Burza w TOK FM wokół CPK. Emocje sięgnęły zenitu

Podczas audycji w TOK FM wywiązała się gorąca dyskusja na temat rządowego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. W studiu dyskutowali Jakub Stefaniak z PSL oraz poseł PiS Piotr Kaleta, a emocje sięgnęły zenitu.
Dominika Wielowieyska
Dominika Wielowieyska / Screen z portalu X

Co musisz wiedzieć

  • W studiu TOK FM starli się Jakub Stefaniak (PSL) i poseł PiS Piotr Kaleta
  • Dyskusja dotyczyła rządowego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
  • Padały ostre słowa i wzajemne oskarżenia o marnowanie pieniędzy
  • Prowadząca Dominika Wielowieyska w pewnej chwili straciła cierpliwość

 

Kłótnia w studiu TOK FM

Jakub Stefaniak przekonywał, że projekt forsowany przez rząd jest lepszy, choć - jak zaznaczył - politycy PiS nie poparli go w głosowaniu.

- „Projekt rządowy jest projektem lepszym. Po prostu. Natomiast proszę też zauważyć jedno: bardzo istotną sprawą jest to, że żaden z ministrów, wiceministrów rządu nie zagłosował za tym projektem”

- powiedział.

Polityk PSL zarzucał PiS-owi brak działań w sprawie inwestycji.

- „Chociażby kwestia gruntów, bo ile gruntów było pod kolej za rządów PiS? Zero, dzisiaj to jest ponad 90 ha, z tego, co wiem, bo to też Ministerstwo Infrastruktury komunikuje. Widać, że jest więcej polityki niż merytoryki i logiki w projekcie, który forsuje prezydent”

- grzmiał.

Ostre słowa padły także ze strony posła PiS Piotra Kalety, który zarzucał władzom marnotrawienie pieniędzy.

-„Nikt nie wydaje pieniędzy po to, żeby ominąć pana Kalisz”

- mówił, zwracając uwagę, że w projekcie planowane są wydatki rzędu 2 miliardów złotych.

Kaleta krytykował również parametry inwestycji.

- „Kolejna liczba, która padała to prędkość 350 km. Ona może robić wrażenie do prędkości 250 km. Pytanie, czy nam 350 km jest potrzebne i jakie to są koszty eksploatacyjne? I kolejna rzecz: czy polskie zakłady mają w tej chwili możliwość wyprodukowania takiej kolei? Otóż nie mają”

- powiedział.

Na te słowa ostro zareagował Stefaniak.

- „To, co mówi pan minister, to sobie włóżmy między bajki, to bzdury”

- stwierdził.

W trakcie kłótni emocje udzieliły się również prowadzącej program Dominice Wielowieyskiej.

- „Przypominam, że to ja prowadzę ten program. Bardzo proszę, żeby pan zamilkł”

- zwróciła się do posła PiS.

Kaleta na to odpowiedział:
- „Niech pani uspokoi tego chłopca, bardzo proszę”.

Po chwili Stefaniak dodał:
- „Chamskie zaczepki. Dziewczynka się odezwała”.

 

Burza wokół CPK - kontekst

Sejm w piątek nie przyjął wniosku Lewicy o odrzucenie w pierwszym czytaniu prezydenckiego projektu ustawy o zapewnieniu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tym samym projekt skierowano do dalszych prac w komisji. Zakłada on m.in. wcześniejsze uruchomienie nowego lotniska.

 

Jak głosowali posłowie?

Za odrzuceniem prezydenckiego projektu w pierwszym czytaniu głosowało 203 posłów, przeciw było 211, a 12 wstrzymało się od głosu. Sejm zdecydował o skierowaniu projektu do dalszych prac w komisji infrastruktury.

 

Co zakłada prezydencki projekt?

Prezydencki projekt przewiduje m.in. zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku pod Baranowem do końca 2031 r., uruchomienie cywilnego ruchu lotniczego do końca 2032 r. oraz rozwój ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości. Zakłada on też: przeniesienie całego ruchu lotniczego z warszawskiego Lotniska Chopina na CPK najpóźniej do końca 2032 r., wprowadzenie zakazu dofinansowywania połączeń lotniczych przez państwowe podmioty oraz finansowanie programu CPK za pomocą skarbowych papierów wartościowych na co najmniej 66,18 mld zł.

