Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Pasażerowie korzystający z Warszawy Gdańskiej będą musieli poczekać na nowe przejście podziemne dłużej, niż planowano. Zamiast końcówki 2025 roku, jak zakładano, przejście zostanie udostępnione w II kwartale 2026 r.
Warszawa
Warszawa / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Nowe przejście podziemne na stacji Warszawa Gdańska zostanie udostępnione dopiero w II kwartale 2026 roku, a nie – jak planowano – do końca 2025 r.
  • Powodem opóźnień są m.in. wysoki poziom wód gruntowych i gruz odkryty podczas prac.
  • Na każdą platformę będzie można dostać się schodami stałymi, ruchomymi oraz windą.
  • Wszystkie cztery perony zyskają nowe wiaty o łącznej długości ponad 1 kilometra.
  • Koszt inwestycji wynosi ok. 80 mln zł netto.

 

Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Powodem opóźnień są problemy techniczne. – Mamy pewne przesunięcia spowodowane dużą liczbą niezidentyfikowanych kolizji, wysokim poziomem wód gruntowych, gruzem i nieprzewidzianymi elementami w trakcie przygotowania inwestycji – tłumaczył Krzysztof Pietras z PKP PLK.

Mimo opóźnień prace trwają. Od strony ul. Słomińskiego zbudowano już 90-metrowy łącznik z istniejącym tunelem. Główna część przejścia od strony północnej także jest gotowa – teraz łączone są oba odcinki. Z myślą o pasażerach na perony prowadzić będą schody stałe, ruchome oraz windy. Dodatkowo powstaną nowe, długie wiaty – 270 metrów długości każda, co łącznie da ponad kilometr zadaszenia na wszystkich czterech peronach.

To ułatwi pasażerom oczekiwanie na pociąg czy przesiadanie się. Nie będą narażeni na niekorzystne warunki atmosferyczne

– zaznaczył Pietras.

Każdy peron zostanie także wyposażony w nowe ławki, elementy małej architektury i system informacji pasażerskiej. Stare płyty peronowe i kostka brukowa, jeśli nadają się do ponownego użycia, będą wykorzystywane.

Mural z kawałkiem historii

Na stacji pojawi się też mural o powierzchni 550 m², który ma opowiadać historię kolei i Warszawy od lat 20. XX wieku do dziś. Największe malunki pojawią się na ścianach od strony ul. Słomińskiego – jeden o długości 43 metrów, drugi 35 metrów, każdy na wysokość do 3,5 metra.

Przewidujemy dla całego obiektu wykonanie około 550 mkw. muralu. Będzie to mural monochromatyczny z akcentami kolorystycznymi

– zapowiedział kierownik budowy Daniel Czajkowski.

W sumie powstanie 10 „pól” muralowych. W tych miejscach nie będzie umieszczana informacja pasażerska. Prace są ważne także z punktu widzenia przyszłego ruchu kolejowego – gdy rozpocznie się przebudowa Warszawy Wschodniej, Warszawa Gdańska przejmie część ruchu pociągów międzynarodowych.

Kiedy zacznie się przebudowa Warszawy Wschodniej, pociągi międzynarodowe będą się również zatrzymywać na Warszawie Gdańskiej, więc obciążenie będzie duże

– podkreślił Czajkowski.

Koszt całej inwestycji to około 80 mln zł netto. Według planów wszystkie perony i tory mają być dostępne do końca stycznia 2026, natomiast nowe przejście podziemne – w II kwartale 2026 roku.


 

POLECANE
Zmasowany atak Rosji na Ukrainę. Polska podrywa myśliwce z ostatniej chwili
Zmasowany atak Rosji na Ukrainę. Polska podrywa myśliwce

W związku z atakiem Federacji Rosyjskiej wykonującej uderzenia na obiekty znajdujące się na terytorium Ukrainy, w polskiej przestrzeni powietrznej rozpoczęło się operowanie polskiego i sojuszniczego lotnictwa - informuje Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych we wtorek rano.

