Piwo bezalkoholowe kluczem do ograniczenia spożycia alkoholu w Polsce? Mamy nowe badania

W Polsce obserwujemy dynamiczny wzrost popularności piw bezalkoholowych. W ciągu ostatnich siedmiu lat ich sprzedaż wzrosła o ponad 250%, a już 7 na 10 dorosłych Polaków deklaruje regularne sięganie po "zerówki". Co stoi za tym trendem? Czy piwo bezalkoholowe jest faktycznie postrzegane jako narzędzie wspierające odpowiedzialną konsumpcję i ograniczanie spożycia alkoholu? Najnowsze badanie opinii publicznej przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie dostarcza intrygujących odpowiedzi.
Piwa bezalkoholowe (zdjęcie poglądowe)
Piwa bezalkoholowe (zdjęcie poglądowe) / grafika własna

Co musisz wiedzieć:

  • Ponad połowa Polaków (51,3%) uważa, że piwo bezalkoholowe pomaga w ograniczeniu spożycia alkoholu.
  • Prawie 54% respondentów popiera reklamowanie piwa bezalkoholowego, a większość jest przeciwna nakładaniu na nie tych samych restrykcji co na alkohol.
  • Polacy postrzegają piwo bezalkoholowe jako alternatywę dla piwa alkoholowego (42,4%) i narzędzie zmniejszające spożycie innych alkoholi (46,5%), a także jako czynnik wpływający na zmniejszenie liczby pijanych kierowców (48,3%).
  • Główne przyczyny nadużywania alkoholu to złe wzorce z domu i "małpki", a nie dostępność piw bezalkoholowych.

Piwo bezalkoholowe – część rozwiązania, nie problemu

Wyniki badania jednoznacznie wskazują, że Polacy coraz częściej postrzegają piwo bezalkoholowe jako sprzymierzeńca w walce z nadmiernym spożyciem alkoholu. Ponad połowa respondentów (51,3%) uważa, że piwo bezalkoholowe jest sposobem na ograniczenie konsumpcji alkoholu. Co więcej, aż 42,4% badanych twierdzi, że zastępuje nim piwo alkoholowe, a 46,5% zgadza się, że pomaga zmniejszyć spożycie innych, w tym mocnych alkoholi. Te dane rzucają nowe światło na debatę wokół roli piw bezalkoholowych w społeczeństwie. Nie są one postrzegane jako "furtka" do świata alkoholu, lecz jako element strategii redukcji szkód.

Badanie z października 2025 roku pokazuje również, że prawie połowa Polaków (48,3%) wierzy, iż piwo bezalkoholowe przyczynia się do zmniejszenia liczby pijanych kierowców. To znaczący wniosek, podkreślający potencjał tego typu napojów w kontekście bezpieczeństwa drogowego i publicznego.

Wsparcie dla odpowiedzialnej konsumpcji i prozdrowotnych wzorców

Większość Polaków (51,5%) jest przeciwna objęciu piw bezalkoholowych tymi samymi restrykcjami, co produkty alkoholowe. Ten wynik świadczy o społecznym przekonaniu, że "zerówki" powinny być traktowane inaczej, jako produkty prozdrowotne i wspierające świadome wybory konsumentów.
Interesujący jest również fakt, że Polacy jako główne przyczyny nadużywania alkoholu wskazują złe wzorce wyniesione z domu (45%) oraz sprzedaż alkoholu w małych opakowaniach, tzw. małpki (32%). Dostępność bezalkoholowych wersji napojów alkoholowych znalazła się na samym końcu tej listy (4,8%). To potwierdza, że problemy alkoholowe mają głębokie podłoże społeczne i kulturowe, a obecność piw bezalkoholowych na rynku nie jest ich przyczyną.

Zmiana kultury konsumpcji – trend NoLo

Eksperci i wyniki badania zgodnie wskazują, że wzrost popularności piw bezalkoholowych to część szerszego trendu odchodzenia od alkoholu na rzecz zdrowszych alternatyw. Jest to zgodne z globalnym nurtem No Alcohol, Low Alcohol (NoLo), w którym konsumenci świadomie ograniczają lub całkowicie rezygnują z alkoholu. Polacy wybierają piwo bezalkoholowe przede wszystkim ze względu na jego smak, orzeźwienie oraz brak negatywnych konsekwencji spożycia alkoholu. To dowód na zmieniające się preferencje i większą świadomość zdrowotną społeczeństwa.

Badanie SW Research jasno pokazuje, że piwo bezalkoholowe w Polsce to nie tylko chwilowa moda, ale istotny element zmieniającej się kultury konsumpcji. Jest ono postrzegane jako narzędzie wspierające odpowiedzialność, zdrowie i bezpieczeństwo, wpisujące się w globalne trendy NoLo. Zamiast być problemem, piwo bezalkoholowe staje się częścią rozwiązania, pomagając Polakom w podejmowaniu bardziej świadomych i prozdrowotnych wyborów.


