie obowiązywać nowa lista refundacyjna.

Rzecznik MSZ zabiera głos po spotkaniu Sikorskiego z Wang Yi z ostatniej chwili
Rzecznik MSZ zabiera głos po spotkaniu Sikorskiego z Wang Yi

W poniedziałek na terenie Ośrodka Reprezentacyjnego MON w podwarszawskim Helenowie doszło do spotkania szefów MSZ Polski i Chin - Radosława Sikorskiego i Wanga Yi. Tematem rozmów miała być m.in postawa Chin wobec rosyjskiej agresji na Ukrainę.

Nie jesteś sam. Legenda rocka oddała hołd Charliemu Kirkowi gorące
"Nie jesteś sam". Legenda rocka oddała hołd Charliemu Kirkowi

Po śmierci Charliego Kirka ludzie gromadzą się wokół siedziby jego organizacji w Phoenix, by złożyć mu hołd. Wśród nich można dostrzec także wielu celebrytów.

REKLAMA

Piwo bezalkoholowe: alternatywa, która ratuje piwowarów

Branża piwowarska od kilku lat zmaga się z trudną rzeczywistością: kurczący się rynek, zmieniające się nawyki konsumenckie, rosnące koszty produkcji. W takiej sytuacji pojawia się światełko w tunelu: piwo bezalkoholowe. Ten segment, jeszcze kilka lat temu marginalny, dziś rośnie w zawrotnym tempie, stając się nie tylko alternatywą dla konsumentów, ale i szansą dla browarów.
Szyszki chmielu Piwo bezalkoholowe: alternatywa, która ratuje piwowarów
Szyszki chmielu / grafika: Raport „Zerówki” zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0% trwa”

Artykuł powstał we współpracy ze Związkiem Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

Według danych NielsenIQ, wolumen sprzedaży piwa bezalkoholowego w Polsce wzrósł z 194 tys. hektolitrów w 2014 roku do 1,949 mln hektolitrów w roku 2024. Jednocześnie jego udział w rynku piwa ogółem osiągnął w ubiegłym roku 6,42 proc.

To nie tylko sukces handlowy, ale również gospodarczy impuls. Rozwój tej kategorii pozwala bowiem ograniczyć skutki spadków sprzedaży piwa alkoholowego. Dla browarów oznacza to  szansę na utrzymanie zatrudnienia i poziomu zakupów u lokalnych dostawców, w tym rolników. Co ciekawe - piwa bezalkoholowe sprawiają, że branża staje się odbiorcą nowych produktów, na przykład jabłek. Koncentrat jabłkowy wykorzystywany jest do słodzenia piw bezalkoholowych, dzięki czemu już dziś piwowarzy kupują 1% produkcji tego owocu.

Inwestycje w nowoczesne technologie produkcji piwa 0,0%  pozwalają udoskonalać proces warzenia  z zachowaniem oryginalnego piwnego smaku, jak również tworzyć nowe linie produktowe, które dają większy wybór konsumentom.

Efekt substytucji

Jak podkreśla Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie, 1,94 mln hektolitrów „zerówek” kupionych przez polskich konsumentów w 2024 roku to o 1,94 mln hektolitrów mniej wypitego piwa z alkoholem. To przekłada się na 9,7 mln litrów czystego alkoholu mniej, którego w 2024 roku nie wypili polscy konsumenci dzięki spożyciu „zerówek”.

„Piwa 0,0% są alternatywą dla tradycyjnych piw zawierających alkohol, bo konsumenci pijący alkohol zastępują go z własnego wyboru produktami bezalkoholowymi lub zawierającymi jego śladowe ilości. Mamy więc efekt substytucji, który wspiera cele polityki zdrowotnej państwa”.

Potwierdzają to badania konsumenckie. Aż 52 proc. Polaków uważa piwo 0,0% za dobrą alternatywę dla napojów alkoholowych

 

Odpowiedź na potrzeby współczesnego konsumenta

Współcześni konsumenci coraz częściej sięgają po produkty, które pozwalają prowadzić zdrowy styl życia. Piwo 0,0% może towarzyszyć im podczas spotkań, imprez, aktywności fizycznej czy okazji rodzinnych. Jest modne (tak uważa 35 proc. badanych), tworzone z naturalnych składników (27 proc.), a jego smak docenia co trzeci respondent.

Smak, dostępność, cena i marka – to się liczy

Z badań Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu prowadzonych w ramach projektu Gospodarka 5.0: RIGE wynika, że kluczowe czynniki wpływające na decyzje zakupowe w tym segmencie to: smak (86 proc.), dostępność (73 proc.), cena (61 proc.) i marka (59 proc.).

To pokazuje, że na rynku piw bezalkoholowych największe szanse mają rozpoznawalne marki oferujące sprawdzoną jakość, smak i dystrybucję. Dynamiczny rozwój kategorii piw 0,0% był możliwy właśnie dzięki budowaniu „zerówek” na markach, które są Polakom znane i kojarzą się z wysoką jakością. W innym wypadku ten wzrost nie byłby tak znaczący.

NoLo: przyszłość, która dzieje się teraz

Piwa 0,0% były pierwszymi bezalkoholowymi odpowiednikami napojów alkoholowych i to od nich zaczął się globalny trend NoLo (No Alcohol, Low Alcohol). Jeszcze niedawno ich udział w rynku nie przekraczał 1 proc. Dziś to już ponad 6 proc. w Polsce i ponad 3 proc. światowego rynku piwa. World Brewing Alliance prognozuje, że do 2030 roku segment NoLo osiągnie 100 mln hektolitrów globalnie.

Branża piwna w Polsce deklaruje jasno: naszym celem jest dwucyfrowy udział piw bezalkoholowych w rynku do końca dekady. Przy obecnym tempie wzrostu – to jak najbardziej realne.

Piwo 0,0% to nie kompromis, to wybór.

Dziś piwo bezalkoholowe nie jest już tylko kompromisem dla kierowcy czy sportowca. To świadomy wybór tych, którzy cenią smak piwa, ale chcą funkcjonować bez alkoholu.

W ostatnich latach nastąpiły trwałe zmiany w zachowaniach konsumentów i ich modelu konsumpcji piwa. Polacy nie szukają w piwie alkoholu. Starając się żyć w sposób zrównoważany, cenią te właściwości napoju, które pozwalają im na chwilę przyjemności i cieszenie się smakiem bez rezygnacji z codziennych aktywności. Zaspokajanie tych oczekiwań, a co za tym idzie, poszerzanie oferty piw zero, stało się dla browarów rynkową koniecznością – wyjaśnia Bartłomiej Morzycki.

Grafiki pochodzą z najnowszego raportu "Zerówki zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0% trwa". Raport dostępny na stronie Związku Browary Polskie.

Artykuł powstał we współpracy ze Związkiem Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe