"Za ETS 2 zapłacimy wszyscy". Premiera raportu Solidarności pt. "Energia. Transport. Społeczeństwo"

Dziś w Centrum Prasowym Forum Ekonomicznego w Karpaczu zaprezentowano najnowszy raport opracowany na zlecenie NSZZ "Solidarność" dotyczący kosztów systemu ETS 2.
Bartłomiej Mickiewicz
Bartłomiej Mickiewicz / fot. M. Żegliński

Co musisz wiedzieć?

  • Dziś na Forum Ekonomicznym w Karpaczu zaprezentowano nowy raport opracowany na zlecenie NSZZ "Solidarność" pt. "Energia. Transport. Społeczeństwo". 
  • Raport dotyczy wpływu systemu ETS2 na gospodarkę Polski.

 

"Koszty będą ogromne"

Prezentując raport, Bartłomiej Mickiewicz przeanalizował skutki społeczno-gospodarcze wprowadzenia systemu ETS2, zagrożenia dla przedsiębiorstw, spadek dochodów samorządów oraz ryzyko ograniczenia realnej dekarbonizacji, a także wpływ ETS 2 na życie zwykłych obywateli.

Koszty tego systemu, a w szczególności dla obywateli i dla gospodarstw domowych będą ogromne. W raporcie, podobnie jak w przypadku poprzedniego, który prezentowaliśmy tu, w Karpaczu w ubiegłym roku, zwróciliśmy się do ekspertów, aby dokonali stosownych wyliczeń

- powiedział, prezentując raport Bartłomiej Mickiewicz, zastępca przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność". 

W raporcie skupiamy się na tym, jak system ETS2 wpłynie na życie obywateli. Koszty będą gigantyczne szczególnie w  sferze transportu i ciepła. Z naszych obliczeń wynika, oczywiście w zależności od rodzaju paliwa i w zależności od przyjętych założeń, że koszty paliwa mogą wzrosnąć nawet o około złotówkę za litr. A to sprawi, że wzrosną ceny właściwie wszystkiego

- zaznaczył.

Drugim aspektem, który jest w raporcie omówiony, jest aspekt ciepła. Jak wiemy, system ETS objął ciepło systemowe, a system ETS2 ma objąć te gospodarstwa domowe, które same sobie dostarczają ciepło do swoich mieszkań, do swoich domów. Z naszych wyliczeń wynika, że średnie roczne koszty ogrzewania budynków mogą wzrosnąć o co najmniej tysiąc złotych rocznie przy średnim gospodarstwie domowym

- przekonywał.

Konkurencyjność gospodarki europejskiej drastycznie spada. Dzieje się tak właśnie z powodu polityki klimatycznej i wysokich cen energii. W raporcie chcemy więc poinformować o kosztach i konsekwencjach wprowadzania takich rozwiązań

- powiedział Bartłomiej Mickiewicz.

Konferencję prowadził Michał Ossowski, redaktor naczelny "Tygodnika Solidarność". 

"Energia. Transport. Społeczeństwo". Raport Solidarności nt. wpływu systemu ETS 2 na gospodarkę Polski

▪ Koszt wprowadzenia systemów ETS 1 + ETS 2 dla przeciętnego gospodarstwa domowego w Polsce w 2030 roku może sięgnąć aż 8,5 tys. zł rocznie.

▪ Ceny uprawnień w systemie ETS 2 mogą przewyższyć te w systemie ETS i przekroczyć 200 euro za tonę w 2030 roku.

▪ W 2030 roku ceny uprawnienia w ETS 2 mogą wynieść 149 euro, co przełoży się na wzrost kosztów transportu o 22–27% i ogrzewania gospodarstw domowych o 31–41%.

▪ ETS zamiast wspierać dekarbonizację, działa jak ''hamulec realnej dekarbonizacji'' i narzędzie spekulacji.

▪ ETS w obecnym kształcie powinien zostać zreformowany albo zastąpiony innymi mechanizmami, aby nie niszczyć konkurencyjności gospodarki.

To tylko niektóre wnioski, które ujęto w raporcie pt. ''Energia. Transport. Społeczeństwo – wpływ systemu ETS2 na gospodarkę Polski'', opracowanym na zlecenie NSZZ ''Solidarność''. Autorzy raportu prof. Zbigniew Krysiak i Marek Lachowicz przeanalizowali system ETS (system handlu emisjami CO₂) oraz planowane wdrożenie ETS 2 w Unii Europejskiej i ich wpływ na gospodarkę Polski oraz konkurencyjność całej UE.

Autorzy wskazali na wady konstrukcyjne systemu, skutki dla cen energii, ciepła i paliw, a także konsekwencje społeczne i gospodarcze. W dokumencie zestawiono tezy teoretyczne (Porter vs Aiginger – różne rozumienia konkurencyjności) z praktyką polityki klimatycznej UE (Zielony Ład, ''Fit for 55''). Szczególną uwagę poświęcono skutkom finansowym ETS 1 i ETS 2 dla gospodarstw domowych, przedsiębiorstw transportowych i ciepłownictwa w Polsce, a także geopolitycznym i strategicznym różnicom między UE, USA i Chinami.


 

POLECANE
Szokujące słowa Zełenskiego. Ukraiński deputowany: Oświadczył, że czeka na śmierć Donalda Trumpa wideo
Szokujące słowa Zełenskiego. Ukraiński deputowany: "Oświadczył, że czeka na śmierć Donalda Trumpa"

„Zełenski oświadczył, że czeka na śmierć Donalda Trumpa. Na konferencji prasowej powiedział, że stanowisko USA w sprawie członkostwa Ukrainy w NATO może się zmienić, gdy 'politycy się zmienią lub ktoś umrze'” - alarmuje na platformie X deputowany do ukraińskiego parlamentu Artem Dmytruk dołączając nagranie z telewizji SkyNews.

CNN: Rosja wykorzystuje flotę cieni do działań szpiegowskich z ostatniej chwili
CNN: Rosja wykorzystuje flotę cieni do działań szpiegowskich

Rosja wykorzystuje flotę cieni do szpiegowania - podała w czwartek CNN, powołując się na zachodnie i ukraińskie źródła wywiadowcze. Na pokładach tankowców obecni są Rosjanie powiązani ze służbami, w tym byli najemnicy z tzw. grupy Wagnera.

Prezydent zawetował nowe prawo oświatowe: To chaos, ideologizacja i eksperymentowanie z ostatniej chwili
Prezydent zawetował nowe prawo oświatowe: "To chaos, ideologizacja i eksperymentowanie"

Po konsultacjach z nauczycielami, ekspertami i rodzicami prezydent Karol Nawrocki zdecydował o zawetowaniu nowelizacji Prawa oświatowego. Jak podkreślił, proponowane zmiany prowadziłyby do chaosu, ideologizacji szkoły i eksperymentowania na dzieciach.

Okrągły Stół opuścił dziś Pałac Prezydencki, ale decyzja zapadła lata temu pilne
Okrągły Stół opuścił dziś Pałac Prezydencki, ale decyzja zapadła lata temu

Przeniesienie Okrągłego Stołu z Pałacu Prezydenckiego wywołało falę komentarzy i politycznych emocji. Jak się jednak okazuje, nie była to decyzja obecnego prezydenta. Ustalenia w tej sprawie zapadły kilka lat temu, jeszcze za prezydentury Andrzeja Dudy.

Chcieli otwartych granic, planowali atak terrorystyczny w Sylwestra tylko u nas
Chcieli otwartych granic, planowali atak terrorystyczny w Sylwestra

Ludzie generalnie zdolni są do zła i przemocy. Przypadki kiedy te występują po prawej stronie sceny politycznej, są szeroko nagłaśniane. Wielu jednak zapomina, że podobne problemy istnieją również po lewej stronie polityki. Zapomina, albo raczej: nigdy się o wielu „postępowych” radykałach nie dowiaduje, media są bowiem bardzo wybiórcze i faworyzują lewicę.