 

POLECANE
Instrukcja zabicia dziecka społecznie nieszkodliwa? Postępowanie przeciwko proaborcyjnej lekarce umorzone gorące
Instrukcja zabicia dziecka społecznie nieszkodliwa? Postępowanie przeciwko proaborcyjnej lekarce umorzone

Czyn zabroniony polegać miał na udzieleniu ciężarnej kobiecie pomocy w nielegalnej aborcji poprzez instrukcje, w jaki sposób i z użyciem jakiego leku ma wykonać aborcję farmakologiczną oraz poprzez oferowanie pomocy w szpitalu, w którym pracuje, w razie gdyby doszło do komplikacji medycznych.

Nie żyje słynny architekt Wiadomości
Nie żyje słynny architekt

W wieku 96 lat zmarł w piątek Frank Gehry, jeden z najsłynniejszych współczesnych architektów - poinformowała Meaghan Lloyd z jego pracowni architektonicznej Gehry Partners. Najbardziej znanym dziełem zmarłego twórcy jest Muzeum Guggenheima w Bilbao na północy Hiszpanii.

USA zapowiadają ingerencję w Europie. W niemieckich mediach płacz tylko u nas
USA zapowiadają ingerencję w Europie. W niemieckich mediach płacz

Stany Zjednoczone przedstawiły nową strategię bezpieczeństwa narodowego. Jej mocnym akcentem jest krytyka Unii Europejskiej. Niemieckie media już zdążyły to odnotować.

Szykuje się wielki protest rolników w Brukseli Wiadomości
Szykuje się wielki protest rolników w Brukseli

Na 18 grudnia organizacje rolnicze funkcjonujące w krajach UE zapowiedziały wielki protest w Brukseli. Zaledwie kilka godzin później wizytę w Brazylii w celu podpisania kontrowersyjnej umowy UE–Mercosur planuje odbyć Ursula von der Leyen.

Bogucki w Sejmie: „Chciałbym mieć premiera polskiego rządu”. Tusk: „Ale nie masz chłopie” wideo
Bogucki w Sejmie: „Chciałbym mieć premiera polskiego rządu”. Tusk: „Ale nie masz chłopie”

Donald Tusk przyznał podczas posiedzenia Sejmu, że nie jest „premierem polskiego rządu”. Szokujące słowa padły przy okazji orki, jaką Tuskowi zafundował szef Kancelarii Prezydenta Zbigniew Bogucki.

Pałac Buckingham potwierdza: te święta króla Karola III będą zupełnie inne Wiadomości
Pałac Buckingham potwierdza: te święta króla Karola III będą zupełnie inne

Król Karol III od prawie dwóch lat zmaga się z ciężką chorobą. Wie, że czasu może mu zostać już niewiele, dlatego bardzo chce, by tegoroczne Boże Narodzenie było inne niż wszystkie poprzednie. Święta odbędą się tradycyjnie w rezydencji Sandringham w hrabstwie Norfolk. Tym razem grono gości będzie bardzo wąskie. Zaproszenie dostali tylko naprawdę najbliżsi.

Tȟašúŋke Witkó: Waszyngtoński dżin z samowaru tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Waszyngtoński dżin z samowaru

Jeśli Marco Antonio Rubio, 72. sekretarz stanu USA, spędził weekend na Florydzie, by tam osobiście debatować z delegatami ukraińskimi o kształcie rozejmu z Rosją, to – w opinii mej – sprawa uspokojenia fermentu w moskiewsko-kijowskim kotle stała się dla Waszyngtonu priorytetowa.

Przyszłość Lewandowskiego w Barcelonie. Nowe ustalenia mediów Wiadomości
Przyszłość Lewandowskiego w Barcelonie. Nowe ustalenia mediów

Według najnowszych doniesień hiszpańskich mediów Robert Lewandowski nie zamierza opuszczać Barcelony po zakończeniu sezonu, mimo że klub - jak informowało The Athletic - ma nie planować przedłużenia jego kontraktu wygasającego w czerwcu 2026 roku. To właśnie te wcześniejsze rewelacje wywołały serię spekulacji o rozstaniu Polaka z Camp Nou.

Marco Rubio o grzywnie dla Muska: Atak rządów innych państw na amerykańskich obywateli gorące
Marco Rubio o grzywnie dla Muska: Atak rządów innych państw na amerykańskich obywateli

Amerykański sekretarz stanu Marco Rubio w ostrych słowach skrytykował nałożenie przez Komisję Europejską grzywny na należącą do Elona Muska platformę X.

Polska poznała potencjalnych rywali na MŚ 2026 z ostatniej chwili
Polska poznała potencjalnych rywali na MŚ 2026

Holandia, Japonia i Tunezja to potencjalni rywale piłkarskiej reprezentacji Polski w grupie F przyszłorocznych mistrzostw świata. Losowanie odbyło się w Waszyngtonie. Biało-czerwoni, aby dostać się na mundial, muszą najpierw poradzić sobie w marcowych barażach.