Wyłączenia prądu w kujawsko-pomorskim. Ważny komunikat dla mieszkańców z ostatniej chwili
Wyłączenia prądu w kujawsko-pomorskim. Ważny komunikat dla mieszkańców

Operatorzy energetyczni Enea i Energa opublikowali harmonogram planowanych wyłączeń energii elektrycznej w województwie kujawsko-pomorskim. Przerwy w dostawach prądu zaplanowano w wielu miastach i gminach regionu – zarówno w dużych ośrodkach, jak i na terenach wiejskich. Sprawdź, czy Twoja okolica znajduje się na liście.

Trump powołał wysłannika USA ds. Grenlandii. „Musimy ją mieć ze względu na nasze bezpieczeństwo” z ostatniej chwili
Trump powołał wysłannika USA ds. Grenlandii. „Musimy ją mieć ze względu na nasze bezpieczeństwo”

Prezydent USA Donald Trump oświadczył w poniedziałek, że Stany Zjednoczone potrzebują Grenlandii ze względu na bezpieczeństwo narodowe. Musimy mieć Grenlandię - powiedział Trump dziennikarzom na Florydzie. Grenlandia jest terytorium autonomicznym Danii.

Tragiczne wieści ze Śląska: Nie żyje dwóch górników z kopalni Pniówek z ostatniej chwili
Tragiczne wieści ze Śląska: Nie żyje dwóch górników z kopalni Pniówek

Dwóch górników zginęło w kopalni Pniówek w Pawłowicach wskutek wyrzutu metanu wraz z masą skalną w drążonym chodniku na poziomie 1000 - przekazał wiceprezes Jastrzębskiej Spółki Węglowej, do której należy zakład, Adam Rozmus.

Ustawa o bezpieczeństwie ruchu drogowego. Jest decyzja Karola Nawrockiego z ostatniej chwili
Ustawa o bezpieczeństwie ruchu drogowego. Jest decyzja Karola Nawrockiego

Trybunał Konstytucyjny ma orzec, czy projekt ustawy uderzającej w piratów drogowych jest zgodny z ustawą zasadniczą - tak zadecydował prezydent Karol Nawrocki. Choć w uzasadnieniu można przeczytać, że cel ustawy jest słuszny, jednak wątpliwości prezydenta wzbudziły niektóre rozwiązania prawne.

Karol Nawrocki wzywa Donalda Tuska do budowy mniejszości blokującej ws. umowy z Marcosur z ostatniej chwili
Karol Nawrocki wzywa Donalda Tuska do budowy mniejszości blokującej ws. umowy z Marcosur

"Akceptacja dla tej umowy to katastrofa. Panie Premierze, trzeba budować mniejszość blokującą, a nie gadać!" – pisze na platformie X prezydent Karol Nawrocki, apelując do premiera Tuska ws. umowy z Mercosur.

Tylko 4 ugrupowania w Sejmie, spory wzrost partii Grzegorza Brauna. Zobacz najnowszy sondaż z ostatniej chwili
Tylko 4 ugrupowania w Sejmie, spory wzrost partii Grzegorza Brauna. Zobacz najnowszy sondaż

Koalicja Obywatelska utrzymuje prowadzenie, Prawo i Sprawiedliwość pozostaje drugą siłą, a Konfederacja notuje wyraźny spadek – tak wyglądają wyniki najnowszego sondażu parlamentarnego. Badanie pokazuje też, że do Sejmu weszłyby tylko cztery ugrupowania.

Degermanizacja Holokaustu tylko u nas
Degermanizacja Holokaustu

Jest to zjawisko obecne w publicystyce historycznej i przekazie medialnym, polegające na uwalnianiu Niemiec i Niemców od odpowiedzialności za projekt i realizację Zagłady. W narracji o Holokauście o zbrodnię ludobójstwa na Żydach oskarża się pozbawionych narodowości „nazistów”, którzy najpierw sterroryzowali porządnych Niemców, a później dopuścili się czynów w gruncie rzeczy przeciwnych prawdziwej, niemieckiej mentalności.

Odciąć im tlen. Fala odrażającego hejtu wobec górników strajkujących w kopalni Silesia z ostatniej chwili
"Odciąć im tlen". Fala odrażającego hejtu wobec górników strajkujących w kopalni "Silesia"

W poniedziałek – tuż przed Wigilią – górnicy z Przedsiębiorstwa Górniczego Silesia postanowili po zakończonej zmianie nie wyjeżdżać na powierzchnię kopalni i rozpoczęli akcję protestacyjną. W komentarzach do relacji z protestów w sieci pojawiło się wiele skandalicznych komentarzy.

