Niemcy chcą elektryfikacji towarowych połączeń kolejowych na granicach z Polską i Czechami

Transport drogowy dominuje w transporcie z Niemiec do Polski, a jednocześnie Polska posiada drugi co do wielkości kolejowy transport towarowy w UE z 56 mld tonokilometrów (2021). Transport z Niemiec stanowi jego znaczącą część.
Wagony towarowe. Ilustracja poglądowa Niemcy chcą elektryfikacji towarowych połączeń kolejowych na granicach z Polską i Czechami
Wagony towarowe. Ilustracja poglądowa / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Niemcy są najważniejszym europejskim partnerem handlowym Polski
  • W transporcie między Niemcami a Polską dominuje transport drogowy
  • Połączenia kolejowe pomiędzy Polską a Niemcami w znacznej mierze nie są zelektryfikowane

Towary takie jak węgiel, stal, chemikalia i kontenery są transportowane przez około 10 kolejowych przejść granicznych wzdłuż granicy Odry i Nysy. Transport intermodalny (np. transport kontenerów pociągiem i samochodem ciężarowym) zyskuje na znaczeniu. Firmy takie jak Kombiverkehr oferują bezpośrednie połączenia z Niemiec do polskich miast, takich jak Warszawa, Katowice czy Gdańsk.

 

Na drogach korki, a na szynach pustki

W przypadku Czech, jak i Polski ciężarówki są nadal głównym środkiem transportu handlowego z Niemcami. Republika Czeska posiada sieć dróg o długości 55 800 km, z czego 1 200 km to autostrady, które są połączone z Niemcami przez A6 (Norymberga-Pilzno-Praga) i A17 (Drezno-Praga). Czeska kolej towarowa przewozi rocznie około 90 milionów ton towarów, przy czym Niemcy mają duży udział w tym transporcie. Sieć kolejowa tego kraju obejmuje 15 700 km, ale ruch towarowy w ostatnich latach z Niemcami maleje na rzecz ruchu samochodowego.

 

Konieczna elektryfikacja

Na dzień dzisiejszy wg. niemieckiego stowarzyszenia branży transportu towarowego z łącznie 20 kolejowych przejść granicznych miedzy Polska i Niemcami i Czechami i Niemcami tylko trzy są zelektryfikowane. Na wszystkich innych przejściach, aby przekroczyć granice podłączana jest lokomotywa dieslowska.

— Te przejścia muszą zostać zelektryfikowane w tej kadencji nowego niemieckiego rządu 2025 - 2029 roku. (...) Samochody ciężarowe i statki żeglugi śródlądowej od dawna bez problemu kursują między tymi granicami, co stanowi przewagę na rynku transportowym.

- uważa niemiecka branża transportu towarowego.

— (...) w latach 90. i 2000. budowano autostrady do Polski i Czech. Teraz kolej musi zostać zelektryfikowana, a tym samym wzmocnić swoją konkurencyjność w stosunku do ciężarówek. Rząd może tym samym szybko zrobić coś dla Niemiec jako lokalizacji biznesowej – i to stosunkowo tanio, przy okazji, poprzez elektryfikację. Zdolności przewozowe na nowych liniach kolejowych powstaną, jeśli pociągi towarowe będą mogły łatwiej korzystać z innych tras, zamiast nadal dzielić zatłoczone trasy z transportem pasażerskim.

- mówi dyrektor zarządzający METRANS Rail i dyrektor generalny GÜTERBAHNEN Roger Mahler. Jego zdaniem stan techniczny przejść granicznych miedzy Polska a Niemcami oraz Czechami i Niemcami przypomina jeszcze lata 80. zeszłego stulecia.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl, oraz licznych polskich i niemieckich mediów]


 

POLECANE
Dramat w policyjnym radiowozie. Śledztwo po śmierci psa służbowego Wiadomości
Dramat w policyjnym radiowozie. Śledztwo po śmierci psa służbowego

Dramatyczne wydarzenia rozegrały się 1 maja podczas transportu policyjnych psów z Poznania do Warszawy. Dwa czworonogi - Piorun i Nanson - przewożone były w radiowozie bez odpowiedniego systemu wentylacji. Piorun nie przeżył, a Nanson wciąż przebywa w klinice weterynaryjnej.

Imigrant, który zaatakował Polaka na siłowni, został zwolniony z aresztu. Teraz jest w Anglii Wiadomości
Imigrant, który zaatakował Polaka na siłowni, został zwolniony z aresztu. Teraz jest w Anglii

W lutym na jednej z siłowni w Katowicach doszło do napaści. 21-letni obywatel Nigerii zaatakował innego mężczyznę młotem do ćwiczeń, wymierzając mu cios w głowę. Zaatakowany cudem uniknął tragedii.

Niezwykłe zjawisko na polskim niebie. Gratka dla miłośników astronomii Wiadomości
Niezwykłe zjawisko na polskim niebie. Gratka dla miłośników astronomii

Już 12 maja 2025 roku na niebie pojawi się zjawisko, które od wieków fascynuje zarówno naukowców, jak i zwykłych obserwatorów – pełnia Księżyca. Choć trwa tylko chwilę, wizualnie możemy ją podziwiać przez dwie noce: dzień przed i dzień po, kiedy tarcza Księżyca wciąż jest prawie w całości oświetlona.

Może nie dojść do spotkania Trzaskowski - Obama Wiadomości
Może nie dojść do spotkania Trzaskowski - Obama

Rafał Trzaskowski zasugerował, że może nie dojść do spotkania z Barackiem Obamą podczas konferencji Impact. Powodem ma być napięty kalendarz kampanijny.

Szczytno: Masowe zatrucie w Akademii Policji. Nowe informacje pilne
Szczytno: Masowe zatrucie w Akademii Policji. Nowe informacje

Jeszcze 25 słuchaczy i studentów Akademii Policji w Szczytnie spośród około stu, u których wystąpiły dolegliwości żołądkowe, jest objętych kwarantanną - podały w sobotę służby prasowe Akademii Policji w Szczytnie. Według pierwszych ustaleń powodem zachorowań był norowirus.

Nie żyje aktorka znana z kultowych ról Wiadomości
Nie żyje aktorka znana z kultowych ról

Nie żyje Denise Alexander aktorka znana z ról w kultowych amerykańskich telenowelach. Miała 85 lat. Jak poinformowały media zza oceanu, artystka odeszła 5 marca 2025 roku, jednak jej rodzina przez ponad dwa miesiące nie udzielała żadnych informacji na temat śmierci. Do dziś nie podano oficjalnej przyczyny zgonu.

Robert Bąkiewicz na Marszu Przeciw Migracji: Na Polskę przerzuca się konsekwencje niemieckich błędów gorące
Robert Bąkiewicz na Marszu Przeciw Migracji: Na Polskę przerzuca się konsekwencje niemieckich błędów

- Na Polskę przerzuca się konsekwencje niemieckich błędów - powiedział Robert Bąkiewicz w rozmowie z dziennikarką portalu Tysol.pl.

Niemcy w kłopocie. Niepokojący głos ekspertów Wiadomości
Niemcy w kłopocie. Niepokojący głos ekspertów

W 2023 roku niemieckie szpitale przyjęły około sześciu tysięcy pacjentów, których stan zdrowia pogorszył się po ukąszeniu przez kleszcza. Niestety, aż 19 osób zmarło - poinformował Federalny Urząd Statystyczny.

W warszawskiej podstawówce chcieli zdejmować godło Polski. Poseł PiS podjął interwencję Wiadomości
W warszawskiej podstawówce chcieli zdejmować godło Polski. Poseł PiS podjął interwencję

Jak poinformowała Telewizja wPolsce24, w jednej z warszawskich podstawówek na czas trwania egzaminu ośmioklasisty dyrekcja kazała zdjąć godło narodowe ze ściany.

Spotkanie koalicji chętnych w Kijowie. Jest komentarz Mariusza Błaszczaka Wiadomości
Spotkanie "koalicji chętnych" w Kijowie. Jest komentarz Mariusza Błaszczaka

- Czy to oznacza przygotowywanie do wysłania polskich żołnierzy na Ukrainę? - napisał Mariusz Błaszczak komentując wizytę premiera Donalda Tuska w Kijowie.

REKLAMA

Niemcy chcą elektryfikacji towarowych połączeń kolejowych na granicach z Polską i Czechami

Transport drogowy dominuje w transporcie z Niemiec do Polski, a jednocześnie Polska posiada drugi co do wielkości kolejowy transport towarowy w UE z 56 mld tonokilometrów (2021). Transport z Niemiec stanowi jego znaczącą część.
Wagony towarowe. Ilustracja poglądowa Niemcy chcą elektryfikacji towarowych połączeń kolejowych na granicach z Polską i Czechami
Wagony towarowe. Ilustracja poglądowa / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Niemcy są najważniejszym europejskim partnerem handlowym Polski
  • W transporcie między Niemcami a Polską dominuje transport drogowy
  • Połączenia kolejowe pomiędzy Polską a Niemcami w znacznej mierze nie są zelektryfikowane

Towary takie jak węgiel, stal, chemikalia i kontenery są transportowane przez około 10 kolejowych przejść granicznych wzdłuż granicy Odry i Nysy. Transport intermodalny (np. transport kontenerów pociągiem i samochodem ciężarowym) zyskuje na znaczeniu. Firmy takie jak Kombiverkehr oferują bezpośrednie połączenia z Niemiec do polskich miast, takich jak Warszawa, Katowice czy Gdańsk.

 

Na drogach korki, a na szynach pustki

W przypadku Czech, jak i Polski ciężarówki są nadal głównym środkiem transportu handlowego z Niemcami. Republika Czeska posiada sieć dróg o długości 55 800 km, z czego 1 200 km to autostrady, które są połączone z Niemcami przez A6 (Norymberga-Pilzno-Praga) i A17 (Drezno-Praga). Czeska kolej towarowa przewozi rocznie około 90 milionów ton towarów, przy czym Niemcy mają duży udział w tym transporcie. Sieć kolejowa tego kraju obejmuje 15 700 km, ale ruch towarowy w ostatnich latach z Niemcami maleje na rzecz ruchu samochodowego.

 

Konieczna elektryfikacja

Na dzień dzisiejszy wg. niemieckiego stowarzyszenia branży transportu towarowego z łącznie 20 kolejowych przejść granicznych miedzy Polska i Niemcami i Czechami i Niemcami tylko trzy są zelektryfikowane. Na wszystkich innych przejściach, aby przekroczyć granice podłączana jest lokomotywa dieslowska.

— Te przejścia muszą zostać zelektryfikowane w tej kadencji nowego niemieckiego rządu 2025 - 2029 roku. (...) Samochody ciężarowe i statki żeglugi śródlądowej od dawna bez problemu kursują między tymi granicami, co stanowi przewagę na rynku transportowym.

- uważa niemiecka branża transportu towarowego.

— (...) w latach 90. i 2000. budowano autostrady do Polski i Czech. Teraz kolej musi zostać zelektryfikowana, a tym samym wzmocnić swoją konkurencyjność w stosunku do ciężarówek. Rząd może tym samym szybko zrobić coś dla Niemiec jako lokalizacji biznesowej – i to stosunkowo tanio, przy okazji, poprzez elektryfikację. Zdolności przewozowe na nowych liniach kolejowych powstaną, jeśli pociągi towarowe będą mogły łatwiej korzystać z innych tras, zamiast nadal dzielić zatłoczone trasy z transportem pasażerskim.

- mówi dyrektor zarządzający METRANS Rail i dyrektor generalny GÜTERBAHNEN Roger Mahler. Jego zdaniem stan techniczny przejść granicznych miedzy Polska a Niemcami oraz Czechami i Niemcami przypomina jeszcze lata 80. zeszłego stulecia.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl, oraz licznych polskich i niemieckich mediów]



 

Polecane
Emerytury
Stażowe