Szef Kancelarii Prezydenta Zbigniew Bogucki, prezentując w Sejmie założenia ustawy, podkreślał, że projekt jest „kontynuacją woli obywateli” i ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa oraz rozwoju infrastruktury transportowej. Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek wskazywał z kolei, że rząd nie potrzebuje ustawy do realizacji CPK, ponieważ inwestycja jest już konsekwentnie prowadzona.
Centralny Port Komunikacyjny

W ramach obowiązującego Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Linia KDP na odcinku Warszawa - Łódź przez CPK ma skrócić czas przejazdu na tym odcinku z ok. 70 do 40 minut, a z Warszawy do lotniska w Baranowie podróż ma potrwać mniej niż 20 minut. Po wybudowaniu całej kolei „Y” podróż z Poznania do Warszawy ma trwać ok. 1 godz. 40 minut zamiast 2 godz. 20 min, jak obecnie.

Lotnisko CPK ma zostać uruchomione do końca 2032 r. W tym terminie planowane jest też otwarcie linii KDP Warszawa – Łódź. Odcinki z Łodzi do Wrocławia i Poznania mają być gotowe trzy lata później. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
 


 

POLECANE
Szef NATO ujawnia plan finansowania Ukrainy: nawet 15 mld dolarów rocznie z ostatniej chwili
Szef NATO ujawnia plan finansowania Ukrainy: nawet 15 mld dolarów rocznie

Dwie trzecie państw członkowskich NATO zadeklarowało udział w finansowaniu uzbrojenia dla Ukrainy w ramach programu PURL. Dotychczasowe zobowiązanie to 4 mld dolarów – poinformował w środę sekretarz generalny Sojuszu Mark Rutte po spotkaniu szefów MSZ NATO w Brukseli.

Przełomowa uchwała. Sąd Najwyższy: Nikt nie może uznać orzeczeń SN za niebyłe z ostatniej chwili
Przełomowa uchwała. Sąd Najwyższy: Nikt nie może uznać orzeczeń SN za niebyłe

Żaden sąd ani organ władzy publicznej nie może uznać orzeczenia Sądu Najwyższego za niebyłe ani pominąć jego skutków, także powołując się na prawo Unii Europejskiej – orzekły w ogłoszonej w środę uchwale połączone izby Sądu Najwyższego: Kontroli Nadzwyczajnej oraz Pracy.

Sumliński: Środowiska żydowskie żądają usunięcia krzyży z dróg prowadzących do obozu w Treblince Wiadomości
Sumliński: Środowiska żydowskie żądają usunięcia krzyży z dróg prowadzących do obozu w Treblince

"Kuria Drohiczyńska otrzymała – za pośrednictwem Ministerstwa Kultury – oficjalne żądanie ze strony środowisk żydowskich, usunąć krzyże przy drogach prowadzących do obozu zagłady w Treblince" - taką informację podał dziennikarz Wojciech Sumliński, a do sprawy odnieśli się polityk Konfederacji Korony Polskiej.

Polska gazowym hubem regionu. Nawrocki: Są wstępne ustalenia z Trumpem z ostatniej chwili
Polska gazowym hubem regionu. Nawrocki: Są wstępne ustalenia z Trumpem

Prezydent Karol Nawrocki powiedział w środę, że rozmawiał z prezydentami państw Grupy Wyszehradzkiej o współpracy w zakresie dostarczania gazu z USA. Podkreślił, że Polska może być hubem dla naszego regionu. Poczyniłem już wstępne ustalenia z prezydentem USA Donaldem Trumpem - powiedział Nawrocki.

