Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?

Nie ma skutecznej sprzedaży bez marketingu. Wiesz to, więc po prostu zaczynasz działać i uruchamiasz kampanię w Google Ads albo zaczynasz pisać teksty na bloga firmowego? Owszem, takie podejście może Ci przynieść jakieś efekty. Ale jakie? Zapewne słabsze niż gdy działa się w oparciu o przemyślany, kompleksowy plan. Zobacz, dlaczego strategia marketingowa to podstawa.
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa / grafika: Shutterstock

Co to jest strategia marketingowa w praktyce?

Strategia marketingowa jest narzędziem, dzięki któremu osiągniesz cele biznesowe możliwie najkrótszą, najbezpieczniejszą drogą. – O strategii marketingowej przedsiębiorstwa warto myśleć, jak o mapie, która prowadzi je z aktualnej pozycji na rynku do rozwoju w pożądanym kierunku – wyjaśnia Ewa Szczegielniak, CEO Agencji ECHO. – Warto na nią poświęcić czas i energię, nawet gdy firma działa na niewielką skalę. Przemyślenie i zaplanowanie pracy pozwala uniknąć zbędnych kosztów i zmaksymalizować zyski z działań, które zostaną podjęte. To inwestycja, która zwróci się z nawiązką. Nie tylko „na papierze”, ale w rosnącej liczbie zapytań ofertowych oraz sfinalizowanych transakcji – dodaje.

Warto podkreślić, że uniwersalny schemat strategii marketingowej nie istnieje. Nie ma jednej dobrej recepty na sukces – ramki, którą można by było nałożyć na każdą firmę, aby zacząć działać. Dlatego eksperci podchodzą do tego tematu indywidualnie, bazując na:

  • oczekiwaniach i celach biznesowych firmy – inne działania są potrzebne np. do zdobycia silnej pozycji w regionie, a innej, gdy ambicje sięgają znacznie dalej;
  • jej obecnej sytuacji na rynku oraz zasobach – będą one inne dla niewielkiego startupu, a inne dla dużego podmiotu o ustabilizowanej pozycji;
  • silnych stronach i przewagach konkurencyjnych firmy;
  • docelowych grupach odbiorców oraz ich oczekiwaniach względem produktów przedsiębiorstwa.

Pamiętaj! Strategię marketingową pisze się w szerokiej perspektywie – z myślą o celach na co najmniej kilka lat, a nie na najbliższe miesiące.

Strategia marketingowa jest jak mapa, na której wytyczasz najprostszą i najskuteczniejszą drogę do zwiększenia sprzedaży.

Jak napisać strategię marketingową?

Przede wszystkim warto ją sporządzić w formie kompletnego dokumentu. To nie kwestia formalności, których trzeba dopełnić. „Przelanie na papier” wszystkich założeń i koncepcji pozwoli je lepiej uporządkować, a także ocenić, czy rzeczywiście mają sens i łączą się ze sobą w logiczny ciąg. 

Co powinna uwzględniać spisana strategia? Warto, aby znalazły się w niej:

  • konkretne i mierzalne cele biznesowe oraz marketingowe – powinny być realistyczne oraz ujęte w wartościach i ramach czasowych; nie wystarczy powiedzieć „chcę zwiększyć sprzedaż”; lepiej założyć np. „chcę, aby liczba zapytań ofertowych wzrosła o 40% w ciągu kolejnych 6 miesięcy”;
  • analiza rynku i konkurencji – te elementy pozwalają osadzić firmę w kontekście i dają pogląd na to, z kim rywalizujesz oraz jakie przewagi możesz mieć nad podmiotami, które oferują podobne rozwiązania;
  • analiza konkurencyjności firmy – jest ona związana ze wskazaniem, co wyróżnia Cię na tle konkurencji i dlaczego klienci mają wybrać Ciebie; warto znaleźć najmocniejszą stronę swoich rozwiązań;
  • określenie oraz analiza grup docelowych – wskazanie „idealnych klientów”, wraz z ich potrzebami i oczekiwaniami pozwoli lepiej dopasować wszystkie komunikaty marketingowe; będziesz wiedzieć, co i do kogo mówić, aby przekonać do zakupu.

