Rosnące ceny piwa sprawiają, że częściej sięgamy po tańszy alkohol

Wzrost cen piwa, który w ostatnich miesiącach zauważyło dwie trzecie Polaków, zmusza konsumentów do zmiany nawyków zakupowych. Z najnowszego badania Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna wynika, że co trzeci Polak ogranicza spożycie piwa lub szuka dla niego tańszej, alkoholowej alternatywy. Eksperci ostrzegają przed daleko idącymi skutkami dla branży piwowarskiej.
Piwo w kuflu (zdjęcie poglądowe)
Piwo w kuflu (zdjęcie poglądowe) / fot. Canva Pro

Co musisz wiedzieć

  • Ponad połowa Polaków (51%) uważa, że ceny piwa w Polsce są wysokie lub bardzo wysokie.
  • W ciągu ostatniego roku wzrost cen tego trunku zauważyło 68% konsumentów.
  • Co trzeci badany ogranicza zakup piwa z powodu jego ceny, a co czwarty sięga po tańszy alkohol.
  • Problem ten dotyczy w szczególności ludzi młodych – aż 44% osób w wieku 18-24 lata zastąpiło piwo innym, tańszym alkoholem.

Polacy zaciskają pasa, branża piwowarska w tarapatach

Jak wynika z listopadowego badania przeprowadzonego przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna, aż 51% ankietowanych ocenia ceny piwa jako wysokie lub bardzo wysokie. Jedynie 5% uważa, że złoty trunek jest zbyt tani. Takie postrzeganie cen ma bezpośrednie przełożenie na decyzje zakupowe.

Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie, komentując wyniki, nie kryje zaniepokojenia.

Aż 90 proc. konsumentów piwa uważa obecne jego ceny za odpowiednie albo wręcz za wysokie. To sygnał, że kolejni klienci po podwyżkach będą gotowi zrezygnować z zakupu albo przerzucić się na inny, tańszy rodzaj alkoholu

– alarmuje Morzycki.

Dane mówią same za siebie. Wzrost cen piwa w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy dostrzegło 68% pijących je osób. Warto zaznaczyć, że od 2019 roku cena piwa wzrosła aż o 40%, co jest efektem nie tylko inflacji, ale również rosnących obciążeń podatkowych.

Młodzi szukają tańszych alternatyw

Problem rosnących cen najmocniej dotyka ludzi młodych. W grupie wiekowej 18-24 lata aż 44% respondentów przyznało, że w zamian za drogie piwo wybrało tańszy alkohol. W ogólnej populacji odsetek ten wynosi 24%. Co więcej, co trzeci Polak deklaruje, że ze względu na wysokie koszty ogólnie ograniczył spożycie piwa.

Okazuje się, że statystyczne wyliczenia dotyczące tzw. dostępności ekonomicznej piwa rozmijają się z rzeczywistością. Konsumenci teoretycznie mogliby kupować więcej, ale rosnące ceny sprawiają, że kupują mniej

– podkreśla dyrektor Morzycki. Zwraca on również uwagę na dramatyczne dane sprzedażowe. "Ten rok prawdopodobnie zamknie się największym spadkiem rynku piwa od 1989 r." – dodaje.

Branża piwowarska obawia się, że dalsze podwyżki, wynikające m.in. z polityki fiskalnej, mogą prowadzić do ograniczenia produkcji. Taki scenariusz negatywnie odbiłby się na całym łańcuchu wartości, od rolników produkujących chmiel i jęczmień, po dystrybutorów i sprzedawców.

Badanie dla ZPPP Browary Polskie zostało przeprowadzone na panelu Ariadna w dniach 21–24 listopada 2025 r. metodą CAWI na ogólnopolskiej, losowo-kwotowej próbie N=1095 osób w wieku od 18 lat wzwyż.


 

POLECANE
Donald Tusk przybył do Berlina na niemiecko-polskie konsultacje międzyrządowe z ostatniej chwili
Donald Tusk przybył do Berlina na niemiecko-polskie konsultacje międzyrządowe

Kanclerz Niemiec Friedrich Merz powitał w poniedziałek po godz. 14.30 premiera Donalda Tuska, który wraz z członkami swojego gabinetu przybył do Berlina na 17. polsko-niemieckie konsultacje międzyrządowe dotyczące m.in. bezpieczeństwa.