Źródła: Podpisanie umowy UE-Mercosur opóźnione do stycznia z ostatniej chwili
Źródła: Podpisanie umowy UE-Mercosur opóźnione do stycznia

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen poinformowała przywódców na szczycie w Brukseli, że podpisanie umowy UE-Mercosur zostaje opóźnione do stycznia. Sprawę nagłośniły pragnące zachować anonimowość źródła w Brukseli.

Tusk: „Umowa UE-Mercosur jest bezpieczna”. Gembicka: „Niemiecki łańcuch jest krótki” z ostatniej chwili
Tusk: „Umowa UE-Mercosur jest bezpieczna”. Gembicka: „Niemiecki łańcuch jest krótki”

„Umowa z krajami Mercosur w obecnej wersji jest bezpieczna dla polskich rolników i polskich konsumentów” - stwierdził w czwartek premier Donald Tusk. „Nie jest idealnie, ale nie jest źle” - dodał. Przekonywał, że trudno będzie zablokować umowę, ponieważ... nie ma do tego większości.

Sejm ponownie uchwalił tę samą ustawę o kryptowalutach z ostatniej chwili
Sejm ponownie uchwalił tę samą ustawę o kryptowalutach

Ten sam projekt, te same zapisy i ta sama linia sporu. Rząd ponownie przeprowadził dziś przez Sejm ustawę o rynku kryptoaktywów, mimo wcześniejszego weta prezydenta i sprzeciwu opozycji.

Zełenski rozpoczął wizytę w Polsce. Będzie podjęty temat ekshumacji na Wołyniu z ostatniej chwili
Zełenski rozpoczął wizytę w Polsce. Będzie podjęty temat ekshumacji na Wołyniu

Polityka historyczna, bezpieczeństwo i sprawy gospodarcze będą głównymi tematami rozmów prezydentów Polski i Ukrainy. Wołodymyr Zełenski po raz pierwszy spotka się z Karolem Nawrockim w Pałacu Prezydenckim.

Umowa ws. pierwszej w historii UE listy bezpiecznych krajów pochodzenia prawie na finiszu z ostatniej chwili
Umowa ws. pierwszej w historii UE listy bezpiecznych krajów pochodzenia prawie na finiszu

Negocjatorzy Parlamentu i Rady UE osiągnęli porozumienie polityczne w sprawie utworzenia unijnej listy bezpiecznych krajów pochodzenia, aby przyspieszyć rozpatrywanie wniosków o azyl.

REKLAMA

"Za ETS 2 zapłacimy wszyscy". Premiera raportu Solidarności pt. "Energia. Transport. Społeczeństwo"

Dziś w Centrum Prasowym Forum Ekonomicznego w Karpaczu zaprezentowano najnowszy raport opracowany na zlecenie NSZZ "Solidarność" dotyczący kosztów systemu ETS 2.
Bartłomiej Mickiewicz
Bartłomiej Mickiewicz / fot. M. Żegliński

Co musisz wiedzieć?

  • Dziś na Forum Ekonomicznym w Karpaczu zaprezentowano nowy raport opracowany na zlecenie NSZZ "Solidarność" pt. "Energia. Transport. Społeczeństwo". 
  • Raport dotyczy wpływu systemu ETS2 na gospodarkę Polski.

 

"Koszty będą ogromne"

Prezentując raport, Bartłomiej Mickiewicz przeanalizował skutki społeczno-gospodarcze wprowadzenia systemu ETS2, zagrożenia dla przedsiębiorstw, spadek dochodów samorządów oraz ryzyko ograniczenia realnej dekarbonizacji, a także wpływ ETS 2 na życie zwykłych obywateli.