Zaskakująca decyzja w PKP Cargo. Spółka bez wyjaśnień odwołuje prezesa z ostatniej chwili
Zaskakująca decyzja w PKP Cargo. Spółka bez wyjaśnień odwołuje prezesa

Agnieszka Wasilewska-Semail została w poniedziałek odwołana przez radę nadzorczą PKP Cargo z funkcji prezesa - poinformowała spółka. Zmiana następuje z upływem dnia 22 grudnia, przyczyn odwołania nie podano.

REKLAMA

Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Pasażerowie korzystający z Warszawy Gdańskiej będą musieli poczekać na nowe przejście podziemne dłużej, niż planowano. Zamiast końcówki 2025 roku, jak zakładano, przejście zostanie udostępnione w II kwartale 2026 r.
Warszawa
Warszawa / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Nowe przejście podziemne na stacji Warszawa Gdańska zostanie udostępnione dopiero w II kwartale 2026 roku, a nie – jak planowano – do końca 2025 r.
  • Powodem opóźnień są m.in. wysoki poziom wód gruntowych i gruz odkryty podczas prac.
  • Na każdą platformę będzie można dostać się schodami stałymi, ruchomymi oraz windą.
  • Wszystkie cztery perony zyskają nowe wiaty o łącznej długości ponad 1 kilometra.
  • Koszt inwestycji wynosi ok. 80 mln zł netto.

 

Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Powodem opóźnień są problemy techniczne. – Mamy pewne przesunięcia spowodowane dużą liczbą niezidentyfikowanych kolizji, wysokim poziomem wód gruntowych, gruzem i nieprzewidzianymi elementami w trakcie przygotowania inwestycji – tłumaczył Krzysztof Pietras z PKP PLK.

Mimo opóźnień prace trwają. Od strony ul. Słomińskiego zbudowano już 90-metrowy łącznik z istniejącym tunelem. Główna część przejścia od strony północnej także jest gotowa – teraz łączone są oba odcinki. Z myślą o pasażerach na perony prowadzić będą schody stałe, ruchome oraz windy. Dodatkowo powstaną nowe, długie wiaty – 270 metrów długości każda, co łącznie da ponad kilometr zadaszenia na wszystkich czterech peronach.

To ułatwi pasażerom oczekiwanie na pociąg czy przesiadanie się. Nie będą narażeni na niekorzystne warunki atmosferyczne

– zaznaczył Pietras.

Każdy peron zostanie także wyposażony w nowe ławki, elementy małej architektury i system informacji pasażerskiej. Stare płyty peronowe i kostka brukowa, jeśli nadają się do ponownego użycia, będą wykorzystywane.

Mural z kawałkiem historii

Na stacji pojawi się też mural o powierzchni 550 m², który ma opowiadać historię kolei i Warszawy od lat 20. XX wieku do dziś. Największe malunki pojawią się na ścianach od strony ul. Słomińskiego – jeden o długości 43 metrów, drugi 35 metrów, każdy na wysokość do 3,5 metra.

Przewidujemy dla całego obiektu wykonanie około 550 mkw. muralu. Będzie to mural monochromatyczny z akcentami kolorystycznymi

– zapowiedział kierownik budowy Daniel Czajkowski.

W sumie powstanie 10 „pól” muralowych. W tych miejscach nie będzie umieszczana informacja pasażerska. Prace są ważne także z punktu widzenia przyszłego ruchu kolejowego – gdy rozpocznie się przebudowa Warszawy Wschodniej, Warszawa Gdańska przejmie część ruchu pociągów międzynarodowych.

Kiedy zacznie się przebudowa Warszawy Wschodniej, pociągi międzynarodowe będą się również zatrzymywać na Warszawie Gdańskiej, więc obciążenie będzie duże

– podkreślił Czajkowski.

Koszt całej inwestycji to około 80 mln zł netto. Według planów wszystkie perony i tory mają być dostępne do końca stycznia 2026, natomiast nowe przejście podziemne – w II kwartale 2026 roku.



 

Polecane