Projekt rurociągu produktowego Zawadówka–Ukraina jako element infrastruktury logistycznej Europy Środkowo-Wschodniej

Streszczenie Budowa rurociągu produktowego łączącego bazę paliw PERN w Zawadówce z Ukrainą stanowi projekt o istotnym znaczeniu strategicznym i gospodarczym. Inwestycja ta umożliwia zwiększenie przepustowości dostaw paliw, ograniczenie kosztów transportu w relacjach Polska–Ukraina oraz odciążenie transportu kolejowego i drogowego, którego przepustowość jest obecnie poważnie ograniczona. Rurociąg może stać się jednym z kluczowych elementów powojennej infrastruktury energetyczno-logistycznej regionu.

Wprowadzenie

Agresja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę doprowadziła do zniszczeń infrastruktury energetycznej i logistycznej, w tym rafinerii, terminali i sieci przesyłowych¹. Obecnie większość paliw importowanych przez Ukrainę trafia z kierunku zachodniego – przez Polskę, Rumunię, Słowację i Węgry – z dominującą rolą transportu samochodowego i kolejowego.

Polsko-ukraińskie przejścia graniczne charakteryzują się niską przepustowością, wynikającą m.in. z odmiennego rozstawu torów kolejowych oraz przestarzałej infrastruktury sterowania ruchem². W rezultacie obserwowane są częste zatory, zwłaszcza w przypadku przewozów paliw i materiałów niebezpiecznych.

Niewystarczająca przepustowość transportu drogowego i kolejowego wymaga uzupełnienia istniejącej infrastruktury o nowe kanały przesyłowe, w tym rurociąg produktowy łączący Polskę i Ukrainę.

 Wąskie gardła w transporcie kolejowym i drogowym między Polską a Ukrainą

Transport kolejowy

Transport kolejowy jest jednym z głównych kanałów przewozu paliw, produktów rolnych oraz pomocy humanitarnej między Polską a Ukrainą. Jego znaczenie wzrosło szczególnie po wybuchu wojny w 2022 r., gdy zamknięto część ukraińskich portów czarnomorskich. Jednocześnie kolej obciążona jest szeregiem ograniczeń:
1. Rozstaw torów – w Polsce 1435 mm, w Ukrainie 1520 mm. Na granicy konieczna jest zmiana wózków wagonowych lub przeładunek towarów³.
2. Przestarzała infrastruktura – część linii przygranicznych pozostaje jednotorowa i niezelektryfikowana⁴.
3. Systemy sterowania ruchem – brak nowoczesnych systemów ERTMS ogranicza przepustowość odcinków granicznych⁵.
4. Przejścia graniczne – np. Dorohusk–Jagodzin czy Hrubieszów–Izow są przeciążone⁶.
5. Brak infrastruktury intermodalnej – niedobór terminali utrudnia optymalizację przewozów.

Transport drogowy

Transport samochodowy stał się w czasie wojny kluczowym uzupełnieniem przewozów paliw i towarów strategicznych. Ograniczenia obejmują:
1. Przepustowość przejść drogowych – np. Dorohusk, Hrebenne, Korczowa – kolejki sięgają kilkudziesięciu godzin⁷.
2. Brak nowoczesnych obwodnic – ruch tranzytowy przechodzi przez centra miast.
3. Niewystarczająca sieć dróg ekspresowych – brak bezpośrednich połączeń z granicą.
4. Brak pasów strategicznych – brak priorytetowej obsługi transportu paliwowego i wojskowego.
5. Bezpieczeństwo transportu materiałów niebezpiecznych – wzrost przewozów drogą zwiększa ryzyko wypadków.

 Innowacyjne rozwiązania – system POLSUW

Jednym z interesujących rozwiązań jest system POLSUW – automatyczny mechanizm zmiany rozstawu osi w wagonach i lokomotywach. Zastosowanie tego rozwiązania mogłoby znacząco skrócić czas przejazdu przez granicę, eliminując konieczność przeładunku i umożliwiając płynne kursowanie składów pasażerskich i towarowych⁸. Wdrożenie POLSUW zwiększyłoby przepustowość przejść kolejowych, poprawiło elastyczność przewozów intermodalnych i mogłoby zostać zastosowane również w transporcie pasażerskim.

Lokalizacja i znaczenie bazy Zawadówka

Baza paliw PERN w Zawadówce (województwo lubelskie) stanowi element systemu rezerw strategicznych Polski. Jej położenie – około 25 km od granicy z Ukrainą – czyni ją naturalnym punktem początkowym dla rurociągu transgranicznego. Obiekt ten może pełnić rolę hubu logistycznego dla dostaw produktów krajowych i importowanych przez polskie porty⁹.