Dopiero, kiedy przejdziesz przez te elementy, możesz dojść do poziomu planu i harmonogramu działań reklamowych. To na tym etapie decydujesz o tym, jak chcesz się promować, z jakimi komunikatami wychodzisz do rynku oraz jakimi kanałami będziesz docierać do klientów. Właśnie w ten sposób powstaje gotowy plan, który pozwoli Ci na zachowanie spójnego, konkretnego przekazu.

Ile kosztuje strategia marketingowa?

Koszt przygotowania strategii marketingowej warto potraktować jako inwestycję. Dobry plan stanie się zestawem konkretnych instrukcji, których wdrożenie da realne szanse na sprzedaż. Dlatego warto postawić na współpracę z ekspertami – takimi, którzy przełożą Twoje przewagi biznesowe na język marketingu. Chociaż taka usługa to wydatek, możesz dzięki niej znacząco zaoszczędzić w przyszłości. Warto zatem skontaktować się ze sprawdzoną agencją marketingową i poprosić o niezobowiązującą wycenę. To może być początek drogi do sukcesu biznesowego.


 

POLECANE
Znamy laureatów Nagrody BohaterONy 2025 im. Powstańców Warszawskich tylko u nas
Znamy laureatów Nagrody BohaterONy 2025 im. Powstańców Warszawskich

Nagrody BohaterONy 2025 im. Powstańców Warszawskich zostały przyznane już po raz siódmy. To wyjątkowe wyróżnienie, ustanowione przez organizatorów kampanii BohaterON, ma na celu uhonorowanie osób, firm i instytucji, które w szczególny sposób angażują się w promowanie wiedzy o historii Polski z lat 1918–1989 oraz w edukację historyczno-patriotyczną.

Niepokojące doniesienia z Niemiec. Dziki wirus wykryty w ściekach z ostatniej chwili
Niepokojące doniesienia z Niemiec. Dziki wirus wykryty w ściekach

W próbce ścieków w Niemczech wykryto dzikiego wirusa polio typu 1 (WPV1). To pierwszy taki przypadek w kraju od 30 lat, a zarazem pierwsze potwierdzenie obecności dzikiego wirusa w badaniach środowiskowych od rozpoczęcia w Niemczech tego rutynowego monitoringu w 2021 roku.

Samuel Pereira: Co łączy Polaka i Portugalczyka? Odpowiadam Jarosławowi Kaczyńskiemu tylko u nas
Samuel Pereira: Co łączy Polaka i Portugalczyka? Odpowiadam Jarosławowi Kaczyńskiemu

Przez centrum Warszawy przeszło wczoraj około 250 tysięcy ludzi, by świętować Narodowy Dzień Niepodległości. Morze biało-czerwonych flag, dzieci na ramionach ojców, starsi z kwiatami i modlitwą — to nie inscenizacja, lecz żywy puls wspólnoty.

Dziwny wpis na profilu Pawła Rubcowa, niedługo po zapewnieniach Waldemara Żurka, że nie miał z nim kontaktów gorące
Dziwny wpis na profilu Pawła Rubcowa, niedługo po zapewnieniach Waldemara Żurka, że nie miał z nim kontaktów

Nowy wpis na profilu Pawła Rubcowa – znanego jako Pablo González, byłego agenta rosyjskich służb – wywołał falę komentarzy w sieci. Pojawił się dzień po tym, jak Waldemar Żurek w nagraniu zaprzeczył, że miał z nim jakiekolwiek kontakty. Wpis Rubcowa odnosi się do zarzutów o powiązania z osobami w Polsce, choć nie wymienia Żurka z nazwiska.

GIF wycofuje trzy popularne leki. Sprawdź, czy nie masz ich w domu Wiadomości
GIF wycofuje trzy popularne leki. Sprawdź, czy nie masz ich w domu

Główny Inspektor Farmaceutyczny (GIF) wydał komunikat o wycofaniu z obrotu trzech leków, które są szeroko stosowane w Polsce. Chodzi o Vendal retard, Euthyrox oraz Storvas CRT.

Wybuch gazu w Chełmnie. Nie żyje jedna osoba, są ranni z ostatniej chwili
Wybuch gazu w Chełmnie. Nie żyje jedna osoba, są ranni

Jedna osoba zginęła, a trzy zostały ranne po wybuchu gazu w jednym z domów w Chełmnie (Kujawsko-Pomorskie). Akcja ratunkowa zakończyła się. Budynek wymaga dodatkowego sprawdzenia, więc tymczasowo został wyłączony z użytkowania. Mieszkańcy trafili do rodzin.

Nie żyje znana amerykańska aktorka Wiadomości
Nie żyje znana amerykańska aktorka

Sally Kirkland, wybitna amerykańska aktorka, zmarła 11 listopada 2025 roku w Palm Springs w Kalifornii. Informację o jej śmierci potwierdził menadżer artystki, Michael Greene. Ostatnie miesiące życia spędziła w hospicjum, walcząc z postępującą demencją.

Demagog.org.pl wykazał, że Donald Tusk kłamał ws. zwolnienia Polski z paktu migracyjnego Wiadomości
Demagog.org.pl wykazał, że Donald Tusk kłamał ws. zwolnienia Polski z paktu migracyjnego

Serwis Demagog.org.pl wykazał, że Donald Tusk podał nieprawdziwe informacje na temat paktu migracyjnego. Szef polskiego rządu niedawno twierdził, że Polska „nie będzie przyjmować migrantów” i że „to już decyzja”.

Krzysztof Stanowski zagroził Elizie Michalik procesem, usunęła wpis, ale w sieci nic nie ginie Wiadomości
Krzysztof Stanowski zagroził Elizie Michalik procesem, usunęła wpis, ale w sieci nic nie ginie

Eliza Michalik odniosła się na platformie X do publikacji użytkownika o pseudonimie Pan Tony. Jego wpis dotyczył rzekomych nieprawidłowości wokół sponsora Kanału Zero, firmy UncensorVPN. Autor posta sugerował, że osoby powiązane z tym projektem mogły mieć w przeszłości problemy z prawem. Dziennikarka po tym, jak Krzysztof Stanowski zagroził jej pozwem, szybko usunęła swój wpis, jednak w sieci nic nie ginie.

Komisja Europejska przedstawiła szczegóły Europejskiej Tarczy Demokracji. Nawet Orwell tego nie przewidział z ostatniej chwili
Komisja Europejska przedstawiła szczegóły Europejskiej Tarczy Demokracji. Nawet Orwell tego nie przewidział

Komisja Europejska przedstawiła szczegóły Europejskiej Tarczy Demokracji. Przewiduje ona cenzurę oraz finansowanie określonej grupy mediów ze środków unijnych.

REKLAMA

Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?

Nie ma skutecznej sprzedaży bez marketingu. Wiesz to, więc po prostu zaczynasz działać i uruchamiasz kampanię w Google Ads albo zaczynasz pisać teksty na bloga firmowego? Owszem, takie podejście może Ci przynieść jakieś efekty. Ale jakie? Zapewne słabsze niż gdy działa się w oparciu o przemyślany, kompleksowy plan. Zobacz, dlaczego strategia marketingowa to podstawa.
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa / grafika: Shutterstock

Co to jest strategia marketingowa w praktyce?

Strategia marketingowa jest narzędziem, dzięki któremu osiągniesz cele biznesowe możliwie najkrótszą, najbezpieczniejszą drogą. – O strategii marketingowej przedsiębiorstwa warto myśleć, jak o mapie, która prowadzi je z aktualnej pozycji na rynku do rozwoju w pożądanym kierunku – wyjaśnia Ewa Szczegielniak, CEO Agencji ECHO. – Warto na nią poświęcić czas i energię, nawet gdy firma działa na niewielką skalę. Przemyślenie i zaplanowanie pracy pozwala uniknąć zbędnych kosztów i zmaksymalizować zyski z działań, które zostaną podjęte. To inwestycja, która zwróci się z nawiązką. Nie tylko „na papierze”, ale w rosnącej liczbie zapytań ofertowych oraz sfinalizowanych transakcji – dodaje.