Wiadomości
Rosnące ceny piwa sprawiają, że częściej sięgamy po tańszy alkohol

Wzrost cen piwa, który w ostatnich miesiącach zauważyło dwie trzecie Polaków, zmusza konsumentów do zmiany nawyków zakupowych. Z najnowszego badania Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna wynika, że co trzeci Polak ogranicza spożycie piwa lub szuka dla niego tańszej, alkoholowej alternatywy. Eksperci ostrzegają przed daleko idącymi skutkami dla branży piwowarskiej.

„Żelazny promień” – nowa broń Izraela. Laser,  który „zmienia zasady walki” Wiadomości
„Żelazny promień” – nowa broń Izraela. Laser, który „zmienia zasady walki”

Jeszcze przed końcem roku do izraelskiej armii trafi „Żelazny promień” – laserowy system obrony przeciwrakietowej i krajowy system przechwytywania laserowego o dużej mocy, poinformował w poniedziałek Danny Gold, szef działu badań i rozwoju ministerstwa obrony. Prace nad „Żelaznym promieniem” trwały ponad dekadę – przypomniał portal Times of Israel.

Ukraina stawia granicę w negocjacjach. Poszło o Donbas i NATO z ostatniej chwili
Ukraina stawia granicę w negocjacjach. Poszło o Donbas i NATO

Podczas niedzielnych negocjacji pokojowych na Florydzie ukraińska delegacja stanowczo odmówiła oddania Rosji Donbasu – poinformował nieoficjalnie ukraiński portal RBK-Ukraina, powołując się na swoje źródła. Spotkanie z udziałem amerykańskich mediatorów miało na celu dopracowanie planu zakończenia wojny, jednak kluczowe spory dotyczą terytoriów i przyszłości Ukrainy w NATO. Mimo trudnych rozmów obie strony uznały spotkanie za owocne i postępowe.

Żurek: Mamy służby, które mogą ścigać Ziobrę, i będziemy to robić pilne
Żurek: "Mamy służby, które mogą ścigać Ziobrę, i będziemy to robić"

Minister Waldemar Żurek przekonuje, że były szef resortu sprawiedliwości ''ucieka przed wymiarem sprawiedliwości'', a jego choroba to jedynie ''symulacja''. – Gdybym ja miał osiem lat, to mielibyśmy sądy wzorcowe – dodał.

Katastrofa śmigłowca pod Rzeszowem. Są nowe ustalenia z ostatniej chwili
Katastrofa śmigłowca pod Rzeszowem. Są nowe ustalenia

W sobotę w okolicach miejscowości Cierpisz w powiecie łańcuckim doszło do katastrofy śmigłowca. Zginęło w niej dwóch braci – to znani podkarpaccy biznesmeni. Prokuratura Okręgowa w Rzeszowie wydała nowy komunikat w sprawie zdarzenia.

Już jutro spotkanie wokół specjalnego wydania książki „To ja. Andrzej Duda” w Białymstoku! z ostatniej chwili
Już jutro spotkanie wokół specjalnego wydania książki „To ja. Andrzej Duda” w Białymstoku!

Przed nami kolejne spotkanie wokół specjalnej edycji książki „To ja. Andrzej Duda” z rozdziałem o współpracy prezydenta z NSZZ „Solidarność”. Tym razem spotkamy się w Białymstoku.

Kolejne miliardy trafiły do Polski z KPO. KE zatwierdziła płatność Wiadomości
Kolejne miliardy trafiły do Polski z KPO. KE zatwierdziła płatność

Po wypłacie trzeciej transzy Polska wykorzystała już 45 proc. dostępnych środków z unijnego Funduszu Odbudowy, którego łączna wartość dla naszego kraju wynosi 59,8 mld euro.

Myślicie, że Tusk się tym przejmuje?. Prezes PiS nie wytrzymał z ostatniej chwili
"Myślicie, że Tusk się tym przejmuje?". Prezes PiS nie wytrzymał

Ujawnione przez Business Insider plany resortu zdrowia i NFZ na 2026 r. przewidują cięcia świadczeń, ograniczenia darmowych leków i limity wizyt u specjalistów. "W biały dzień okradają pacjentów!" – grzmi prezes PiS Jarosław Kaczyński.