Stopy procentowe w dół. Jest decyzja RPP z ostatniej chwili
Stopy procentowe w dół. Jest decyzja RPP

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała w środę o obniżeniu stóp procentowych o 0,25 pkt proc., w tym głównej stopy – referencyjnej – do 4 proc. w skali roku – wynika z komunikatu Narodowego Banku Polskiego. Była to szósta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Wiadomości
Rekordowa frekwencja na Forum Samorządowym w Zakopanem. Nowe wyzwania i ważne deklaracje

Stolica polskich Tatr stała się w dniach 25-26 listopada centrum debaty o przyszłości lokalnych społeczności. Pierwsza edycja Forum Samorządowego w Zakopanem przyciągnęła aż 1100 gości, znacznie przekraczając oczekiwania organizatorów. W wydarzeniu wzięli udział kluczowi politycy, w tym wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz, samorządowcy z całego kraju oraz przedstawiciele nauki i biznesu.

Skarb Romanowów wypłynął na aukcji. Nikt nie spodziewał się takiej kwoty gorące
Skarb Romanowów wypłynął na aukcji. Nikt nie spodziewał się takiej kwoty

W domu aukcyjnym Christie’s w Londynie padł historyczny rekord. Jedno z najrzadszych i najpiękniejszych jaj Fabergé osiągnęło cenę, która przebiła wszelkie wcześniejsze licytacje.

Von der Leyen chce zadłużyć UE, by sfinansować pożyczkę reparacyjną dla Ukrainy z ostatniej chwili
Von der Leyen chce zadłużyć UE, by sfinansować pożyczkę reparacyjną dla Ukrainy

„Aby wzmocnić odporność finansową Ukrainy w obliczu trwającej rosyjskiej wojny agresywnej, Komisja Europejska proponuje dziś dwa rozwiązania mające na celu zaspokojenie potrzeb finansowych Ukrainy na lata 2026-2027: pożyczkę UE i pożyczkę reparacyjną” – poinformowała Komisja Europejska w specjalnie wydanym komunikacie.

Trybunał Konstytucyjny podjął decyzję w sprawie Komunistycznej Partii Polski z ostatniej chwili
Trybunał Konstytucyjny podjął decyzję w sprawie Komunistycznej Partii Polski

Trybunał Konstytucyjny oficjalnie uznał, że cele i działalność Komunistycznej Partii Polski są sprzeczne z konstytucją. To orzeczenie automatycznie otwiera drogę do jej delegalizacji.

Zbiórka podpisów pod petycjami ws. wycofania ETS2 i dyrektywy budynkowej gorące
Zbiórka podpisów pod petycjami ws. wycofania ETS2 i dyrektywy budynkowej

Eurodeputowana Ewa Zajączkowska-Hernik (Konfederacja) rusza ze zbiórką podpisów pod petycjami ws. wycofania ETS2 i dyrektywy o przymusowych remontach klimatycznych budynków.

REKLAMA

Burza w TOK FM wokół CPK. Emocje sięgnęły zenitu

Podczas audycji w TOK FM wywiązała się gorąca dyskusja na temat rządowego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. W studiu dyskutowali Jakub Stefaniak z PSL oraz poseł PiS Piotr Kaleta, a emocje sięgnęły zenitu.
Dominika Wielowieyska
Dominika Wielowieyska / Screen z portalu X

Co musisz wiedzieć

  • W studiu TOK FM starli się Jakub Stefaniak (PSL) i poseł PiS Piotr Kaleta
  • Dyskusja dotyczyła rządowego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
  • Padały ostre słowa i wzajemne oskarżenia o marnowanie pieniędzy
  • Prowadząca Dominika Wielowieyska w pewnej chwili straciła cierpliwość

 

Kłótnia w studiu TOK FM

Jakub Stefaniak przekonywał, że projekt forsowany przez rząd jest lepszy, choć - jak zaznaczył - politycy PiS nie poparli go w głosowaniu.

- „Projekt rządowy jest projektem lepszym. Po prostu. Natomiast proszę też zauważyć jedno: bardzo istotną sprawą jest to, że żaden z ministrów, wiceministrów rządu nie zagłosował za tym projektem”

- powiedział.

Polityk PSL zarzucał PiS-owi brak działań w sprawie inwestycji.