Możliwe lokalizacje po stronie ukraińskiej

Aby rurociąg Zawadówka–Ukraina miał pełną funkcjonalność, musi zostać podłączony do ukraińskiej infrastruktury paliwowej. Możliwe są następujące kierunki rozbudowy:
- Kowel – duży węzeł kolejowy, ok. 70 km od granicy, z infrastrukturą paliwową.
- Łuck – stolica obwodu wołyńskiego, centrum przemysłowe i logistyczne.
- Równe – ważny punkt tranzytowy, umożliwiający dystrybucję w głąb Ukrainy.
- Lwów – największy ośrodek zachodniej Ukrainy, z terminalami i bazami wojskowymi.
- Brody – istniejący węzeł rurociągowy, punkt Odessa–Brody, kluczowy dla integracji z ukraińską siecią przesyłową.

Rys. 1. Koncepcyjna mapa rurociągu Zawadówka–Ukraina z potencjalnymi lokalizacjami po stronie ukraińskiej.

Koncepcja rurociągu produktowego Zawadówka–Ukraina

Proponowany rurociąg miałby długość 25–35 km (do granicy państwowej), z możliwością dalszej rozbudowy po stronie ukraińskiej. Jego przepustowość szacuje się na 1,5–3 mln m³ paliw rocznie. Zakłada się przesył oleju napędowego, benzyny i paliwa lotniczego. Infrastruktura obejmowałaby system SCADA, monitoring ciśnienia, sensory wycieków, stacje pomp oraz zabezpieczenia wojskowe i fizyczne¹⁰.

Analiza ryzyk

Projekt napotyka na potencjalne zagrożenia:
- Ryzyko militarne – możliwość sabotażu i zniszczenia infrastruktury.
- Ryzyko finansowe – konieczność pozyskania funduszy z UE, USAID i instytucji międzynarodowych.
- Ryzyko polityczne – wymóg porozumień międzyrządowych.
- Ryzyko środowiskowe – konieczność spełnienia norm ekologicznych¹¹.

Wnioski

Integracja rurociągu produktowego z modernizacją infrastruktury drogowej i kolejowej – w tym potencjalnym wdrożeniem systemu POLSUW – stanowi kompleksowe rozwiązanie w zakresie zwiększenia przepustowości szlaków transportowych Polska–Ukraina. Budowa rurociągu Zawadówka–Ukraina nie tylko zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Ukrainy i wzmocni pozycję Polski jako hubu logistyczno-energetycznego, ale także pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie kolei i dróg do przewozów strategicznych i wojskowych.

Przypisy

¹ Energy Community Secretariat. (2023). Annual implementation report 2023. Energy Community. https://www.energy-community.org

² OECD. (2022). International transport forum: Rail freight corridors in Eastern Europe. OECD Publishing. https://www.itf-oecd.org

³ OECD. (2022). International transport forum: Rail freight corridors in Eastern Europe. OECD Publishing. https://www.itf-oecd.org

⁴ European Commission. (2023). REPowerEU. Publications Office of the European Union. https://energy.ec.europa.eu

⁵ Energy Community Secretariat. (2023). Annual implementation report 2023. Energy Community.

⁶ Nowy Tydzień. (2023). Wykorzystać terminal w Zawadówce. https://www.nowytydzien.pl/wykorzystac-terminal-zawadowka/

⁷ Gmina Rejowiec. (2023). Baza paliw Zawadówka – oferta inwestycyjna. https://gminarejowiec.pl/images/artykuly/oferta/Baza_Paliw_Zawadowka.pdf

⁸ PERN. (2023). Sprawozdanie roczne 2022–2023. PERN S.A. https://www.pern.pl

⁹ Gmina Rejowiec. (2023). Baza paliw Zawadówka – oferta inwestycyjna.

¹⁰ European Commission. (2023). REPowerEU. Publications Office of the European Union.

¹¹ OECD. (2022). International transport forum: Rail freight corridors in Eastern Europe.

 

 


 

POLECANE
Wielka Brytania pod presją migracyjną. Rekordowe liczby z ostatniej chwili
Wielka Brytania pod presją migracyjną. Rekordowe liczby

Liczba migrantów, którzy nielegalnie przybyli do Wielkiej Brytanii, przepływając kanał La Manche łodziami, przekroczyła 30 tys. od początku 2025 r. – wynika z opublikowanych w niedzielę danych brytyjskiego ministerstwa spraw wewnętrznych (Home Office).

