Operacje lotnicze na lotnisku we Wrocławiu zostaną wstrzymane. Komunikat dla podróżnych
Co musisz wiedzieć:
- Lotnisko nieczynne od 26 października do 4 grudnia
- Inwestycja warta ponad 450 mln zł obejmuje rozbudowę dróg kołowania i płyt postojowych
- Prace przygotują port do funkcji cywilno-wojskowych
Największa przerwa w historii wrocławskiego lotniska
Modernizacja płyty postojowej i dróg kołowania kosztuje ponad 450 milionów złotych. Po zakończeniu inwestycji port ma obsługiwać nawet 10 milionów pasażerów rocznie.
Linie lotnicze już wycofały bilety ze sprzedaży na czas zamknięcia, a pasażerowie muszą szukać alternatywnych lotnisk – w Katowicach, Poznaniu, Berlinie, Pradze oraz w Krakowie-Balicach.
- PKO BP wydał komunikat dla klientów
- PGNiG wydało pilny komunikat dla klientów
- „Odszukać, wskazać i skazać” — rusza na nowo śledztwo w sprawie śmiertelnego postrzelenia Antoniego Browarczyka
- Komunikat dla woj. łódzkiego
- Wyłączenia prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców woj. pomorskiego
- Dworzec Centralny zamknięty w czasie Marszu Niepodległości. PKP wyjaśnia
- "Jak w pół roku zniszczyć Polską Agencję Kosmiczną". Pracownicy piszą anonimowy list
- Stolica Apostolska ogłasza publikację nowego dokumentu Leona XIV
- Niemcy: imigranci do Bundeswehry
Modernizacja z myślą o wojsku
Prezes lotniska Karol Przywara wyjaśnił, że prace obejmują rozbudowę infrastruktury operacyjnej – dróg kołowania, płyt postojowych i systemu szybkiego zjazdu z pasa startowego. Zakres modernizacji uniemożliwia prowadzenie jakichkolwiek operacji lotniczych.
Budujemy drogę kołowania o długości 2,5 kilometra, dostosowaną do obsługi największych wojskowych samolotów transportowych. To przedsięwzięcie strategiczne, łączące funkcje cywilne i militarne
– wyjaśnia Przywara.
Lotnisko cywilno-wojskowe
Wrocławskie lotnisko jest jednym z trzech w Polsce, które będą mogły pełnić funkcję tzw. dual use – cywilno-wojskową. Jak zaznacza Jakub Stefaniak, zastępca szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, inwestycja ma znaczenie strategiczne dla bezpieczeństwa kraju.
To przykład współpracy między instytucjami cywilnymi i wojskowymi. Polska infrastruktura musi być gotowa na różne scenariusze, również te obronne
– mówił Stefaniak podczas wizyty na wrocławskim lotnisku.
Po zakończeniu modernizacji powstanie nowa płyta postojowa dla 12 samolotów, druga płyta do odladzania oraz droga szybkiego zjazdu z pasa startowego. To właśnie te prace wymuszają całkowite zamknięcie portu na 40 dni.
Wrocław bez lotów, Kraków przejmuje pasażerów
Zamknięcie lotniska oznacza duże utrudnienia dla mieszkańców Dolnego Śląska. W tym czasie wielu pasażerów wybierze port w Krakowie, który dynamicznie rozwija swoją siatkę połączeń.
Między Wrocławiem a Krakowem kursuje codziennie 17 par pociągów PKP Intercity, a przejazd trwa niespełna trzy godziny. Bilety kupione z wyprzedzeniem kosztują od 49 zł.
Podczas zamknięcia wrocławskiego lotniska spodziewamy się wzrostu zainteresowania lotami z południowej Polski. Kraków jest dziś jednym z najważniejszych portów dla Ryanaira i Wizz Aira, a w zimowej siatce pojawi się kilkanaście nowych kierunków – mówi osoba związana z branżą lotniczą w Małopolsce.
Z Wrocławia można też łatwo dotrzeć do Katowic (1 godz. 55 min), Poznania (1 godz. 20 min) i Warszawy (3 godz. 40 min). W grudniu PKP Intercity zwiększy liczbę połączeń do 555 dziennie – o 50 więcej niż rok wcześniej.
Największa inwestycja w historii portu
Terminal otwarty w 2012 roku przed Euro 2012 był projektowany dla około 4 milionów pasażerów rocznie. Tymczasem w 2024 roku obsłużył już 4,5 miliona osób.
Modernizacja ma zwiększyć przepustowość i dostosować lotnisko do obsługi większych samolotów międzykontynentalnych i transportowych.
Przeanalizowaliśmy wszystkie możliwe scenariusze i uznaliśmy, że całkowite wstrzymanie operacji na 40 dni to najbezpieczniejsze i najszybsze rozwiązanie. Termin skoordynowaliśmy z liniami lotniczymi – prace rozpoczną się wraz ze zmianą rozkładu na zimowy
– wyjaśnia Andrzej Kus, dyrektor ds. infrastruktury Portu Lotniczego Wrocław.
Po przerwie, czyli od 4 grudnia 2025 roku, loty zostaną wznowione. Modernizacja potrwa jednak do końca 2026 roku. Projekt o wartości 463 mln zł finansowany jest częściowo z programu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility), z którego Unia Europejska przekazała 175 mln zł. To największa inwestycja w historii wrocławskiego portu i ważny krok w rozwoju infrastruktury transportowej południowej Polski.




