Niemcy tracą Chiny

Niemiecka gospodarka jest silnie reprezentowana w Chinach, zwłaszcza w przemyśle motoryzacyjnym. Koncerny takie jak Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz zainwestowały miliardy euro w rozwój lokalnych mocy produkcyjnych. Na przykład Volkswagen posiada ponad 30 fabryk w Chinach i ma tam około 15 procent udziału w rynku. Rośnie jednak konkurencja ze strony lokalnych producentów, takich jak BYD, który zdobywa punkty dzięki tanim pojazdom elektrycznym. Dostawcy tacy jak Bosch i BASF są również mocno zaangażowani, a BASF buduje ogromny kompleks chemiczny w Guangdong.
Chiński smok Niemcy tracą Chiny
Chiński smok / pxfuel.com

Co musisz wiedzieć?

  • Niemieckie koncerny w Chinach od lat miały silną pozycję.
  • Jednak polityka gospodarcza Chin stawia na lokalne firmy.
  • Napięcia geopolityczne pomiędzy USA a Chinami nie poprawiają sytuacji.

 

Niemieckie firmy w Chinach na rozdrożu

Napięcia geopolityczne, zwłaszcza między USA a Chinami, a także obawy związane z konfliktem o Tajwan utrudniają obecnie relacje biznesowe Niemiec z Chinami. Niemieckie firmy stoją przed dylematem, czy zmniejszyć zależność od Chin, nie tracąc przy tym dostępu do tego ogromnego rynku. Często realizowana jest strategia "de-riskingu": firmy takie jak Siemens czy Adidas inwestują więcej na innych rynkach, ale pozostają obecne w Chinach. Na przykład Siemens przeniósł część swojej produkcji do Tajlandii i Wietnamu, aby zminimalizować ryzyko.

 

Sytuacja gospodarcza w Chinach jest ambiwalentna. Podczas gdy popyt na towary luksusowe i produkty high-tech utrzymuje się na stabilnym poziomie, niemieckie MŚP borykają się z nadwyżką mocy produkcyjnych i słabnącym sektorem nieruchomości. Chiński rząd promuje lokalne firmy, co w coraz większym stopniu działa na niekorzyść firm zagranicznych. Ponadto przeszkody biurokratyczne i przepisy o ochronie danych utrudniają dostęp do rynku. Mimo to wiele firm nie widzi alternatywy dla Chin, ponieważ prym wiedzie rynek innowacji, zwłaszcza w dziedzinie elektromobilności.

Inaczej reaguje Volkswagen, który stawia nadal mocno na Chiny, chcąc sprostać specyficznym potrzebom chińskich klientów. Obejmuje to rozwój pojazdów przeznaczonych specjalnie na rynek chiński, takich jak submarka ID.UX dla młodych klientów czy modele na chińskiej platformie głównej (CMP), które będą w sprzedaży od 2026 roku. Lokalne prace badawczo-rozwojowe, np. prowadzone przez Volkswagen China Technology Company (VCTC) w Hefei, zatrudniającą ponad 3000 inżynierów, skracają czas projektowania o około 30 procent i integrują lokalne technologie na wczesnym etapie.

 

Znaczenie Chin dla Niemiec

Kolejnym problemem niemieckiej gospodarki jest uzależnienie od surowców krytycznych, takich jak pierwiastki ziem rzadkich, w których dominują Chiny. Niemieckie firmy starają się uniezależnić poprzez recykling i alternatywne źródła zaopatrzenia, ale jest to perspektywa długoterminowa.

Chiny są od blisko dekady najważniejszym partnerem handlowym Niemiec. W 2024 roku wolumen dwustronnej wymiany handlowej wyniósł ok. 253 mld euro. Niemcy eksportują do Chin głównie pojazdy, maszyny i produkty chemiczne , natomiast Chiny dostarczają elektronikę, tekstylia i surowce (import: ok. 156 mld euro). Chiny odpowiadają za około 10% niemieckiego handlu zagranicznego.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl, oraz licznych polskich i niemieckich mediów]


 

POLECANE
Młodzi polscy matematycy czwarci na świecie i pierwsi w Europie gorące
Młodzi polscy matematycy czwarci na świecie i pierwsi w Europie

Polska najlepsza z matematyki w Europie w erze AI! Drużyna młodych Polaków osiągnęła dziś według naszych obliczeń na Międzynarodowej Olimpiadzie Matematycznej wynik najlepszy od co najmniej 20 lat.

Legendarny gitarzysta Maanamu nie żyje. Miał 71 lat z ostatniej chwili
Legendarny gitarzysta Maanamu nie żyje. Miał 71 lat

Nie mogę i nie chcę w to wierzyć. Na razie mogę napisać tylko, że mój przyjaciel, moja rodzina 'Placho' Ryszard Olesiński nie żyje" - napisała w mediach społecznościowych Karolina Leszko - wokalistka, która współpracowała z muzykiem.

200 imigrantów przypłynęło w nocy do Grecji. Nie jesteśmy hotelem, zaczynamy deportację pilne
200 imigrantów przypłynęło w nocy do Grecji. "Nie jesteśmy hotelem, zaczynamy deportację"

"Grecja zatrzymała prawie 200 migrantów, którzy przybyli drogą morską z Afryki Północnej" - poinformował w sobotę minister ds. migracji i azylu Thanos Plewris. „Nie mają prawa do ubiegania się o azyl, nie zostaną zabrani do ośrodków recepcyjnych, ale pozostaną zatrzymani przez policję do czasu rozpoczęcia procesu ich deportacji” - dodał polityk.

Nowy pomysł Nowackiej. Przedszkola zamiast nauczycieli zatrudnią osoby o kompetencjach pracy z dziećmi pilne
Nowy pomysł Nowackiej. Przedszkola zamiast nauczycieli zatrudnią osoby o "kompetencjach pracy z dziećmi"

W mediach zrobiło się głośno o nowej inicjatywie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Chodzi o projekt ustawy przyjęty w lipcu przez Radę Ministrów, który przewiduje, że w przedszkolach będą mogły pracować osoby niebędące nauczycielami, ale posiadające "kompetencje do pracy z dziećmi".

Wjechał samochodem w tłum ludzi. Ranni w stanie krytycznym Wiadomości
Wjechał samochodem w tłum ludzi. Ranni w stanie krytycznym

W nocy z 18 na 19 lipca 2025 r. kierowca samochodu z niejasnych przyczyn wjechał w grupę osób zgromadzonych na bulwarze Santa Monica w Los Angeles. Jak poinformowała straż pożarna, aż 31 osób zostało rannych, a stan co najmniej siedmiu z nich określany jest jako krytyczny.

Tȟašúŋke Witkó: Raport z oblężonej twierdzy, czyli Donald musi odejść tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Raport z oblężonej twierdzy, czyli "Donald musi odejść"

Czy ktokolwiek z moich wspaniałych Czytelników próbował zwięźle nakreślić, jak przedstawiała się sytuacja Polski na przełomie pierwszej i drugiej dekady lipca roku Pańskiego 2025?

Reporter TV Republika fizycznie zaatakowany na proimigranckiej demonstracji. Jest nagranie z ostatniej chwili
Reporter TV Republika fizycznie zaatakowany na proimigranckiej demonstracji. Jest nagranie

Dziś w Warszawie odbyła się manifestacja przeciw nielegalnej imigracji. Podczas kontrmanifestacji środowisk lewicowych i skrajnie lewicowych, doszło do agresywnego ataku na dziennikarza Telewizji Republika.

Decyzja ws. zaprzysiężenia Karola Nawrockiego. Opublikowano postanowienie Marszałka Sejmu z ostatniej chwili
Decyzja ws. zaprzysiężenia Karola Nawrockiego. Opublikowano postanowienie Marszałka Sejmu

W Monitorze Polskim opublikowano w sobotę postanowienie marszałka Sejmu Szymona Hołowni w sprawie zwołania Zgromadzenia Narodowego.

Fala samobójstw wśród izraelskich żołnierzy. Co dwa dni weteran wojenny odbiera sobie życie pilne
Fala samobójstw wśród izraelskich żołnierzy. Co dwa dni weteran wojenny odbiera sobie życie

Izraelskie wojsko zauważa nagły wzrost liczby samobójstw wśród swoich żołnierzy; w ciągu ostatnich dwóch tygodni zanotowano aż 10 takich przypadków — przekazał w piątek w radiu Kan Bet były żołnierz i działacz na rzecz weteranów, Cachi Atedgi.