Klaus Bachmann oburzony odwołaniem Krzysztofa Ruchniewicza z Instytutu Pileckiego z ostatniej chwili
Klaus Bachmann oburzony odwołaniem Krzysztofa Ruchniewicza z Instytutu Pileckiego

Kontrowersyjny niemiecki publicysta Klaus Bachmann skomentował w „Berliner Zeitung” decyzję o odwołaniu Krzysztofa Ruchniewicza ze stanowiska dyrektora Instytutu Pileckiego. Jak twierdzi, przyczyną dymisji "były obawy rządu przed krytyką ze strony prawicy".

Dorota Wysocka-Schnepf grozi Krzysztofowi Stanowskiemu i Robertowi Mazurkowi z ostatniej chwili
Dorota Wysocka-Schnepf grozi Krzysztofowi Stanowskiemu i Robertowi Mazurkowi

Dziennikarka Dorota Wysocka-Schnepf zapowiedziała pozwy wobec Krzysztofa Stanowskiego i Roberta Mazurka. Powodem ma być – jak twierdzi – „piętnowanie” jej 14-letniego syna. Na jej wpis dosadnie odpowiedział twórca Kanału Zero. 

Gen. Kellogg: Rosja nie chce końca wojny. Wciąż eskaluje konflikt z ostatniej chwili
Gen. Kellogg: Rosja nie chce końca wojny. Wciąż eskaluje konflikt

- Ostatni rosyjski atak na Kijów jest eskalacją, a nie sygnałem, że Rosja chce dyplomatycznie zakończyć tę wojnę - ocenił w niedzielę specjalny wysłannik ds. Ukrainy gen. Keith Kellogg. Prezydent Trump twierdząco odpowiedział na pytanie, czy jest gotowy nałożyć nowe sankcje na Rosję

Ważny komunikat dla mieszkańców Łodzi z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Łodzi

Dobra wiadomość dla pasażerów z Łodzi i regionu. Od czerwca 2026 roku uruchomione zostaną bezpośrednie połączenia kolejowe do Płocka. Pociągi obsługiwać będzie Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA).

Ewakuacja budynków w Warszawie. Pilny komunikat Żandarmerii Wojskowej z ostatniej chwili
Ewakuacja budynków w Warszawie. Pilny komunikat Żandarmerii Wojskowej

Żandarmeria Wojskowa poinformowała o zaskakujących ustaleniach po sobotnim wybuchu na poligonie w Warszawie-Rembertowie. W mieszkaniu rannych osób odkryto znaczne ilości materiałów wybuchowych oraz pozostałości po granatach i pociskach moździerzowych. Ze względów bezpieczeństwa zarządzono ewakuację okolicznych budynków przy ul. Zawiszaków w Warszawie.

Minister Finansów USA: Jesteśmy gotowi nałożyć sankcje na Rosję, jeśli Europa do nas dołączy z ostatniej chwili
Minister Finansów USA: Jesteśmy gotowi nałożyć sankcje na Rosję, jeśli Europa do nas dołączy

Jesteśmy gotowi zwiększyć presję na Rosję, ale potrzebujemy, by nasi europejscy partnerzy poszli za nami - powiedział w niedzielę minister finansów USA Scott Bessent. Jak stwierdził, nałożenie wspólnych sankcji i ceł na państwa kupujące rosyjską ropę doprowadzi do załamania rosyjskiej gospodarki.

Jeśli chociaż połowa konkretów będzie zrealizowana.... Adam Bielan zdradził kulisy rozmów Trump-Nawrocki z ostatniej chwili
"Jeśli chociaż połowa konkretów będzie zrealizowana...". Adam Bielan zdradził kulisy rozmów Trump-Nawrocki

Europoseł PiS Adam Bielan ujawnił szczegóły wrześniowego spotkania prezydenta Karola Nawrockiego z Donaldem Trumpem. W rozmowie z Tomaszem Sakiewiczem w programie „Polityczna kawa” na antenie Telewizji Republika polityk podkreślił, że relacje między przywódcami mają charakter wyjątkowy i bezprecedensowy.

ZUS wydał ważny komunikat z ostatniej chwili
ZUS wydał ważny komunikat

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina o ważnych terminach dla uczniów i studentów, którzy pobierają rentę rodzinną po zmarłym rodzicu. Brak odpowiednich dokumentów w wyznaczonym czasie może oznaczać utratę świadczenia.