REKLAMA

Piwo bezalkoholowe kluczem do ograniczenia spożycia alkoholu w Polsce? Mamy nowe badania

W Polsce obserwujemy dynamiczny wzrost popularności piw bezalkoholowych. W ciągu ostatnich siedmiu lat ich sprzedaż wzrosła o ponad 250%, a już 7 na 10 dorosłych Polaków deklaruje regularne sięganie po "zerówki". Co stoi za tym trendem? Czy piwo bezalkoholowe jest faktycznie postrzegane jako narzędzie wspierające odpowiedzialną konsumpcję i ograniczanie spożycia alkoholu? Najnowsze badanie opinii publicznej przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie dostarcza intrygujących odpowiedzi.
Piwa bezalkoholowe (zdjęcie poglądowe)
Piwa bezalkoholowe (zdjęcie poglądowe) / grafika własna

Co musisz wiedzieć:

  • Ponad połowa Polaków (51,3%) uważa, że piwo bezalkoholowe pomaga w ograniczeniu spożycia alkoholu.
  • Prawie 54% respondentów popiera reklamowanie piwa bezalkoholowego, a większość jest przeciwna nakładaniu na nie tych samych restrykcji co na alkohol.
  • Polacy postrzegają piwo bezalkoholowe jako alternatywę dla piwa alkoholowego (42,4%) i narzędzie zmniejszające spożycie innych alkoholi (46,5%), a także jako czynnik wpływający na zmniejszenie liczby pijanych kierowców (48,3%).
  • Główne przyczyny nadużywania alkoholu to złe wzorce z domu i "małpki", a nie dostępność piw bezalkoholowych.

Piwo bezalkoholowe – część rozwiązania, nie problemu

Wyniki badania jednoznacznie wskazują, że Polacy coraz częściej postrzegają piwo bezalkoholowe jako sprzymierzeńca w walce z nadmiernym spożyciem alkoholu. Ponad połowa respondentów (51,3%) uważa, że piwo bezalkoholowe jest sposobem na ograniczenie konsumpcji alkoholu. Co więcej, aż 42,4% badanych twierdzi, że zastępuje nim piwo alkoholowe, a 46,5% zgadza się, że pomaga zmniejszyć spożycie innych, w tym mocnych alkoholi. Te dane rzucają nowe światło na debatę wokół roli piw bezalkoholowych w społeczeństwie. Nie są one postrzegane jako "furtka" do świata alkoholu, lecz jako element strategii redukcji szkód.

Badanie z października 2025 roku pokazuje również, że prawie połowa Polaków (48,3%) wierzy, iż piwo bezalkoholowe przyczynia się do zmniejszenia liczby pijanych kierowców. To znaczący wniosek, podkreślający potencjał tego typu napojów w kontekście bezpieczeństwa drogowego i publicznego.

Wsparcie dla odpowiedzialnej konsumpcji i prozdrowotnych wzorców

Większość Polaków (51,5%) jest przeciwna objęciu piw bezalkoholowych tymi samymi restrykcjami, co produkty alkoholowe. Ten wynik świadczy o społecznym przekonaniu, że "zerówki" powinny być traktowane inaczej, jako produkty prozdrowotne i wspierające świadome wybory konsumentów.
Interesujący jest również fakt, że Polacy jako główne przyczyny nadużywania alkoholu wskazują złe wzorce wyniesione z domu (45%) oraz sprzedaż alkoholu w małych opakowaniach, tzw. małpki (32%). Dostępność bezalkoholowych wersji napojów alkoholowych znalazła się na samym końcu tej listy (4,8%). To potwierdza, że problemy alkoholowe mają głębokie podłoże społeczne i kulturowe, a obecność piw bezalkoholowych na rynku nie jest ich przyczyną.

Zmiana kultury konsumpcji – trend NoLo

Eksperci i wyniki badania zgodnie wskazują, że wzrost popularności piw bezalkoholowych to część szerszego trendu odchodzenia od alkoholu na rzecz zdrowszych alternatyw. Jest to zgodne z globalnym nurtem No Alcohol, Low Alcohol (NoLo), w którym konsumenci świadomie ograniczają lub całkowicie rezygnują z alkoholu. Polacy wybierają piwo bezalkoholowe przede wszystkim ze względu na jego smak, orzeźwienie oraz brak negatywnych konsekwencji spożycia alkoholu. To dowód na zmieniające się preferencje i większą świadomość zdrowotną społeczeństwa.

Badanie SW Research jasno pokazuje, że piwo bezalkoholowe w Polsce to nie tylko chwilowa moda, ale istotny element zmieniającej się kultury konsumpcji. Jest ono postrzegane jako narzędzie wspierające odpowiedzialność, zdrowie i bezpieczeństwo, wpisujące się w globalne trendy NoLo. Zamiast być problemem, piwo bezalkoholowe staje się częścią rozwiązania, pomagając Polakom w podejmowaniu bardziej świadomych i prozdrowotnych wyborów.



 

Polecane