Warto podkreślić, że uniwersalny schemat strategii marketingowej nie istnieje. Nie ma jednej dobrej recepty na sukces – ramki, którą można by było nałożyć na każdą firmę, aby zacząć działać. Dlatego eksperci podchodzą do tego tematu indywidualnie, bazując na:

  • oczekiwaniach i celach biznesowych firmy – inne działania są potrzebne np. do zdobycia silnej pozycji w regionie, a innej, gdy ambicje sięgają znacznie dalej;
  • jej obecnej sytuacji na rynku oraz zasobach – będą one inne dla niewielkiego startupu, a inne dla dużego podmiotu o ustabilizowanej pozycji;
  • silnych stronach i przewagach konkurencyjnych firmy;
  • docelowych grupach odbiorców oraz ich oczekiwaniach względem produktów przedsiębiorstwa.

Pamiętaj! Strategię marketingową pisze się w szerokiej perspektywie – z myślą o celach na co najmniej kilka lat, a nie na najbliższe miesiące.

Strategia marketingowa jest jak mapa, na której wytyczasz najprostszą i najskuteczniejszą drogę do zwiększenia sprzedaży.

Jak napisać strategię marketingową?

Przede wszystkim warto ją sporządzić w formie kompletnego dokumentu. To nie kwestia formalności, których trzeba dopełnić. „Przelanie na papier” wszystkich założeń i koncepcji pozwoli je lepiej uporządkować, a także ocenić, czy rzeczywiście mają sens i łączą się ze sobą w logiczny ciąg. 

Co powinna uwzględniać spisana strategia? Warto, aby znalazły się w niej:

  • konkretne i mierzalne cele biznesowe oraz marketingowe – powinny być realistyczne oraz ujęte w wartościach i ramach czasowych; nie wystarczy powiedzieć „chcę zwiększyć sprzedaż”; lepiej założyć np. „chcę, aby liczba zapytań ofertowych wzrosła o 40% w ciągu kolejnych 6 miesięcy”;
  • analiza rynku i konkurencji – te elementy pozwalają osadzić firmę w kontekście i dają pogląd na to, z kim rywalizujesz oraz jakie przewagi możesz mieć nad podmiotami, które oferują podobne rozwiązania;
  • analiza konkurencyjności firmy – jest ona związana ze wskazaniem, co wyróżnia Cię na tle konkurencji i dlaczego klienci mają wybrać Ciebie; warto znaleźć najmocniejszą stronę swoich rozwiązań;
  • określenie oraz analiza grup docelowych – wskazanie „idealnych klientów”, wraz z ich potrzebami i oczekiwaniami pozwoli lepiej dopasować wszystkie komunikaty marketingowe; będziesz wiedzieć, co i do kogo mówić, aby przekonać do zakupu.

Dopiero, kiedy przejdziesz przez te elementy, możesz dojść do poziomu planu i harmonogramu działań reklamowych. To na tym etapie decydujesz o tym, jak chcesz się promować, z jakimi komunikatami wychodzisz do rynku oraz jakimi kanałami będziesz docierać do klientów. Właśnie w ten sposób powstaje gotowy plan, który pozwoli Ci na zachowanie spójnego, konkretnego przekazu.

Ile kosztuje strategia marketingowa?

Koszt przygotowania strategii marketingowej warto potraktować jako inwestycję. Dobry plan stanie się zestawem konkretnych instrukcji, których wdrożenie da realne szanse na sprzedaż. Dlatego warto postawić na współpracę z ekspertami – takimi, którzy przełożą Twoje przewagi biznesowe na język marketingu. Chociaż taka usługa to wydatek, możesz dzięki niej znacząco zaoszczędzić w przyszłości. Warto zatem skontaktować się ze sprawdzoną agencją marketingową i poprosić o niezobowiązującą wycenę. To może być początek drogi do sukcesu biznesowego.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe