Komunikat NASK o "próbie ingerencji w wybory". Komentarze: wariant rumuński

Co musisz wiedzieć?
- NASK opublikowała oświadczenie dot. reklam politycznych na Facebooku.
- W ciągu ostatnich 7 dni konta reklamowe zaangażowane w tę kampanię wydały na materiały polityczne więcej niż jakikolwiek oficjalny komitet wyborczy.
- Reklamy wspierały Rafała Trzaskowskiego, jednocześnie dyskredytując Karola Nawrockiego i Sławomira Mentzena.
Komunikat NASK
"Ośrodek Analizy Dezinformacji NASK zidentyfikował reklamy polityczne na platformie Facebook, które mogą być finansowane z zagranicy. Materiały wyświetlane były na obszarze Polski" – podała NASK na portalu X.
NASK podkreśliła, że zaangażowane w kampanię konta reklamowe w ciągu ostatnich 7 dni wydały na materiały polityczne więcej niż jakikolwiek komitet wyborczy. Dodała, że działania miały "pozornie wspierać jednego z kandydatów i dyskredytować innych".
Analiza wskazuje na możliwą prowokację. Jej celem mogło być działanie na szkodę kandydata rzekomo wspieranego przez tego typu reklamy oraz destabilizacja sytuacji przed wyborami prezydenckimi
– pisze NASK.
- Niemcy nawet nie pytają Polaków. Jest odpowiedź Bundeswehry ws. samochodów niemieckiej armii w Polsce
- "Co ta oszołomka gadała". Burza w sieci po programie TVN
- Brytyjski ''Daily Mail'' zdecydował. Polskie miasto pierwsze w rankingu
- "Nie miała prawa". Jest decyzja TSUE ws. Ursuli von der Leyen
- "Nie tym razem". Daniel Nawrocki odpowiada na atak Czuchnowskiego
- Komunikat dla mieszkańców Krakowa
- Rozmowy pokojowe w Stamule. Trump zabiera głos ws. obecności Putina
- Latarnik wyborczy "TS" – Magdalena Biejat
- Grupa amerykańskich kongresmenów oficjalnie zapytała UE, jak zamierza reagować na łamanie demokracji przez rząd Tuska
Burza w sieci po komunikacie NASK
Oświadczenie NASK szybko stało się tematem dyskusji w mediach społecznościowych. Zwrócono uwagę, że instytucja nie wskazuje jasno, że reklamy uderzają jedynie w Karola Nawrockiego i Sławomira Mentzena.
Internauta Adam Czarnecki, znany z inicjatywy #StoimydlaCPK, zwrócił także uwagę na ogromne wydatki na rozpropagowanie tych filmów. W ciągu ostatniego miesiąca wydano przeszło 565 tys. zł na 3 strony na Facebooku – "Stół Dorosłych", "Wiesz, jak nie jest" oraz "Twój głos jest ważny".
Ponad 500 tysięcy złotych wydanych na atakowanie @NawrockiKn oraz @SlawomirMentzen. NASK pisze, że finansowanie reklam "może pochodzić z zagranicy", o czym zawiadomił ABW, ale umówmy się, jest tylko jeden REALNY beneficjent tych ataków i nie jest to Putin. "Jeśli nie wiesz, kto płaci, sprawdź, w czyim interesie to działa". Dziesiątki reklam i setki tysięcy złotych działają w interesie TYLKO jednego kandydata - Pana @trzaskowski_. Nie ma tu o czym dyskutować
– podkreślił Czarnecki.
"Wariant rumuński"
Z kolei bloger Paweł Rybicki dodaje, że "komunikat NASK tak naprawdę jest ogłoszeniem rozpoczęcia realizacji w Polsce wariantu rumuńskiego".
Doradca prezydenta RP Stanisław Żaryn, w przeszłości pełnomocnik rządu ds. Bezpieczeństwa Przestrzeni Informacyjnej Rzeczypospolitej Polskiej, stwierdził, że "komunikat NASK to porażka i dowód braku wiarygodności".
"W poście NASK nie podaje, że zgłoszone treści wspierają @trzaskowski_, a atakują @NawrockiKn i @SlawomirMentzen, a na stronie NASK wręcz sugeruje, że kampanie te są prowadzone na szkodę… Trzaskowskiego. To nie jest rzetelne informowanie, a bezpodstawne tezy, manipulacje i przemilczenia. To jakiś kabaret. Jeśli NASK ma tak chronić Polskę, jak informuje o tej sprawie, to lepiej żeby zajął się czym innym" – podkreślił Żaryn.
"Wiecie co jest najlepsze w dzisiejszym komunikacie NASK? A no to, że najprawdopodobniej sztab RT przeprowadził akcję potężnego (możliwe, że w setkach jak nie milionach złotych) że dofinansowania swojej kampanii z zewnętrznego obiegu i ze złamaniem, a teraz jak się temat rozlał na cała opinie publiczną, to będą teraz robić fikołki, że jakaś obca ingerencja, że oczywiście PO jest poszkodowana etc. Tylko jak oni wytłumaczą fakt, że biorą udział w tych spotach ludzie powiązani z PO?"; "To ta «zagraniczna» ingerencja w wybory wg NASK. W rzeczywistości brudna kampania hejtu wobec Karola Nawrockiego i wyborców PiS, w domyśle wspierająca Rafała Trzaskowskiego. Nazwać rzeczy po imieniu aparat państwa nie może, bo wysadziliby Trzaskowskiego na finiszu kampanii"; "Szczyt bezczelności. NASK, która ma walczyć z dezinfo ordynarnie manipuluje bo filmy w oczywisty sposób i na poważnie walą w KN i Mentzena, w dodatku robią je ludzie związani z obecną władzą" – czytamy w komentarzach.
⚠️NASK informuje o próbie nielegalnej ingerencji w kampanię wyborczą⚠️
— Adam Czarnecki (@czardam) May 14, 2025
Tylko w ciągu ostatnich 30 dni:
📍Strona "Stół Dorosłych" na filmy promujące https://t.co/xK5W0lt7XX. @trzaskowski_ wydała 141 795 zł, w tym 75 101 zł w ostatnim tygodniu.
📍Strona "Wiesz, jak nie jest" na… pic.twitter.com/uHQZqOBnNM
Komunikat NASK tak naprawdę jest ogłoszeniem rozpoczęcia realizacji w Polsce „wariantu rumuńskiego”: pic.twitter.com/WyY7p6Kn7A
— Paweł Rybicki (@Rybitzky) May 14, 2025
Wiecie co jest najlepsze w dzisiejszym komunikacie NASK?
— Jan Molski 🇵🇱 (@JanMolskiIII) May 14, 2025
A no to, że najprawdopodobniej sztab RT przeprowadził akcję potężnego (możliwe, że w setkach jak nie milionach złotych) że dofinansowania swojej kampanii z zewnętrznego obiegu i ze złamaniem, a teraz jak się temat rozlał… pic.twitter.com/BC3AonirJo
Komunikat @NASK_pl to porażka i dowód braku wiarygodności. W poście NASK nie podaje, że zgłoszone treści wspierają @trzaskowski_, a atakują @NawrockiKn i @SlawomirMentzen, a na stronie NASK wręcz sugeruje, że kampanie te są prowadzone na szkodę... Trzaskowskiego.
— Stanisław Żaryn (@StZaryn) May 14, 2025
To nie jest… pic.twitter.com/HT5VvtCIBI