Świat zapomniał o niemieckich zbrodniach, najszybciej zapomnieli Niemcy, a najgorzej, że i my zapominamy tylko u nas
Świat zapomniał o niemieckich zbrodniach, najszybciej zapomnieli Niemcy, a najgorzej, że i my zapominamy

Świat zapomniał, świat już zapomniał o tym czym była II Wojna Światowa, świat zachodni już dawno zapomniał czym była nierozliczona do dziś okupacja Polski, Rosji, Białorusi czy Ukrainy.

REKLAMA

Projekt rurociągu produktowego Zawadówka–Ukraina jako element infrastruktury logistycznej Europy Środkowo-Wschodniej

Streszczenie Budowa rurociągu produktowego łączącego bazę paliw PERN w Zawadówce z Ukrainą stanowi projekt o istotnym znaczeniu strategicznym i gospodarczym. Inwestycja ta umożliwia zwiększenie przepustowości dostaw paliw, ograniczenie kosztów transportu w relacjach Polska–Ukraina oraz odciążenie transportu kolejowego i drogowego, którego przepustowość jest obecnie poważnie ograniczona. Rurociąg może stać się jednym z kluczowych elementów powojennej infrastruktury energetyczno-logistycznej regionu.

Wprowadzenie

Agresja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę doprowadziła do zniszczeń infrastruktury energetycznej i logistycznej, w tym rafinerii, terminali i sieci przesyłowych¹. Obecnie większość paliw importowanych przez Ukrainę trafia z kierunku zachodniego – przez Polskę, Rumunię, Słowację i Węgry – z dominującą rolą transportu samochodowego i kolejowego.

Polsko-ukraińskie przejścia graniczne charakteryzują się niską przepustowością, wynikającą m.in. z odmiennego rozstawu torów kolejowych oraz przestarzałej infrastruktury sterowania ruchem². W rezultacie obserwowane są częste zatory, zwłaszcza w przypadku przewozów paliw i materiałów niebezpiecznych.

Niewystarczająca przepustowość transportu drogowego i kolejowego wymaga uzupełnienia istniejącej infrastruktury o nowe kanały przesyłowe, w tym rurociąg produktowy łączący Polskę i Ukrainę.

 Wąskie gardła w transporcie kolejowym i drogowym między Polską a Ukrainą

Transport kolejowy

Transport kolejowy jest jednym z głównych kanałów przewozu paliw, produktów rolnych oraz pomocy humanitarnej między Polską a Ukrainą. Jego znaczenie wzrosło szczególnie po wybuchu wojny w 2022 r., gdy zamknięto część ukraińskich portów czarnomorskich. Jednocześnie kolej obciążona jest szeregiem ograniczeń:
1. Rozstaw torów – w Polsce 1435 mm, w Ukrainie 1520 mm. Na granicy konieczna jest zmiana wózków wagonowych lub przeładunek towarów³.
2. Przestarzała infrastruktura – część linii przygranicznych pozostaje jednotorowa i niezelektryfikowana⁴.
3. Systemy sterowania ruchem – brak nowoczesnych systemów ERTMS ogranicza przepustowość odcinków granicznych⁵.
4. Przejścia graniczne – np. Dorohusk–Jagodzin czy Hrubieszów–Izow są przeciążone⁶.
5. Brak infrastruktury intermodalnej – niedobór terminali utrudnia optymalizację przewozów.

Transport drogowy

Transport samochodowy stał się w czasie wojny kluczowym uzupełnieniem przewozów paliw i towarów strategicznych. Ograniczenia obejmują:
1. Przepustowość przejść drogowych – np. Dorohusk, Hrebenne, Korczowa – kolejki sięgają kilkudziesięciu godzin⁷.
2. Brak nowoczesnych obwodnic – ruch tranzytowy przechodzi przez centra miast.
3. Niewystarczająca sieć dróg ekspresowych – brak bezpośrednich połączeń z granicą.
4. Brak pasów strategicznych – brak priorytetowej obsługi transportu paliwowego i wojskowego.
5. Bezpieczeństwo transportu materiałów niebezpiecznych – wzrost przewozów drogą zwiększa ryzyko wypadków.

 Innowacyjne rozwiązania – system POLSUW

Jednym z interesujących rozwiązań jest system POLSUW – automatyczny mechanizm zmiany rozstawu osi w wagonach i lokomotywach. Zastosowanie tego rozwiązania mogłoby znacząco skrócić czas przejazdu przez granicę, eliminując konieczność przeładunku i umożliwiając płynne kursowanie składów pasażerskich i towarowych⁸. Wdrożenie POLSUW zwiększyłoby przepustowość przejść kolejowych, poprawiło elastyczność przewozów intermodalnych i mogłoby zostać zastosowane również w transporcie pasażerskim.