Koszty tego systemu, a w szczególności dla obywateli i dla gospodarstw domowych będą ogromne. W raporcie, podobnie jak w przypadku poprzedniego, który prezentowaliśmy tu, w Karpaczu w ubiegłym roku, zwróciliśmy się do ekspertów, aby dokonali stosownych wyliczeń

- powiedział, prezentując raport Bartłomiej Mickiewicz, zastępca przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność". 

W raporcie skupiamy się na tym, jak system ETS2 wpłynie na życie obywateli. Koszty będą gigantyczne szczególnie w  sferze transportu i ciepła. Z naszych obliczeń wynika, oczywiście w zależności od rodzaju paliwa i w zależności od przyjętych założeń, że koszty paliwa mogą wzrosnąć nawet o około złotówkę za litr. A to sprawi, że wzrosną ceny właściwie wszystkiego

- zaznaczył.

Drugim aspektem, który jest w raporcie omówiony, jest aspekt ciepła. Jak wiemy, system ETS objął ciepło systemowe, a system ETS2 ma objąć te gospodarstwa domowe, które same sobie dostarczają ciepło do swoich mieszkań, do swoich domów. Z naszych wyliczeń wynika, że średnie roczne koszty ogrzewania budynków mogą wzrosnąć o co najmniej tysiąc złotych rocznie przy średnim gospodarstwie domowym

- przekonywał.

Konkurencyjność gospodarki europejskiej drastycznie spada. Dzieje się tak właśnie z powodu polityki klimatycznej i wysokich cen energii. W raporcie chcemy więc poinformować o kosztach i konsekwencjach wprowadzania takich rozwiązań

- powiedział Bartłomiej Mickiewicz.

Konferencję prowadził Michał Ossowski, redaktor naczelny "Tygodnika Solidarność". 

"Energia. Transport. Społeczeństwo". Raport Solidarności nt. wpływu systemu ETS 2 na gospodarkę Polski

▪ Koszt wprowadzenia systemów ETS 1 + ETS 2 dla przeciętnego gospodarstwa domowego w Polsce w 2030 roku może sięgnąć aż 8,5 tys. zł rocznie.

▪ Ceny uprawnień w systemie ETS 2 mogą przewyższyć te w systemie ETS i przekroczyć 200 euro za tonę w 2030 roku.

▪ W 2030 roku ceny uprawnienia w ETS 2 mogą wynieść 149 euro, co przełoży się na wzrost kosztów transportu o 22–27% i ogrzewania gospodarstw domowych o 31–41%.

▪ ETS zamiast wspierać dekarbonizację, działa jak ''hamulec realnej dekarbonizacji'' i narzędzie spekulacji.

▪ ETS w obecnym kształcie powinien zostać zreformowany albo zastąpiony innymi mechanizmami, aby nie niszczyć konkurencyjności gospodarki.

To tylko niektóre wnioski, które ujęto w raporcie pt. ''Energia. Transport. Społeczeństwo – wpływ systemu ETS2 na gospodarkę Polski'', opracowanym na zlecenie NSZZ ''Solidarność''. Autorzy raportu prof. Zbigniew Krysiak i Marek Lachowicz przeanalizowali system ETS (system handlu emisjami CO₂) oraz planowane wdrożenie ETS 2 w Unii Europejskiej i ich wpływ na gospodarkę Polski oraz konkurencyjność całej UE.

Autorzy wskazali na wady konstrukcyjne systemu, skutki dla cen energii, ciepła i paliw, a także konsekwencje społeczne i gospodarcze. W dokumencie zestawiono tezy teoretyczne (Porter vs Aiginger – różne rozumienia konkurencyjności) z praktyką polityki klimatycznej UE (Zielony Ład, ''Fit for 55''). Szczególną uwagę poświęcono skutkom finansowym ETS 1 i ETS 2 dla gospodarstw domowych, przedsiębiorstw transportowych i ciepłownictwa w Polsce, a także geopolitycznym i strategicznym różnicom między UE, USA i Chinami.



 

Polecane