Szok w Chorwacji. Atak nożem na zakonnicę w Zagrzebiu Wiadomości
Szok w Chorwacji. Atak nożem na zakonnicę w Zagrzebiu

34-letnia zakonnica Marija Tatjana Zrno została kilkakrotnie dźgnięta nożem w brzuch w dzielnicy Malešnica w Zagrzebiu. Według wstępnych doniesień atak mógł mieć podłoże religijne, co wstrząsnęło Chorwacją. Kościół prosi o modlitwę za jej życie.

REKLAMA

Rosnące ceny piwa sprawiają, że częściej sięgamy po tańszy alkohol

Wzrost cen piwa, który w ostatnich miesiącach zauważyło dwie trzecie Polaków, zmusza konsumentów do zmiany nawyków zakupowych. Z najnowszego badania Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna wynika, że co trzeci Polak ogranicza spożycie piwa lub szuka dla niego tańszej, alkoholowej alternatywy. Eksperci ostrzegają przed daleko idącymi skutkami dla branży piwowarskiej.
Piwo w kuflu (zdjęcie poglądowe)
Piwo w kuflu (zdjęcie poglądowe) / fot. Canva Pro

Co musisz wiedzieć

  • Ponad połowa Polaków (51%) uważa, że ceny piwa w Polsce są wysokie lub bardzo wysokie.
  • W ciągu ostatniego roku wzrost cen tego trunku zauważyło 68% konsumentów.
  • Co trzeci badany ogranicza zakup piwa z powodu jego ceny, a co czwarty sięga po tańszy alkohol.
  • Problem ten dotyczy w szczególności ludzi młodych – aż 44% osób w wieku 18-24 lata zastąpiło piwo innym, tańszym alkoholem.

Polacy zaciskają pasa, branża piwowarska w tarapatach

Jak wynika z listopadowego badania przeprowadzonego przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna, aż 51% ankietowanych ocenia ceny piwa jako wysokie lub bardzo wysokie. Jedynie 5% uważa, że złoty trunek jest zbyt tani. Takie postrzeganie cen ma bezpośrednie przełożenie na decyzje zakupowe.

Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie, komentując wyniki, nie kryje zaniepokojenia.

Aż 90 proc. konsumentów piwa uważa obecne jego ceny za odpowiednie albo wręcz za wysokie. To sygnał, że kolejni klienci po podwyżkach będą gotowi zrezygnować z zakupu albo przerzucić się na inny, tańszy rodzaj alkoholu

– alarmuje Morzycki.

Dane mówią same za siebie. Wzrost cen piwa w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy dostrzegło 68% pijących je osób. Warto zaznaczyć, że od 2019 roku cena piwa wzrosła aż o 40%, co jest efektem nie tylko inflacji, ale również rosnących obciążeń podatkowych.

Młodzi szukają tańszych alternatyw

Problem rosnących cen najmocniej dotyka ludzi młodych. W grupie wiekowej 18-24 lata aż 44% respondentów przyznało, że w zamian za drogie piwo wybrało tańszy alkohol. W ogólnej populacji odsetek ten wynosi 24%. Co więcej, co trzeci Polak deklaruje, że ze względu na wysokie koszty ogólnie ograniczył spożycie piwa.

Okazuje się, że statystyczne wyliczenia dotyczące tzw. dostępności ekonomicznej piwa rozmijają się z rzeczywistością. Konsumenci teoretycznie mogliby kupować więcej, ale rosnące ceny sprawiają, że kupują mniej

– podkreśla dyrektor Morzycki. Zwraca on również uwagę na dramatyczne dane sprzedażowe. "Ten rok prawdopodobnie zamknie się największym spadkiem rynku piwa od 1989 r." – dodaje.

Branża piwowarska obawia się, że dalsze podwyżki, wynikające m.in. z polityki fiskalnej, mogą prowadzić do ograniczenia produkcji. Taki scenariusz negatywnie odbiłby się na całym łańcuchu wartości, od rolników produkujących chmiel i jęczmień, po dystrybutorów i sprzedawców.

Badanie dla ZPPP Browary Polskie zostało przeprowadzone na panelu Ariadna w dniach 21–24 listopada 2025 r. metodą CAWI na ogólnopolskiej, losowo-kwotowej próbie N=1095 osób w wieku od 18 lat wzwyż.



 

Polecane