Lokalizacja i znaczenie bazy Zawadówka

Baza paliw PERN w Zawadówce (województwo lubelskie) stanowi element systemu rezerw strategicznych Polski. Jej położenie – około 25 km od granicy z Ukrainą – czyni ją naturalnym punktem początkowym dla rurociągu transgranicznego. Obiekt ten może pełnić rolę hubu logistycznego dla dostaw produktów krajowych i importowanych przez polskie porty⁹.

Możliwe lokalizacje po stronie ukraińskiej

Aby rurociąg Zawadówka–Ukraina miał pełną funkcjonalność, musi zostać podłączony do ukraińskiej infrastruktury paliwowej. Możliwe są następujące kierunki rozbudowy:
- Kowel – duży węzeł kolejowy, ok. 70 km od granicy, z infrastrukturą paliwową.
- Łuck – stolica obwodu wołyńskiego, centrum przemysłowe i logistyczne.
- Równe – ważny punkt tranzytowy, umożliwiający dystrybucję w głąb Ukrainy.
- Lwów – największy ośrodek zachodniej Ukrainy, z terminalami i bazami wojskowymi.
- Brody – istniejący węzeł rurociągowy, punkt Odessa–Brody, kluczowy dla integracji z ukraińską siecią przesyłową.

Rys. 1. Koncepcyjna mapa rurociągu Zawadówka–Ukraina z potencjalnymi lokalizacjami po stronie ukraińskiej.

Koncepcja rurociągu produktowego Zawadówka–Ukraina

Proponowany rurociąg miałby długość 25–35 km (do granicy państwowej), z możliwością dalszej rozbudowy po stronie ukraińskiej. Jego przepustowość szacuje się na 1,5–3 mln m³ paliw rocznie. Zakłada się przesył oleju napędowego, benzyny i paliwa lotniczego. Infrastruktura obejmowałaby system SCADA, monitoring ciśnienia, sensory wycieków, stacje pomp oraz zabezpieczenia wojskowe i fizyczne¹⁰.

Analiza ryzyk

Projekt napotyka na potencjalne zagrożenia:
- Ryzyko militarne – możliwość sabotażu i zniszczenia infrastruktury.
- Ryzyko finansowe – konieczność pozyskania funduszy z UE, USAID i instytucji międzynarodowych.
- Ryzyko polityczne – wymóg porozumień międzyrządowych.
- Ryzyko środowiskowe – konieczność spełnienia norm ekologicznych¹¹.

Wnioski

Integracja rurociągu produktowego z modernizacją infrastruktury drogowej i kolejowej – w tym potencjalnym wdrożeniem systemu POLSUW – stanowi kompleksowe rozwiązanie w zakresie zwiększenia przepustowości szlaków transportowych Polska–Ukraina. Budowa rurociągu Zawadówka–Ukraina nie tylko zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Ukrainy i wzmocni pozycję Polski jako hubu logistyczno-energetycznego, ale także pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie kolei i dróg do przewozów strategicznych i wojskowych.

Przypisy

¹ Energy Community Secretariat. (2023). Annual implementation report 2023. Energy Community. https://www.energy-community.org

² OECD. (2022). International transport forum: Rail freight corridors in Eastern Europe. OECD Publishing. https://www.itf-oecd.org

³ OECD. (2022). International transport forum: Rail freight corridors in Eastern Europe. OECD Publishing. https://www.itf-oecd.org

⁴ European Commission. (2023). REPowerEU. Publications Office of the European Union. https://energy.ec.europa.eu

⁵ Energy Community Secretariat. (2023). Annual implementation report 2023. Energy Community.

⁶ Nowy Tydzień. (2023). Wykorzystać terminal w Zawadówce. https://www.nowytydzien.pl/wykorzystac-terminal-zawadowka/

⁷ Gmina Rejowiec. (2023). Baza paliw Zawadówka – oferta inwestycyjna. https://gminarejowiec.pl/images/artykuly/oferta/Baza_Paliw_Zawadowka.pdf

⁸ PERN. (2023). Sprawozdanie roczne 2022–2023. PERN S.A. https://www.pern.pl

⁹ Gmina Rejowiec. (2023). Baza paliw Zawadówka – oferta inwestycyjna.

¹⁰ European Commission. (2023). REPowerEU. Publications Office of the European Union.

¹¹ OECD. (2022). International transport forum: Rail freight corridors in Eastern Europe.

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe