Niemieckie firmy ruszyły na Polskę

Niemieckie przedsiębiorstwa coraz częściej wybierają Polskę jako miejsce inwestycji i relokacji działalności. Przyciągają je niskie podatki, dobrze rozwinięta logistyka i nowe projekty modernizacji kolei.
Flaga Niemiec. Ilustracja poglądowa
Flaga Niemiec. Ilustracja poglądowa / pxfuel.com

Co musisz wiedzieć?

  • Przeżywająca kłopoty gospodarcze pod rządami Donalda Tuska Polska, dzięki swojemu potencjałowi rozwojowemu pozostaje niezwykle atrakcyjna dla niemieckich firm
  • Niemieckie firmy inwestują w Polsce
  • Część z nich wręcz się do Polski relokuje

 

Polska to ze swoja logistyką wartą miliardy, kolejowymi megaprojektami i podatkami na poziomie startupów, łagodzi wszystkie niemieckie bolączki: brak rąk, rosnące koszty i geopolityczne turbulencje. Polska staje się magnesem dla niemieckich przedsiębiorstw. Dynamiczny rozwój infrastruktury, niskie podatki i bliskość geograficzna przyciągają inwestorów z Dusseldorfu po Berlin. Na podstawie najnowszych raportów GTAI, BVMW i EY trzeba zwrócić uwagę, na to jak Niemcy wyobrażają sobie głębsze zaangażowanie w Polsce.

 

Od magazynów do e-commerce

Polska logistyka przeżywa eksplozję. W 2022 roku niemiecko-polski obrót handlowy osiągnął 168 miliardów euro, czyniąc Polskę piątym partnerem Niemiec. Pandemia, wojna na Ukrainie i boom e-handlu zrewidowały łańcuchy dostaw, faworyzując nearshoring. Powierzchnia magazynowa wzrosła o ponad 20 procent, do 27 milionów metrów kwadratowych – najszybszy wzrost w Europie Środkowej. Nowe obiekty, certyfikowane LEED czy BREEAM, podkreślają trend zrównoważonego rozwoju.

Przyszłość

Niemieckie firmy widzą tu swoja przyszłość. Panattoni inwestuje 160 milionów euro w kompleks koło Katowic (216 tys. m²), tworząc tysiące miejsc pracy. Z kolei Hermes Fulfilment z grupy Otto lokuje 300 milionów euro w centrum logistycznym o powierzchni 150 tys. m², które rocznie obsłuży 80 milionów paczek dla niemieckich klientów jak Otto czy myToys, zatrudniając 1300–1900 osób. Szanse? Automatyzacja i digitalizacja: rosnąca potrzeba robotów do sortowania, systemów IoT i ekologicznych technologii budowlanych. Polska, z autostradami i portami jak Gdańsk, jest idealnym hubem last-mile dla Europy Zachodniej.

 

Kolejowa modernizacja: Miliony na tory i lokomotywy

Europa stawia na szyny, a Polska jest liderem tej wizji. W 2023 roku unijny ruch pasażerski osiągnął 429,6 miliarda pasażerokilometrów, o 9,6 procent więcej niż w 2019. Czwarty pakiet kolejowy UE liberalizuje rynek, otwierając przetargi dla nowych graczy. Polska, dzięki funduszom UE (do 90 procent kosztów z CEF i polityki spójności), planuje 20 miliardów euro inwestycji do 2030 roku.

PKP Intercity zamówiło 46 lokomotyw elektrycznych i 63 wielosystemowych za 740 milionów euro u Newag, plus 350 wagonów u FPS H. Cegielski. Do 2035 roku powstaną 480 km tras szybkich prędkości, łącząc Warszawę z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK) – projektem wartym miliardy, interesującym Siemensa. Program "Kolej Plus" doda 3,2 miliarda euro na linie wiejskie do 2029, a korytarz Podłęże-Piekiełko pochłonie 3,3 miliarda.

Dla Niemiec jest to wielka okazja. Firmy jak Knorr-Bremse czy Siemens dominują w dostawach: leasing lokomotyw Vectron rośnie, Cargounit zamówiło 22 sztuki w czerwcu 2025. Projekty transgraniczne, jak Rail Baltica czy tunel Praga-Drezno (30 km), angażują niemieckich zleceniobiorców.

 

Relokacja do Polski

Relokacja do Polski to nie jest science-fiction tylko racjonalna strategia dla wielu niemieckich firm. Trend nasilił się w ostatnich 12–24 miesiącach: asset deale, wydzielenia i fuzje są coraz popularniejsze. Podatek dochodowy od osób prawnych to zaledwie 19 procent, a 9 procent dla firm z obrotem do 2 milionów euro lub nowych (bez fuzji). Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania chroni przed dodatkowymi kosztami.

Wirtualne biura ułatwiają start – obsługa poczty, telefonów i sal. Polska jest krajem o pozytywnym nastawieniu do działalności gospodarczej. Niemcy do takiej otwartości często nie są przyzwyczajeni. Biurokracja, bariery prawne i strukturalne utrudniają w Niemczech prowadzenie biznesu. Niemieccy eksperci, firmy konsultingowe, ale także instytucje gospodarcze grają ta karta namawiając niemieckie firmy na inwestycje w Polsce.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl oraz licznych polskich i niemieckich mediów]

[Sekcje "Co musisz wiedzieć" i FAQ, a także śródtytuły i lead od Redakcji]

 

Najczęściej zadawane pytania - FAQ

Dlaczego niemieckie firmy przenoszą działalność do Polski? Polska oferuje korzystne warunki podatkowe, niższe koszty pracy oraz rozwiniętą infrastrukturę logistyczną, co sprawia, że jest atrakcyjną lokalizacją dla inwestorów.

Jakie branże najczęściej inwestują w Polsce? Największe zainteresowanie wykazują firmy z sektora logistyki, transportu, produkcji przemysłowej oraz energetyki odnawialnej.

Jakie znaczenie mają inwestycje w polską kolej? Niemieckie spółki uczestniczą w modernizacji polskich linii kolejowych i rozwoju połączeń transgranicznych, co wzmacnia handel i mobilność w regionie.

Czy relokacja firm z Niemiec do Polski jest nowym trendem? Tak, coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się przenieść produkcję i centra usług do Polski, aby obniżyć koszty i zwiększyć konkurencyjność.

Jakie mogą być skutki dla polskiej gospodarki? Napływ niemieckiego kapitału oznacza nowe miejsca pracy, rozwój infrastruktury i transfer technologii, ale może też wiązać się z rosnącą konkurencją dla polskich przedsiębiorstw.


 

POLECANE
Skarb Romanowów wypłynął na aukcji. Nikt nie spodziewał się takiej kwoty gorące
Skarb Romanowów wypłynął na aukcji. Nikt nie spodziewał się takiej kwoty

W domu aukcyjnym Christie's w Londynie padł historyczny rekord. Jedno z najrzadszych i najpiękniejszych jaj Fabergé osiągnęło cenę, która przebiła wszelkie wcześniejsze licytacje.

Von der Leyen chce zadłużyć UE, by sfinansować pożyczkę reparacyjną dla Ukrainy z ostatniej chwili
Von der Leyen chce zadłużyć UE, by sfinansować pożyczkę reparacyjną dla Ukrainy

„Aby wzmocnić odporność finansową Ukrainy w obliczu trwającej rosyjskiej wojny agresywnej, Komisja Europejska proponuje dziś dwa rozwiązania mające na celu zaspokojenie potrzeb finansowych Ukrainy na lata 2026-2027: pożyczkę UE i pożyczkę reparacyjną” – poinformowała Komisja Europejska w specjalnie wydanym komunikacie.

Trybunał Konstytucyjny podjął decyzję w sprawie Komunistycznej Partii Polski z ostatniej chwili
Trybunał Konstytucyjny podjął decyzję w sprawie Komunistycznej Partii Polski

Trybunał Konstytucyjny oficjalnie uznał, że cele i działalność Komunistycznej Partii Polski są sprzeczne z konstytucją. To orzeczenie automatycznie otwiera drogę do jej delegalizacji.

Zbiórka podpisów pod petycjami ws. wycofania ETS2 i dyrektywy budynkowej gorące
Zbiórka podpisów pod petycjami ws. wycofania ETS2 i dyrektywy budynkowej

Eurodeputowana Ewa Zajączkowska-Hernik (Konfederacja) rusza ze zbiórką podpisów pod petycjami ws. wycofania ETS2 i dyrektywy o przymusowych remontach klimatycznych budynków.

Bankomaty znikają z Polski. Skąd będziemy brać gotówkę? gorące
Bankomaty znikają z Polski. Skąd będziemy brać gotówkę?

Liczba bankomatów w Polsce topnieje z miesiąca na miesiąc, a Unia Europejska właśnie otwiera drogę do rewolucji. Tradycyjne urządzenia znikają, a dostęp do pieniędzy ma być na nowo uporządkowany przez nowe przepisy i cyfrowe przyzwyczajenia Polaków.

Makabryczna zbrodnia w Słupsku. 19-latek oskarżony o brutalne zabójstwo współlokatora z ostatniej chwili
Makabryczna zbrodnia w Słupsku. 19-latek oskarżony o brutalne zabójstwo współlokatora

Wstrząsająca zbrodnia w Słupsku. 19-letni Alan G. usłyszał trzy zarzuty po tym, jak śledczy powiązali go z zabójstwem i brutalnym okaleczeniem 31-letniego Mateusza D. Ciało ofiary odnaleziono zakopane w workach na śmieci w miejskim parku. Szczegóły sprawy mrożą krew w żyłach.

Wiceszef polskiego MSZ wzywa do negocjacji, aby osiągnąć porozumienie UE–Mercosur z ostatniej chwili
Wiceszef polskiego MSZ wzywa do negocjacji, aby osiągnąć porozumienie UE–Mercosur

Wiceminister Marcin Bosacki, który brał udział w Polsko-Argentyńskim Forum Biznesu, udzielił wywiadu argentyńskiemu portalowi TN, w którym wezwał do dalszych negocjacji, aby osiągnąć porozumienie UE–Mercosur.

Była szefowa unijnej dyplomacji usłyszała zarzuty i opuściła areszt z ostatniej chwili
Była szefowa unijnej dyplomacji usłyszała zarzuty i opuściła areszt

Prokuratura Europejska (EPPO) postawiła zarzuty byłej szefowej unijnej dyplomacji Federice Mogherini i dwóm innym osobom w związku ze śledztwem korupcyjnym dotyczącym szkoleń dla młodszych dyplomatów finansowanych z pieniędzy UE. Trójka oskarżonych wyszła ostatniej nocy z aresztu po wpłaceniu kaucji.

Awantura w Sądzie Najwyższym. Krzyki, policja i przerwane posiedzenie – nagranie obiegło sieć z ostatniej chwili
Awantura w Sądzie Najwyższym. Krzyki, policja i przerwane posiedzenie – nagranie obiegło sieć

Posiedzenie połączonych Izb Sądu Najwyższego zamieniło się w chaos. Transparenty, głośne okrzyki, interwencja policji i 15-minutowa przerwa — dzisiejsze wydarzenia na sali sądowej wywołały ogromne poruszenie i natychmiast wyciekły do internetu.

Prezydent Trump o somalijskich migrantach: To śmieci wideo
Prezydent Trump o somalijskich migrantach: To śmieci

Prezydent Donald Trump powiedział we wtorek na posiedzeniu swojego gabinetu, że somalijscy migranci powinni wrócić do domu, aby naprawić własny kraj.

REKLAMA

Niemieckie firmy ruszyły na Polskę

Niemieckie przedsiębiorstwa coraz częściej wybierają Polskę jako miejsce inwestycji i relokacji działalności. Przyciągają je niskie podatki, dobrze rozwinięta logistyka i nowe projekty modernizacji kolei.
Flaga Niemiec. Ilustracja poglądowa
Flaga Niemiec. Ilustracja poglądowa / pxfuel.com

Co musisz wiedzieć?

  • Przeżywająca kłopoty gospodarcze pod rządami Donalda Tuska Polska, dzięki swojemu potencjałowi rozwojowemu pozostaje niezwykle atrakcyjna dla niemieckich firm
  • Niemieckie firmy inwestują w Polsce
  • Część z nich wręcz się do Polski relokuje

 

Polska to ze swoja logistyką wartą miliardy, kolejowymi megaprojektami i podatkami na poziomie startupów, łagodzi wszystkie niemieckie bolączki: brak rąk, rosnące koszty i geopolityczne turbulencje. Polska staje się magnesem dla niemieckich przedsiębiorstw. Dynamiczny rozwój infrastruktury, niskie podatki i bliskość geograficzna przyciągają inwestorów z Dusseldorfu po Berlin. Na podstawie najnowszych raportów GTAI, BVMW i EY trzeba zwrócić uwagę, na to jak Niemcy wyobrażają sobie głębsze zaangażowanie w Polsce.

 

Od magazynów do e-commerce

Polska logistyka przeżywa eksplozję. W 2022 roku niemiecko-polski obrót handlowy osiągnął 168 miliardów euro, czyniąc Polskę piątym partnerem Niemiec. Pandemia, wojna na Ukrainie i boom e-handlu zrewidowały łańcuchy dostaw, faworyzując nearshoring. Powierzchnia magazynowa wzrosła o ponad 20 procent, do 27 milionów metrów kwadratowych – najszybszy wzrost w Europie Środkowej. Nowe obiekty, certyfikowane LEED czy BREEAM, podkreślają trend zrównoważonego rozwoju.

Przyszłość

Niemieckie firmy widzą tu swoja przyszłość. Panattoni inwestuje 160 milionów euro w kompleks koło Katowic (216 tys. m²), tworząc tysiące miejsc pracy. Z kolei Hermes Fulfilment z grupy Otto lokuje 300 milionów euro w centrum logistycznym o powierzchni 150 tys. m², które rocznie obsłuży 80 milionów paczek dla niemieckich klientów jak Otto czy myToys, zatrudniając 1300–1900 osób. Szanse? Automatyzacja i digitalizacja: rosnąca potrzeba robotów do sortowania, systemów IoT i ekologicznych technologii budowlanych. Polska, z autostradami i portami jak Gdańsk, jest idealnym hubem last-mile dla Europy Zachodniej.

 

Kolejowa modernizacja: Miliony na tory i lokomotywy

Europa stawia na szyny, a Polska jest liderem tej wizji. W 2023 roku unijny ruch pasażerski osiągnął 429,6 miliarda pasażerokilometrów, o 9,6 procent więcej niż w 2019. Czwarty pakiet kolejowy UE liberalizuje rynek, otwierając przetargi dla nowych graczy. Polska, dzięki funduszom UE (do 90 procent kosztów z CEF i polityki spójności), planuje 20 miliardów euro inwestycji do 2030 roku.

PKP Intercity zamówiło 46 lokomotyw elektrycznych i 63 wielosystemowych za 740 milionów euro u Newag, plus 350 wagonów u FPS H. Cegielski. Do 2035 roku powstaną 480 km tras szybkich prędkości, łącząc Warszawę z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK) – projektem wartym miliardy, interesującym Siemensa. Program "Kolej Plus" doda 3,2 miliarda euro na linie wiejskie do 2029, a korytarz Podłęże-Piekiełko pochłonie 3,3 miliarda.

Dla Niemiec jest to wielka okazja. Firmy jak Knorr-Bremse czy Siemens dominują w dostawach: leasing lokomotyw Vectron rośnie, Cargounit zamówiło 22 sztuki w czerwcu 2025. Projekty transgraniczne, jak Rail Baltica czy tunel Praga-Drezno (30 km), angażują niemieckich zleceniobiorców.

 

Relokacja do Polski

Relokacja do Polski to nie jest science-fiction tylko racjonalna strategia dla wielu niemieckich firm. Trend nasilił się w ostatnich 12–24 miesiącach: asset deale, wydzielenia i fuzje są coraz popularniejsze. Podatek dochodowy od osób prawnych to zaledwie 19 procent, a 9 procent dla firm z obrotem do 2 milionów euro lub nowych (bez fuzji). Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania chroni przed dodatkowymi kosztami.

Wirtualne biura ułatwiają start – obsługa poczty, telefonów i sal. Polska jest krajem o pozytywnym nastawieniu do działalności gospodarczej. Niemcy do takiej otwartości często nie są przyzwyczajeni. Biurokracja, bariery prawne i strukturalne utrudniają w Niemczech prowadzenie biznesu. Niemieccy eksperci, firmy konsultingowe, ale także instytucje gospodarcze grają ta karta namawiając niemieckie firmy na inwestycje w Polsce.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl oraz licznych polskich i niemieckich mediów]

[Sekcje "Co musisz wiedzieć" i FAQ, a także śródtytuły i lead od Redakcji]

 

Najczęściej zadawane pytania - FAQ

Dlaczego niemieckie firmy przenoszą działalność do Polski? Polska oferuje korzystne warunki podatkowe, niższe koszty pracy oraz rozwiniętą infrastrukturę logistyczną, co sprawia, że jest atrakcyjną lokalizacją dla inwestorów.

Jakie branże najczęściej inwestują w Polsce? Największe zainteresowanie wykazują firmy z sektora logistyki, transportu, produkcji przemysłowej oraz energetyki odnawialnej.

Jakie znaczenie mają inwestycje w polską kolej? Niemieckie spółki uczestniczą w modernizacji polskich linii kolejowych i rozwoju połączeń transgranicznych, co wzmacnia handel i mobilność w regionie.

Czy relokacja firm z Niemiec do Polski jest nowym trendem? Tak, coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się przenieść produkcję i centra usług do Polski, aby obniżyć koszty i zwiększyć konkurencyjność.

Jakie mogą być skutki dla polskiej gospodarki? Napływ niemieckiego kapitału oznacza nowe miejsca pracy, rozwój infrastruktury i transfer technologii, ale może też wiązać się z rosnącą konkurencją dla polskich przedsiębiorstw.



 

Polecane