Siemoniak uderza w PiS ws. przestępstw imigrantów. Internauci ripostują: To manipulacja pilne
Siemoniak uderza w PiS ws. przestępstw imigrantów. Internauci ripostują: To manipulacja

Tomasz Siemoniak zwrócił uwagę na dane historyczne przestępstw popełnianych przez cudzoziemców i uderzył w poprzedników: „Ważne dane o rządach PiS. Najwięcej zabójstw (w okresie 2010-2025), o które byli podejrzani cudzoziemcy było w 2021". "To jest manipulacja danymi" - ripostują dziennikarze, politycy i internauci.

REKLAMA

Niemcy tracą Chiny

Niemiecka gospodarka jest silnie reprezentowana w Chinach, zwłaszcza w przemyśle motoryzacyjnym. Koncerny takie jak Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz zainwestowały miliardy euro w rozwój lokalnych mocy produkcyjnych. Na przykład Volkswagen posiada ponad 30 fabryk w Chinach i ma tam około 15 procent udziału w rynku. Rośnie jednak konkurencja ze strony lokalnych producentów, takich jak BYD, który zdobywa punkty dzięki tanim pojazdom elektrycznym. Dostawcy tacy jak Bosch i BASF są również mocno zaangażowani, a BASF buduje ogromny kompleks chemiczny w Guangdong.
Chiński smok Niemcy tracą Chiny
Chiński smok / pxfuel.com

Co musisz wiedzieć?

  • Niemieckie koncerny w Chinach od lat miały silną pozycję.
  • Jednak polityka gospodarcza Chin stawia na lokalne firmy.
  • Napięcia geopolityczne pomiędzy USA a Chinami nie poprawiają sytuacji.

 

Niemieckie firmy w Chinach na rozdrożu

Napięcia geopolityczne, zwłaszcza między USA a Chinami, a także obawy związane z konfliktem o Tajwan utrudniają obecnie relacje biznesowe Niemiec z Chinami. Niemieckie firmy stoją przed dylematem, czy zmniejszyć zależność od Chin, nie tracąc przy tym dostępu do tego ogromnego rynku. Często realizowana jest strategia "de-riskingu": firmy takie jak Siemens czy Adidas inwestują więcej na innych rynkach, ale pozostają obecne w Chinach. Na przykład Siemens przeniósł część swojej produkcji do Tajlandii i Wietnamu, aby zminimalizować ryzyko.

 

Sytuacja gospodarcza w Chinach jest ambiwalentna. Podczas gdy popyt na towary luksusowe i produkty high-tech utrzymuje się na stabilnym poziomie, niemieckie MŚP borykają się z nadwyżką mocy produkcyjnych i słabnącym sektorem nieruchomości. Chiński rząd promuje lokalne firmy, co w coraz większym stopniu działa na niekorzyść firm zagranicznych. Ponadto przeszkody biurokratyczne i przepisy o ochronie danych utrudniają dostęp do rynku. Mimo to wiele firm nie widzi alternatywy dla Chin, ponieważ prym wiedzie rynek innowacji, zwłaszcza w dziedzinie elektromobilności.

Inaczej reaguje Volkswagen, który stawia nadal mocno na Chiny, chcąc sprostać specyficznym potrzebom chińskich klientów. Obejmuje to rozwój pojazdów przeznaczonych specjalnie na rynek chiński, takich jak submarka ID.UX dla młodych klientów czy modele na chińskiej platformie głównej (CMP), które będą w sprzedaży od 2026 roku. Lokalne prace badawczo-rozwojowe, np. prowadzone przez Volkswagen China Technology Company (VCTC) w Hefei, zatrudniającą ponad 3000 inżynierów, skracają czas projektowania o około 30 procent i integrują lokalne technologie na wczesnym etapie.

 

Znaczenie Chin dla Niemiec

Kolejnym problemem niemieckiej gospodarki jest uzależnienie od surowców krytycznych, takich jak pierwiastki ziem rzadkich, w których dominują Chiny. Niemieckie firmy starają się uniezależnić poprzez recykling i alternatywne źródła zaopatrzenia, ale jest to perspektywa długoterminowa.

Chiny są od blisko dekady najważniejszym partnerem handlowym Niemiec. W 2024 roku wolumen dwustronnej wymiany handlowej wyniósł ok. 253 mld euro. Niemcy eksportują do Chin głównie pojazdy, maszyny i produkty chemiczne , natomiast Chiny dostarczają elektronikę, tekstylia i surowce (import: ok. 156 mld euro). Chiny odpowiadają za około 10% niemieckiego handlu zagranicznego.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl, oraz licznych polskich i niemieckich mediów]



 

Polecane
Emerytury
Stażowe
-->