- „Chociażby kwestia gruntów, bo ile gruntów było pod kolej za rządów PiS? Zero, dzisiaj to jest ponad 90 ha, z tego, co wiem, bo to też Ministerstwo Infrastruktury komunikuje. Widać, że jest więcej polityki niż merytoryki i logiki w projekcie, który forsuje prezydent”

- grzmiał.

Ostre słowa padły także ze strony posła PiS Piotra Kalety, który zarzucał władzom marnotrawienie pieniędzy.

-„Nikt nie wydaje pieniędzy po to, żeby ominąć pana Kalisz”

- mówił, zwracając uwagę, że w projekcie planowane są wydatki rzędu 2 miliardów złotych.

Kaleta krytykował również parametry inwestycji.

- „Kolejna liczba, która padała to prędkość 350 km. Ona może robić wrażenie do prędkości 250 km. Pytanie, czy nam 350 km jest potrzebne i jakie to są koszty eksploatacyjne? I kolejna rzecz: czy polskie zakłady mają w tej chwili możliwość wyprodukowania takiej kolei? Otóż nie mają”

- powiedział.

Na te słowa ostro zareagował Stefaniak.

- „To, co mówi pan minister, to sobie włóżmy między bajki, to bzdury”

- stwierdził.

W trakcie kłótni emocje udzieliły się również prowadzącej program Dominice Wielowieyskiej.

- „Przypominam, że to ja prowadzę ten program. Bardzo proszę, żeby pan zamilkł”

- zwróciła się do posła PiS.

Kaleta na to odpowiedział:
- „Niech pani uspokoi tego chłopca, bardzo proszę”.

Po chwili Stefaniak dodał:
- „Chamskie zaczepki. Dziewczynka się odezwała”.

 

Burza wokół CPK - kontekst

Sejm w piątek nie przyjął wniosku Lewicy o odrzucenie w pierwszym czytaniu prezydenckiego projektu ustawy o zapewnieniu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tym samym projekt skierowano do dalszych prac w komisji. Zakłada on m.in. wcześniejsze uruchomienie nowego lotniska.

 

Jak głosowali posłowie?

Za odrzuceniem prezydenckiego projektu w pierwszym czytaniu głosowało 203 posłów, przeciw było 211, a 12 wstrzymało się od głosu. Sejm zdecydował o skierowaniu projektu do dalszych prac w komisji infrastruktury.

 

Co zakłada prezydencki projekt?

Prezydencki projekt przewiduje m.in. zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku pod Baranowem do końca 2031 r., uruchomienie cywilnego ruchu lotniczego do końca 2032 r. oraz rozwój ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości. Zakłada on też: przeniesienie całego ruchu lotniczego z warszawskiego Lotniska Chopina na CPK najpóźniej do końca 2032 r., wprowadzenie zakazu dofinansowywania połączeń lotniczych przez państwowe podmioty oraz finansowanie programu CPK za pomocą skarbowych papierów wartościowych na co najmniej 66,18 mld zł.

Szef Kancelarii Prezydenta Zbigniew Bogucki, prezentując w Sejmie założenia ustawy, podkreślał, że projekt jest „kontynuacją woli obywateli” i ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa oraz rozwoju infrastruktury transportowej. Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek wskazywał z kolei, że rząd nie potrzebuje ustawy do realizacji CPK, ponieważ inwestycja jest już konsekwentnie prowadzona.
Centralny Port Komunikacyjny

W ramach obowiązującego Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Linia KDP na odcinku Warszawa - Łódź przez CPK ma skrócić czas przejazdu na tym odcinku z ok. 70 do 40 minut, a z Warszawy do lotniska w Baranowie podróż ma potrwać mniej niż 20 minut. Po wybudowaniu całej kolei „Y” podróż z Poznania do Warszawy ma trwać ok. 1 godz. 40 minut zamiast 2 godz. 20 min, jak obecnie.

Lotnisko CPK ma zostać uruchomione do końca 2032 r. W tym terminie planowane jest też otwarcie linii KDP Warszawa – Łódź. Odcinki z Łodzi do Wrocławia i Poznania mają być gotowe trzy lata później. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
 



 

Polecane